Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Som gir mening hvis vi er på vei inn i en inflationary bust. Dvs at prisene går opp mens produksjon går ned. (hvis jeg tolker “economic activity” riktig. :stuck_out_tongue:

… jeg prøvde å finne artikkelen denne er tatt fra, men den ser ut til å ha endt bak paywall nå? :confused:

2 Likes

Ja, man taper kjøpekraft uansett hva man gjør

2 Likes

Vi er jo i / har vært i en inflationary boom. Som kanskje er i ferd med å dabbe av. Godt hjulpet av krig og sanksjoner. Spørsmålet er hvor man nå ender.

3 Likes

https://research.gavekal.com/article/four-quadrants-growth-question/

3 Likes

En annen “asset” som kan hjelpe på er en fast jobb med lønnsvekst

9 Likes

Never ending

3 Likes

Kina sine tall må vel hele tiden vært underrapportert med 100x, så med ca 1400 nye tilfeller i dag kan null-politikken bli krevende fremover.
Kanskje Nakstad kan hjelpe de å «slå ned smitten» fremover han har altfor lite skjermtid nå.

2 Likes

Var lenge temmelig overbevist om at lockdowns og alt det der tullet var et skuespill fra Kina sin side.

Men virker som om de faktisk skal fortsette med det. Ganske utrolig. Hva er motivasjonen og grunnlaget?

3 Likes

Regner med at det er noen på denne bjørnetråden som kjenner til selskapet Blackrock.

Ser ut som de tar en på nesa i Russland

" BlackRock, the world’s largest asset manager, has taken about $17bn in losses on its Russian securities holdings because of the attack on Ukraine."

De har selvsagt gått på en smell i andre aktivaklasser også, men det får vi ikke vite noen om:

“BlackRock declined to give a breakdown of its Russian securities or detail exactly which funds have taken what losses.”

Men man kan få et clue ved i sjekke en av eksponeringene

“But the asset manager has marked down the value of its largest Russian exchange traded fund, ERUS, from about $600mn at the end of last year to a total value of less than $1mn.”

3 Likes
2 Likes

Vi har

  • Bunnen bak oss
  • Bare såvidt begynt på bear markedet
  • En lang sikk sakk periode bortover foran oss

0 stemmegivere

3 Likes

Må jo si at jeg synes det er mye tilfelles med 2008 nå. Grunnen til det er rett og slett oljeprisen som er helt på kanten. Også har man gassprisen som er laaaaaaaaaaangt over det som er komfortabelt. Vi ser allerede at fabrikker blir skrudd av pga gassprisen direkte eller strømprisen.

2 Likes

Bilello og Alfonso er veldig dyktige! Men slike sammenlikninger gir null mening.

Har vi noensinne stått ovenfor de problemene vi gjør nå, samtidig?

Har vi noen gang tidligere gjennomført tidenes QE eksperiment før man står oppi:

  • Inflasjon 8%, going higher
  • Et ekstremt gjeldsnivå i de største økonomiene
  • Boligpriser som er i boble, drevet av billig gjeld
  • Energikrise
  • Klimakrise som vi skal fikse med fiscal spending uten å drive inflasjon
  • Fortsettelse av lockdowns i verdens raskest voksende økonomi
  • Krig i 2 europeiske land
  • Største sanksjoneringen ilagt på et råvarekritisk land noensinne
  • Enormt velstandsgap

SAMTIDIG?!

Med det sagt så jakter jeg en kortsiktig bounce på fredssamtaler eller bear-rally rundt dette møtet. Tror investorer har tatt sorgene på forskudd, men ofte så kommer krisene 12-18 måneder etter første tightening(selv om det blir priset inn på forhånd, er priset 7 rentehevinger i us i år): Dvs krisen kommer, men det tar lengre tid enn man tror.

5 Likes

Og i 2008 var det presidentvalgkamp, og demokratene og republikanerne klarte ikke å bli enige om støttepakke for økonomien, så ca 1 måned før valget så smalt det skikkelig. Og det bunnet seg ikke ut før FED gikk inn og begynte med QE. I 2009. Som jeg antar er toppen av lista. Og 2020 bunnet ut når FED skulle gjøre alt. Og 1935 og 1933 hadde reformer av FED. 1982 var midt i inflasjonshelvete med renta mellom 12% og 20% eller noe. Jeg tenker jo at man kanskje skal være litt forsiktig inntil det enten kommer en reform av FED, eller de snur og fører en ekspansiv pengepolitikk igjen.

Jeg tror vi skal innom en innstramming først, for å prøve å gjøre noe med inflasjon. Eller i hvert fall late som mens man håper det løser seg selv. Før vi går opp igjen altså.

Og jeg kan ikke se at kongressen i USA med inflasjonen som den er nå klarer å vedta noen større støttepakke eller store reformer. Tvert i mot, jeg tror situasjonen er stort sett låst i kongressen fram til mellomvalget pga politiske forhold som jeg ikke gidder å diskutere utenfor en politikktråd :slight_smile:

Jeg tror absolutt at markedet skal gå opp igjen. Når FED finner ut at de skal pøse på med ekspansiv pengepolitikk igjen. Alternativt en større reform som fjerner statsobligasjoner som ett investeringsalternativ, eller noe annet smart som jeg ikke har tenkt på.

