Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

For et rally det er i statene!

… åja, er fortsatt langt pokker i vold nede i søla.

@anon80503862 Hvor kapitalen skal gå? Det er hele problemet, den skal ingen steder, det blir ikke noe sted å gjemme seg. Problemet med at us/eu ikke samkjører er at en tilstramning i usa vil ha svakere effekt hvis eu pøser på finansstimuli og vica versa. USD brukes alltid som safe-heaven, hvis jeg skulle investert i fiat feks sveitserfranc eller usd hadde jeg ikke giddet euro.

@Christian Du kan kan ikke sammenlikne historisk valutakurs mot dagens altså, det gir ikke noe mening å gjøre det annet enn at det forteller en historie hvor økonomiene har vært tidligere.
Det blir helt feil, så vi må se på velocityen, hvor fort endringene har skjedd, det er det som skaper kostnadssjokk i markedet. Raske endringer i en retning skaper enorme vanskeligheter for bedrifter, ikke hva kursen var for 5-10-15 år siden.

På ett år: EURUSD fra 1.20 til 1.0985, eller kinesiske yuan 7.26 til 6.88. Dvs du har inflasjon som plager deg på 5-6%, også har du siste året hatt svekkelse på -8-10% i valuta mot de to største økonomiene EU handler med. Så det svekker kjøpskraften helt voldsomt, og igjen når du sitter som innkjøpsansvarlig eller salgsansvarlig så merker du de endringene på p&l måned for måned slik det har beveget seg siste tiden. Så det er et reelt problem som de må prøve å fikse.

1 Like

Det er en grunn til at jeg har med daily chartet som viser denne. Samtidig, det har vært flere slike bevegelser fra 2014 og til nå i EURUSD uten at det har fått noe til å kollapse. Det er derfor jeg har tatt med weekly chartet.

Inflasjonen i EU har jo en stor valutakomponent i seg, så du kan ikke helt legge disse to “oppå” hverandre. For Norge, så har valutaen typisk svekket seg når det har gått litt dårlig, men så har den svake valutaen gjort at innenlands industri har fått bedret konkurranseevne.

Problemet for EU nå er at strømprisene i EU nå er helt hinsides. Jeg antar også at det er gigantiske forskjeller i pris på gass i EU og USA.

1 Like

Men er det ikke bra at de vedtar å kjøre på med enda mer statsgjeld, pengetrykking, osv da? Viser jo at de tar problemet seriøst og aktivt gjør noe. :slight_smile: :slight_smile: :slight_smile:

The European Union will unveil a plan as soon as this week to jointly issue bonds on a potentially massive scale to finance energy and defence spending as the bloc copes with the fallout from Russia’s invasion of Ukraine.

The proposal may be presented after the EU’s leaders hold an emergency summit in Versailles, France, that starts Thursday, according to officials familiar with the preparations. Officials are still working out the details on how the debt sales would work and how much money they intend to raise.

The extraordinary move comes just a year after the EU launched a €1.8trn emergency package backed by joint debt to finance member states’ efforts to deal with the pandemic. Now, the bloc faces massive financing needs as it begins to reform its military and energy infrastructure following the Russian attack.

Så, planen ser ut til å være å printe mer fiat og satse på at det fikser inflasjonen? Jeg antar at de mener at det er supply-problemer og ikke pengetrykking som er bak inflasjonen? Altså, på kort sikt - vi får vel bare se hva som kommer ut av ting torsdag/fredag?

Jeg er ikke låst fast til å være permabull fra nå av, jeg har som tidligere nevnt tenkt at det er greit å avvente inntil etter 16. mars og se hva FED sier og hvordan markedet reagerer på det. Så det rallyet som går nå fikk jeg ikke med meg, og det kan fint gå videre uten meg også.

Men jeg mener disse signalene fra EU bør man i hvert fall være oppmerksom på.

2 Likes

Ja stemmer! Jeg så på første chartet at det var datert tilbake til 1997, så tenkte at resten også var det haha litt rask der. Men da er vi uansett enige i problematikken.

Kollapse vil aldri skje fordi man har tyskland osv som er solid økonomi, men en valutasvekkelse på 10% på så kort tid i tredje største økonomien i verden er dramatisk.

