Gull, sølv og bear har gjort at jeg er ca i null, litt i pluss i år. Hadde jeg ikke tatt grep ville det vært blodrødt…
Jeg er i pluss pga oljeaksjer !! De skal eg holde på en god stund.
Jeg er + 2 % på pensjons konto og investerings konto er silver aeag bullet har gitt meg 8% + i år. Inkl lite tap i flyr.
Men jeg brukte alt av investeringer og betalte ned 95% av all gjeld inkl ny bil 2022, hytte, hus og nr 2 bil/båt… så meget fornøyd. Sitte heeeelt stille en stund så kommer alltid nye muligheter.
Bensinprisen er opp 50%ish fra i fjor. Strømprisen er opp rundt 500%. Jeg vet ikke helt jeg.
Bensin: 14 - 21
Strøm: 35 - 200
For at bjørnene skal ha rett, så må vi nesten ende i en resesjon, så først skal oljen opp, til den knekker ryggen på økonomien, så krakke etterpå. Og så starter moroa på nytt. Funker nok med olje en stund til.
Cristian.
Innlegget mitt var ment for sølvtråden men havnet feil.
Jeg skrev globalt og i China eller USA er vel neppe prisøkningen like høy som i sørnorge som utgjør en temmelig liten del av “globen”.
I Europa er strømprisen enda høyere enn i Norge. Men du har helt rett, i usa, så ligger strømprisen på 13-15 cent sist jeg sjekket. Men også det er ikke, kull og gass med. Ikke så avhengige av gass tenker jeg.
Er det nå vi bør shorte Tesla?
Yeye. Da var man i bear marked i europa, kina, japan, usa(tech) og brutt gjennom sp500. Advart her nå med store varsellamper siden november/desember, men russland gjorde hele prosessen raskere.
Så og si alle indekser har mistet eller er nærme low for 2021, mens noen av indeksene er tilbake til 2017-2019 nivå.
Det her er ikke tull - det er 1 indeks i hele verden som ikke har korrigert og det er oslo børs!
Og det er jo fordi vi er en trygg havn, verdens største økonomi, viktigste aktøren i Europa, største økonomien i norden, største netto energi og oljeeksportøren i europa, laveste husholdningsgjelden i verden, største valutareserven, høyest bnp per innbygger - Og hvis du ikke skjønte det så stemmer ikke det nei, vi er ikke i nærheten av noen av de faktorene.
Det har ingenting med råvarer å gjøre, nordmenn er helt insane dårlig på å prise risiko og lever i en boble og fornekter realiteter, som alltid sprekker litt senere enn alle andre. Hvis du sier til noen rundt deg at boligmarkedet kommer til å falle, tror de at du er gal?
Og aksjeinvestorene tror fortsatt på “sine aksjer”, eller “sin” industri. Har ingenting med din konkrete aksje eller industri å gjøre. Alt skal ned hvis det skal videre ned. Dette er finansmarkedet i praksis uten nok støtte(japan har økt kjøp av yen, kina har økt likviditeten en del, men dekker ikke nok fra reduksjon fed, finanspolitisk stimuli++) og jeg har påpekt både skrikene fra gjeldsmarkedet og fra likviditetssiden, og nå kommer det endelig frem i aksjemarkedet som pleier å lagge.
Du tror det løser seg med gass fra Russland til EU innen kort tid altså?
… Jeg er forresten enig i hovedpunktet ditt.
@Christian Jeg tror ikke det ordner seg med det første- men jeg prøver å lage scenarioer hvor man kan komme ut av dette på en måte som jeg ikke har tenkt på, men jeg klarer ikke å finne ut av løsningen som ikke innebærer brist i logikk. Det må være noe jeg ikke har forutsett som får ned råvarer, energi, inflasjon og som ikke brekker markedet for å få det ned.
@Hypergris Er en insane vekting, mangel på diversifisering for Norge burde gi redusert riskpremium, ikke økt. Sammenlikner du i feks sp500 usa er største vekting 6%, så faller det fort ned til 1-2% vekting fra selskap 6-7, med en enorm diversifisering. I tillegg har du valuta og kredittspread som er smalere, og kostnader i egen valuta.
Vi trenger ikke nordmenn til å prise Oslo Børs, det gjør utlendingene for oss. Blir det for shaky, rømmer de Oslo Børs pronte.
I 2008 var globale aksjer ned 45 %, Oslo Børs 56 %. Råvarene hjalp en stund da også, men når systemkrisen ble et faktum, kollapset alt.
Enn så lenge flyter kapitalen i Vesten og en horde med norske selskaper sitter midt i godteributikken, et mildt sagt spennende eksperiment vi er vitne til hva angår OSE.
Går earnings foran risko?
Det er vel det markedet vurderer i disse dager når man ser på utviklingen på Equinor, Aker BP, NHY med flere.
Nå drar også oljeservice til, forståelig nok når oppdragsgiverne soper inn milliarder, men går det i vifta eller blir det 5 - 7 gyldne år for sektoren?
Ingen har fasiten(?), og ut fra hva jeg har hørt, har hedgefondene aldri vært mer eksponert long energi enn nå.
Det var da voldsomt. Jeg tror det er fullt mulig å plukke aksjer som vil gjøre det bra fremover.
Mange grønne aksjer har krakket over lengre tid og nå vil flere av de få en opptur, tror jeg, mye styrt av energikrisen.
Har tro på flere aksjer innen andre segmenter også.
Gratulerer med at Putin oppfylte profetien din…
@Bingo123
Da kan du nevne 2-4 aksjer nå så ser vi tilbake om et par måneder?
@Pk2k Profeti, jaha? Jeg samler data på makro, mikro og likviditet i de største markedene, og gjør opp nøytale oppfatninger om hvor i syklusen vi er. Dette utfallet var på vei uansett, noen elementer ble fremskyndet kraftig.
Vi alle blir bull-venner til slutt , vi må bare et godt stykke ned i syklusen først.
Lett å si nå men jæjæ, du fikk nå rett læll
Ocean Sun
Desert Control
Hexagon Purus
AOW
Disse bla tror jeg kommer til å gå opp en god del videre i 2022
Ocean Sun gikk opp over 25% i dag
Du mente det når du lagde profilen bingo123!
Neida, men det er notert! Kult at du sier noe uansett.