Må jo si at jeg synes det er mye tilfelles med 2008 nå. Grunnen til det er rett og slett oljeprisen som er helt på kanten. Også har man gassprisen som er laaaaaaaaaaangt over det som er komfortabelt. Vi ser allerede at fabrikker blir skrudd av pga gassprisen direkte eller strømprisen.
Bilello og Alfonso er veldig dyktige! Men slike sammenlikninger gir null mening.
Har vi noensinne stått ovenfor de problemene vi gjør nå, samtidig?
Har vi noen gang tidligere gjennomført tidenes QE eksperiment før man står oppi:
- Inflasjon 8%, going higher
- Et ekstremt gjeldsnivå i de største økonomiene
- Boligpriser som er i boble, drevet av billig gjeld
- Energikrise
- Klimakrise som vi skal fikse med fiscal spending uten å drive inflasjon
- Fortsettelse av lockdowns i verdens raskest voksende økonomi
- Krig i 2 europeiske land
- Største sanksjoneringen ilagt på et råvarekritisk land noensinne
- Enormt velstandsgap
SAMTIDIG?!
Med det sagt så jakter jeg en kortsiktig bounce på fredssamtaler eller bear-rally rundt dette møtet. Tror investorer har tatt sorgene på forskudd, men ofte så kommer krisene 12-18 måneder etter første tightening(selv om det blir priset inn på forhånd, er priset 7 rentehevinger i us i år): Dvs krisen kommer, men det tar lengre tid enn man tror.
Og i 2008 var det presidentvalgkamp, og demokratene og republikanerne klarte ikke å bli enige om støttepakke for økonomien, så ca 1 måned før valget så smalt det skikkelig. Og det bunnet seg ikke ut før FED gikk inn og begynte med QE. I 2009. Som jeg antar er toppen av lista. Og 2020 bunnet ut når FED skulle gjøre alt. Og 1935 og 1933 hadde reformer av FED. 1982 var midt i inflasjonshelvete med renta mellom 12% og 20% eller noe. Jeg tenker jo at man kanskje skal være litt forsiktig inntil det enten kommer en reform av FED, eller de snur og fører en ekspansiv pengepolitikk igjen.
Jeg tror vi skal innom en innstramming først, for å prøve å gjøre noe med inflasjon. Eller i hvert fall late som mens man håper det løser seg selv. Før vi går opp igjen altså.
Og jeg kan ikke se at kongressen i USA med inflasjonen som den er nå klarer å vedta noen større støttepakke eller store reformer. Tvert i mot, jeg tror situasjonen er stort sett låst i kongressen fram til mellomvalget pga politiske forhold som jeg ikke gidder å diskutere utenfor en politikktråd
Jeg tror absolutt at markedet skal gå opp igjen. Når FED finner ut at de skal pøse på med ekspansiv pengepolitikk igjen. Alternativt en større reform som fjerner statsobligasjoner som ett investeringsalternativ, eller noe annet smart som jeg ikke har tenkt på.
Det viktige er ikke bare hva som blir besluttet på FED møtet, men hva de sier. Kommer de til å beslutte seg for å prioritere inflasjonen, koste hva det vil, eller vil de fortsatt se an og “ha alle verktøy tilgjengelige” mens de avventer før de tar noen ordentlige valg? Inflasjon er bull for aksjemarked målt i fiat, tiltak for å gjøre noe med inflasjon er mer bear.
Jeg mener at aksjemarkedet i USA i stor grad styrer verdens aksjemarkeder, og at aksjemarkedet i USA i stor grad styres av pengepolitikken, og at QE er vel så viktig som rentesatsen, sannsynligvis viktigere. Hvis man ikke tror det er en sammenheng mellom disse tingene, så er selvfølgelig mitt innlegg her sprøyt.
Jeg nei jeg er ganske uenig i hvor lett du lener deg på QE etter den situasjon vi er i nå. Men jeg forstår hvorfor man tenker sånn etter den perioden vi har vært inne i. Blir fort en lang diskusjon haha, men hvis vi er enige i at inflasjonen må ned først, uansett utfall etterpå. QT derimot, oboi noe kommer til å knekke fy f.
PPI kom rett under forventet i us, men denne var mer interessant: The data published by the Federal Reserve Bank of New York revealed on Tuesday that the Empire State Manufacturing Index declined to -11.8 in March from 3.1 in February. This print missed the market expectation of 7.25 by a wide margin.
Forventet 7.25 vs -11? Spesielle tider.