Enig i at inflasjon er devaluerende i teorien, men se på usd med den verste inflasjonen - men styrket seg kraftig vs alt annet. Hvis man har problemer med kostnadsøkning(inflasjon) for mange bedrifter så er det nesten uavhengig av om industrien selv er plaget av inflasjonen, fordi valutasvekkelsen vil redusere inntekt og øke kost.

Jeg skjønner ikke om du tuller eller ikke?
S&P har korrigert ned -12% som er en ganske vanlig korreksjon i et normalt marked uten stimuli, så langt pokke i vold nede i søla er bare begynnelsen… Her er man avhengig av å strekke chartet litt ut til da sp500 var stivt priset før covid inntraff - men mange glemmer at corp earnings osv har blitt stimulert kraftig og at det vil være naturlig at man treffer nærmre pre covid nivå. Dvs korreksjon på opptil 0-19% til, eller 2x korreksjonen som har vært hittil.

La oss sammenlikne det med den DAX, den viktigste økonomien i Europa? De og alle andre utenom ftse 100 er tilbake til pre covid.

@anon80503862

Helt enig, tenkte akkurat det samme da jeg leste meldingen… Var ikke en liten stimulipakke heller. Håper man skjønner hva man gjør, og at det kommer til å koste for andre industrier når man må stramme til pga inflasjon. Hvorfor har fornybar steget enormt siste dagene? Haha noen tror det har med sin aksje å gjøre, men det der er hele årsaken, ultra boost til industrien. Det skjedde med en gang den meldingen kom, så de som tror at sin aksje har comeback så er det shortsqueeze og momentum som kommer i økt forventing fra den stimulipakken…

2 Likes

Ah, sarkasme kommer ikke så tydelig fram i tekst.

Poenget mitt er at et 2% rally etter å ha falt 10%+ ikke er mye til rally. Rallyet har heller ikke tatt S&P ut av den fallende trenden.

1 Like

Til de som ikke tror økonomien sakte men sikkert går mot problemer, en av mange samlinger jeg gjør.

Ungarn, serbia stopper med mateksport, russland har forbudt eksport av alle råvarer, ukraina stopper opp totalt, italia stopper flere produksjonsfelt, sanksjoner på energisiden i lang tid og inflasjonen var 5% før dette - hva kan gå galt?

3 Likes

Status når man gikk inn i helga.

Mangen av disse indexene har lagt i “bear mode” i lang tid allerede.

OCDG har korrigert ca 50%, tilbake til 2013 nivå
OHCG har korrigert ca 40%, tilbake til 2016 nivå
OTECG har korrigert ca 40%
OUTG har korrigert ca 60%
Resten ligger med ca 10-20% korreksjon foreløpig.

Spennende blir å se hvem som snur først når og om man får et “flush”. Slik det er nå er det 2-3 indekser som holder hele OSEBX oppe. Får vi en dropp i disse kan man fint få større fall på hovedindeksen uten at det trenger å bety massive fall i andre indekser.

Sitter foreløpig fint på sidelinjen og observerer. Prøver noen mindre korte trades her og der, men kjører meget lav risiko.

index

4 Likes

Jeg tror ett av de store problemene vi har er at det er så lenge siden man hadde høy inflasjon at folk ikke forstår hvor ødeleggende det kan være.

5 Likes

Dax opp 6% og opp 7% i Frankrike. Helt sinnsyk skvis. Nasdaq holder seg til moderate 2.3%.

image

4 Likes

Tror man nå begynner å prise inn at invasjonen til Putin ligner mer og mer på en fadese og Putin må etterhvert redde stumpene på en eller annen måte

2 Likes

Spørsmålet er når etterhvert blir. For de bomber fortsatt byene. Er vel for å legge mer press på Ukraina. Samtidig rykker de fram på de fleste fronter. Kanskje Putin forsatt øyner håp? :see_no_evil:

1 Like

Flashcrash i oljeprisen på melding fra zelenskiy, ned -12% for dagen foreløpig…

Aller siste dag med fed qe i dag :upside_down_face:

image

Ukraina banner all eksport av hvete og korn.

image

En annen litt funny fact er jo at s&p 500 og nasdaq trader høyere enn før krigen inntraff.

Og samtidig så klatrer yielden opp igjen: 2 åringen traff høyeste nivå på 2 år, økt forvetning til fed heving. Nå som vi akkurat fikk positive nyheter om krigen, så kommer det fundamentale problemet snikende tilbake i hodet hos investorene.

