Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Jepp! Men nå brukes de kraftigste virkemidlene mot Russland, dette er som å erklære økonomisk krig mot putin. Hadde ikke trodd de skulle gå så langt så fort, men de har stått på for å gjøre det de kan. Dette kan virkelig utspille seg i alle retninger nå.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-02-26/u-s-weighs-sanctions-on-russia-s-central-bank-over-ukraine?srnd=premium

"Sanctioning Russia’s central bank is likely to have a dramatic effect on the Russian economy and its banking system, similar to what we saw in 1991,” said Elina Ribakova, deputy chief economist for the Institute of International Finance. “This would likely lead to massive bank runs and dollarization, with a sharp sell-off, drain on reserves – and, possibly, a full-on collapse of Russia’s financial system.

All Russian banks that have already been sanctioned by the international community and, if necessary, other Russian banks will be excluded from the international payment service system SWIFT.

The West is putting a financial stranglehold on Russia as Putin snuffs out any hope of diplomacy to end the fighting in Ukraine by ordering his military to press ahead on Saturday."

Dette er svært dramatisk hvis det utspiller seg slik jeg tror det kan gjøre.

Det er en flott artikkel fra New York Times fra januar jeg har postet før som gikk gjennom en del av dette. Så jeg antar at Russland i hvert fall var informert om, og har vurdert hva dette kan bety.

Jeg sier ikke at Putin og gjengen har visst nøyaktig hva som vil skje, men dette ble kommunisert klart og tydelig før beslutningen om invasjonen ble tatt. Inkludert muligheten for å hive dem ut av SWIFT - men at det var usannsynlig. Så jeg har vondt for å tro at dette kommer som en ekstrem overraskelse på Russland.

Russland har laget sin egen versjon av swift, så da kollapser det ikke internt i Russland.

Jeg antar betaling av gass foregår via swift? Så stopp i gassforsyninger fra Russland ? Eller? Det var vel snakk om å fryse russiske sentralbank reserver i dollar og euro. Vet ikke helt hvordan det vil foregå.

@anon80503862 Ja du la ved den tidligere, leste den. Ikke samme egentlig, men er litt som å si at Ukraina forberedte seg på muligheten for at Russland invaderer. Lett å si at man planlegger for det, men når det først skjer er det vanskelig- spesielt i disse sanksjonene når alt kommer raskt, og på samme tid. Jeg tviler på at Russland trodde NATO++ stod så sterkt. Det tror jeg alle har blitt overrasket over. Hittil backer landene hverandre, og støtter avgjørelsene. Er en fin historieskriving på den siden av krigen.

@Christian Tviler på at mange mennesker i verden har dyptgående kompetanse for å forstå kompleksiteten av det vi ser nå. Ja, det er likhet med nord korea, iran og venezuela som det nevnes i artikkelen jeg la ved, men det går så utrolig fort og Russland er en mye større økonomi.

Er noen grove konsulenter som er på jobb nå for å prøve å skjønne totalpakken av å fryse russiske utenlandsk assets, fryse internasjonal handel, nekte flere russiske banker swift tilgang og sanksjonere sentralbanken. Nå venter vi alle på motsanksjoner.

3 Likes

Jeg har ikke sett noen estimater for oljepris hvis Russland stopper med all eksport. Det eneste jeg har sett er “minst $120.”

Hvis du ser noen fornuftige estimater så del dem gjerne.

1 Like

@Jcp
Jeg har sett mye ymse, og der er det like mye gjetning som å si om noe annet.
Kommer an på i hvilken prosent de kutter, og til hvilke land.

Det jeg mener mange ikke tenker ordentlig over er at energi er begrenset råvare, så selv om prisen går høyt og du betaler mer betyr det at et annet sted som ikke har råd må skru av strømmen. Ja vi i Norge vil klare oss fint, men det er 30%++ av energi som blir borte, og energi er hele fundamentet og motoren i økonomien. Så ja støtteordninger fungerer, men du ender bare med å betale dyrt i et skjevfordelt likevekstmarked og presse priser høyere.

