Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Tror ikke artikkelen er signert Xi, men mulig jeg tar feil.

Oppdaget denne artikkelen fra i dag:

Den går ganske langt i å anklage USA for at krigen fortsetter, og Global Times utgis under Renmin Ribao, som er hovedorganet for det kinesiske kommunistiske parti.

De to artiklene sier til en stor grad det samme, men med andre ord. Den artikkelen jeg linket til ser det mer fra et kinesisk synspunkt, mens den andre fra et mer europeisk synspunkt.

Der den første artikkelen sier at usa blir sterkere, så sier den andre at Europa blir svakere. Det er ingen konflikt mellom de to utsagnene. Begge artiklene nevner at Russland helt klart taper her.

Fra linken din

Analysts said Russia, Ukraine and EU states all want the conflict to end as soon as possible because they are the ones who are directly impacted, so even if they have differences, they would be the ones who sincerely want to make diplomatic efforts to effectively ease the crisis.

But the US, which seems like it is standing with Ukraine, actually does not care about restoring peace in Ukraine as it is too far from the conflict, and the ultimate goal of Washington is to extend the conflict and to maximize the damage to Russia, undermine the EU economy, and strengthen its military presence and control over the continent of Europe, experts said.

Fra linken min

  1. The United States would regain leadership in the Western world, and the West would become more united. At present, public opinion believes that the Ukrainian war signifies a complete collapse of U.S. hegemony, but the war would in fact bring France and Germany, both of which wanted to break away from the U.S., back into the NATO defense framework, destroying Europe’s dream to achieve independent diplomacy and self-defense. Germany would greatly increase its military budget; Switzerland, Sweden, and other countries would abandon their neutrality. With Nord Stream 2 put on hold indefinitely, Europe’s reliance on US natural gas will inevitably increase. The US and Europe would form a closer community of shared future, and American leadership in the Western world will rebound.
2 Likes

Statlig kinesisk tenketank. Ikke nødvendigvis statlig propaganda.

For å utbrodere:

Xinhua - news.cn er det statlige propagandaapparatet til Kina.

Når man leser engelskspråklige medier som er kinavennlige så publiseres det en rekke ting der som er skrevet av uavhengige men kina-vennlige skribenter. Men når Xinhua står enten som forfatter eller det står “Xinhua contributed to this story” eller noe sånt, så er det i mine øyne offisiell kinesisk propaganda.

Når det kommer til dette tilfellet så:

  • US China Perception Monitor: “The website is a not-for-profit operated by the China Focus of the Carter Center.” ← Amerikansk med andre ord.
  • Artikkelens forfatter er: " *Hu Wei is the vice-chairman of the Public Policy Research Center of the Counselor’s Office of the State Council." Jeg er ikke så dypt inne i kinesiske medier nettopp fordi jeg ikke kan lese kinesisk dessverre. Men antar det er dette: "http://english.counsellor.gov.cn/html/tjhqi.html." Som da wiki sier er “research institute led by the same leadership and located in the same building. They are regarded as the official government think tanks” osv. Men, jeg finner ikke noen “Hu Wei” der. Så ?

Min oppfattelse er at det er ganske stor ytringsfrihet i Kina når det kommer til å diskutere ting så lenge man ikke angriper Kina, eller Kina sitt regime, eller Kina sitt syn på god moral (merk: dette omfatter veldig mye). Jeg vil derfor ikke tolke det som noe offisielt kina-syn, men som ett syn som forfatteren syntes Kina bør vurdere. Og som da har blitt oversatt av denne amerikanske non-profit organisasjonen.

http://scholarsupdate.hi2net.com/news.asp?NewsID=32271

Jeg finner vel originalteksten der. Men jeg vet ikke hvor den originalt ble publisert. Uansett, jeg tolker det ikke som offisiell kinesisk propaganda. Men jeg tror heller ikke det blir publisert uten at noen har sett på det og sjekket at det er innafor :slight_smile:

2 Likes

Takk for researchen! På bunnen av artikkelen står det til kinesisk tegn som google translate oversetter til “chineese”.

XI, hva står det egentlig for?

Ehhh, ja. Nå lurer jeg ikke på betydningen lengre :see_no_evil:

Spørsmålet hører hjemme i dimme spørsmål tråden. :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 Likes

Jeg er helt på samme bølgelengde!

  • Faller indeksene hardt man+tirs går jeg hardt bull før fed møte
  • Faller indeksene moderat man+tirs er jeg nøytral før fed møte
  • Går indeksene på fredsforhandlinger russland/ukraina er jeg nøytral
  • Stiger indeksene man+tirs er jeg bear intradag fed møte, før jeg snur bull
  • Stiger indeksen moderat etter annonsering intradag så går jeg samme vei fra starten av, avhengig av hva som skjer man+tirs
  • Faller indeksen intradag går jeg motsatt mot slutten av dagen, avhengig av hva som skjer man+tirs
  • Stiger indeksen hardt fra start av holder jeg meg rolig - sitter jeg posisjonert selger jeg meg ut
  • Overrasker FED med 50 bps så går jeg bear ofc

osv.

Takker! Det stemmer, ikke helt sunt i lengden men fungerer for en periode som vi er inne i nå.

10 Likes

Kvartalsopsjoner fredag kan også gi rare bevegelser fredag/mandag uken deretter.

