Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Jeg tar gjerne en 10 % i fleisen for å støtte kampen mot denne tullingen. Jeg kjenner jeg blir stolt på vegne av menneskeheten når jeg ser hvordan EU og Norden mobiliserer i denne vanvittige krenkelsen av folkeretten og menneskeverd. Garantert at Putin og hans rådgivere ikke så alt dette komme i deres retning.

Nato holder seg unna som organisasjon, men når land på selvstendig basis setter alle kluter til, ført i pennen av Tyskland og UK, så er jo dette bare helt fantastisk og viser ukrainerne en voldsom støtte.

10 Likes

Ja, jeg tror det drev markedet opp før helgen. Problemet er at jeg tror de tar feil, men altså - vi får jo svaret om hva FED tenker rundt dette 16. mars.

Jeg bare tror ikke de kan ignorere potensielt 10% + inflasjon i mars måned (tallene kommer i April, i etterkant av møte). For FED vil få skylda for videre inflasjon nå hvis de ikke gjør noe.

Hvis du har et ubehag i magen om hva som kan skje på mandag, tror jeg du deler den frykten med mange.
Fra forvalter av min innskuddspensjon, Storebrand, fikk jeg i slutten av uken denne uken en mail om “Hva skjer med børsen når det blir krig?”, med tilhørende tips.

  • Tenk langsiktig og ikke selg nå.

Og tips om hva som har skjedd de siste gangene:

“Tre av de store konfliktene gjennom de siste 20+ årene er har alle hatt en tilsvarende utvikling med fall i markedene før de skarpe krigshandlingene starter – for så å stige i etterkant.”

Og

“Konfliktene er neppe bra for noen aksjemarkeder, men skal du inn i markedet – ikke vent til situasjonen er mer oversiktlig. Da har markedet allerede løpt fra deg.”

Basically råder de kundene sine til å sitte stille i båten, og skal de absolutt gjøre noe bør de kanskje benytte anledningen til å kjøpe aksjer.

3 Likes

selvfølgelig gjør det de. Jeg snakker veldig kortsiktig her, og ikke måneder frem i tid

Det er uansett fascinerende hvor trigget mange av permabulls blir av bjørnetråden, uten å nevne noen :smiley:


Har vi ikke en generell krigstråd? Og man kan bruke politikk-tråden hvis man har noen realpolitiske tanker som drukner i den eventuelt ?

Og så holde denne til markedsrelaterte ting direkte. Fungerer egentlig ganske greit.

Ellers vil jeg si at man bør huske på at markedet har falt pga inflasjon og tanker på konsekvenser rundt hva FED har tenkt å gjøre i forkant av marsmøtet. Så å nå plutselig skrive om historien og tenke at “selvsagt var det Ukraina/Russland som førte til fallet” tror jeg blir en feilvurdering.

Men hvis FED endrer tonen pga Ukraina/Russland, så er det selvsagt korrekt vurdering at markedene nok skal opp videre.

5 Likes

Jeg kan ikke forstå at gass skal fortsette å komme fra Russland til EU gjennom dette. Hvis ikke markedet har tenkt det samme, så får man et stort fall på den nyheten.

Dette må da vel være krigstrådenes mor?

Nå er markedene mer politisk enn dem har vært på noen år. Når e.eks Oljefondet selger ut alt av russiske investeringer og en rekke nato land har bestemt seg for å knele markedet der borte, da er det bare å holde på hatten og sterkt vurdere å ta noen fallende russiske kniver

De som har følgt med på makro siste årene vet årsaken til inflasjonen osv, men jeg er ikke litt i tvil i at det er denne konflikten/krigen som kommer til å bli brukt som unnskyldning for blant annet høy inflasjon for det det er verdt. Kommer den til å “bidra” med det ?absolutt, men ikke hovudårsak som jeg tror media kommer til å vinkle det

– Jeg tror at sanksjonene nå virker så bra fordi de er helt unike. De europeiske landene er villige til å ta store kostnader for å hjelpe Ukraina. Sanksjonene som er satt i gang vil koste mange land dyrt, sier hun

Først satte Eu tidenes sugerør i kraften vår, nå er det gassen. Betalingen er sukkersøt, men ikke nødvendigvis langtidseffekten.

Akselerere hvertfall Norges grønne skifte😄

Det gjør de allerede.

Mitt synspunkt er at det er fullstendig irrelevant hva media eller Biden sier om inflasjon, det viktige er hva FED faktisk gjør rundt inflasjon. Og jeg tror ikke de er hjernedøde nok til å forsøke å omskrive historien rundt inflasjon i troen på at de kan lure profesjonelle finansforvaltere.

