For uddybe det information omkring flaskehalsen med kvælstofgødning anbefaler jeg artiklen (inkl. De over 4000 kommentarer) omkring #UAN
https://seekingalpha.com/article/4477629-cvr-partners-stock-perfect-storm-massive-earnings-imminent
For uddybe det information omkring flaskehalsen med kvælstofgødning anbefaler jeg artiklen (inkl. De over 4000 kommentarer) omkring #UAN
https://seekingalpha.com/article/4477629-cvr-partners-stock-perfect-storm-massive-earnings-imminent
Fredag :
Russland blir for eksempel ikke utelukket fra det internasjonale banksamarbeidet Swift. Russlands betydelige olje- og gassproduksjon blir heller ikke rammet. Begge deler skal ifølge eksperter være vesentlige årsaker til at aksjemarkedene plutselig snudde opp.
Mandag : Swift er besluttet stengt. Markedene ned igjen?
Den store tingen vi venter på er hva Russland eventuelt sier om motsanksjoner.
Er de selvskadere?
Dersom Russland nasjonaliserer utenlandskeid eiendom og konfiskerer selskaper vil aldri noen investere der mer.
Men, så klart det vil ramme børsene.
Er vesten selvskadere?
Poenget med sanksjoner er å ramme motstanderen hardere enn deg selv. Sanksjoner rammer nesten alltid begge parter - men målet er å gjøre det mye vanskeligere for motstanderen enn for deg selv.
China is now fully open to Russian wheat deliveries, as all import restrictions have been lifted, the South China Morning Post has reported, citing the country’s General Administration of Customs.
The announcement was made public on Thursday, hours after Russia began its military operation in Ukraine, the paper says, adding that the deal could provide a lifeline to the Russian economy as it faces tough economic sanctions from the EU and the US, and at the same time addresses China’s need to enhance food security.
The crisis in Ukraine sent global wheat prices to record highs this week. Russia, the world’s top wheat exporter, and Ukraine, dubbed ‘the breadbasket of Europe’ , both account for nearly a third of the global wheat export market.
Så, krig i Ukraina, full stopp av eksport for gass og matrelaterte produkter fra Russland/Ukraina til vesten. Gass er en nødvendighet i gjødsels/matvareindustrien. Samtidg som Ukraina/Russland er verdens viktigste eksportør av hvete.
Hvis man gidder å lese litt propaganda fra Russland/Kina for tiden for å være informert om hva de sier på den siden:
Most of us – even those able to stick a pin in Ukraine on a world map – may not realise that this former Soviet state has over the past two decades become a breadbasket to the world. Together with Russia, it is the source of 29 per cent of the world’s wheat exports. They also account for 19 per cent of exported maize and 80 per cent of sunflower oil.
Altså, jeg vet ikke hva Russland velger å gjøre. Det kommer vel mye an på hvordan de tror krigen går, og hvordan de ser for seg konsekvensene på sikt. Jeg peker ikke her på konsekvenser jeg “vet” vil komme - men på potensielle farer.
Derfor jeg avventer med å være sikker på noe som helst før vi faktisk ser hva Russland velger å gjøre som motsanksjoner. Ingenting er gitt.
Ja, ingen som vet utfallet av dette.
Ikke er det sikkert at Kina vil støtte Russland og jeg tviler på at Russland vil like å bli avhengige av en «storebror» i Kina.
Nei Kina vil velge hva Kina tror er best for Kina (og det diktator-regimet der). Ganske vanskelig å spå hva de ender opp med å velge.
Jeg svarte på den i krigstråden, men man kan med fordel lese den engelske teksten de lager sak på for å få ett realistisk bilde av uttalelsen.
https://english.news.cn/20220226/84d9425b73534f68a71291aab0ac38ad/c.html
Det er nesten sprøtt hvordan det blir vinklet i norske medier. Det er elendig journalistikk.
Dette gjelder jo så og si alt som blir referert i norske medier.
Man er nødt til å gå rett på primærkilden hvis man vil vite hva som faktisk ble sagt.
Liten funfact, usikker på om den er delt tidligere hva angår Russlands størrelse og påvirkning på global verdiskapning.
MSCI World ACWI er samlebetegnelsen på alle verdens børsnoterte markeder.
Man kan deretter selektere på World (modne markeder) og MSCI Emerging Markets (fremvoksende markeder).
Sistnevnte utgjør 12 % av ACWI, og i denne delen finner man Kina, Taiwan, Sør-Korea. Brasil og Russland (med flere).
I denne sekkeposten av fremvoksende markeder utgjør Russland stusselige 3,7 %. Deler man dette tallet på 8 får man andelen Russland utgjør i ACWI. En skal ikke av den enkle grunn bare fnyse av sanksjoner og hvilke effekter det får, men det er greit å kjenne til dette når man eksempelvis undrer seg over hvorfor markedene steg såpass på fredag.
Jeg anbefaler å lese utenlandske finansnyheter, kommer raskere, mer dyptgående og nyansert!
Norske medium er ganske svake.
Men det mange undervurderer er hva man har gjort med sanksjoneringen av sentralbanken. Prøvde i går og si at det er svært dramatisk å gå til det tiltaket. Mye mer dramatisk enn Swift.
Det får nå konsekvenser, og Russland har aktivert maks alert på atombombesiden.
Samtidig som det settes i stand fredssamtaler. Men hvis Putin skal avnazifisere Ukraina så er det begrenset hvor de samtalene fører hen?
Jeg er uansett glad for risk off over helgen!
Siden det IKKE blir våpenhvile mens samtalene pågår, så er det mulig de varer en stund, og Russland øker intensiteten kraftig framover hvis det ikke blir ett resultat man kan bli enige om.
Det er svært dramatisk.
Det er også svært dramatisk for alle andre stater som kan tenkes å komme i konflikt med vestlige interesser i framtiden. Om noe skulle jeg tro at eksempelvis Kina blir skeptiske til å ha midler i utenlandske systemer i noen stor grad framover. Hvorfor skal de eie amerikansk statsgjeld eksempelvis hvis en uenighet under neste amerikanske president kan føre til at sentralbankens midler fryses?
Tror dette gir en del uante konsekvenser, men ikke umiddelbare.
ps: Kina er selvsagt klar over at det potensielt blir en republikansk kinahatende president i 2024, selv om det ikke er sikkert. Og derfor vil de måtte ta hensyn til det.
De fleste bruker minimalt med strøm på sommeren. Neste vinter er mer spennende.