LNG shipping må være et enormt asset-play hvis noe sånt skjer.

Hvor er likevekt? Enhver bedrift jobber på marginale inputkost, så hvis energipriser eksempelvis skulle doblet seg så er spørsmålet hvilke bedrifter som hadde stoppet opp produksjon først for å få priser ned, ettersom en etter en bedrift ikke er lønnsom over et visst nivå, noe som demper energipriser igjen.

Vil Tyskland gjenåpne kullkraftverk og atomkraftverk?

Uansett så blir det en direkte resesjon og massiv stimuli som må til. Stagflasjon til tusen. Så dette er høy risk, så vi får håpe russland ikke kjører motsanksjoner på energi for da vet jeg ikke helt hvordan dette skal gå. Mange som også går den veien @Christian nevnte med eget system som swift osv, som vi enda ikke forsåt om hvordan Russland evt klarer å vri seg unna sanksjonene. Det er for tidlig å si noe om.

Rent teknisk så måtte man gått ut i hvert enkelt land og bedt folk om å fyre minst mulig hjemme osv. Blir en helt ekstrem situasjon. Bra vi går mot sommer uansett.

1 Like

Jeg mener i tilfellet de går for full stopp, og truer med at det kan være langvarig (mens de i hemmelighet forhandler med Kina, selvsagt).

Forsvinner gjødselsproduksjon? Får vi tidenes matkrise?

https://www.project-syndicate.org/onpoint/russias-war-and-the-global-economy-by-nouriel-roubini-2022-02?

Lest denne antar jeg ?

The economic and financial fallout from the war and the resulting stagflationary shock will of course be largest in Russia and Ukraine, followed by the European Union, owing to its heavy dependence on Russian gas. But even the US will suffer. Because world energy markets are so deeply integrated, a spike in global oil prices – represented by the Brent benchmark – will strongly affect US crude oil (West Texas Intermediate) prices. Yes, the US is now a minor net energy exporter; but the macro-distribution of the shock will be negative. While a small cohort of energy firms will reap higher profits, households and businesses will experience a massive price shock, leading them to reduce spending.

Given these dynamics, even an otherwise strong US economy will suffer a sharp slowdown, tilting toward a growth recession. Tighter financial conditions and the resulting effects on business, consumer, and investor confidence will exacerbate the negative macro consequences of Russia’s invasion, both in the US and globally.

1 Like

Vanskelig å si noe om enda, mulig. Jeg vet ikke hvor avhengige man er av gjødsel fra ukr/rus.

Helt enig - kommer egentlig bare an på perspektivet. Kortsiktig får du stagflasjon fordi myndighetene vil prøve å gjøre alt de kan for å lette trykket, men det kommer ikke til å gå så havner man i resesjon og konsum+priser faller.

Så da tipper jeg at markedet tror at FED kan kjøpe ut denne krisen også, så er vi tilbake i FED/ECB QE- loopen igjen. Dessverre.

1 Like

https://www.ft.com/content/a4439155-197b-4e63-baee-b4fa3229ac67

It does not help the European food industry that Yara International and other incumbent producers are now increasingly dependent on Russian gas or imported LNG that is several times more expensive than what the Russian fertiliser industry pays for the same input. Natural gas accounts for about 80 per cent of the cost of European nitrogen fertiliser. Yara was forced to curtail production last year because of rising gas prices.

In the year to last December, EU farmers saw the cost of their natural gas rise by 549 per cent, and nitrogen fertilisers’ cost increase by 263 per cent. Not surprisingly, many of the farmers have held off on buying enough fertiliser to maintain their crop yields this year. As one German MEP said: “Some of us are worried about a 10 per cent decline in food production, though the optimistic view is that there will only be a 5 per cent decline.”

