Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Jeg har jo også avventet i kontanter siden det tekniske bruddet ned på Nasdaq egentlig.

Men ja, min mening er at FED i utgangspunktet hadde planer om å se an litt til og vurdere å ta ordentlig tak i inflasjonen først i juni. Og med “ordentlig” så mener jeg 0.5% økning eller noe, og snakke om å øke mer framover… noe som ville ført oss fram til slutten av året eller tidlig 2023 før vi nådde 1.5% som var renta før pandemien. Som i mine øyne ville økt sjansen for hyperinflasjon. For hvis inflasjonen ikke gir seg av seg selv, som FED håper, så ville det vært alt for lite, alt for sent.

For hvis vi fortsatter med høy inflasjon og FED som “håper det roer seg” så tror jeg vi kunne fått hyperinflasjon, og da måtte man kaste all realøkonomisk fornuft vekk og bare investere i noe - hva som helst - så lenge det ikke er fiat. Det kan jo bli tidenes beste økonomiske resultater av sånt for bedrifter som tjener penger, da marginer opprettholdes, og prisøkning dyttes over på kunder.

Nå har FED en flott anledning til å agere raskere. Dessverre var Powell ute og snakket om 0.25% renteøkning som jeg oppfatter som for lite, men han snakket også om quantative tightening. Tror jeg det når jeg ser det? Kanskje? :slight_smile:

FED sitt håp er at inflasjonen er høy i januar, den kommer til å være høy i februar og mars, men så er håpet til FED at inflasjonen roer seg når vi kommer til april og mai (tallene kommer måneden etter, dvs mai og juni).

Hvis vi snakker 8% - 10% - 15% inflasjon i mai, når de tallene kommer i juni, før rentemøtet i Juni - da er FED nødt til å gjøre noe som virkelig betyr noe.

Men enn så lenge, ut fra hvordan FED har snakket offentlig, så tror jeg ikke de har tatt alvoret innover seg. Mulig de selvsagt bare snakker sånn i offentligheten og samtaler på bakrommet er mer alvorlige, men kommunikasjonen utad bære preg av at de på ingen måte tror inflasjonen vil være svært høy ett halvt år fram i tid.

Jeg tror de tar feil, men det er FED som bestemmer.

Forøvrig har jeg lest litt i det siste om kobling mellom inflasjon og kriminalitet / vold / drap, så jeg oppfatter det som at USA muligens blir enda verre i sommer enn det var i fjor. Men får håpe det er feil.

5 Likes

Nå steg det ganske mye fra bunnen, husk at lettelsesrally i en bear trend kan være brutale

3 Likes

Spennende diskusjoner! Hvordan har du posisjonert deg for ditt tenkte scenario?

Står mange ideer tidligere i tråden, men hvis du mener at dette er en begynnelse på bear-marked, så kan du tjene voldsomt på å ikke tape på investeringer(merk; du må klare å unngå kjøpsknappen nå, men gjøre det senere om 2-24 måneder).

Det handler om å tape minst. Og når det er mørbanket, så investerer vi på nytt og compounder i ny syklus. Da kommer oksen frem og det er bare å slappe av. Når folk har det vondt så kommer vi på banen igjen.

Veldig få sitter igjen med noe god avkastning uansett sektor når det først faller. Noen forbinder value f.eks med energi, men vi vet også det at det er lite bærekraftig med raske økninger fordi det ødelegger konsum som gjør at backlash blir voldsom.

Uansett veldig vanskelig miljø å investere i. Hvis du har forvaltere eller andre som sier at det er “stock pickers market” så er det bare tull, det betyr bare at det er faens så vanskelig å tjene penger. De som sier det samme har insentiver for å få deg til å ha pengene hos bankene/meglerne.

Dvs ja, du kan tape på inflasjon, men det er verre å tape på inflasjon pluss investeringer når markedene korrigerer. Derfor er stagflasjon det verste som finnes, det er et forferdelig marked å være i.

6 Likes

Hva tenker du om gull/sølv mtp videre inflasjon/stagflasjon samt politisk uro/krig?

1 Like

Er nok flere som er bedre enn meg på metaller- @Silvertailfox for eksempel?
Men det en god defensiv posisjonering som også beskytter mot fiat risk, enorm likviditet og som man kan flippe til cash hvis man tror markedet snur.

1 Like

Tipper de høye drivstoffprisene vil gi en voldsom global boost på elbilsalget.Bra for sølvprisen.

1 Like

Hvordan står det til med el-prisene om dagen da?

2 Likes

Sølv og gull har jo vært penger i mange år og gjorde en fantastisk jobb. Så på 70 tallet fant man ut at det er jo mye bedre og fjerne den greia og heller bare kunne trykke penger… og de har de gjort og de er jo blitt ekstremt flinke. Selv om vi ikke har hatt krig eller noe har lån til gdp tatt hekt av.

Hmm tenk hvis noe så utenkelig at en stormakt med atomvåpen gikk til krig mot noen og vi virkelig trenger penger… uuups hva gjør vi nå?

