Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Jeg svarte på den i krigstråden, men man kan med fordel lese den engelske teksten de lager sak på for å få ett realistisk bilde av uttalelsen.

https://english.news.cn/20220226/84d9425b73534f68a71291aab0ac38ad/c.html

4 Likes

Det er nesten sprøtt hvordan det blir vinklet i norske medier. Det er elendig journalistikk.

5 Likes

Dette gjelder jo så og si alt som blir referert i norske medier.

Man er nødt til å gå rett på primærkilden hvis man vil vite hva som faktisk ble sagt.

1 Like

Liten funfact, usikker på om den er delt tidligere hva angår Russlands størrelse og påvirkning på global verdiskapning.

MSCI World ACWI er samlebetegnelsen på alle verdens børsnoterte markeder.

Man kan deretter selektere på World (modne markeder) og MSCI Emerging Markets (fremvoksende markeder).

Sistnevnte utgjør 12 % av ACWI, og i denne delen finner man Kina, Taiwan, Sør-Korea. Brasil og Russland (med flere).

I denne sekkeposten av fremvoksende markeder utgjør Russland stusselige 3,7 %. Deler man dette tallet på 8 får man andelen Russland utgjør i ACWI. En skal ikke av den enkle grunn bare fnyse av sanksjoner og hvilke effekter det får, men det er greit å kjenne til dette når man eksempelvis undrer seg over hvorfor markedene steg såpass på fredag.

2 Likes
3 Likes

Jeg anbefaler å lese utenlandske finansnyheter, kommer raskere, mer dyptgående og nyansert!
Norske medium er ganske svake.

Men det mange undervurderer er hva man har gjort med sanksjoneringen av sentralbanken. Prøvde i går og si at det er svært dramatisk å gå til det tiltaket. Mye mer dramatisk enn Swift.

Det får nå konsekvenser, og Russland har aktivert maks alert på atombombesiden.

Samtidig som det settes i stand fredssamtaler. Men hvis Putin skal avnazifisere Ukraina så er det begrenset hvor de samtalene fører hen?

Jeg er uansett glad for risk off over helgen!

2 Likes

Siden det IKKE blir våpenhvile mens samtalene pågår, så er det mulig de varer en stund, og Russland øker intensiteten kraftig framover hvis det ikke blir ett resultat man kan bli enige om.

Det er svært dramatisk.

Det er også svært dramatisk for alle andre stater som kan tenkes å komme i konflikt med vestlige interesser i framtiden. Om noe skulle jeg tro at eksempelvis Kina blir skeptiske til å ha midler i utenlandske systemer i noen stor grad framover. Hvorfor skal de eie amerikansk statsgjeld eksempelvis hvis en uenighet under neste amerikanske president kan føre til at sentralbankens midler fryses?

Tror dette gir en del uante konsekvenser, men ikke umiddelbare.

ps: Kina er selvsagt klar over at det potensielt blir en republikansk kinahatende president i 2024, selv om det ikke er sikkert. Og derfor vil de måtte ta hensyn til det.

3 Likes
1 Like

De fleste bruker minimalt med strøm på sommeren. Neste vinter er mer spennende.

1 Like

image

4 Likes

4 Likes

HAHAH dagens

Lukter Black monday nå

2 Likes

Skal jeg tippe 5% ned.

1 Like

Har det skjedd noe nytt, dramatisk som skal sende vestlige indekser ned?

Eskalering av situasjonen Ukraina framfor fredssamtaler.

Nei ikke noe annet at russland nesten blir totalt isolert,og at de har svart med og klargjøre atomvåpnene.

1 Like

Joda. Nå skal de vel snakke litt på grensen på Hviterussland eller hva det var. At det ble harde sanksjoner og hardere retorikk / beredskap er ventet (skulle man tro).

5km lang konvoi med militært kjøretøy 60km fra Kiev. Putin begynner å virke mindre behersket og uttrykker at nato har tråkket over. Atom beredskap og luftrom stengt for russiske fly og russisk luftrom stengt for resten, unntatt Kina, antar jeg