Jeg har jo også avventet i kontanter siden det tekniske bruddet ned på Nasdaq egentlig.
Men ja, min mening er at FED i utgangspunktet hadde planer om å se an litt til og vurdere å ta ordentlig tak i inflasjonen først i juni. Og med “ordentlig” så mener jeg 0.5% økning eller noe, og snakke om å øke mer framover… noe som ville ført oss fram til slutten av året eller tidlig 2023 før vi nådde 1.5% som var renta før pandemien. Som i mine øyne ville økt sjansen for hyperinflasjon. For hvis inflasjonen ikke gir seg av seg selv, som FED håper, så ville det vært alt for lite, alt for sent.
For hvis vi fortsatter med høy inflasjon og FED som “håper det roer seg” så tror jeg vi kunne fått hyperinflasjon, og da måtte man kaste all realøkonomisk fornuft vekk og bare investere i noe - hva som helst - så lenge det ikke er fiat. Det kan jo bli tidenes beste økonomiske resultater av sånt for bedrifter som tjener penger, da marginer opprettholdes, og prisøkning dyttes over på kunder.
Nå har FED en flott anledning til å agere raskere. Dessverre var Powell ute og snakket om 0.25% renteøkning som jeg oppfatter som for lite, men han snakket også om quantative tightening. Tror jeg det når jeg ser det? Kanskje?
FED sitt håp er at inflasjonen er høy i januar, den kommer til å være høy i februar og mars, men så er håpet til FED at inflasjonen roer seg når vi kommer til april og mai (tallene kommer måneden etter, dvs mai og juni).
Hvis vi snakker 8% - 10% - 15% inflasjon i mai, når de tallene kommer i juni, før rentemøtet i Juni - da er FED nødt til å gjøre noe som virkelig betyr noe.
Men enn så lenge, ut fra hvordan FED har snakket offentlig, så tror jeg ikke de har tatt alvoret innover seg. Mulig de selvsagt bare snakker sånn i offentligheten og samtaler på bakrommet er mer alvorlige, men kommunikasjonen utad bære preg av at de på ingen måte tror inflasjonen vil være svært høy ett halvt år fram i tid.
Jeg tror de tar feil, men det er FED som bestemmer.
Forøvrig har jeg lest litt i det siste om kobling mellom inflasjon og kriminalitet / vold / drap, så jeg oppfatter det som at USA muligens blir enda verre i sommer enn det var i fjor. Men får håpe det er feil.