Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Utfordringene er jo Cpi og gjelden
At vi har hatt den festen vi har hatt på aksjemarkedet med Covid er jo ene og alene trykking av penger. Vi har lånt så mye vi kan og det har vært UENDELIG med tilgjengelig kapital. Og det vi ser at selv om vi har fortsatt og trykke penger i USA så har Makro tall begynt og snu. (med Gratis rente og FED som kjøper all gjeld). Vi kan jo ikke leve slik.

I 2019 prøvde jo USA og gjøre noe med dette da var gjelden 22 trillioner og de hadde 4,5 trillioner asset (se graf under) og fikk den "nesten ned til 3,5 trillion. Dette utløste fall på 20% + og da var verden perfekt ingen krig, covid +++. Nå er det 8.9 trillioner og fortsatt kjøp og USA har 30,3Trillioner i gjeld. Det sier seg jo selv at vi må snart ta en reset av hele penge systemet / markedene. (EU er like ille,China sikkert og med de stoler jeg ikke på). Så må fed inn og trykke mer penger… Mest sansynlig da vil asset stige til det sprekker…

Så er det en trygg havn nå dette skjer… Njaa… Alt du EIER… (NB har du lån eier du det ikke) Tenk at renten blir 10% har du råd til og beholde ?, Strømmen blir 5kr KWt snitt og bensin forsetter på 20-25kr… Har du nok til og holde stand og ikke måtte selge noe PGR gjeld ?
Ingen vil ha ekstra penger så alle selskaper som trenger penger vil måtte betale Ekstremt, gjeldfrie selskaper vil kunne kjøpe opp alt på billig salg og kanskje trygg havn.
Eier du aksjer/gull med ikke lånte penger har du asset (har du hus/bolig lån er investeringene dine Gearet med sikkerhet i huset )

@havana12 Sier det perfekt ironisk over. Vi nordmenn har blandt mest gjeld i hele verden til tross for vi har det så bra. Olje alderen er på topp og lønningene er på topp. vi burde vært gjeldsfrie hele gjengen… vi lever i dag av det vi skal tjene om 20 år…(håper det er noe annet en olje)

image

2 Likes

Oljeprisen kollapset fra 147 til 37 dollar fatet, så det er jo ikke så rart.

Olje/gassprisene kollapser ikke hvis USA klarer å presse gjennom embargo på russisk olje og gass. Da vil prisene bare øke mer. Spesielt gass i EU vil være en mangelvare ut vinteren. Nå vil såpass høye olje/gasspriser føre til en resesjon, som jeg vel har nevnt ørten ganger og med det ødelegge etterspørsel inntil man finner en likevekt. Gjerne etter at alt har overkorrigert veldig.

Btw, hvis det ikke blir olje/gass embargo, så kan det hende vi bare får et “minikrakk” som i 2011, ikke et “megakrakk” som i 2008/9

Endringen i oljepris her indikerer også hvordan indeksene endte opp med å gå. I 2008 krakket det fullstendig, mens i 2011, så falt børsene 20-25% før de startet et 3 år langt bullmarked.

(monthly chart)

2 Likes

Spessiell tid vi er inne i :relaxed:

1 Like

Syntes du er optimistisk med tanke på hvor du tegner toppen i oljeprisen nå :slight_smile:

1 Like

8 Likes

heh, den reflekterer heller ikke det kortsiktige synet mitt, så det er vel egentlig en dårlig illustrasjon. Jeg forventer noe opp uten embargo, masse opp med embargo, og så stemmer resten av utviklingen :stuck_out_tongue:

2 Likes

Jeg personlig er ikke såå opptatt av oljepris(det er meget kritisk ja, men følger gass like mye)- men jeg følger bredden veldig tett, sjekker den like ofte som yield f.eks. Er helt sinnsykt at en indeks som BCOM index er opp +35% YTD(!) Det er basicly all input cost fra starten av verdikjeden som bruker litt tid på å forplante seg oppover helt til end-consumer, men det er rett og slett helt brutalt. Helt utrolig økning. Alt fra metaller til mat til energi, er ganske bred indeks, så oppgangen er helt insane.