Har postet denne videoen før, men vil i denne posten klargjøre hva jeg fant spesielt interessant, og som kan være svært nyttig å følge med på.
Sjekk først chart som vises på tidslinje syv minutter og 40 sekunder (7:40/14:21).
Chartet viser den amerikanske 10-års renten minus den amerikanske 7-års renten. Og den viser at når den er negativ så kan en resesjon være forestående.
De fleste har nok hørt om at når “inverted yield curve goes negative” så er det en sikkert tegn på resesjon, og de fleste er vet at det er 10 års renta minus 2 års renta.
Og folk er nok klarer over at det skyldes at banker “are borrowing short and lending long” slik at en inverted yield curve gjør utlån ulønnsomt for banker, og dermed blir det ingen nye penger i systemet. Nye penger skapes som kjent når bankene utsteder nye lån.
Da hjelper det fint lite at sentralbanken setter i gang pengepressa, for bankene låner de ikke videre ut, alle de pengene forblir da “i fengsel”. Og ingen penger kommer ut i systemet.
De fleste vet nok også at når “10 år minus 2 år” snur, og stigningen er bratt inn i positivt territorium så er vi på full fart inn i resesjonen. Det viser i alle fall historien. Og det er alle klar over. skjer det så stuper børsene.
Poenget med å følge med på 10 år minus 7 år er at den ligger litt foran i løypa (ift 10 minus 2), og kanskje man da har en edge i å følge med.
Sjekker vi 10 års renta minus 7 års renta er den nå kommet inn i negativt teritorium
Sjekk yield curven litt lenger ned på linken over.
7-åring: 2,154%
10-åringen 2,144%
Det er også pedagogisk å se (som man ser i linken) hvor yield curve var for 1 år siden kontra i dag. Tenker man seg en ytterligere bevegelse i den er det lett å forestille seg at man på et tidspunkt kan få en tradisjonell inverted yield curve når 2-åringen er på 1,867% og på 10 minus 2 kurven er 0,277% positiv.
Jeg tror at ikke alle følger med på “10 minus 7 renta”, og at man derfor har en liten edge å se at “det brenner på dass” hvis den plutselig skulle snu fort oppover i positivt terreng.
Og merk, den er gått negativ nå, så ikke dumt å følge med litt her. Bare et par tastetrykk en gang i uka det.
Prøver litt xact bear igjen, mindre posisjon
Ja det stemmer, kurven har flatet helt ut!
10s/7s inverterte forrige uke, men er samme effekten som at 30s/20s har vært invertert siden januar. Det er viktig å holde øye med, men det er som du også nevner mye viktigere å holde øye med shortterm lending vs longterm som er kritisk for bankene. /typisk 2s/10s benchmark
Hvorfor det er tilfelle? Det handler egentlig bare om likviditet for de som handler stort i treasury. Ikke noe krise for banker eller lending. Alt utenom 30/10/5/2 er mindre attraktive bonds, så de andre blir solgt hardere(pga likviditeten) og de andre blir kjøpt oftere pga safe heaven og enkel exit. Ergo 10s/7s og 30s/20s inverterer lettere, men hvis 10s/2s gjør det skaper det fysiske problemer.
Libor/Ois credit swaps har også vært rett over 0 en god stund nå.
However, as the chip crunch has ever-so-slightly abated, AMD is now turning their attention back to the desktop space, to finally focus on fleshing out their desktop processor product lineups. We saw our first glimpse of that last week with the announcement of the long-awaited Threadripper Pro 5000 series for workstations. And now for this week the company is announcing the launch dates of several new Ryzen desktop processors.
Min utheving.
Jeg mener jo at når chip crunchen går over, så kommer man i en periode til å ha oversupply og fallende priser.
Dette er ganske insane!
Enten så er dette starten på fallet i usd
Eller så er det en erklæring mot US
Eller så er det begynnelsen på invasjonen av Taiwan
Det som er interessant her er at Russland tar seg den frihet i å gjøre opp gjelda i rubler.
“Med store deler av landets dollarbeholdning fryst på grunn av sanksjonene, forsøker Russland å rettferdiggjøre betaling på dollarlån i rubler.”
Men som det påpekes i denne artikkelen vil utestengingen av Russland fra kredittsystemet også kunne ha negative langtidseffekter for USA og dollaren
" Falmende USA-dominans
På lang sikt kan en russisk konkurs også endre styrkeforholdene blant stormaktene med tanke på den globale reservevalutaen, påpeker Holvik. Reservevalutaen som siden 1944 har vært dollar (før var det britiske pund), brukes til oppgjør i internasjonal handel.
