Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Dax opp 6% og opp 7% i Frankrike. Helt sinnsyk skvis. Nasdaq holder seg til moderate 2.3%.

image

4 Likes

Tror man nå begynner å prise inn at invasjonen til Putin ligner mer og mer på en fadese og Putin må etterhvert redde stumpene på en eller annen måte

2 Likes

Spørsmålet er når etterhvert blir. For de bomber fortsatt byene. Er vel for å legge mer press på Ukraina. Samtidig rykker de fram på de fleste fronter. Kanskje Putin forsatt øyner håp? :see_no_evil:

1 Like

Flashcrash i oljeprisen på melding fra zelenskiy, ned -12% for dagen foreløpig…

Aller siste dag med fed qe i dag :upside_down_face:

image

Ukraina banner all eksport av hvete og korn.

image

En annen litt funny fact er jo at s&p 500 og nasdaq trader høyere enn før krigen inntraff.

Og samtidig så klatrer yielden opp igjen: 2 åringen traff høyeste nivå på 2 år, økt forvetning til fed heving. Nå som vi akkurat fikk positive nyheter om krigen, så kommer det fundamentale problemet snikende tilbake i hodet hos investorene.

6 Likes

Volumet på nasdaq oppgangen ser lav ut enn så lenge? Den bouncet greit på ish 13100

De har mange spennende prosjekter på gang. Jeg tror inntektene begynner å komme inn i år. Hvis du ser på cash burn da så holder jo pengene de har nå ut neste år ihvertfall og jeg tror de drar inn godt med cash fra kunder før det. Vi får se. Start ups tar tid, jeg håper det blir litt ketchup effekt her nå fremover. Kursen var oppe i godt over 60 kr. Uhellet i orkanen i Albania sammen med Statkraft sendte kursen ekstremt langt godt backet opp av krakk i de fleste grønne aksjer. Nå er anlegget i Albania bygget opp på en ny måte som er godkjent i alle bauer og kanter så nå skal det til og med tåle en orkan. Prosjekter ellers ser bedre ut nå enn da den kostet 60 kr. Komme til å svinge kraftig i påvente av news, kan gå mye opp/ned på små volum. Ikke mange aksjer som har det i seg til å gå opp over 130% fra bunn for noen dager siden til høyeste kurs i dag, så dette er potente saker. Innsidekjøp igjen nå nylig av en i styret

TradingVew har en flott kalender med “forecast”

image

CPI - Forecast - 7.9% og forrige 7.5%.

3 Likes

Kanarifugl?

“Mot opptur på Oslo Børs tross oljepriskollaps”

Kan man lese på Finansavisen.

Hadde ikke trodd i mars 2020 at jeg noengang skulle lese oljepriskollaps ned til 112 usd pr fat.

7 Likes

2008/2009 krakket. S&P sammenlignet med oljeprisen. Det var to store rally på vei nedover, først et på 14% og så ett på 26% før bunnen ble nådd. Oljeprisen fortsatte oppover i 5 måneder etter at S&P hadde nådd toppen. Bunnen i oljepris ble nådd en måned før bunnen i S&P.

2 Likes

image

Dette er Japans svar på PPI. Japan er litt spesielt fordi de sliter med å få opp inflasjon i landet fordi selskaper og forbukere hater prisøkninger etter hva som har skjedd med økonomien deres .

Unexpected, eller? Nok en gang som “overrasker” prisøkninger konsensus. Denne gang i japan(!) hvor de har slitt med deflasjon i 30 år. Nå kommer disse surprise- headlinesa hver eneste gang på tvers av alle land, selv om forventingene fra banker og analytikere er oppjuster så blir det slått til oppsiden.

Hva forteller det oss om dagens problem med inflasjon? At absolutt alle undervurderer det og at modellene bommer selv om man har justert opp forventningene! Dette er etter min mening fordi inflasjon er en psykisk faktor i markedene (og det modellene bommer på), slik at nå forventer alle prisøkninger hele tiden. Og som jeg har sagt mange ganger, det er nærmest umulig å få ned inflasjon med 0 rente. Ufattelig vanskelig å bryte psykologien når vi nå er i spiralen.

The corporate goods price index (CGPI), which measures the price companies charge each other for their goods and services, jumped 9.3% in February from a year earlier, Bank of Japan (BOJ) data showed on Thursday, the fastest annual pace since comparable data became available in 1981.

“While raw material prices jumped 50.9% in February from a year earlier, final goods prices rose just 4.1% in a sign some firms are struggling to pass on the rapid rise in input costs.”