Hvis man skal se på verdensøkonomien i et større bilde, så har globalisering, teknologi og effektivisering de siste 20 årene redusert råvarekostnad, lønnskost, fraktkost, og skapt et “race to the bottom” som gjør at økonomien frem til nå har vært i kontinuerlig deflatorisk økonomi.

Det vi ser nå er det helt motsatte- mange land ser at covid/virusrisiko og krig er store trusler mot nasjonal sikkerhet. Dette vil prege politikken i fremtiden i retninger vi enda ikke forstår som vil fremme nasjonal produksjon og sikkerhet.

Råvarer og energi har blitt gradvis blitt redusert siste 20 år, men nå får vi en eksplosiv økning som økonomien ikke tåler. Selskapene er ikke rustet for å ta i mot en globaliseringssmell, det er for høy kostnadsbase i selskapene til å tåle den velocityen vi ser nå.

3 Likes

Nå er «alle» bear da kan det komme overraskelser andre veien, selv om trenden nå er ned. Går ikke ned i en rett linje

3 Likes

Samme scenario igjen. Bør bounce i USA i dag eller i morgen, eller så ser jeg nedover. Det er min tolkning. Gjelder USA selvfølgelig, oljebørsen her til lands er en egen historie :slight_smile:

Det man tester nå er konsolideringen fra april/juni i fjor.

2 Likes

@holmes @anon80503862 Stemmer overens med tradingen min, jeg jobber mot kortsiktig pain trade som er opp, og ikke nytt drag nedover(foreløpig). Problemet er at hvis det er noen større aktører som får margin calls eller vil ut så vil man bli tatt på feil side ganske enkelt pga dårlig spread osv.

Edit; Sinnsyk choppy det markedet her nå. Nå handler det om å presse psyken til markedet. Trenger å se mer utslitthet, kommer til å komme frem i tapen en eller annen gang denne måneden. Apple, msft og amazon er største drivere nå, men hele sentimentet ryker med. Første dag vi ser Apple lede an.

2 Likes

De grønne jeg nevnte
Ocean Sun opp 35%
Hexagon Purus 7%
AOW 10,6%
I dag.
Tror dette bare er starten på et ellevilt grønt comeback

2 Likes

(jeg har tatt med litt tid og gjort slik jeg starter en analyse før jeg investere)
Pass på Suckers rally.
Vi er i nedagående trend og risiko er ikke noe “folk” vil kjøpe i disse dager. (bortsett for råvarer)

Se på Ocean Sun q4.
Taper 18.8 mill på 1 år. Kostnaddene er langt over inntektere og stigende.
Se på Q4 er 6.4 mill tap (som er 26 mill på 12 mnd)
Cash er kun 77 mill noe som vil si at de trenger mer penger kanskje 2023
Råvarer har blitt ekstremt mye dyrer en før så mest sansynligvis blir Q1 blir verre en q4

Verdsetting:
Verdsatt til 700 mill … hmm
Risiko på nytt selskap og ting kan skje…
kun 10% cash i forhold til verdi…
Q4 dårligere en andre mnd betyr ting går ned over…
2021 dårligere en 2020…

HMM risk / Reward her er for meg EKSTREM og jeg ville ikke investert 1 krone her. håper du ikke har hatt disse lenge…
Jeg tror du har flaks om du tjener penger på sikt på dette prosjektet. Men husk 1 av 10 slike klarer det håper dette er din dag.

Jeg tror det kan komme et lettelsesrally, men enig i at det er vanskelig å spå. Mange aksjer er trykt langt ned i gjørma og trenger bare et lite blaff av optimisme for å gå mange prosent

5 Likes

Two-thirds of the 21 bear markets that occurred between 1901 and 2015 experienced rallies of 10 percent or more.

