Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

@holmes @anon80503862 Stemmer overens med tradingen min, jeg jobber mot kortsiktig pain trade som er opp, og ikke nytt drag nedover(foreløpig). Problemet er at hvis det er noen større aktører som får margin calls eller vil ut så vil man bli tatt på feil side ganske enkelt pga dårlig spread osv.

Edit; Sinnsyk choppy det markedet her nå. Nå handler det om å presse psyken til markedet. Trenger å se mer utslitthet, kommer til å komme frem i tapen en eller annen gang denne måneden. Apple, msft og amazon er største drivere nå, men hele sentimentet ryker med. Første dag vi ser Apple lede an.

2 Likes

De grønne jeg nevnte
Ocean Sun opp 35%
Hexagon Purus 7%
AOW 10,6%
I dag.
Tror dette bare er starten på et ellevilt grønt comeback

2 Likes

(jeg har tatt med litt tid og gjort slik jeg starter en analyse før jeg investere)
Pass på Suckers rally.
Vi er i nedagående trend og risiko er ikke noe “folk” vil kjøpe i disse dager. (bortsett for råvarer)

Se på Ocean Sun q4.
Taper 18.8 mill på 1 år. Kostnaddene er langt over inntektere og stigende.
Se på Q4 er 6.4 mill tap (som er 26 mill på 12 mnd)
Cash er kun 77 mill noe som vil si at de trenger mer penger kanskje 2023
Råvarer har blitt ekstremt mye dyrer en før så mest sansynligvis blir Q1 blir verre en q4

Verdsetting:
Verdsatt til 700 mill … hmm
Risiko på nytt selskap og ting kan skje…
kun 10% cash i forhold til verdi…
Q4 dårligere en andre mnd betyr ting går ned over…
2021 dårligere en 2020…

HMM risk / Reward her er for meg EKSTREM og jeg ville ikke investert 1 krone her. håper du ikke har hatt disse lenge…
Jeg tror du har flaks om du tjener penger på sikt på dette prosjektet. Men husk 1 av 10 slike klarer det håper dette er din dag.

Jeg tror det kan komme et lettelsesrally, men enig i at det er vanskelig å spå. Mange aksjer er trykt langt ned i gjørma og trenger bare et lite blaff av optimisme for å gå mange prosent

5 Likes

Two-thirds of the 21 bear markets that occurred between 1901 and 2015 experienced rallies of 10 percent or more.

2 Likes

Min forståelse er at sjansen for høy inflasjon / hyperinflasjon øker når EU vedtar å øke QE i stedet for å stramme inn.

Man skal ruste opp militært og gjennomføre det grønne skiftet raskere ved å bruke enormt mye mer penger, finansiert ved å selge gjeldsbrev - som muligens ingen andre enn ECB kjøper.

  1. Ødelegg produksjonskapasiteten (energipriser hjelper godt til her).
  2. Skap mer fiat ut av luft for å betale regningene for å dekke over problemet (akkurat vedtatt?).
  3. Kapitalen må ha mulighet til å flykte til mer lønnsomme markeder (vi er nok ikke der).

Uansett, høy inflasjon er nok bull for markedene som måles i fiat, og tiltak for å gjøre noe med inflasjon er bear. Og nå går det vel mot at tiltakene for å bekjempe inflasjon ikke kommer på kort sikt, for nå skal det printes mer fiat. Dvs, i EU i hvert fall.

Så sjansene for ett bullrally økte nok med dette.

Så er vel spørsmålet om markedet tror USA vil stramme inn, og om høye inflasjonstall i USA i morgen tolkes bear eller bull?

3 Likes

Det er helt Absurd. Her ser en produsentene sin pris økning siste 25 år I EU… over 30% UTEN krig.
Dette vil forflytte seg over på produkter og ende opp i CPI (som er 5,8% i EU) og vi kan få 15-20% inflasjon om kort tid…

Under ser du balance til EU… opp 400% siste 7 år, men det går så fort siste tiden 100% opp siste 2 år, MEN siste 2 år er dobbling i forhold til siste 25 år. fra 4500 til 9000 og før det tok det 23 år og gå fra 750 til 4500…

Sist men ikke mist, har jo vært 0 i 6-7 år de kan ikke gjøre noen ting…

Så når jeg sier kjøp gull/sølv er det ikke for og bli rik, men rett og slett papir penger kommer til og falle ekstremt mot råvarer/produkter. Så alt du gjør er og beholde kjøpekraft…



1 Like

Enig med begge at bear rally er sinnsyke! Det er derfor det er insane vanskelig å sitte på shortsiden på både indeks og vanlige aksjer.

