Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Du tror det løser seg med gass fra Russland til EU innen kort tid altså?

… Jeg er forresten enig i hovedpunktet ditt.

1 Like

@Christian Jeg tror ikke det ordner seg med det første- men jeg prøver å lage scenarioer hvor man kan komme ut av dette på en måte som jeg ikke har tenkt på, men jeg klarer ikke å finne ut av løsningen som ikke innebærer brist i logikk. Det må være noe jeg ikke har forutsett som får ned råvarer, energi, inflasjon og som ikke brekker markedet for å få det ned.

@Hypergris Er en insane vekting, mangel på diversifisering for Norge burde gi redusert riskpremium, ikke økt. Sammenlikner du i feks sp500 usa er største vekting 6%, så faller det fort ned til 1-2% vekting fra selskap 6-7, med en enorm diversifisering. I tillegg har du valuta og kredittspread som er smalere, og kostnader i egen valuta.

Vi trenger ikke nordmenn til å prise Oslo Børs, det gjør utlendingene for oss. Blir det for shaky, rømmer de Oslo Børs pronte.

I 2008 var globale aksjer ned 45 %, Oslo Børs 56 %. Råvarene hjalp en stund da også, men når systemkrisen ble et faktum, kollapset alt.

Enn så lenge flyter kapitalen i Vesten og en horde med norske selskaper sitter midt i godteributikken, et mildt sagt spennende eksperiment vi er vitne til hva angår OSE.

Går earnings foran risko?
Det er vel det markedet vurderer i disse dager når man ser på utviklingen på Equinor, Aker BP, NHY med flere.

Nå drar også oljeservice til, forståelig nok når oppdragsgiverne soper inn milliarder, men går det i vifta eller blir det 5 - 7 gyldne år for sektoren?

Ingen har fasiten(?), og ut fra hva jeg har hørt, har hedgefondene aldri vært mer eksponert long energi enn nå.

3 Likes

Det var da voldsomt. Jeg tror det er fullt mulig å plukke aksjer som vil gjøre det bra fremover.
Mange grønne aksjer har krakket over lengre tid og nå vil flere av de få en opptur, tror jeg, mye styrt av energikrisen.
Har tro på flere aksjer innen andre segmenter også.

Gratulerer med at Putin oppfylte profetien din…

1 Like

@Bingo123
Da kan du nevne 2-4 aksjer nå så ser vi tilbake om et par måneder?

@Pk2k Profeti, jaha? Jeg samler data på makro, mikro og likviditet i de største markedene, og gjør opp nøytale oppfatninger om hvor i syklusen vi er. Dette utfallet var på vei uansett, noen elementer ble fremskyndet kraftig.

Vi alle blir bull-venner til slutt , vi må bare et godt stykke ned i syklusen først.

5 Likes

Lett å si nå men :wink: jæjæ, du fikk nå rett læll

Ocean Sun
Desert Control
Hexagon Purus
AOW

Disse bla tror jeg kommer til å gå opp en god del videre i 2022
Ocean Sun gikk opp over 25% i dag

1 Like

Du mente det når du lagde profilen bingo123!

Neida, men det er notert! Kult at du sier noe uansett.

3 Likes

:speak_no_evil::sweat_smile:

2 Likes

Utfordringene er jo Cpi og gjelden
At vi har hatt den festen vi har hatt på aksjemarkedet med Covid er jo ene og alene trykking av penger. Vi har lånt så mye vi kan og det har vært UENDELIG med tilgjengelig kapital. Og det vi ser at selv om vi har fortsatt og trykke penger i USA så har Makro tall begynt og snu. (med Gratis rente og FED som kjøper all gjeld). Vi kan jo ikke leve slik.

I 2019 prøvde jo USA og gjøre noe med dette da var gjelden 22 trillioner og de hadde 4,5 trillioner asset (se graf under) og fikk den "nesten ned til 3,5 trillion. Dette utløste fall på 20% + og da var verden perfekt ingen krig, covid +++. Nå er det 8.9 trillioner og fortsatt kjøp og USA har 30,3Trillioner i gjeld. Det sier seg jo selv at vi må snart ta en reset av hele penge systemet / markedene. (EU er like ille,China sikkert og med de stoler jeg ikke på). Så må fed inn og trykke mer penger… Mest sansynlig da vil asset stige til det sprekker…

