Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Tjah, all den tid @TheObserver sitt syn på at dette ikke ble dommedag stemmer og ditt syn var at det skulle være dommedag, såååå?

Her er det verdt å huske på at man kan ha helt forskjellige tidsperspektiver og det påvirker det hva slags events man lar styre kjøp/salg. @havana12 har svært kort perspektiv og gjerne høy giring. Det gir absolutt null mening for deg å sitte over en helg på starten av en krig. @TheObserver ser ut til å prøve å få 10-20% avkastning årlig og mener at han vil klare det ved å være i markedet mesteparten av tiden. Om ikke nødvendigvis i alle typer aktiva. Dette er jo en idiotisk tid å sitte i selskaper som trenger emisjonspenger, ettersom emisjonene må kjøre med kjemperabatt.

5 Likes


Fakeout på HS-formasjonen gjør at den vil yte dårligere, så hvis det kommer et fall, så er det mer sannsynlig at en siger nedover i stedet for å falle bratt ned.

Olje på godt over 100$ tilsier at vi nå er på vei mot et inflasjonsdrevet krakk. Samtidig, Tyskland skal nå bruke 1000 milliarder ekstra på forsvar i 2022. De er neppe de eneste som vil bruke mer penger på forsvar framover. Jeg tenker det vil øke inflasjonen, men vil også øke pengemengden.

2 Likes

Hva kjøper man?

Hvilke forsvarsselskaper er på børs i Norge? (beklager om det er dekket, har ikke lest oppover)

KOG er 37% Defense/Aerospace
Kitron er 22% Defense/Aerospace

… det er de jeg kjenner til.

Interessant mulighet for breakout?

1 Like

Saab har begynt å gå bra i Sverige

Bloomberg
@business
The war in Ukraine could knock $1 trillion off the value of the world economy and add 3% to global inflation this year, according to the U.K.’s National Institute for Economic and Social Research

3 Likes

Kjøp sølv /gull fysisk og fond. Vi ser jo at fysisk gull og sølv er utsolgt i flere butikker i Norge og verden. Det tyder på økt behov for sikring av verdier. Inflasjon kommer til og eksplodere frem over pgr krig og mangler.
Det sommer skremmende og er hvor digitale vi har blitt. Se i Canada de som demonstrerte i lastebil aksjonen fikk stengte kontoer på ett blunk. Russland er stengt av med ett tastetrykk.

Så jeg tror dette vil drive opp presset på fysiske verdier, Putin er jo ikke trygg og hva kommer etter Ukraina (hevn på de som hjalp han?)

Sølv er det jo ekstremt press opp de neste 1-5 år med elbiler/elektronikk og ny energi. Og sølv forsvinner, det lønner seg ikke og gjenvinne som gull og er uerstattelig.

Kostnadene for og få ut sølv/gull vill jo og ta fullstendig av med høy inflasjon.

Så at sølv er verd 50% mindre en i 2011 er helt ubegripelig.

Høyeste inflasjon i Tyrkia på 20 år

Nye rekorder kommer hele tiden.:
Inflasjonsnivået i Tyrkia var 54,4 prosent i februar, det høyeste siden 2002.

Hvor kjøper du fysisk sølv/gull? Hva med fond eksponert mot gruveselskaper innefor sølv og gull?

Jeg kjøper sølv der jeg får tak i. Finn.no i stvg området, tavex er bra. Men de er jo utsolgt nå for billigste mynter, og litt høy frakt på små ordre. Men norsk myntverk har litt og kjøpte på gullhøna nylig.

Fond liker jeg aeag silver bullet

De har det på Nordnet

https://www.norskmynthandel.no/product-category/solv-bullion/solv-bullion-1-oz-mynter/?orderby=price

Takk for info!

1 Like

Ticker: UKOIL på tradingview, så oljen opp fra 90-ish til 114ish eller 26%.

Må ærlig talt innrømme at jeg ikke så for meg krig som årsaken til kursendringer i 2022…

… beste hedge: OSEBX indeksfond. :see_no_evil:

3 Likes

Vi er på samme side som hva jeg sa i morges:
(Hevn på de som hjalp Ukraina)

En såret bjørn kan være farlig, sier sjeføkonom Harald Magnus Andreassen

Interessant utvikling hvis det blir slik at USA / EU vil presse på for sanksjoner mot de landene som ikke kutter handel med Russland. Det kan potensielt gi masse konsekvenser som jeg på ingen måte har oversikt over.

Supply-problemer i 2021? 2022 ler av deg ?

5 Likes

Skal de sanksjonere mot Kina også? :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 Likes

Prisveksten løper løpsk og undergraver kjøpekraften til mange folk i verden,så i fra 2023 blir nok meget hardt og pendelen vil gå mot et bearmarked.

2 Likes

Vi er i vel i bear marked (men Norge holdes oppe av olje…) eller i hvertfall rett ved.
Nasdaq er jo nesten ned 20%….

Tenk på hvor hardt disse sanksjonene vil ramme alle i form av eksplosiv inflasjon.

USA må gjøre noe men uansett hva de gjør så vil det ikke være bra for aksjer. Nei bevar pengene deres og kjøp råvarer og betal ned gjeld. Renten skal opp.(er mitt tips)

6 Likes