@anon80503862
Lagarde har mange ganger påpekt at usa og eu er i 2 ulike situasjoner med inflasjon og sysselsetting, så det stemmer at eu og us kan gå ulike veier fremover.

Hovedproblemet jeg har med det du sier er at du ikke inkluderer eurusd valuta i bildet. Europeere må få styrket valutaen sin og redusert kost, så hvis usa gjør motsatt fordi de nærmer seg 8% inflasjon så vil spreaden i eurusd gå ulik vei og christine tvunget til å stramme, ikke slippe opp.

1 Like

Ah men det ville være fornuftig.

Det er vel hvordan man kommer til punkt 3. i lista mi over - og hvis alle de trer inn så er det vi får reell sjanse for virkelig høy inflasjon/hyperinflasjon.

Hvor skal man flykte med kapital vekk fra EU nå? Er jo ingen steder å gå. Men, hvis EU skal printe og USA skal stramme inn? Og politikere i EU vedtar større og større forbruk, og ECB er forpliktet til å støtte opp under politikernes vedtak? Det er på ingen måte sikkert vi går så langt i den retningen. Men det er vel verst mulig scenario for samfunnet.

Problemet mitt er dog at jeg ikke har noen god forståelse av hvor mye kapital som faktisk kan rømme fra EU til USA i praksis, og hva det kan ha å si for valutaenes styrkeforhold. Per i dag er jo begge store økonomier. Hvis EU var bittelite i forhold til USA ville det vært lettere å ha en mening.

Weekly

Daily

Dollaren styrker seg ganske markant, men er fortsatt innenfor “normal” range.

USD/NOK, kronen holder seg greit

EUR/NOK, EUR svekker seg

For et rally det er i statene!

… åja, er fortsatt langt pokker i vold nede i søla.

@anon80503862 Hvor kapitalen skal gå? Det er hele problemet, den skal ingen steder, det blir ikke noe sted å gjemme seg. Problemet med at us/eu ikke samkjører er at en tilstramning i usa vil ha svakere effekt hvis eu pøser på finansstimuli og vica versa. USD brukes alltid som safe-heaven, hvis jeg skulle investert i fiat feks sveitserfranc eller usd hadde jeg ikke giddet euro.

@Christian Du kan kan ikke sammenlikne historisk valutakurs mot dagens altså, det gir ikke noe mening å gjøre det annet enn at det forteller en historie hvor økonomiene har vært tidligere.
Det blir helt feil, så vi må se på velocityen, hvor fort endringene har skjedd, det er det som skaper kostnadssjokk i markedet. Raske endringer i en retning skaper enorme vanskeligheter for bedrifter, ikke hva kursen var for 5-10-15 år siden.

På ett år: EURUSD fra 1.20 til 1.0985, eller kinesiske yuan 7.26 til 6.88. Dvs du har inflasjon som plager deg på 5-6%, også har du siste året hatt svekkelse på -8-10% i valuta mot de to største økonomiene EU handler med. Så det svekker kjøpskraften helt voldsomt, og igjen når du sitter som innkjøpsansvarlig eller salgsansvarlig så merker du de endringene på p&l måned for måned slik det har beveget seg siste tiden. Så det er et reelt problem som de må prøve å fikse.

1 Like

Det er en grunn til at jeg har med daily chartet som viser denne. Samtidig, det har vært flere slike bevegelser fra 2014 og til nå i EURUSD uten at det har fått noe til å kollapse. Det er derfor jeg har tatt med weekly chartet.

Inflasjonen i EU har jo en stor valutakomponent i seg, så du kan ikke helt legge disse to “oppå” hverandre. For Norge, så har valutaen typisk svekket seg når det har gått litt dårlig, men så har den svake valutaen gjort at innenlands industri har fått bedret konkurranseevne.

Problemet for EU nå er at strømprisene i EU nå er helt hinsides. Jeg antar også at det er gigantiske forskjeller i pris på gass i EU og USA.

1 Like

Men er det ikke bra at de vedtar å kjøre på med enda mer statsgjeld, pengetrykking, osv da? Viser jo at de tar problemet seriøst og aktivt gjør noe. :slight_smile: :slight_smile: :slight_smile:

The European Union will unveil a plan as soon as this week to jointly issue bonds on a potentially massive scale to finance energy and defence spending as the bloc copes with the fallout from Russia’s invasion of Ukraine.

The proposal may be presented after the EU’s leaders hold an emergency summit in Versailles, France, that starts Thursday, according to officials familiar with the preparations. Officials are still working out the details on how the debt sales would work and how much money they intend to raise.