3 Likes

Børsen åpner opp

Høyere enn ventet, altså? Sjokk…de bommet bare med 12,5%

1 Like

Inflation is soaring. Now Russia’s war on Ukraine means that Inflation will remain high for much longer than would have been the case otherwise.

Consequently, the Fed is going to be forced the tighten Monetary Policy aggressively.

Chairman Powell is likely to announce as much this Wednesday (March 16th) at the end of the Fed’s FOMC meeting.

The financial markets are likely to anticipate all this in advance.

Unless there is some unanticipated breakthrough over the weekend, fear is likely to spread through the markets from Monday morning. There is a real risk that the stock market could get battered on Monday and Tuesday before Powell speaks on Wednesday afternoon.

Hva har skjedd siden fredag? Helt enormt mye!

Første uken noensinne at det er negativ økning i long-term borrowing usa. Ikke engang i finanskrisen dukket slike tall opp.

kina har rekord med covid og velger å kjøre nye lockdown i byer som blant annet er kritisk for global handel. Spekuleres i at Kina må kutte rente og kjøre QE. En av Apples største produsenter stopper produksjon. Inflasjonspress så det holder.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-03-14/foxconn-halts-iphone-shenzhen-site-due-to-covid-lockdown

Sell-offen på -15% forrige uke i Golden Dragon kina gjør nedgangen nå større enn finanskrisen!

image

Techindeksen i kina er ned -11% i dag

Samme indeksen er ned -65% fra ath i 2021

*Råvarer er signifikant ned mandag
*India har sagt at de vil muligens kjøpe russisk olje
*Iran sendte raketter mot Irak i går
*Flere mener vi går mot en global hungersnød, UN snakker om 20%+ økning i 2022
*Musk sier at Tesla kjenner på signifikante råvare input cost og inflasjon. Tok ikke lange tiden.
*Alle obligasjoner blir solgt på mandag på tvers av landegrenser - tysk, italiensk og ikke minst amerikansk på tvers av all durasjoner er opp til nye nivåer for året. Alle som søkte safe heaven under krigen som dro yield nedover, har nå tapt på sine posisjoneringer foreløpig(men tapt mindre enn aksjemarkedet)

image

GS med financial conditions som forverrer seg for hver uke

2 Likes

Prøver litt long omx her :upside_down_face:

3 Likes

Nå skjer det brutale bevegelser i obligasjonsmarkedet! :warning:

Hvis man har en andel cash i banken eller som strategisk andel i porteføljen som man ønsker å ha, begynner det ikke å friste litt engang å kjøpe obligasjon å få betalt 2.5% rente på 30åringen vs renta hos norsk bank på 0,25%?

Hvis du ikke tror fed rekker å sette opp renta 1% engang før de “må” snu, så faller yielden, men kupongen din går opp i verdi så da tjener du pålydende uansett. Det er spørsmålet de profesjonelle forvalterne og formuende stiller seg hver dag nå, og derfor er så store økninger vi ser nå meget spesielt. Det pleier ikke å være så store spikes på kort tid uten at noen selger aksjer for å flytte deler av risk-asset mot trygge havner som % av porteføljen.

4 Likes

Mangler bare bjørneposten til Holmes her så er vi ajour. I hvilken ende av skalaen han endte på er ikke så vanskelig å gjette dog :slight_smile:

3 Likes

Er bare litt i pluss i år fordi langsiktig portefølje / krydderaksjer har vært katastrofe, men kunne vært mye verre

3 Likes

Nei, ikke krypto.

amerikansk ti-åring…

ffs.

3 Likes

Bevegelsene er nesten så drøye at jeg begynner å få tanken om at man ønsker å selge obligasjoner for å gå i aksjer. Veldig sjeldent å se de bevegelsene vi ser nå

3 Likes

Kapitalen vet ikke hvor den vil flykte?

Både og. Obligasjoner har vært i bull-marked i 40 år, så hvis man er i startsfasen av en større endring så blir det komplisert fremover. Man får jo ikke til funding eller til å betale på gjelden vi har. Med det makrobildet vi har nå, med inflasjonen, energikrisen, råvarepresset, lockdown kina og tightening så vet ikke markedet helt hvor de skal gjøre av seg.

99/100 ganger: hvis yielden øker selger man aksjer for å få risikofri avkastning. Det blir samme motsatt- faller yielden så selger man bonds for å kompensere for yieldtapet og søker med risiko i aksjer (QE effekten).

Så det normale forholdet i dag vil være at yield øker enormt og at man selger aksjer for å gå inn i treasuries. Men igjen, det er så ekstremt(altså hastigheten på bevegelsen) så nesten man skulle kortsiktig kjørt motsatt bet, at folk selger treasuries før fed møte fordi man tror treasuries skal gjøre det dårlig fremover og at man hopper inn i aksjer i stedet. ren spekulasjon.

Det betyr like så mye at markedet har totalt panikk og går i cash, som at markedet tar forhastede beslutninger, som at gjeldseiere ser på markedet som helt unikt og at vi går mot kollaps

Obligasjoner selges og selges og selges, og har ikke i dag truffet et punkt hvor nok kapital er villig til å hoppe inn for å stoppe brannsalget av obligasjonene.


6 Likes

Dollar ned, bonds ned, aksjer ned (USA), gull ned :see_no_evil: