Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Hehe 0.5 hjelper ikke mye på inflasjon på 8% men en start…

1 Like

Når markedet forventer 0,25% og det blir 0,5%, så gjør det noe med forventningene. Som vel også er hvorfor @anon80503862 mener at 1% kanskje hadde vært greit først som sist.

Husker ikke hvem som dro det opp, kanskje du, om at sist gang det var 8% inflasjon, så måtte man kjøre 20% rente for å få den ned. Det er jo ikke caset her. 5% rente hadde kollapset økonomien fullstendig med mengden gjeld i verden nå. 3% hadde nok også fått mye av den effekten. 2% tror jeg kan være nok til å få ting til å riste i grunnvollene…

3 Likes

Indekser etter ukens bevegelser.

index2

4 Likes

Må si jeg ble mer negativ til neste uke etter dagens close i USA.

FED og kvartalsopsjoner (på fredag).

1 Like

Han her hadde noen tanker rundt inflasjon og tiden fremover.

Var en kommentarer jeg bet meg merke i.

“Historically, when your annual core CPI number peaks, historically that’s when growth stocks starts to perform better”

4 Likes

Da må man vel vente 1-2 år før det skjer, for cpi skal jo videre opp med krigen.

Jeg synes Creditt Suisse strateg Zoltan Pozsar har utrolig interessante perspektiver

"Pozsar marks the end of the current monetary regime as the day the G7 nations seized Russia’s foreign exchange reserves following the latter’s invasion of Ukraine. What had previously been thought of as risk-free became risk-free no more as non-existent credit risk was instantly substituted for very real confiscation risk.
What occurred surely isn’t lost on China, and Pozsar sees the People’s Bank of China (PBOC) faced with two alternatives to protect its interests – either sell Treasury bonds to buy Russian commodities, or do its own quantitative easing, i.e., print renminbi to buy Russian commodities. Pozsar expects both scenarios mean higher yields and higher inflation in the West.
Pozsar concluded his note with a comment about bitcoin (BTC). He expects it to benefit, but only “if it still exists.”

Hvis vi er på vei mot et mer “commodity backed money system” så kan dollaren status som verdens handelsvaluta svekkes.

5 Likes

2 Likes

Jeg synes han her har svært mange tankevekkende synspunkter, videoen er svært lærerik og det er garantert at denne videoen passer på bjørnetråden. Kanskje ikke maintream, men definitivt up for discussion.
Kanskje noen vil finne det litt sært eller tungt, men for de av dere som tar dere tiden er jeg sikker på at det er vel anvendt tid.
Jeg gidder ikke røpe / lage noen oppsummering av innholdet, men diskuterer gjerne hvis noe tar seg tid til å se. Min mening er at det er meget gode poenger, og if it make sense svært nyttig informasjon til hvordan posisjonere seg.

5 Likes

Hikes oppå dette igjen blir nok bra for økonomien, og mannen i gata :slight_smile:

1 Like

image

Inflationary bust ?

2 Likes

Hvis du har ønsket å se hva som skal skje med markedene siste 5 månedene før det skjer, så har du ikke trengt å dra noe annet sted enn til bjørnetråden ! :bell: :bell:

Med en gang FED annonserte tapering i november sa jeg at det ville bli ekstremt problematisk og at jeg solgte alle posisjoner og gikk short. Tok 1,5 måned fra tapering fra 120-60 før markedene begynte å kjenne på det og julerallyet var siste oppgang på veldig lavt volum.

3 januar - Markedene ALL TIME HIGH

10 januar første korreksjonen faktum:

11 januar Fornektelser!

2 februar, likviditeteskrisen som jeg har skrevet masse om her inne!

4 februar:

12 februar, 12 dager før invasjonen i russland

9 mars, lagarde kom med surprise melding dagen etter som styrket eursud

I tillegg til alle inflasjonsdataene, produsentpriser osv osv som jeg mener ville overraske tid oppsiden hver måned i alle land, noe det har gjort

Var interessant å gå gjennom for å se hva folk har svart og snik-bullene motargumenterte for de momentene jeg har prøvd å fremlegge her, før du leser om det i avisene eller mainstream media.

11 Likes

Osebx satt vel ny ath 3. Mars? :joy:

Hvis du hadde fulgt tråden så vet du at det er kun us jeg snakker om, eller markedet med 50% av all aksjeverdier. Bear-marked i nesten alle indekser i Europa, Asia, tech i us og straks sp500.

1 Like

Ikke intradag :wink:

Da er jeg med :bear:

Du må tenke makro fra du våkner til du sovner, antakelig også drømme om det :joy::brain:

Imponerende treffsikkerhet! :raised_hands:

5 Likes

Såvidt jeg vet, så er dette Kina sitt offisielle syn. De skriver at innen er 1-2 uker, så må Kina velge mellom Russland og Vesten for å ikke potensielt ende med handelskrig på et tidspunkt de ikke selv har valgt.

Poenget mitt er at jeg ser muligheten for en avklaring relativt snart. Russland uten Kina backing er rett og slett litt fucked.

En positiv avklaring i Ukraina vil sende bølger inn energimarkedet.

2 Likes

Dette kunne det vært interessant å få bekreftet litt nærmere. Prøvde å søke opp han forfatteren, men fant ingenting interessant.

1 Like

@anon80503862 artikkelen er signert XI, var ikke det da offisielt kinesisk syn? Hmm, ble litt usikker nå, sjekker du litt? :see_no_evil:

1 Like