Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Det er jo helt ekstremt. Når vi ser på Renten - CPI så er vi faktisk verre en på 1980 tallet. Selv med justert cpi målinger (som sier at det faktisk er enda verre en hva vi ser)

Negativ rente er helt på 7.9% (CPI-rente)
For og fikse dette på 1980 tallet var renten så høy som 20%. Vi vet jo at dette er helt umulig med all gjelden vi har nå. Så hva skjer videre… Vel inflasjonen vil fortseette og stige/holde seg sikkert på 8-10% ut året…så får vi bare håpe at og heve renten 1-2% vil hjelpe. Hvis ikke vil det fortsette videre i en spiral som bli smertefull og snu.

Råvarer vil jo holde seg så lenge det er penger og prisene stiger…
Hva bør en da gjøre… Vel gull/sølv gjorde det veldig bra forrige gang, og ikke minst har ligger de LANGT etter alle andre råvarer (som @havana12 postet litt opp her) (Og se på posten jeg gjorde på sølv som investering. Sølv er det mest Shortet metallet som finnes… Tenkt den short squeeze som kommer hvis det går hull på den boblen)
Ellers, sørg for og ikke “måtte selge” sikre verdier og boliger slik at krakker markedet har du ikke lånt deg opp. Boliger kan og falle mye, veldig mye så ha lån som gjør at du tåler 5+ rente (I Norge tror jeg renten skal godt opp)
Men Gjeld er jo og bra til en viss grad for den blir jo mindre verd. Så betale ned til 40/50% minst.

Spennende tider vi har :slight_smile:

3 Likes

Deilig - shortet nedover og tjener nå noen kroner andre veien

1 Like

Når man nå får en “positiv” melding fra putin, og markedet kicker på det, så er det nå interessant å se hva det gjør med gjeldsmarkedet. Hvis det av en aller annen grunn skulle bli fred så skjer det faktisk ingenting for markedene, ukraina er fortsatt ødelagt og russland vil fortsatt ha sanksjoner.

Så det tar oss tilbake til hovedproblemet, og det er tilstramninger i financial conditions pga inflasjon, og det er ikke krigen. Fed kjøper ikke lengre obligasjoner, så blir utrolig spennende å se hvordan obligasjonsmarkedet klarer seg uten dem. Det er hovedproblematikken, og det strammes i alle markeder.

US 2 åringen til et nytt nivå, og høyeste nivå siden august 2019. btw, de som ikke husker det så når yielden går opp betyr det at mange selger obligasjoner, dvs de taper penger på pålydende.

US 30- åringen til nytt nivå, og 70 bps før 2019 nivå.

Tysk 10 åring tilbake til 2018

Men til noe helt annet, og et marked som investorer virker helt å ha glemt i det siste;
Kina og gjeldsproblematikken rundt finansiering, boligmarkedet og boligselskaper.

En svært viktig indikator er Junk bonds, dvs gjeldskostnaden for selskapene med svak inntekt, negativ bunnlinje, svakere utsikter, høy gjeldsandel eller avhengig av emisjoner for funding. Dette gjelder alle selskaper, og bærer ikke særpreg av en industri.

Dette er en veldig viktig indikator fordi det forteller noe om konkursrisiko, og hvor vanskelig det er for disse selskapene å overleve nettopp fordi selskapene må betale skyhøy kost på gjelden for å finansiere driften. Høyere gjeldskost gjør at de blir mindre lønnsomme igjen, og man kan få en liten dominoeffekt på hvor stramt likviditeten blir i disse markedene.

Kinesiske high yield(junk bonds) er nå høyeste noensinne på +25%, dvs markedsforhold i kina blir verre og verre slik situasjonen er nå, og man må betale en enorm pris per kvartal for å betale på den gjelden som de nevnte selskapene har utestående.

Du har også et problem med libor, interbanklån, her vist gjennom hong-kong bankenes lån seg i mellom som kryper høyere for hver uke som går:

Samme gjelder outflow kina, internasjonale investorer solgte i det høyeste tempo på svært lenge

image

:warning: :warning:

image

6 Likes

Neste uke går børsen

• Opp
  • Ned
  • Sidelengs

0 stemmegivere

Neste uke bestemmer FED seg for hva de skal gjøre med inflasjonen.

