Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Ser ut til at samtaler utgår

Ok. Jeg vet ikke hva som blir fasit. Men skulle tro markedene (før helgen) visste at Russerne går for Kiev / regimeendring og at Kreml ville svare retorisk og øke (symbolsk) beredskap på sanksjonspakken.

1 Like

Litt avhengig av hvor man leser. NRK skriver de skal til bordet. gir det resultater, er det bra. Staler det, tro jeg det blir et massivt angrep.

Vanskelig å si hva som ble priset inn, så veldig ut som en dead cat bounce. Gjorde et bra byks.

Det jeg tror markedet ikke så for seg, er den massive militære støtten nato land nå gir. Og Putin kjører atom retorikk. Jeg forstår at Putin nå mener nato har tøyd grenser

Selvsagt, Dow hadde sin beste dag siden 2020 på fredag, så klart at man på bjørnetråden drømmer om 5 % nedgang neste børsdag :sweat_smile:

Husk at du undervurderte hvor gal Putin var.
Mulig vi fortsatt undervurderer.
Jeg tror han er fullstendig koko.

Bl.a mener han at Stalin var en pusekatt.
Jeg tror på stort fall i morgen

1 Like

Heldigvis kan ikke Putin ta den avgjørelsen alene.

There are three key persons as nuclear response code-holders:

President, Minister of Defence, and the Chief of the Staff, transmitting an Emergency Action Message (EAM) to the nuclear triad units to execute specific Major Attack Options or Limited Attack Options.

Drømmer om 5%. Får du det ikke mer flåsete. Jeg har høy eksponering i markedet. Fallet kan bli mye større enn 5%. Fasit 09. Det begynner å utvikle seg til en humanitær katastrofe. De må få landet en fredsavtale. Men, den ukrainske regjeringen må nok ta til takke med et ultimatum.

Trekke seg og redde befolkningen eller…

Putin varslet tidlig utfall vi ikke har sett maken til, i nyere tid. Jeg tror ikke Putin gir seg før han har avsatt regjeringen. Kost hva det koster vil

1 Like

Er det også 0% sannsynlighet for atomkrig?
Putin er jo 100% rasjonell…

Det tror jeg det er, 0,0%

Ingen er tjent med det. Russland ville blitt til intet gjort. Spørsmålet jeg nå stiller meg. Hva blir det neste fra kina

Så du mener at markedet vil reagere mer negativt nå, fire dager etter at krigen startet, enn første dagen man våknet til denne krigen?

Ja -,

1 Like

Har en magefølelse på at vi får en black monday. Utviklingen fra fredag til nå har vært negativ fra A til Å

3 Likes

Blir en spennende dag. Hele EU og USA er unisone i sine tiltak og sanksjoner, skulle tro at det fremstår betryggende for markedet at man går til felles innsats for å bremse Russland.

Det er en enorm, unison push mot Putin, jeg tror dette gir gode rammebetingelser for børsene.

Men de som bettet på en rekyl på Moskva-børsen får nok ca 30 - 40 % i fleisen i morgen :laughing:

Sanksjonene vil koste mye, også for oss.
I tillegg er det ekstrem usikkerhet nå.

1 Like

Håper på det beste absolutt, men så ufattelig mye risk off nyheter, og økende usikkerhet i løpet av helgen kombinert med mini-rally på fredag lukter svidd

Jeg håper du har rett

“Case in point: Russia’s balance sheet, external, and fiscal balances have strengthened considerably since 2014, and it is no longer dependent on external financing. At the same time, the largest arrow in Russia’s quiver—the world’s, and especially Europe’s, reliance on Russian commodities—remains intact, with Russia still providing ~25- 30% of European energy supplies. In short, Russia has greater leverage today.”

om Swift:

" After the 2018 sanctions, Russia divested from Dollar assets, selling $83 billion in US Treasuries and replacing them with gold and greenbacks, which allows them to transact in dollars without using SWIFT. And Russia has created its own SWIFT payments system."

Kan det være at noen begynner å ta et bet på en lavere rentebane? Sanksjoner knyttet til olje og gass kan være utslagsgivende. Det er mellomvalg i US til høsten og Biden skjønner at valget tapes om inflasjonen og spesielt bensinprisene er for høye. Det eneste som kanskje opptar en Amerikaner mer enn bensinprisene er at man kjører en hard linje mot Russland. Høye energipriser er i selg selv både inflasjonsdrivende og inflasjonsdempende, da det direkte påvirker kjøpekraften. Kan det være at det kjøres på med sanksjoner på olje og gass for å vise styrke, samtidig som man aksepterer at dette midlertidig driver opp prisene? I tillegg legger man på en ekspansiv pengepolitikk og lavere rentebane for å bøte på de høye energiprisene i en kort periode.