Men hvem vet :slight_smile:

2 Likes

Black monday avverget. Så får vi se hvilken farge tirsdagen får

Jepp !

profesjonelle forvaltere er en ting. De potensielle stemmene til vanlige folk er en annen ?

1 Like

Helt korrekt. Men tingen er, for min del i hvert fall, FED sin oppgave er ikke å forsvare høy inflasjon. Det er å gjøre noe med det, og opprettholde kredibilitet. Så spiller retorikken noen rolle i forhold til hva som faktisk blir gjort?

Men det er jo stor usikkerhet, kanskje FED velger å avvente videre til juni på marsmøtet. Dog tror jeg det vil være ett feilgrep. Men hva vet jeg? Vi får svaret 16. mars.

Selvsagt blir vi (jeg) trigget av bjørnetankene når jeg selv er skrudd sammen motsatt. Det er fascinerende hvor mange som går mot all empiri og satser på å gjøre det bedre enn markedet ved å vedde mest mulig mot det. Det pirker borti den psykologiske nysgjerrigheten i alle fall hos meg. Jeg unner alle bearer å være okser, men det er mange bjørner som tror at de har evner til å se ting alle andre ikke ser og derfor selger de alt de eier av aksjer, fond og leiligheter og setter det i banken i et inflatorisk marked hvor pengene på bok smuldrer måned over måned :sweat_smile:

Skulle likt å sett i kjøkkenskapene hvor mye hermetikk som er stablet opp der!

Jeg sier ikke med dette at disse ikke får rett en gang, men for en som er permabull 90 % av tiden gir det mening å lese disse trådene for å skjønne motvekten og hvor disse henter inspirasjon og fakta fra. Jeg har sjeldent alltid rett, det har jeg innsett for lenge siden, derfor støtter jeg meg på vitenskapen og står i markedene all the way. De som tror at de behersker det andre alternativet har lite vitenskap å støtte seg på, men det er fascinerende å følge med på de som behersker syklusene vi andre ikke forstår. Jeg skjønte overhodet ikke at USA skulle stige 3 % på fredag, men fikk betalt for å være en naiv idiot som bare sitter rolig i båten og tror på det som en strategi.

5 Likes

Du har jo fått med deg argumentet? Markedet drives oppover av ekspansiv pengepolitikk, FED har signalisert at dette skal ta slutt. Hvis FED snur og skal fortsette med ekspansiv pengepolitikk så går markedet opp, selvsagt. For hvor ellers skal man ha investeringene sine?

Men hva tror man skjer med markedet om FED faktisk må agere hardt på på inflasjon på 10% ? 15 ? 20% ?

Jeg har vel sagt dette i flere år: inflasjon er bull for markedene, tiltak mot inflasjon er bear - potensielt megabear.

Hvis inflasjonen roer seg mer eller mindre av seg selv, og ting blir mer normalisert, så kan vi forvente fortsatt støtte av markedene og at FED da utfører sin viktigste oppgave - sikre finansiell gevinst for alle i snitt som er investert. Men argumentet er: hva hvis de faktisk må stramme inn reelt, og ikke bare snakke om at de har kontroll mens de øker QE ?

3 Likes

De som ikke tar innover seg dette mener jeg er de som er investert i indeks og lar kapitalen gå helt «lammet» inn i markedet, blottet for tanker rundt prising og hva som driver de ulike sektorene.

Jeg mener at i et marked med normale krefter, ikke styrt av FED, må man investere på gode, gammeldagse parametre. Kjøp selskaper med gode earnings, sunne balanser og overvekt emerging markets foran US. Bevegelsene siden november 2021 har vært superrasjonelle synes jeg, der hvor vekstaksjer får godt med beating.

Godt svar ! Setter pris på alle saklige motargumenter, og jeg finner meg selv ofte i å tenke “aah det er et godt poeng” i ting jeg i utgangspunktet følte meg relativt sikker på. Skal sies at det kan til tider være vanskelig å tolke hvor “trigget” folk er på et nettforum, men jeg har fått inntrykk av flere som blir oppriktig furtne over diskusjonene her inne. Selv om jeg f.eks liker å diskutere makroøkonomiske hendelser/nyheter som jeg tolker f.eks bearish betyr ikke det at jeg har solgt alt jeg har, og hamstret hermetikk til 2030 :smiley:

Denne, og makro tråden har hatt mange gullposter opp gjennom, der folk prøver å navigere hva som kan skje/har skjedd i markedet, og desse postene/informasjonen burde alle være sjeleglad for at vi får både bear og bull :slight_smile:

5 Likes

Så det er mulig å time vekst/verdi, og em/developed markets, men ikke short/long eller gold/equities? :thinking:

Russland inngår vel i EM?

1 Like