Åja bedrifter begynner å bli skvist på margiene? No shit!

“Fra januar til februar 2022 steg prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer med hele 4,5 prosent. Dette er den største månedlige økningen denne gruppen har hatt siden juli 1981, ifølge SSBs statistikkbank.”

– “I 2020 trakk særlig prisene på importerte jordbruksvarer matvareprisene opp, blant annet som følge av den svake kronen.” Åja - ECB hva skal dere gjøre med svekket Euro da? Norske krona er peanuts i sammenlikning

En annen viktig observasjon som er det første jeg ser av:

AT&T skulle hente 100 milliarder dollar i gjeldsmarkedet i går, og sjekke hva de kunne få tak på, kalte markedet “illikvid”. Dette er hele poenget nå som likviditeten strammes inn. Vi er på i starten av en nedgangskonjuktur.

Og til porsche elskere: I dag stoppet porsche produksjon av taycan pga mangel av komponenter fra ukraina.

4 Likes

Ikke helt enighet om veien videre. Rallyet i går kan vel kanskje tildels tilskrives mulighetene for mer QE i EU?

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-03-08/eu-to-consider-massive-joint-bond-sales-to-fund-energy-defense

… Tyskland er ikke helt med på det da :stuck_out_tongue:

1 Like

jaja var QE og finansstimuli som var årsaken. EU kommer til å skjønne det innen 6 måneder når det er krise i privatøkonomien hos de som har minst, eller enslige, og konsumet hos forbrukerne må ned fordi de ikke får råd lengre.

Det kommer til å bli helt jævlig med inflasjonen resten av året hvis de gjennomfører det. Forventer at de gjør det, og må bråstoppe på rødt lys.

1 Like

Det er jo en grunn til at Tyskland (som har sagt de skal bruke 1000mrd på forsvar) ikke er med på notene…

1 Like

Tror det henger sammen med oljeprisen og at aksjer har falt mye på kort tid

Dette er min forventning også. Kjør på inntil det smeller og opinionen snur.

2 Likes

@Christian En faktor rundt det som jeg aldri glemmer fra økonomistudiene back in the days er korrelasjonen med military budget vs gdp growth. Studiene spriker, men 1% økning i militær budsjett påvirker bnp i en range fra [-0,5 - +0,01]. Dvs det drar opp inflasjon, men bidrar ikke til økoomisk vekst.

@anon80503862 usa derimot har en annen kultur som krever annet fra myndigheter, så der blir det ramaskrik om de ikke får ned inflasjonen. Og den er signifikant høyere også, det skal sies, men de er beskyttet av usd.

2 Likes

Jeg var jo der at jeg tenkte inflasjonsproblematikken kanskje kunne løse seg ved at det ble mer etterspørsel etter tjenester og mindre etter varer når folk begynte å bruke pengene sine på reiser, turer på restaurant, bar osv. Samtidig, så ville forsyningslinjene ordne seg når man ikke lenger var redde for Covid-19 smitte.

Nå må jeg jo si at jeg er litt bear til hele greia på kort sikt. Selv hvis det blir fred i morgen, så vil forsyningslinjene fra Russland og ut i verden være fucked i månedsvis, hvis ikke årevis. Spørsmålet er jo da hva jeg gjør med såpass med aksjer som jeg har nå.

Porteføljen er relativt defensiv. En aksje med 1,5 år ordrebok, en aksje rettet mot olje. 2x biotek med 12mnd+ perspektiv og ingen behov for finansiering. Det kan hende det lønner seg å hive seg over i f.eks. sølv og så tilbake i aksjer på et tidspunkt, men det er noe dritt å time. Kanskje det bare lønner seg å prøve å trade de aksjene jeg har troen på i stedet.

1 Like

Ikke bare høyere, men like viktig - den har vart lenger.

EU:

USA:

Så USA ligger foran i løypa slik jeg ser det, og da har folk fått mer tid til å bli bekymret - som også har gitt politikere mer tid til å bli bekymret, og sentralbanker mer tid… til å double down :slight_smile:

Fortsetter utviklingen i EU så ligger de kanskje 4-6 måneder eller noe bak USA.

3 Likes

… Når vi først snakker om dette. Russiske assets i utlandet blir jo frosset en masse nå. Jeg tror ikke oligarkene som støtter Putin er så veldig happy nå.

Videre, hva skjer videre hvis det blir fred og sanksjoner løftes. Investeringer ut/inn av Russland vil nok sees på som ekstremt risky, så lenge Putin sitter med makten.

1 Like