Trykker mer… hva skjer da… alt som holder verdi vil stige enormt (se Tyrkia /Russland —gull mot lokal valuta) helt enormt .

Så gull/sølv er egentlig ikke for og tjene penger men sikre mot tap. Fordelen er i den overgangen fra lav prising til høy er det stort sprang. I dag er gull sølv upopulært. Men om dette vedvarer og snur og vi går fra (0.5% av verdens penger skal innni gull) til 1.5% … da snakker vi 5-10 gangen. Og i forhold til inflasjon i bolig ville gull på 8-10000 vært helt ok. 20k høyt men ikke ekstremt som FEKs (bitcoin).

Jeg har f eks flyttet 70% av pensjon over til sølv/gull fond. Sparer fast i auag bullet og sikrett 2-3% av alle verdiene mine (min net worth) i fysiske gull /sølv penger)

Jeg kjøpte første sølv mynt i 2000 for 5 dollar og 7kr per dollar. 35kr i dag 26 dollar og 9kr 234kr så holder verdien.

Men krig + inflasjon = positivt for gull/sølv
Sølv har stor bonus med nye bruks områder solceller + elbil. Dette kan virkelig gi manko men all in all en kjedelig sikker trade.

5 Likes

Er det ikke bare å kjøre alt i olje da? Ser ikke ut som det løser seg med det første!

2 Likes

Fantastisk bra. Som jeg skulle sagt det selv. Det er fryktelig vanskelig og trille en stein i oppoverbakke.

Helt enig i akt du sier her. Har sagt det sanne i 9 mnd (jeg var litt tidlig ut) men jeg hadde tapt sinnsykt på se aksjene jeg vant på i 2020…

3 Likes

Gull, sølv og bear har gjort at jeg er ca i null, litt i pluss i år. Hadde jeg ikke tatt grep ville det vært blodrødt…

3 Likes

Jeg er i pluss pga oljeaksjer !! De skal eg holde på en god stund.

2 Likes

Jeg er + 2 % på pensjons konto og investerings konto er silver aeag bullet har gitt meg 8% + i år. Inkl lite tap i flyr. :+1:t2:

Men jeg brukte alt av investeringer og betalte ned 95% av all gjeld inkl ny bil 2022, hytte, hus og nr 2 bil/båt… så meget fornøyd. Sitte heeeelt stille en stund så kommer alltid nye muligheter.

2 Likes

Bensinprisen er opp 50%ish fra i fjor. Strømprisen er opp rundt 500%. Jeg vet ikke helt jeg. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Bensin: 14 - 21
Strøm: 35 - 200

1 Like

For at bjørnene skal ha rett, så må vi nesten ende i en resesjon, så først skal oljen opp, til den knekker ryggen på økonomien, så krakke etterpå. Og så starter moroa på nytt. Funker nok med olje en stund til.

2 Likes

Cristian.

Innlegget mitt var ment for sølvtråden men havnet feil.

Jeg skrev globalt og i China eller USA er vel neppe prisøkningen like høy som i sørnorge som utgjør en temmelig liten del av “globen”.

I Europa er strømprisen enda høyere enn i Norge. Men du har helt rett, i usa, så ligger strømprisen på 13-15 cent sist jeg sjekket. Men også det er ikke, kull og gass med. Ikke så avhengige av gass tenker jeg.

Er det nå vi bør shorte Tesla?

4 Likes

Yeye. Da var man i bear marked i europa, kina, japan, usa(tech) og brutt gjennom sp500. Advart her nå med store varsellamper siden november/desember, men russland gjorde hele prosessen raskere.

Så og si alle indekser har mistet eller er nærme low for 2021, mens noen av indeksene er tilbake til 2017-2019 nivå.

Det her er ikke tull - det er 1 indeks i hele verden som ikke har korrigert og det er oslo børs!
Og det er jo fordi vi er en trygg havn, verdens største økonomi, viktigste aktøren i Europa, største økonomien i norden, største netto energi og oljeeksportøren i europa, laveste husholdningsgjelden i verden, største valutareserven, høyest bnp per innbygger - Og hvis du ikke skjønte det så stemmer ikke det nei, vi er ikke i nærheten av noen av de faktorene.

Det har ingenting med råvarer å gjøre, nordmenn er helt insane dårlig på å prise risiko og lever i en boble og fornekter realiteter, som alltid sprekker litt senere enn alle andre. Hvis du sier til noen rundt deg at boligmarkedet kommer til å falle, tror de at du er gal?

Og aksjeinvestorene tror fortsatt på “sine aksjer”, eller “sin” industri. Har ingenting med din konkrete aksje eller industri å gjøre. Alt skal ned hvis det skal videre ned. Dette er finansmarkedet i praksis uten nok støtte(japan har økt kjøp av yen, kina har økt likviditeten en del, men dekker ikke nok fra reduksjon fed, finanspolitisk stimuli++) og jeg har påpekt både skrikene fra gjeldsmarkedet og fra likviditetssiden, og nå kommer det endelig frem i aksjemarkedet som pleier å lagge.

11 Likes