Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Det koker i råvaremarkedet. Blir nok en del mer inflasjon fremover også pga det. Spørsmålet er hvordan de fattige landene håndterer dette etterhvert; potensiale for sult og mer krig.

1 Like

Lurer på hva som er priset inn allerede ifht. feks Havre o.l.

Dette er jo helt galematias.

Oljeprisen slår inn på det meste, det er blodet i økonomien pr idag. Det er et godt stykke igjen til alternative energikilder klarer å kompensere. Spent på hveteprisen imorgen også… Stopper vel den også et sted, men vil tro den skal et stykke til opp.

Og hver gang oljen har hatt brutale rally har det ført til en resesj…

5 Likes

Dette er vel det sikreste tegnet på at resesjon er uunngåelig nå ja.
Renten må opp eller inflasjon videre opp og vi har spiralen igang. Sagt det før olje 150 dollar + og gull/sølv rett opp.

Ukraina stanser eksport av matvarer

Ukraina har stanset eksport av utvalgte matvarer, kunngjorde landets regjering søndag. Det melder CNN.

Ukraina:
Eksporten av «kjøtt, rug, havre, bokhvete, sukker, hirse og salt» vil bli satt på pause, heter det i en uttalelse. Eksporten av hvete, mais, høns, egg og olje blir samtidig kun mulig med tillatelse fra finansdepartementet, skriver CNN.

Årsaken er at dagligvarebutikker i hele landet er i ferd med å gå tomme for mat, fordi forsyningskjedene er under press fra den russiske invasjonen.

4 Likes

Jeg var på vei til å svare på det flere har kommentert på det jeg har sagt tidligere for å skrive et langt, langt, langt, innlegg for å forklare ordentlig hvordan dette kom til å spille seg ut, og ikke det tullet av mainstream man leser i mediene på hvorfor det som skjer akkurat nå skjer. Men underveis fant jeg ut at jeg har ikke tid til å gjøre det, får heller ikke betalt for det så ser ingen grunn til hvorfor jeg skal gjøre det her.

Jeg trodde faktisk markedet skulle være i stand til å prise inn risken med en gang, men det har tatt mye lengre tid enn jeg har trodd. Det som blir sagt av noen her inne er heeelt ute å kjøre. At markedet ikke har kastet opp og spydd i us enda er kun fordi man har vært i euforisk stadium for lenge. Men de siste dagene så har markedet skjønt det litt dag for dag.

Trengs vel ingen forklaring på hvorfor verdikjedene og bankene ikke er skapt for å miste 180 millioner mennesker(ukr+rus) ut av det økonomiske systemet, med påfølgende tap på investeringer, margin calls som trigger global sell-off, og drøye sanksjoner som rammer råvarer og energisektoren. For å si det på en annen måte; hvis banksektoren faller kraftig, da vet du at noe alvorlig skjer!

Så i stedet for å si noe som helst så skal jeg bare legge ved noen grafer for hva som har skjedd siste to ukene. Minner om at Tyskland, England og Frankrike er de største økonomiene.

Men guess what, vi er i bearmarked! Bare ikke Oslo Børs, lol.

ALL RÅVARER OG ENERGIKOST:

STOXX 600 EUROPE TILBAKE I 2019

BANKENE I HELE EU - TAPENE PRISES INN ALLEREDE

EUROPAS STØRSTE ØKONOMI

EUROPAS NEST STØRSTE ØKONOMI

EUROPAS TREDJE STØRSTE ØKONOMI

Så kan man bare gjette hva som har skjedd med small-cap, tech, biotek osv :slight_smile:
De som trodde aksjer var billig for en måned siden har allerede merket at det plutselig var mye dyrere på det tidspunktet!

Tar litt ekstra tid for US å kaste opp ordentlig, brukes som safe-heaven og er rekord hver uke fra retail så cashburnen fra de som investerer er jo latterlig . USD er veldig sterk foreløpig.

Eurosonen er tilbake til pre-covid.

Treasury og yield trades som pennystocks, helt sinnsyke daglige svigninger

Vi har veldig høy inflasjon, og vi får mye høyere de neste månedene. Noe kommer til å knekke, så kan man lure på hva det første blir. Enten så må energi og råvarekost komme ned(noe som ikke vil skje), eller så må konsumet ned og da går markedet først.

En viktig kommentar som kan endre noe er Christine Lagarde som har et EKSTREMT problem i EU:

Euroen har svekket seg kraft samtidig som energi og råvarekost øker enormt, dvs de “må” gjøre noe for å styrke euroen- eller så blir den kostnadsøkningen for bedriftene så sinnsyk høy at man kan bare glemme alt som heter økonomisk vekst for en lang tid. Dvs man må få ned støttekjøp eller snakke om at man hever rentene tidligere. Noe må gjøres.

Dette er et enormt sjokk, og at man ikke har brukt denne muligheten enda til å komme seg ut er for meg helt uforståelig. Null risk aversion.

16 Likes

Jeg tenker at det er bygg og anlegg som knekker først. Prisene på sement, stål og andre ting påvirkes hardt av høye energikostnader.