2 Likes

Min forståelse er at sjansen for høy inflasjon / hyperinflasjon øker når EU vedtar å øke QE i stedet for å stramme inn.

Man skal ruste opp militært og gjennomføre det grønne skiftet raskere ved å bruke enormt mye mer penger, finansiert ved å selge gjeldsbrev - som muligens ingen andre enn ECB kjøper.

1. Ødelegg produksjonskapasiteten (energipriser hjelper godt til her).
  2. Skap mer fiat ut av luft for å betale regningene for å dekke over problemet (akkurat vedtatt?).
  3. Kapitalen må ha mulighet til å flykte til mer lønnsomme markeder (vi er nok ikke der).

Uansett, høy inflasjon er nok bull for markedene som måles i fiat, og tiltak for å gjøre noe med inflasjon er bear. Og nå går det vel mot at tiltakene for å bekjempe inflasjon ikke kommer på kort sikt, for nå skal det printes mer fiat. Dvs, i EU i hvert fall.

Så sjansene for ett bullrally økte nok med dette.

Så er vel spørsmålet om markedet tror USA vil stramme inn, og om høye inflasjonstall i USA i morgen tolkes bear eller bull?

3 Likes

Det er helt Absurd. Her ser en produsentene sin pris økning siste 25 år I EU… over 30% UTEN krig.
Dette vil forflytte seg over på produkter og ende opp i CPI (som er 5,8% i EU) og vi kan få 15-20% inflasjon om kort tid…

Under ser du balance til EU… opp 400% siste 7 år, men det går så fort siste tiden 100% opp siste 2 år, MEN siste 2 år er dobbling i forhold til siste 25 år. fra 4500 til 9000 og før det tok det 23 år og gå fra 750 til 4500…

Sist men ikke mist, har jo vært 0 i 6-7 år de kan ikke gjøre noen ting…

Så når jeg sier kjøp gull/sølv er det ikke for og bli rik, men rett og slett papir penger kommer til og falle ekstremt mot råvarer/produkter. Så alt du gjør er og beholde kjøpekraft…

1 Like

Enig med begge at bear rally er sinnsyke! Det er derfor det er insane vanskelig å sitte på shortsiden på både indeks og vanlige aksjer.

@anon80503862
Lagarde har mange ganger påpekt at usa og eu er i 2 ulike situasjoner med inflasjon og sysselsetting, så det stemmer at eu og us kan gå ulike veier fremover.

Hovedproblemet jeg har med det du sier er at du ikke inkluderer eurusd valuta i bildet. Europeere må få styrket valutaen sin og redusert kost, så hvis usa gjør motsatt fordi de nærmer seg 8% inflasjon så vil spreaden i eurusd gå ulik vei og christine tvunget til å stramme, ikke slippe opp.

1 Like

Ah men det ville være fornuftig.

Det er vel hvordan man kommer til punkt 3. i lista mi over - og hvis alle de trer inn så er det vi får reell sjanse for virkelig høy inflasjon/hyperinflasjon.

Hvor skal man flykte med kapital vekk fra EU nå? Er jo ingen steder å gå. Men, hvis EU skal printe og USA skal stramme inn? Og politikere i EU vedtar større og større forbruk, og ECB er forpliktet til å støtte opp under politikernes vedtak? Det er på ingen måte sikkert vi går så langt i den retningen. Men det er vel verst mulig scenario for samfunnet.

Problemet mitt er dog at jeg ikke har noen god forståelse av hvor mye kapital som faktisk kan rømme fra EU til USA i praksis, og hva det kan ha å si for valutaenes styrkeforhold. Per i dag er jo begge store økonomier. Hvis EU var bittelite i forhold til USA ville det vært lettere å ha en mening.

Weekly

Daily

Dollaren styrker seg ganske markant, men er fortsatt innenfor “normal” range.

USD/NOK, kronen holder seg greit

EUR/NOK, EUR svekker seg