Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

I utgangspunktet er jo tankene like, så skjønner hvorfor du spør; er ikke begge valg preget av timing?

Min grunnfilosofi er at for hvert år som går skapes det verdier i verden, og det høyere enn bankinnskudd. Så har jeg noen teorier for hva som vokser mest, og overvekter mot det synet. Det er et veddemål, men ikke et long versus short, fordi jeg går for verdiskaping, ikke resesjon eller tilbakeslag i økonomien som taler for at bankinnskudd blir årets vinner.

Jeg har funnet meg et skitbra EM fond; Skyline Umbrella fra Arga. Det har levert 16 % siste 12 mnd, versus indeksen som er ned 10 % i samme periode. Et fond i top kvartil, og som investerer i tråd med min tankegang. Det var et veddemål på EM versus modne, men på overordnet nivå har modne slått EM, men det er på indeksnivå. Jeg tror hardnakket på aktive forvaltere og synet de har i sine markeder. Garantert bare flaks at Arga har outperformet EM, men jeg beholder fortsatt synet. Det er kanskje smalt, men det er long, ikke bear :wink:

Nå logges det av for å være opplagt til morgendagens kræsj!

Vekter 3,7 % av MSCI Emerging Markets, det vil si at det veier like mye for EM som Hamar gjør for norsk økonomi :grin:
Som beskrevet før i dag utgjør MSCI EM 12 % av MSCI ACWI, så vi snakker egentlig en liten pølsebod hva angår russisk økonomi.

Men de har råvarer, og det er primærkilden til inflasjon i disse dager, så det blir plutselig veldig relevant allikevel.

2 Likes

Søren asså! Her hadde Biden og demokratene akkurat fått skikkelig sving på økonomien, og så kommer de dumme russerne og ødelegger alt :clown_face:

Ikke Biden sin feil altså! Trust us!

1 Like

kommentaren var passende i vertfall :joy:

LOLL
roflmao

Det finnes vel knapt forvaltere som noen gang har rådet til å selge. Tenker på generelt grunnlag når det gjelder råd i forhold til investering at stort sett alle har noe å tjene på det ene eller andre. Valget må gjøres selv=)

1 Like

Tja jeg fikk litt motstand for denne fredag kveld- vi får se hvordan det blir i morgen!?
Som jeg prøvde å si- jeg ville ALDRI ha eid aksjer inn i denne helgen. Det gikk dårlig, kunne gått dårligere. Vanskelig å si utfallet. For meg så var dette et rent risk-off øyeblikk.

NÅ:
Olje opp +6,2%
Gull opp +4,5%

2 Likes

Dumt å eie oljeaksjer?

Tror det er den største tabben min siste 12 mnd. Å ikke kjøpe feks equinor i stedet for biotek.

2 Likes

Norsk hydro reddet meg, som også eier en del vannkraft selv :slight_smile: Mtp energiprisene.

Men ja futtene i Us ned 2-3 % sålangt, Oslo børs opp 0-1% ? :thinking:

@Christian Vanskelig å si, men kortsiktig kan det være et play, med mindre etterspørsel faller mellomlang sikt. Men hvis det er energikrise hele veien ned så trenger det ikke være dumt! Ikke sett oljeaksjer vs børsfall vs energikriser i tidligere perioder- ville eventuelt sett historisk på det, det er nok masse data på det. Gjerne si fra hva du finner!

Oljen krakker i en resesjon, ingen tvil om det, men først må høy oljepris føre til krakket. Sist gang 160$, blir vel det samme som 200$ish nå?

3 Likes


Forstår ikke helt at hveteprisen faller, om det ikke knyttes til fall i verdien av russiske rubler.

Nordnett spår ned 0,4% ved åpning (0-0,8%).
Er ikke det litt for optimistisk?

Gassen flyter fortsatt

Det ventes jo Black Monday i dag, så spiller liten rolle hva som ventes ved åpning. Vi stenger nok ned 20 %, så har man ikke rukket å gå all cash er det en gylden mulighet ved åpning :muscle::ok_hand:

1 Like

Det virker ikke som det er lett å presse børsene mye videre nedover nå, tar en bjørnepause her og ser an litt. Får man en skikkelig bounce kan det være en gylden mulighet for å sette inn bjørnestøtet igjen, og faller det videre er det ingen krise: Har en stor del i cash, PM og en Yolo portefølje med langsiktige innehav som krydder.

2 Likes

Er vel stort sett kun Oslo børs som er i pluss. Sanksjonene som er innført mot Russland tror jeg får store ringvirkninger, også for vestlige land. Og iran nærmer seg også en avtale. Noe som kanskje vil påvirke en oljerelatert børs.

Ser ut som en higher low her, uansett skal ta en uke ferie og gidder ikke følge med hele tiden. Løser ting seg litt kan det bli mange prosent opp.

1 Like

Denne kan bli litt lei for Equinor:

Er du en av de som ser på tapen først, dernest ser du på makroøkonomisk utvikling?
Hvordan skal du klare å skille mellom markedsbevegelser som er relevante og irrelevante eller 60% som er drevet av algo? Jeesh, gir opp- dette blir for dumt.

Russland stengte all utenlandsk handel i gjeld og aksjer i dag, dvs markedseffektene får ikke kicket inn før de åpner alt. I tillegg til at Biden fikser lettelser av Iran for å legge på energipresset så oljen faller kortsiktig. Legger videre til rette for å sanksjonere energi som en sanksjon eller motsanksjon.

Hviterussland har gjort klar styrkene sine for å hjelpe Russland inn i Ukraina fra Kobryn sør i Hviterussland, og blokkere militær hjelp fra andre land. Kan forvente like store sanksjoner for de som Russland, og at produksjonssiden i Europa kommer til å gå i total krise. Ukraina krever styrkene ut av landet, det kommer aldri til å skje. Uten Russland, Ukraina og Hviterussland er det bare å si sayonara til europeisk økonomi.

@Christian Enig, gassen flyter fortsatt. Det er siste biten før markedet gir etter.

Åpner natt til mandag -3%, henter seg inn til -1%. BOA meldte om rekord opsjonshandel. Idiotisk. Hvem betaler mega premium for enorm implisitt volatilitet, snakk om retail som er i villede.

1 Like

Jeg synes det var krisemaksimering å spå Black Monday i dag, og forventet overhodet ikke 5 % ned i dag. Andre gjorde det, og det er fair uten at jeg har behov for å latterliggjøre påstandene.

Så du mener at så lenge Russland er stengt, så klarer ikke markedet å prise inn dette riktig? Det vet jeg at du er for oppegående til å tro på selv. Markedet sier vel egentlig bare at dette kan vi håndtere, det slår ikke hånden av global vekst alle andre steder. Russiske banker faller 70 % på markedsplasser utenom Moskva, “alle” vet at russiske papirer skal gruses, trolig 80 % ned.

Du må gjerne mene at jeg er en idiot i markedet, men enn så lenge har jeg ordene mine i behold når det gjelder dagens bevegelser, og jeg mener også selv at jeg har greie nok forutsetninger for å kunne kjenne på markedets puls. Kanskje dog feil å spre de på et forum, jeg gjør jo disponeringene for mitt eget beste, ikke andres, men det går en grense for hvilke holdninger en skal gidde å eksponere seg for via et forum.

5 Likes