3 Likes

Har ikke tenkt på bankene. Ser jævelig likt ut? :see_no_evil:

Jupp, prises inn tap hos dem allerede. Men jeg fikk jo høre at Russland ikke var stor nok til å røre markedet, kjøp krigsnyheter osv? Orker ikke gå den veien engang som situasjonen er nå, blir helt flåsete å høre på. Bankene i europa ned mellom 4-10% i dag.

Det irriterer meg veldig at eu og us kommer til å skylde på krigen for den krisen vi kommer i nå. Den hadde kommet uansett, de var rett og slett fanget i det scenarioet de var i. Da kunne man ha fått en enorm motstand mot måten økonomien styres på med qe, fått redusert veldstandsgapet, men nå blir det å skylde på et black swan event.

Tenk om vi hadde hatt 1,5% inflasjon nå og rente på 3%, vi kunne jo faktisk ha stimulert økonomien og kommet oss greit gjennom dette. Vi har ingen virkemidler mot høy inflasjon og maks stimuli.

10 Likes

Jeg ser på dette som en helt fantastisk mulighet for å unngå hyperinflasjon. Nå kan man jo skylde på Putin, og slipper å ta skylda selv eller skylde på sentralbankene.

3 Likes

Ikke enig. Mer enig om vi inkluderer tidselement i diskusjonen. Long-term hyperinflasjon risk redusert, men kortisktig økt kraftig. Gasspriser i dag tilsvarer 600$ for oljen. Anbefaler å følge javier, en av de beste innenfor råvarer og energi.

image

1 Like

Hyperinflasjonen kommer jo uansett, men nå kan man skylde det på Putin.

Og det er jo utrolig praktisk.

Tja, med arbeidsledighet på 3,8% i USA (I Norge har vi 2,3%), så synes jeg det vel kanskje ikke står sååå ille til? Hadde vært verre hvis arbeidsledigheten var 10% nå. Det kan jo forsåvidt komme hvis bygg og anlegg stopper opp, men da vil man også til en stor grad ha blitt kvitt presset på økonomien og inflasjonen vil bremse opp.

For Norge sin del, så vil det bli massivt press på oljebransjen, så vet ikke nødvendigvis om vi får så høy arbeidsledighet.

1 Like

Men den skal vi jo legge ned :wink:

1 Like

Da ser du i feil ende- sysselsetting har vært nr 1 pri fra covid krisen, og fungerer ikke nå som en lead- indikator i begynnelse av kriser. Ledigheten øker fremover, men ikke før om 2-24 måneder inn i krisen.

Men om argumentet er at man har arbeidsledighet å gå på, så kjøper jeg den litt

2 Likes

Min holdning er at det er god sjanse for at vi trenger en resesjon for å kjempe mot inflasjonen. Alternativet hadde vært store skatteøkninger på den rikeste 50% av befolkningen eller noe (for å kvele etterspørselen). Det er null politisk vilje i USA for noe sånt, og USA styrer verden.

Hvis det stemmer, så er det bedre med resesjon tidligere enn senere. Så lenge ikke problemene er åpenbare for politikere så klarer man ikke tvinge fram en retningsendring. Du trenger krisen for at noe skal skje.

Årsaken til at jeg ser på resesjon som en løsning og ikke ett problem er arbeidsledigheten i USA. Hvis vi allerede hadde høy arbeidsledighet så ville jeg ikke argumentert for at vi muligens kommer bedre ut av det med en resesjon enn å la det skure og gå (resesjon definert som negativ økonomisk vekst minst to kvartaler på rad).

4 Likes

Ja absolutt, dette har vi jo snakket om flere ganger også. Jeg har jo hele veien sagt at vi trenger resesjon og korreksjon i markedene for å bryte inflasjonen, men jeg skulle ønske det kom fordi fed og ecb ble stemplet med policy error og ikke som black swan.

6 Likes

Jeg ser den, men problemet er at jeg tror den erkjennelsen ville kommet langt uti 2023, eventuelt 2024. Jeg ser på dette som en ypperlig anledning til å ta tak i problemet nå som man har noen andre å skylde på.

5 Likes

Nokon med tilgang til grafar på inflasjon og olje? Skulle likt å sett korrelasjonen mellom inflasjon, olje og Nasdaq eller ein anna index dei siste 20 åra.

Jeg ville ikke vært så sikker på det. kan printe 8% inflasjon denne uka i us - det er helt krise og vi har jo vært uenige om når inflasjonen skal avta- du har sett etter y-o-y effekt, flaskehalsforbedringer osv - mens jeg mener man må mye høyere opp i rentekurven for å forbedre dypt negative realrenter. Jeg har jo vært posisjonert for det siden desember, mens jeg husker du ville vente til cpi printen i juni før du skulle ta noe valg ift det, men ila den tiden ville hele samfunnet skjønt at 10% inflasjon er helt jævlig og det ville blitt anerkjent. Så der har vi litt ulik tilnærming.