Så er det en trygg havn nå dette skjer… Njaa… Alt du EIER… (NB har du lån eier du det ikke) Tenk at renten blir 10% har du råd til og beholde ?, Strømmen blir 5kr KWt snitt og bensin forsetter på 20-25kr… Har du nok til og holde stand og ikke måtte selge noe PGR gjeld ?
Ingen vil ha ekstra penger så alle selskaper som trenger penger vil måtte betale Ekstremt, gjeldfrie selskaper vil kunne kjøpe opp alt på billig salg og kanskje trygg havn.
Eier du aksjer/gull med ikke lånte penger har du asset (har du hus/bolig lån er investeringene dine Gearet med sikkerhet i huset )

@havana12 Sier det perfekt ironisk over. Vi nordmenn har blandt mest gjeld i hele verden til tross for vi har det så bra. Olje alderen er på topp og lønningene er på topp. vi burde vært gjeldsfrie hele gjengen… vi lever i dag av det vi skal tjene om 20 år…(håper det er noe annet en olje)

image

2 Likes

Oljeprisen kollapset fra 147 til 37 dollar fatet, så det er jo ikke så rart.

Olje/gassprisene kollapser ikke hvis USA klarer å presse gjennom embargo på russisk olje og gass. Da vil prisene bare øke mer. Spesielt gass i EU vil være en mangelvare ut vinteren. Nå vil såpass høye olje/gasspriser føre til en resesjon, som jeg vel har nevnt ørten ganger og med det ødelegge etterspørsel inntil man finner en likevekt. Gjerne etter at alt har overkorrigert veldig.

Btw, hvis det ikke blir olje/gass embargo, så kan det hende vi bare får et “minikrakk” som i 2011, ikke et “megakrakk” som i 2008/9

Endringen i oljepris her indikerer også hvordan indeksene endte opp med å gå. I 2008 krakket det fullstendig, mens i 2011, så falt børsene 20-25% før de startet et 3 år langt bullmarked.


(monthly chart)

2 Likes

Spessiell tid vi er inne i :relaxed:

1 Like

Syntes du er optimistisk med tanke på hvor du tegner toppen i oljeprisen nå :slight_smile:

1 Like

8 Likes

heh, den reflekterer heller ikke det kortsiktige synet mitt, så det er vel egentlig en dårlig illustrasjon. Jeg forventer noe opp uten embargo, masse opp med embargo, og så stemmer resten av utviklingen :stuck_out_tongue:

2 Likes

Jeg personlig er ikke såå opptatt av oljepris(det er meget kritisk ja, men følger gass like mye)- men jeg følger bredden veldig tett, sjekker den like ofte som yield f.eks. Er helt sinnsykt at en indeks som BCOM index er opp +35% YTD(!) Det er basicly all input cost fra starten av verdikjeden som bruker litt tid på å forplante seg oppover helt til end-consumer, men det er rett og slett helt brutalt. Helt utrolig økning. Alt fra metaller til mat til energi, er ganske bred indeks, så oppgangen er helt insane.

Hvis man skal se på verdensøkonomien i et større bilde, så har globalisering, teknologi og effektivisering de siste 20 årene redusert råvarekostnad, lønnskost, fraktkost, og skapt et “race to the bottom” som gjør at økonomien frem til nå har vært i kontinuerlig deflatorisk økonomi.

Det vi ser nå er det helt motsatte- mange land ser at covid/virusrisiko og krig er store trusler mot nasjonal sikkerhet. Dette vil prege politikken i fremtiden i retninger vi enda ikke forstår som vil fremme nasjonal produksjon og sikkerhet.

Råvarer og energi har blitt gradvis blitt redusert siste 20 år, men nå får vi en eksplosiv økning som økonomien ikke tåler. Selskapene er ikke rustet for å ta i mot en globaliseringssmell, det er for høy kostnadsbase i selskapene til å tåle den velocityen vi ser nå.

3 Likes

Nå er «alle» bear da kan det komme overraskelser andre veien, selv om trenden nå er ned. Går ikke ned i en rett linje

3 Likes

Samme scenario igjen. Bør bounce i USA i dag eller i morgen, eller så ser jeg nedover. Det er min tolkning. Gjelder USA selvfølgelig, oljebørsen her til lands er en egen historie :slight_smile:

Det man tester nå er konsolideringen fra april/juni i fjor.

2 Likes