USA har stor fordel av å ha egen valuta som global reservevaluta, og både Kina og Russland har i flere år ivret for å bytte ut dollaren.
– En utilsiktet konsekvens av det som skjer nå, er at vi skynder russerne over på Kinas oppgjørssystem. Over tid kan det svekke dollaren som reservevaluta, sier Holvik.
Helt andre steder i verden ser vi at den geopolitiske situasjonen gir samme effekt
" * Amid dollar shortage in Nigeria, the FIRS has given companies a one-month window to pay their dollar tax debts in naira.
- Business Insider Africa understands that the concession would end by March 31st, 2022.
- Nigeria typically requires companies to pay taxes for all foreign transactions in the currency that the transactions was carried out in.
As Nigeria continues to grapple with its never-ending forex crisis, companies in the country who are struggling to fulfil their dollar debt obligations, now have a temporary solution —pay in naira."
Ja, om enn ikke uventet gitt det skrotskallene i Washington D.C. holder på med.
Ikke at jeg er noen fan av Tucker Carlson på generelt plan, men han er en av få som er på ballen når det gjelder utenriks (her: sanksjonene mot RU). Her, fra 11.40:
Jaja nå står ikke verden til påske engang
Saudi Arabia har handlet med usd siden 70 tallet, dette er massivt ja!
Ser nesten ut som som starten på vesten vs øst splittelse.
Og det syke er at vesten er 10x mer avhengig av østen enn omvendt!
Jeg har plottet 3mnd, 2år og 10år i mange år. Var ikke klar over at 7/10 har invertert. Takk for tips.
Som jeg skrev på mandag morgen, så forventet jeg fall denne uka pga frykt for FED onsdag kveld. Da økes rentene, dvs de korte rentene. Dermed kan også 2/10 år invertere, eller veldig nære.
Da skrumper likviditeten. Vanligvis tar det et par kvartaler før børsene smeller, men kanskje gjør krigen og consumer confidence tiden kortere nå. Jeg har allerede redusert betydelig.
Det er skremmende
En av de de tingene som ble gjort som har størst risiko for vesten er jo å fryse valutareservene til Russland. Statsgjeld gikk over natta fra å ha null risiko, til å ha konfiskeringsrisiko. Det er en gigantisk risiko for alle nasjoner som enten har lagt seg ut med USA, eller kan tenke seg å gjøre det.
Nå snakker man om “konkurs Russland” fordi man har utestengt dem fra SWIFT og fryst pengene til sentralbanken? Er helt tullete.
Spot on! Første jeg tenkte da jeg så sentralbankfrys av usd reserve, ganske ekstremt. De er villig til å ta en hit mot handelsvalutaen for å vise at krig er no-go. Men da får man en backlash vi enda ikke forstår.
Dette kan fort bli kinas vindu til å gå fra å være lillebror usa til å bli uncle china
Jeg frykter også at Tucker Carlson sin analyse er helt korrekt. Å ha verdens “reserve currency” er en kjempefordel for et land. Så når Biden for mindre enn 1 måned siden proklamerer at han ikke vil forholde seg til MBS som Saudi Arabias leder, så er det ikke langt unna å skyte seg i foten.
Saudi Arabia sier nå at Kina skal få gjøre opp oljekjøp fra Saudi Arabia med Yuan og det er det et vanvittig tap for den amerikanske administrasjonen.
Passer jo fint inn i Kinas Belt and road plan dette, og hva skal Kina med over 3 000 milliarder dollar hvis de kan få kjøpt råvarer med sin egen valuta…
Edit:
Legger in link i saken som @havana12 opplyste oss om, publisert i WSJ for 20 minutter siden.
Nasdaq 100, aka de største tech selskapene i verden er nå ned fra 16573-13.200 eller -20,5% fra topp.
Til sammenlikning falt nasdaq 100 fra 9718-7020 eller -27.76% under covid.
Det er en saftig korreksjon, og man skal ikke se bort i fra at fallene har kommet for fort i forhold til hvor sakte det vil gå før inntjeningen blir truffet(som jeg ikke tror vil skje før om 3-18 måneder)
Facebook har feks gått fra 376 til 186, og mistet 4.600 milliarder kroner, eller 40% av oljefondet eller hele norges bnp. Det kan fort komme bounce av slike sifre. Det er helt enorme summer det er snakk om.