6 Likes

Volumet på nasdaq oppgangen ser lav ut enn så lenge? Den bouncet greit på ish 13100

De har mange spennende prosjekter på gang. Jeg tror inntektene begynner å komme inn i år. Hvis du ser på cash burn da så holder jo pengene de har nå ut neste år ihvertfall og jeg tror de drar inn godt med cash fra kunder før det. Vi får se. Start ups tar tid, jeg håper det blir litt ketchup effekt her nå fremover. Kursen var oppe i godt over 60 kr. Uhellet i orkanen i Albania sammen med Statkraft sendte kursen ekstremt langt godt backet opp av krakk i de fleste grønne aksjer. Nå er anlegget i Albania bygget opp på en ny måte som er godkjent i alle bauer og kanter så nå skal det til og med tåle en orkan. Prosjekter ellers ser bedre ut nå enn da den kostet 60 kr. Komme til å svinge kraftig i påvente av news, kan gå mye opp/ned på små volum. Ikke mange aksjer som har det i seg til å gå opp over 130% fra bunn for noen dager siden til høyeste kurs i dag, så dette er potente saker. Innsidekjøp igjen nå nylig av en i styret

TradingVew har en flott kalender med “forecast”

image

CPI - Forecast - 7.9% og forrige 7.5%.

3 Likes

Kanarifugl?

“Mot opptur på Oslo Børs tross oljepriskollaps”

Kan man lese på Finansavisen.

Hadde ikke trodd i mars 2020 at jeg noengang skulle lese oljepriskollaps ned til 112 usd pr fat.

7 Likes

2008/2009 krakket. S&P sammenlignet med oljeprisen. Det var to store rally på vei nedover, først et på 14% og så ett på 26% før bunnen ble nådd. Oljeprisen fortsatte oppover i 5 måneder etter at S&P hadde nådd toppen. Bunnen i oljepris ble nådd en måned før bunnen i S&P.

2 Likes

image

Dette er Japans svar på PPI. Japan er litt spesielt fordi de sliter med å få opp inflasjon i landet fordi selskaper og forbukere hater prisøkninger etter hva som har skjedd med økonomien deres .

Unexpected, eller? Nok en gang som “overrasker” prisøkninger konsensus. Denne gang i japan(!) hvor de har slitt med deflasjon i 30 år. Nå kommer disse surprise- headlinesa hver eneste gang på tvers av alle land, selv om forventingene fra banker og analytikere er oppjuster så blir det slått til oppsiden.

Hva forteller det oss om dagens problem med inflasjon? At absolutt alle undervurderer det og at modellene bommer selv om man har justert opp forventningene! Dette er etter min mening fordi inflasjon er en psykisk faktor i markedene (og det modellene bommer på), slik at nå forventer alle prisøkninger hele tiden. Og som jeg har sagt mange ganger, det er nærmest umulig å få ned inflasjon med 0 rente. Ufattelig vanskelig å bryte psykologien når vi nå er i spiralen.

The corporate goods price index (CGPI), which measures the price companies charge each other for their goods and services, jumped 9.3% in February from a year earlier, Bank of Japan (BOJ) data showed on Thursday, the fastest annual pace since comparable data became available in 1981.

“While raw material prices jumped 50.9% in February from a year earlier, final goods prices rose just 4.1% in a sign some firms are struggling to pass on the rapid rise in input costs.”

Åja bedrifter begynner å bli skvist på margiene? No shit!

“Fra januar til februar 2022 steg prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer med hele 4,5 prosent. Dette er den største månedlige økningen denne gruppen har hatt siden juli 1981, ifølge SSBs statistikkbank.”

– “I 2020 trakk særlig prisene på importerte jordbruksvarer matvareprisene opp, blant annet som følge av den svake kronen.” Åja - ECB hva skal dere gjøre med svekket Euro da? Norske krona er peanuts i sammenlikning

En annen viktig observasjon som er det første jeg ser av:

AT&T skulle hente 100 milliarder dollar i gjeldsmarkedet i går, og sjekke hva de kunne få tak på, kalte markedet “illikvid”. Dette er hele poenget nå som likviditeten strammes inn. Vi er på i starten av en nedgangskonjuktur.

Og til porsche elskere: I dag stoppet porsche produksjon av taycan pga mangel av komponenter fra ukraina.

4 Likes