Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

PPI indikere at dette ikke slutter med det første. Kost for alle selskapene innkjøp er absurd høyt i EU i forhold til USA (mye PGR gass prisene, og dette er før Ukraina). Så ingen er trygge her.
USA ser ut som en pause i feb, men vil det holde ?

Så som sagt inflasjonen er kommet for og bli og nå følger lønningene med slik at presset vil fortsette.
Husk og 7-8% blir jo og akkumulert jo lenger dette holder (renters rente effekt) det som kostet 100kr for 2 år siden stiger med 10% pr år blir det 11% året etter… så 2 år etter er prisenen 21% opp. og så 33,1% … 3 år etter…


1 Like

@Christian Jeg var aldri i den tanken- konseptet transitory er så misforstått og misbrukt. Det første jeg gjorde var å studere tidligere inflasjon og hvordan det påvirket måned for måned, policy making, psykologi og selvfølgelig hvordan pengemengden endret seg. Man kaller inflasjon for transitory- men helt seriøst hva er det som er inflasjon men som ikke er transitory egentlig? Det er helt tullete utrykk, det starter alltid med et sjokk. I 1973 gikk oljeprisen fra 18 til 60 dollar og på den tiden var det en økning som var et sjokk for hele økonomien.

Etter krig med inflasjon gjennom hele 70-tallet fikk fed tildelt et dual-mandate for at slikt scenario aldri skulle skje igjen, dvs før 1980 trengte fed kun å prioritere sysselsetting, og trengte ikke ta hensyn til inflasjon. Men det er jo akkurat slik de har operert frem til nå, selv om de opererer etter dualmandate så har de ikke gjort det i praksis!

@Christian Hvis du tenkte det skulle løse seg fra vridningen varer til tjenester svar meg på dette- La oss si du eier et hotellselskap, bar, restaurant eller andre tjenesteytende bransjer, og alle andre priser har økt krafti siden før covid - hva ville du gjort så snart økonomien var åpnet igjen? Hadde du som bedriftseier følt at det var riktig prising for tjenesten at du skal holde prisene samme som før/under pandemien? Jeg hadde garantert ikke følt det sånn at jeg skulle holde prisene samme som pre-covid, men justere opp som alle andre og føle at det er “vår bransjes” tid. Dette så vi i de første inflasjonstallene fra UK som åpnet opp først, inflasjonen ble dratt opp av alt annet enn varer, eller “Ikke-transitory”.

Når det kommer til aksjer og inflasjon så er det et vanskelig tema, men jeg må si jeg ikke forstår meg på retail generelt. Retail har 1 ,og kun 1 stor fordel vs hedgefond, fond, og store investorer, og det er at man er fleksibel til å kunne ta på seg, og redusere risk anytime i aksjer med både lav og høy likviditet. Noe de større bare drømmer om å ha muligheten til, men som ikke går pga size.

@anon80503862 enig, men som @Silvertailfox så er ppi et mye større problem i eu enn det inflasjon er. Skremmende tall, og knuser marginer. PPI på 30% i tyskland er helt insane. Dette kommer også pga valutasvekkelse som vi har diskutert tidligere.

4 Likes

Jeg hadde økt prisene selvfølgelig!

MEN, du bommer på poenget. Poenget mitt er at når penger blir brukt på tjenester i stedet for varer, så sørger det for at etterspørselen synker. Dette fører til et mindre press på råvarer, produksjon og shipping. Det blir derfor billigere å få produktet til kunden og man kan få litt mer konkurranse der. De to siste årene, så har elektronikkprodusentene nesten kunne ta hva de ville.

… men som sagt, denne teorien går jo ut vinduet når krigen i Ukraina og handelsembargo sørger for at det blir seriøst hikke i alle forsyningskjeder.

1 Like

Det forstår jeg også, men man vrir kun hvilke “items” som drar inflasjonen. Folk tenker på shipping hele tiden som flaskehalsen, men det er så mye mer kost enn shipping bakt inn i produktene.

Hvis du var KID innkjøpssjef og forteller til management og sier at input cost øker(noe som dramatisk har økt pga inflasjon på råvare og produksjonssiden som ikke er pandemirelatert lengre) hadde du anbefalt management med prisøkning for å holde tritt, eller hadde du stoppet opp prisøkninger?

Det drar oss til temaet om at soyabønner som har økt 100%, eller kaffe 80%, eller kull 400% har ikke noe med pandemien å gjøre lengre.

Vi har hoppet bukk over en insane krise, og dratt enormt med etterspørsel fremover for å booste økonomien. Det blir et vakum i bakrommet som kommer.

2 Likes

Det kommer an på hva konkurrentene gjør, spesielt hvis salget er noe fallende. Kanskje jeg kjører med lavere marginer for å ta markedsandel fra konkurrenten? Kanskje jeg øker prisene mer en konkurrentene fordi produktet mitt er såpass kjent at selv med litt lavere pris enn konkurrenten, så er mitt produkt mer attraktivt.

Som sagt, en rimelig teoretisk diskusjon hvor det ikke spiller noen rolle hvem av oss som har rett, fordi det faktisk er en krig som fucker til forsyningskjedene igjen.

Nei, det har med krigen å gjøre. I tillegg så har du sånne som deg og meg som vil ut av aksjer og over i noe annet som ikke går ned i verdi når det er høy inflasjon :see_no_evil:

1 Like

Eh, så du hadde redusert prisen samtidig som inputkost er høy? Vi kommer rett fra en krise, du leker ikke med konkurrenter i det miljøet vi er i nå, med mindre du ønsker å ødelegge marginene dine i et inflasjonsmiljø, som krever av deg som ansvarlig bedriftseier at du øker priser, og ikke reduserer dem! Hvorfor tror du inflasjonen slår forventning måned etter måned etter måned på tvers av industrier, land og verdensdeler? Det er hvertfall ikke noen som gjør det du sier!

Nå må du huske hvor vi var før dette, og produksjon av disse varene har ingenting med pandemien å gjøre, eller har det blitt færre åkre siden pandemien? Og minner om at pandemien var i full produksjon ganske raskt etter sjokket i mars-juni, så det er nesten 2 år siden så yoy effekten her skal være borte!

Dette var et enormt problem før ukraina, problemet ble bare enda verre pga krigen. For mye penger løper etter samme varer. Disse prisene er spot priser, og ikke bedrifters inputkost, så det er “cleane” økninger.

Er olje relatert til pandemien? eller kopper? eller hvete? eller kaffe? eller aluminum? eller soyabønner? kanskje sukker? kanskje treverk? Og dette er råvarer som styres direkte av tilbud etterspørsel? Økonomien var f av stimuli før ukraina inntraff!

image

Denne her er jeg ikke med. Selvfølgelig ønsker jeg også bare sitte i aksjer for å compounde avkastning med øya lukket? Hvorfor i alle dager skal jeg ikke ville det som resten? Men alt har sin tid, og jeg ønsker ikke risikoen som er nå, for den er skyhøy

2 Likes

men jeg er enig @Christian - vi er enige om at økonomien går mot slow, vi er bare litt uenige i hvorfor det skjer og hvor hardt det blir kanskje? :slight_smile:

interessant bevegelse forresten, jeg spekulerer i første store margin call! Selskap til 400 milliarder med blokksalg - nå begynner likviditeten å røre på seg.

image

image

4 Likes

Det var ikke dette man fryktet, men mat, energi og råvarer

Den oversikten du viser er akkurat hvorfor jeg har gått all inn i gull og sølv. Alt annet er ekstremt ATH men ikke de to på bunn…

Jeg liker og kjøpe upopulære produkter som “alltid” eller ihvertfall de siste par tusen år har vært veldig viktige , faktisk ekstremt viktige. At vi finner gull og sølv på bunn er jo… (ihvertfall sølv som har fått flere og flere bruksområder siste 10-15 år) helt sin sykt.

Grunnen til dere sier inflasjon er kan jo ha med at det plutselig kom 40% mer dollar i markedet og ingen produserte varer. (helt enig at det ikke bare er logistikk) men hele greia. :slight_smile:

Gull og sølv er på tilbud… Men ingen vil ha det enda…men nå begynner ting og røre seg…

Der har jeg faktisk ingen anelse om hvor hardt det blir. Hva tenker du?

Lang over det vi tror… Det blir stygt… fryktelig stygt. Forde ingen gjør noe med det. USA og EU har enda ikke hevet renten men fortsetter og trykke penger. Katastrofe spør du meg.

1 Like

**Som jeg skrev i går og i forigårs, må ECB gjøre noe(eller si noe) for å stramme inn markedet for å styrke EURUSD og yen valuta! kosten blir for stor! Og det skjedde akkurat nå! **

Massiv overraskelse for markedet, de gjør det de må for å stramme inn!

image

image

@Christian Veldig tøft. Vanskelig å spå, så må bare endre etter ny data som kommer inn.

Men er det noen her som i det hele tatt følger med på gjeldsmarkedet? Det er jo der problemene er nå, aksjemarkedet er jo ingen lead indikator…

Når LIBIOR- OIS spread gikk negativ trigga jo lehman kollapsen. Effectiv funds rate OIS 30s/5s spread inverterer straks, UK LIBOR siste måneden har spika voldsomt, og 10s/7s invertering treasury er allerede der, og 2s/10s har vel spread på 0,3

2 Likes

Bra longhedge for min del da :grin: Da stiger vel verdien av Cross Turismo’en med et par hundre K :racing_car:

1 Like

Nei, og det tror jeg det er svært få her som gjør. Det du skriver over kunne like gjerne vært skrevet på gresk. Jeg har ikke noe forhold til det du skriver.

Jeg har dog pratet med en som kjenner de norske bankene svært godt og han mente de var veldig godt kapitalisert opp mot evt kriser.

1 Like

Anbefaler deg å bruke en dag på å skjønne de konseptene, gir deg en helt annen forståelse på hvordan likviditeten strammer inn for markedet. Men ja, jeg stiller meg ofte spørsmål hvorfor jeg gidder å bruke tid på et forum når jeg kunne fått betalt for analysene, men jeg prøver å være selvstendig trader/investor så må få skrevet ned noen ting så ikke alt er i eget hode kanskje?

Ja det stemmer, bankene er solide! men de er solide helt til man må ta tap. De stresstester systemene, men man kommer ikke utenom kriser hvis det går skikkelig ille til i gjeldsmarkedet. Spiller ingen rolle om du er solid hvis banken har grisestor haug med boliglån som er sikret i andre boliger, interbankrenter som stiger, gjeldskost som forsvinner på funding siden, margin calls som trigger tap hos bankene og hos kundene søm igjen fører til margin calls? Det går så fort hvis det først begynner å synge.

Som jeg skrev tidligere denne uka er det en grunn til at bankindeksen i Europa er ned -25% siden mid-februar. Det er ikke små bevegelser!

13 Likes

Det er faktisk veldig lurt å måtte skrive ut ting for andre, da får man typisk en mye bedre forståelse selv. Også synes jeg du har vært et friskt pust her på forumet, så setter pris på hvis du fortsetter å skrive her innimellom. :smiley:

Hvordan tror du strammere likviditet vil påvirke råvarekjøpene?

12 Likes

Som sagt ESB gjør ikke så mye “enda” de holder renten på 0 og fortsetter støtte kjøp i hvertfall til Q3…

@Christian -Hver dag på vei til jobb hører jeg the Maveric of walstreet på Youtube. Han forklarer market hver dag og ofte tar fem kritiske punker på en veldig bra måte. Med rente/suckers rally/osv… og videoen er helt fantastisk bra. Kan anbefales veldig lærerikt.

Den europeiske sentralbanken holder styringsrenten uendret på null prosent
ESB, den europeiske sentralbanken, holder styringsrenten uendret på null prosent og innskuddsrenten uendret på minus 0,5 prosent.

Sentralbanken skriver i en pressemelding at krigen i Ukraina er «et vannskille» for Europa, og at den uttrykker sin fulle støtte til det ukrainske folk.

«Banken vil sikre gode likviditetsforhold og skal implementere sanksjonene som er innført av EU og europeiske myndigheter. Vi vil gjøre det som trengs for å oppfylle mandatet om prisstabilitet», skriver ESB i meldingen.

Det går videre frem at sentralstyret i banken har vedtatt at APP (Asset purchase program), altså støttekjøp av verdipapirer, skal bestå av nettokjøp på 40 mrd. euro i april, 30 mrd. euro i mai og 20 mrd. euro i juni.

ESB skriver at dersom markedsforholdene tillater det, så vil støttekjøpsprogrammet vurderes avsluttet i tredje kvartal i år.

1 Like

Takker, hyggelig å høre!

Blir å svare senere, helt texas i gjeldsmarkedet, cpi us nå 14:30 og ecb pressekonferanse 14:30!

5 Likes

2 Likes

Anbefaler å se reaksjonene på melding fra ecb og us inflasjon fra noen av de beste i gamet:

ECB nå tror ikke de får ned inflasjonen før i 2024 mot målet sitt, og de stopper qe i q3, men gjør det tidligere hvis tallene blir verre.

image
image


image
image

Likviditeten er på vei ned, og det raskt

bare vent til de skal legge kosten over på forbrukerne!

5 Likes