In recent years Russia moved from a communist-era grain importer to one of the two most important grain exporters in the world, along with Ukraine. To maintain plentiful domestic supplies, however, Russia has also restricted grain exports for several months.

Given that prices of wheat and other cereals in the EU were already up between 38 and 59 per cent on the year, that is not good news for Europeans.

Men altså dette er kjent informasjon, så det har nok politikerne tatt med i beregningen når de iverksetter sanksjoner :slight_smile:

2 Likes

Jeg bare antar dette er sarkasme, for vi har bygget med alt av lagring av korn, for å være sikre på at evt kornmangel blir akutt.

2 Likes

For uddybe det information omkring flaskehalsen med kvælstofgødning anbefaler jeg artiklen (inkl. De over 4000 kommentarer) omkring #UAN

https://seekingalpha.com/article/4477629-cvr-partners-stock-perfect-storm-massive-earnings-imminent

1 Like

Fredag :
Russland blir for eksempel ikke utelukket fra det internasjonale banksamarbeidet Swift. Russlands betydelige olje- og gassproduksjon blir heller ikke rammet. Begge deler skal ifølge eksperter være vesentlige årsaker til at aksjemarkedene plutselig snudde opp.

Mandag : Swift er besluttet stengt. Markedene ned igjen?

3 Likes

Den store tingen vi venter på er hva Russland eventuelt sier om motsanksjoner.

Er de selvskadere?
Dersom Russland nasjonaliserer utenlandskeid eiendom og konfiskerer selskaper vil aldri noen investere der mer.
Men, så klart det vil ramme børsene.

Er vesten selvskadere?

Poenget med sanksjoner er å ramme motstanderen hardere enn deg selv. Sanksjoner rammer nesten alltid begge parter - men målet er å gjøre det mye vanskeligere for motstanderen enn for deg selv.

China is now fully open to Russian wheat deliveries, as all import restrictions have been lifted, the South China Morning Post has reported, citing the country’s General Administration of Customs.

The announcement was made public on Thursday, hours after Russia began its military operation in Ukraine, the paper says, adding that the deal could provide a lifeline to the Russian economy as it faces tough economic sanctions from the EU and the US, and at the same time addresses China’s need to enhance food security.

The crisis in Ukraine sent global wheat prices to record highs this week. Russia, the world’s top wheat exporter, and Ukraine, dubbed ‘the breadbasket of Europe’ , both account for nearly a third of the global wheat export market.

Så, krig i Ukraina, full stopp av eksport for gass og matrelaterte produkter fra Russland/Ukraina til vesten. Gass er en nødvendighet i gjødsels/matvareindustrien. Samtidg som Ukraina/Russland er verdens viktigste eksportør av hvete.

Hvis man gidder å lese litt propaganda fra Russland/Kina for tiden for å være informert om hva de sier på den siden:

Most of us – even those able to stick a pin in Ukraine on a world map – may not realise that this former Soviet state has over the past two decades become a breadbasket to the world. Together with Russia, it is the source of 29 per cent of the world’s wheat exports. They also account for 19 per cent of exported maize and 80 per cent of sunflower oil.

1 Like

Altså, jeg vet ikke hva Russland velger å gjøre. Det kommer vel mye an på hvordan de tror krigen går, og hvordan de ser for seg konsekvensene på sikt. Jeg peker ikke her på konsekvenser jeg “vet” vil komme - men på potensielle farer.

Derfor jeg avventer med å være sikker på noe som helst før vi faktisk ser hva Russland velger å gjøre som motsanksjoner. Ingenting er gitt.

Ja, ingen som vet utfallet av dette.
Ikke er det sikkert at Kina vil støtte Russland og jeg tviler på at Russland vil like å bli avhengige av en «storebror» i Kina.

1 Like

Nei Kina vil velge hva Kina tror er best for Kina (og det diktator-regimet der). Ganske vanskelig å spå hva de ender opp med å velge.

1 Like
3 Likes