The extraordinary move comes just a year after the EU launched a €1.8trn emergency package backed by joint debt to finance member states’ efforts to deal with the pandemic. Now, the bloc faces massive financing needs as it begins to reform its military and energy infrastructure following the Russian attack.

Så, planen ser ut til å være å printe mer fiat og satse på at det fikser inflasjonen? Jeg antar at de mener at det er supply-problemer og ikke pengetrykking som er bak inflasjonen? Altså, på kort sikt - vi får vel bare se hva som kommer ut av ting torsdag/fredag?

Jeg er ikke låst fast til å være permabull fra nå av, jeg har som tidligere nevnt tenkt at det er greit å avvente inntil etter 16. mars og se hva FED sier og hvordan markedet reagerer på det. Så det rallyet som går nå fikk jeg ikke med meg, og det kan fint gå videre uten meg også.

Men jeg mener disse signalene fra EU bør man i hvert fall være oppmerksom på.

2 Likes

Ja stemmer! Jeg så på første chartet at det var datert tilbake til 1997, så tenkte at resten også var det haha litt rask der. Men da er vi uansett enige i problematikken.

Kollapse vil aldri skje fordi man har tyskland osv som er solid økonomi, men en valutasvekkelse på 10% på så kort tid i tredje største økonomien i verden er dramatisk.

Enig i at inflasjon er devaluerende i teorien, men se på usd med den verste inflasjonen - men styrket seg kraftig vs alt annet. Hvis man har problemer med kostnadsøkning(inflasjon) for mange bedrifter så er det nesten uavhengig av om industrien selv er plaget av inflasjonen, fordi valutasvekkelsen vil redusere inntekt og øke kost.

Jeg skjønner ikke om du tuller eller ikke?
S&P har korrigert ned -12% som er en ganske vanlig korreksjon i et normalt marked uten stimuli, så langt pokke i vold nede i søla er bare begynnelsen… Her er man avhengig av å strekke chartet litt ut til da sp500 var stivt priset før covid inntraff - men mange glemmer at corp earnings osv har blitt stimulert kraftig og at det vil være naturlig at man treffer nærmre pre covid nivå. Dvs korreksjon på opptil 0-19% til, eller 2x korreksjonen som har vært hittil.

La oss sammenlikne det med den DAX, den viktigste økonomien i Europa? De og alle andre utenom ftse 100 er tilbake til pre covid.


@anon80503862

Helt enig, tenkte akkurat det samme da jeg leste meldingen… Var ikke en liten stimulipakke heller. Håper man skjønner hva man gjør, og at det kommer til å koste for andre industrier når man må stramme til pga inflasjon. Hvorfor har fornybar steget enormt siste dagene? Haha noen tror det har med sin aksje å gjøre, men det der er hele årsaken, ultra boost til industrien. Det skjedde med en gang den meldingen kom, så de som tror at sin aksje har comeback så er det shortsqueeze og momentum som kommer i økt forventing fra den stimulipakken…

2 Likes

Ah, sarkasme kommer ikke så tydelig fram i tekst.

Poenget mitt er at et 2% rally etter å ha falt 10%+ ikke er mye til rally. Rallyet har heller ikke tatt S&P ut av den fallende trenden.

1 Like

Til de som ikke tror økonomien sakte men sikkert går mot problemer, en av mange samlinger jeg gjør.

Ungarn, serbia stopper med mateksport, russland har forbudt eksport av alle råvarer, ukraina stopper opp totalt, italia stopper flere produksjonsfelt, sanksjoner på energisiden i lang tid og inflasjonen var 5% før dette - hva kan gå galt?

3 Likes

Status når man gikk inn i helga.

Mangen av disse indexene har lagt i “bear mode” i lang tid allerede.

OCDG har korrigert ca 50%, tilbake til 2013 nivå
OHCG har korrigert ca 40%, tilbake til 2016 nivå
OTECG har korrigert ca 40%
OUTG har korrigert ca 60%
Resten ligger med ca 10-20% korreksjon foreløpig.

Spennende blir å se hvem som snur først når og om man får et “flush”. Slik det er nå er det 2-3 indekser som holder hele OSEBX oppe. Får vi en dropp i disse kan man fint få større fall på hovedindeksen uten at det trenger å bety massive fall i andre indekser.

Sitter foreløpig fint på sidelinjen og observerer. Prøver noen mindre korte trades her og der, men kjører meget lav risiko.

index

4 Likes

Jeg tror ett av de store problemene vi har er at det er så lenge siden man hadde høy inflasjon at folk ikke forstår hvor ødeleggende det kan være.

5 Likes