@Christian Jeg var aldri i den tanken- konseptet transitory er så misforstått og misbrukt. Det første jeg gjorde var å studere tidligere inflasjon og hvordan det påvirket måned for måned, policy making, psykologi og selvfølgelig hvordan pengemengden endret seg. Man kaller inflasjon for transitory- men helt seriøst hva er det som er inflasjon men som ikke er transitory egentlig? Det er helt tullete utrykk, det starter alltid med et sjokk. I 1973 gikk oljeprisen fra 18 til 60 dollar og på den tiden var det en økning som var et sjokk for hele økonomien.
Etter krig med inflasjon gjennom hele 70-tallet fikk fed tildelt et dual-mandate for at slikt scenario aldri skulle skje igjen, dvs før 1980 trengte fed kun å prioritere sysselsetting, og trengte ikke ta hensyn til inflasjon. Men det er jo akkurat slik de har operert frem til nå, selv om de opererer etter dualmandate så har de ikke gjort det i praksis!
@Christian Hvis du tenkte det skulle løse seg fra vridningen varer til tjenester svar meg på dette- La oss si du eier et hotellselskap, bar, restaurant eller andre tjenesteytende bransjer, og alle andre priser har økt krafti siden før covid - hva ville du gjort så snart økonomien var åpnet igjen? Hadde du som bedriftseier følt at det var riktig prising for tjenesten at du skal holde prisene samme som før/under pandemien? Jeg hadde garantert ikke følt det sånn at jeg skulle holde prisene samme som pre-covid, men justere opp som alle andre og føle at det er “vår bransjes” tid. Dette så vi i de første inflasjonstallene fra UK som åpnet opp først, inflasjonen ble dratt opp av alt annet enn varer, eller “Ikke-transitory”.
Når det kommer til aksjer og inflasjon så er det et vanskelig tema, men jeg må si jeg ikke forstår meg på retail generelt. Retail har 1 ,og kun 1 stor fordel vs hedgefond, fond, og store investorer, og det er at man er fleksibel til å kunne ta på seg, og redusere risk anytime i aksjer med både lav og høy likviditet. Noe de større bare drømmer om å ha muligheten til, men som ikke går pga size.
@anon80503862 enig, men som @Silvertailfox så er ppi et mye større problem i eu enn det inflasjon er. Skremmende tall, og knuser marginer. PPI på 30% i tyskland er helt insane. Dette kommer også pga valutasvekkelse som vi har diskutert tidligere.