Det viktige er ikke bare hva som blir besluttet på FED møtet, men hva de sier. Kommer de til å beslutte seg for å prioritere inflasjonen, koste hva det vil, eller vil de fortsatt se an og “ha alle verktøy tilgjengelige” mens de avventer før de tar noen ordentlige valg? Inflasjon er bull for aksjemarked målt i fiat, tiltak for å gjøre noe med inflasjon er mer bear.

Jeg mener at aksjemarkedet i USA i stor grad styrer verdens aksjemarkeder, og at aksjemarkedet i USA i stor grad styres av pengepolitikken, og at QE er vel så viktig som rentesatsen, sannsynligvis viktigere. Hvis man ikke tror det er en sammenheng mellom disse tingene, så er selvfølgelig mitt innlegg her sprøyt.

8 Likes

Jeg nei jeg er ganske uenig i hvor lett du lener deg på QE etter den situasjon vi er i nå. Men jeg forstår hvorfor man tenker sånn etter den perioden vi har vært inne i. Blir fort en lang diskusjon haha, men hvis vi er enige i at inflasjonen må ned først, uansett utfall etterpå. QT derimot, oboi noe kommer til å knekke fy f.

PPI kom rett under forventet i us, men denne var mer interessant: The data published by the Federal Reserve Bank of New York revealed on Tuesday that the Empire State Manufacturing Index declined to -11.8 in March from 3.1 in February. This print missed the market expectation of 7.25 by a wide margin.

Forventet 7.25 vs -11? Spesielle tider.

1 Like

Har postet denne videoen før, men vil i denne posten klargjøre hva jeg fant spesielt interessant, og som kan være svært nyttig å følge med på.

Sjekk først chart som vises på tidslinje syv minutter og 40 sekunder (7:40/14:21).

Chartet viser den amerikanske 10-års renten minus den amerikanske 7-års renten. Og den viser at når den er negativ så kan en resesjon være forestående.

De fleste har nok hørt om at når “inverted yield curve goes negative” så er det en sikkert tegn på resesjon, og de fleste er vet at det er 10 års renta minus 2 års renta.

Og folk er nok klarer over at det skyldes at banker “are borrowing short and lending long” slik at en inverted yield curve gjør utlån ulønnsomt for banker, og dermed blir det ingen nye penger i systemet. Nye penger skapes som kjent når bankene utsteder nye lån.
Da hjelper det fint lite at sentralbanken setter i gang pengepressa, for bankene låner de ikke videre ut, alle de pengene forblir da “i fengsel”. Og ingen penger kommer ut i systemet.

De fleste vet nok også at når “10 år minus 2 år” snur, og stigningen er bratt inn i positivt territorium så er vi på full fart inn i resesjonen. Det viser i alle fall historien. Og det er alle klar over. skjer det så stuper børsene.

Poenget med å følge med på 10 år minus 7 år er at den ligger litt foran i løypa (ift 10 minus 2), og kanskje man da har en edge i å følge med.

Sjekker vi 10 års renta minus 7 års renta er den nå kommet inn i negativt teritorium

Sjekk yield curven litt lenger ned på linken over.
7-åring: 2,154%
10-åringen 2,144%

Det er også pedagogisk å se (som man ser i linken) hvor yield curve var for 1 år siden kontra i dag. Tenker man seg en ytterligere bevegelse i den er det lett å forestille seg at man på et tidspunkt kan få en tradisjonell inverted yield curve når 2-åringen er på 1,867% og på 10 minus 2 kurven er 0,277% positiv.

Jeg tror at ikke alle følger med på “10 minus 7 renta”, og at man derfor har en liten edge å se at “det brenner på dass” hvis den plutselig skulle snu fort oppover i positivt terreng.

Og merk, den er gått negativ nå, så ikke dumt å følge med litt her. Bare et par tastetrykk en gang i uka det.

8 Likes

Prøver litt xact bear igjen, mindre posisjon

2 Likes

Ja det stemmer, kurven har flatet helt ut!

10s/7s inverterte forrige uke, men er samme effekten som at 30s/20s har vært invertert siden januar. Det er viktig å holde øye med, men det er som du også nevner mye viktigere å holde øye med shortterm lending vs longterm som er kritisk for bankene. /typisk 2s/10s benchmark

Hvorfor det er tilfelle? Det handler egentlig bare om likviditet for de som handler stort i treasury. Ikke noe krise for banker eller lending. Alt utenom 30/10/5/2 er mindre attraktive bonds, så de andre blir solgt hardere(pga likviditeten) og de andre blir kjøpt oftere pga safe heaven og enkel exit. Ergo 10s/7s og 30s/20s inverterer lettere, men hvis 10s/2s gjør det skaper det fysiske problemer.

Libor/Ois credit swaps har også vært rett over 0 en god stund nå.

2 Likes

However, as the chip crunch has ever-so-slightly abated, AMD is now turning their attention back to the desktop space, to finally focus on fleshing out their desktop processor product lineups. We saw our first glimpse of that last week with the announcement of the long-awaited Threadripper Pro 5000 series for workstations. And now for this week the company is announcing the launch dates of several new Ryzen desktop processors.

Min utheving.

Jeg mener jo at når chip crunchen går over, så kommer man i en periode til å ha oversupply og fallende priser.

2 Likes