Tror du de går hardt til verks eller på med silkehansker?

De har signalisert 0.25% renteøkning, og en plan for quantitative tightening (selge assets, sakte).

Jeg mener det er for lite og de burde heve renta 1%. Det ville signalisert til alle at de tok inflasjonen seriøst - på samme måte som når de senket renta med 1.5% i begynnelsen av pandemien.

Så… fortsatt mest silkehansker, men de vil snakke som om de er klare til å gå hardt til verks om nødvendig. Det er min spådom. Jeg håper de egentlig klarer å få vedtatt 0.5% men tror ikke det.

5 Likes

Markedet er vel 95% på 0,25%, så silkehansker. Det hadde ikke vært dumt med 0,5%. Det hadde blitt stygt sånn umiddelbart, men hadde hjulpet på inflasjonen

Å la inflasjon få fortsette å løpe løpsk er hva som blir stygt

1 Like

Hehe 0.5 hjelper ikke mye på inflasjon på 8% men en start…

1 Like

Når markedet forventer 0,25% og det blir 0,5%, så gjør det noe med forventningene. Som vel også er hvorfor @anon80503862 mener at 1% kanskje hadde vært greit først som sist.

Husker ikke hvem som dro det opp, kanskje du, om at sist gang det var 8% inflasjon, så måtte man kjøre 20% rente for å få den ned. Det er jo ikke caset her. 5% rente hadde kollapset økonomien fullstendig med mengden gjeld i verden nå. 3% hadde nok også fått mye av den effekten. 2% tror jeg kan være nok til å få ting til å riste i grunnvollene…

3 Likes

Indekser etter ukens bevegelser.

index2

4 Likes

Må si jeg ble mer negativ til neste uke etter dagens close i USA.

FED og kvartalsopsjoner (på fredag).

1 Like

Han her hadde noen tanker rundt inflasjon og tiden fremover.

Var en kommentarer jeg bet meg merke i.

“Historically, when your annual core CPI number peaks, historically that’s when growth stocks starts to perform better”

4 Likes

Da må man vel vente 1-2 år før det skjer, for cpi skal jo videre opp med krigen.

Jeg synes Creditt Suisse strateg Zoltan Pozsar har utrolig interessante perspektiver

"Pozsar marks the end of the current monetary regime as the day the G7 nations seized Russia’s foreign exchange reserves following the latter’s invasion of Ukraine. What had previously been thought of as risk-free became risk-free no more as non-existent credit risk was instantly substituted for very real confiscation risk.
What occurred surely isn’t lost on China, and Pozsar sees the People’s Bank of China (PBOC) faced with two alternatives to protect its interests – either sell Treasury bonds to buy Russian commodities, or do its own quantitative easing, i.e., print renminbi to buy Russian commodities. Pozsar expects both scenarios mean higher yields and higher inflation in the West.
Pozsar concluded his note with a comment about bitcoin (BTC). He expects it to benefit, but only “if it still exists.”

Hvis vi er på vei mot et mer “commodity backed money system” så kan dollaren status som verdens handelsvaluta svekkes.

5 Likes

2 Likes

Jeg synes han her har svært mange tankevekkende synspunkter, videoen er svært lærerik og det er garantert at denne videoen passer på bjørnetråden. Kanskje ikke maintream, men definitivt up for discussion.
Kanskje noen vil finne det litt sært eller tungt, men for de av dere som tar dere tiden er jeg sikker på at det er vel anvendt tid.
Jeg gidder ikke røpe / lage noen oppsummering av innholdet, men diskuterer gjerne hvis noe tar seg tid til å se. Min mening er at det er meget gode poenger, og if it make sense svært nyttig informasjon til hvordan posisjonere seg.

5 Likes

Hikes oppå dette igjen blir nok bra for økonomien, og mannen i gata :slight_smile:

1 Like

image

Inflationary bust ?

2 Likes