Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Kjøp med begge hender!

Jeg ser også at folk poengterer at ting har “krakket allerede” men vil bare si at jeg er fullstendig enig i dette.

Hvis vi får ordentlig bearmarked, så vil alle selskaper som lever av emisjoner og pengepåfyll måtte forholde seg til en virkelighet hvor de må gi store rabatt for å få kapitalen de trenger.

Det som skjer da er at aksjer krakker videre i frykt for emisjon, og så krakker de enda mer når de får emisjon, og så gidder ingen pushe opp aksjen etter emisjon fordi de ikke fikk hentet nok penger, og… utvanningen kan bli enormt stygg i selskaper som ikke har en sunn økonomisk drift over noen år og over flere emisjoner. Spesielt uten sterke eiere.

Så den nedturen man allerede har hatt blir bare begynnelsen hvis vi går inn i ett ordentlig bearmarked. I hvert fall sektorer som baserer seg på håp og tro om en vakker framtid uten noen som helst inntjening i dag - men med soleklart behov for mer kapital før de lykkes mange år fram i tid.

Jeg er dog ikke solgt på at vi skal inn i noe ordentlig bearmarked enda, med mindre vi får noen fundamentale nyheter.

4 Likes

Dette kunne vært i politikk tråd, whatever. Det er interessant her også.

MÛNCHEN (VG) USA anslår nå at Russland har utplassert mellom 169 000 og 190.000 soldater nær grensen til Ukraina.

Denis Pusjilin, leder for separatistgruppen Folkerepublikken Donetsk i Øst-Ukraina, hevder ifølge Reuters fredag at de nå vil begynne evakuering av lokale innbyggere. Disse skal ut av landet, og over til Russland

To forskjellige saker fra VG nå.

For min del har sjansen for krig økt vesentlig de siste dagene, og jeg vil være forsiktig med å være bull ut dagen og i begynnelsen av neste uke pga dette.

Årsaken er IKKE krig. Det er har nok relativt liten betydning for verdensøkonomien om det smeller i østlige/sør-østlige Ukraina. Det som kan ha relativt stor betydning er sanksjoner rettet mot Russland, men også det folk ikke tar spesielt mye høyde for - motsanksjoner fra Russland rettet mot vestlige land i etterkant.

Hvis man er overbevist om at det ikke blir krig → sanksjoner → motsanksjoner, så bør det være en kjøpsanledning slik jeg ser det. Alle får vurdere selv hva de tror på.

1 Like

Når større andel av “flokken” er overbevist om et mulig bear marked så er vi der allerede. Det er den psykologiske transformasjonen fra bull til bear marked. Alt for mange som kommer til å skjønne at vi er i bear marked midt i korreksjonen.

Eer så mange som glemmer at økonomien var høyt priset før covid inntraff…
Markedet er fortsatt +30% fra peak covid
Hvis ALT i aksjemarkedet faller 70% fra topp er vi tilbake i 2017(?!) Glem value, growth, sektor, hvis man må stramme inn så går det ikke an å gjemme seg.

Vi hoppet bukk over covid krisen, reddet alt med enorm gjeldsøkning, og ingen trodde det ville få en konsekvens at det må tilbakebetales for i ettertid?! Og det er uten å ta med inflasjon i bildet.

Økonomien gearet på gjeld, investorer og markedet som har sett seg blinde på kapitalkostnad(som er hele poenget med nåværende korreksjon), uten renter og høye multipler- hva kunne gå galt?

Norge ser faktisk ganske bra ut. Vi har vært veldig flinke(og heldige, som vi har siden oljen).
Men subprime krisen starta ikke i Halden for å si det sånn.

1 Like

Vurderer å gå motsatt nå

Altså kjøpe aksjer? Hvilke sektorer vurderer du?

Åja, nei jeg trader kun indekser. Har ikke aksjeeksponering i disse tider. Venter til makro ser bedre ut før jeg går inn i noe som helst. Personlig preferanse, mangler edge nå.

Tviler på korreksjonen er over enda. “Lotto-aksjene” kræsjer en etter en nå om dagen. Netflix, Meta, Tesla osv har korrigert skikkelig. Når folk begynner å selge indeksfond kan det bli virkelig stygt.

2 Likes

Foreløpig har jeg +0,6% rett på den :slight_smile:

Det skjer ikke alltid, men det er relativt ofte en pump fra rundt 15:50 til ca 16:30 eller 17:00. Dvs, opp fra det initielle fallet og fram til Europa stenger, før man får den ordentlige bevegelsen i USA etter at Europa har stengt.

Så hvis du kjøper amerikansk indeks nå, er det for å hodle til mandag, eller for å forsøke å selge kl 17:02 ? :slight_smile:

edit: Jeg har relativt ofte en helgetrade som går ut på å kjøpe 15:50-16:00 fredag og selge mandag før 09:30 men valgte å stå over denne gangen.

1 Like

Ser den! Jeg solgte meg ned fra 40% til 65% cash i dag, beholder de få aksjene jeg fortsatt har tro på skal levere fremover

1 Like

Jeg gearer hardt så 0,6% for meg på 3 minutter er drit bra. Jeg bare deler litt, vet ikke om noen får noe ut av det.

Dvs 0,6% på tre minutter med 20x gearing = 12% avkastning på traden for de som ikke helt skjønner hvor skada gearingen det er.

Bare det at markedet kicka opp 0,8% på fem minutter på ikke-eksisterende volum forteller litt om hvor shit dette markedet er. Det er verdens største aksjeindekser vi snakker om lol. Hele poenget mitt har hele veien vært å prøve å belyse at vi kan gå mot en likviditetskrise, og med det lave volumet vi ser i dag kan det fort være her allerede.

5 Likes

Mitt inntrykk var at det var ganske heavy med sanksjoner fra før av. Hvis Russland skal starte sanksjoner, så vil det være å strupe sin egen gass/oljetransport. Er vel ikke så veldig mye mer vesten er avhengig av? Korn kanskje?

Korrekt. Og det kan Russland være tjent med hvis man ser litt langsiktig på det.

Tross alt, hvis sanksjoner fra vesten skal fryse Russland ute av det internasjonale banksystemet og vestlige markeder generelt, hvorfor skal Russland selge olje/gass til vesten i bytte mot vestlig valuta?

Åjaaa no shit? Godt noen tør å påpeke det hvertfall!

image

Markedene ruller over. Farlig nærme januar low nå!

Apple og Microsoft som holder dette oppe nå. Hvis de gir etter i dag så er det snakkes.

Tror ikke folk forstår hvor kritisk det er i forhold til margin calls og gearing at dette nivået holdes.

2 Likes

Neste uke blir viktig! Holder støttenivåene her, jeg er ikke overbevist om det

3 Likes

USA faller videre nå. Tror de som så på Ukraina som støy kan ha bommet litt.

1 Like

Det er støy, men det ser er som en bil med blikkbokser på slep som bare har kommet nærmere. Den har ikke kjørt forbi enda. :see_no_evil:

Markedet er jo såpass skremt at nesten hva som helst kan brukes som grunn til å kjøre det med 2-3%.

2 Likes

De fleste land har falt ganske mye allerede. Det ville vært naturlig å kjøpe dippen. Men det snur ikke opp.
Norge er unntaket,.,.,.enn så lenge.
I dag falt forresten de ledende indikatorene i USA. (Slippes hver mnd)

1 Like

Du har åpenbart ikke tradet gjennom krig og geopolitikk før.