Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Dette er ganske insane!

Enten så er dette starten på fallet i usd
Eller så er det en erklæring mot US
Eller så er det begynnelsen på invasjonen av Taiwan

image

8 Likes

Det som er interessant her er at Russland tar seg den frihet i å gjøre opp gjelda i rubler.

“Med store deler av landets dollarbeholdning fryst på grunn av sanksjonene, forsøker Russland å rettferdiggjøre betaling på dollarlån i rubler.”

Men som det påpekes i denne artikkelen vil utestengingen av Russland fra kredittsystemet også kunne ha negative langtidseffekter for USA og dollaren

" Falmende USA-dominans

På lang sikt kan en russisk konkurs også endre styrkeforholdene blant stormaktene med tanke på den globale reservevalutaen, påpeker Holvik. Reservevalutaen som siden 1944 har vært dollar (før var det britiske pund), brukes til oppgjør i internasjonal handel.

USA har stor fordel av å ha egen valuta som global reservevaluta, og både Kina og Russland har i flere år ivret for å bytte ut dollaren.

– En utilsiktet konsekvens av det som skjer nå, er at vi skynder russerne over på Kinas oppgjørssystem. Over tid kan det svekke dollaren som reservevaluta, sier Holvik.

Helt andre steder i verden ser vi at den geopolitiske situasjonen gir samme effekt

" * Amid dollar shortage in Nigeria, the FIRS has given companies a one-month window to pay their dollar tax debts in naira.

  • Business Insider Africa understands that the concession would end by March 31st, 2022.
  • Nigeria typically requires companies to pay taxes for all foreign transactions in the currency that the transactions was carried out in.

As Nigeria continues to grapple with its never-ending forex crisis, companies in the country who are struggling to fulfil their dollar debt obligations, now have a temporary solution —pay in naira."

1 Like

Ja, om enn ikke uventet gitt det skrotskallene i Washington D.C. holder på med.

Ikke at jeg er noen fan av Tucker Carlson på generelt plan, men han er en av få som er på ballen når det gjelder utenriks (her: sanksjonene mot RU). Her, fra 11.40:

2 Likes

Jaja nå står ikke verden til påske engang :sweat_smile:

2 Likes

Saudi Arabia har handlet med usd siden 70 tallet, dette er massivt ja!

Ser nesten ut som som starten på vesten vs øst splittelse.

Og det syke er at vesten er 10x mer avhengig av østen enn omvendt!

6 Likes

Jeg har plottet 3mnd, 2år og 10år i mange år. Var ikke klar over at 7/10 har invertert. Takk for tips.
Som jeg skrev på mandag morgen, så forventet jeg fall denne uka pga frykt for FED onsdag kveld. Da økes rentene, dvs de korte rentene. Dermed kan også 2/10 år invertere, eller veldig nære.
Da skrumper likviditeten. Vanligvis tar det et par kvartaler før børsene smeller, men kanskje gjør krigen og consumer confidence tiden kortere nå. Jeg har allerede redusert betydelig.

4 Likes

Det er skremmende :cold_face:

2 Likes

En av de de tingene som ble gjort som har størst risiko for vesten er jo å fryse valutareservene til Russland. Statsgjeld gikk over natta fra å ha null risiko, til å ha konfiskeringsrisiko. Det er en gigantisk risiko for alle nasjoner som enten har lagt seg ut med USA, eller kan tenke seg å gjøre det.

Nå snakker man om “konkurs Russland” fordi man har utestengt dem fra SWIFT og fryst pengene til sentralbanken? Er helt tullete.

4 Likes

Spot on! Første jeg tenkte da jeg så sentralbankfrys av usd reserve, ganske ekstremt. De er villig til å ta en hit mot handelsvalutaen for å vise at krig er no-go. Men da får man en backlash vi enda ikke forstår.

Dette kan fort bli kinas vindu til å gå fra å være lillebror usa til å bli uncle china :joy:

2 Likes
2 Likes

Jeg frykter også at Tucker Carlson sin analyse er helt korrekt. Å ha verdens “reserve currency” er en kjempefordel for et land. Så når Biden for mindre enn 1 måned siden proklamerer at han ikke vil forholde seg til MBS som Saudi Arabias leder, så er det ikke langt unna å skyte seg i foten.
Saudi Arabia sier nå at Kina skal få gjøre opp oljekjøp fra Saudi Arabia med Yuan og det er det et vanvittig tap for den amerikanske administrasjonen.

Passer jo fint inn i Kinas Belt and road plan dette, og hva skal Kina med over 3 000 milliarder dollar hvis de kan få kjøpt råvarer med sin egen valuta…

Edit:
Legger in link i saken som @havana12 opplyste oss om, publisert i WSJ for 20 minutter siden.

5 Likes

Nasdaq 100, aka de største tech selskapene i verden er nå ned fra 16573-13.200 eller -20,5% fra topp.

Til sammenlikning falt nasdaq 100 fra 9718-7020 eller -27.76% under covid.

Det er en saftig korreksjon, og man skal ikke se bort i fra at fallene har kommet for fort i forhold til hvor sakte det vil gå før inntjeningen blir truffet(som jeg ikke tror vil skje før om 3-18 måneder)

Facebook har feks gått fra 376 til 186, og mistet 4.600 milliarder kroner, eller 40% av oljefondet eller hele norges bnp. Det kan fort komme bounce av slike sifre. Det er helt enorme summer det er snakk om.

9 Likes

Vi på forumet her har visst om at Putin kom til å forårsake inflasjon i et par år nå.

Biden: ‘Inflation Is Largely The Fault Of Putin’

3 Likes

:thinking:

3 Likes

Hva er tolkningen? Mulig det er et retorisk svar som er “langt ned”.

Kjapp kikk på nasse viser jo en ganske så sunn korreksjon:

Ikke enda :joy:

Månedlige candle viser tegn til demand foreløpig, til tross for nedgangen. Men fremdeles 2 uker igjen før candle er ferdig.
Og foreløpig ligger alt innenfor en nedadgående trend.

Ser ut til markedet vil prøve å karre seg fast her oppe litt til. Men vil se hvordan forsøket på rally utarter seg hvis det kommer.

4 Likes

Skjedd mye siden i går:

Sinnsykt comeback i kina i natt - myndighetene sier basicly at de skal backe aksjemarkedet. spekulativt så vil de enten kjøpe direkte, eller at de går mot lavere renter, potensielt qe.

Techindeksen opp +20% i kina, største økningen siden finanskrisen var over. Tar oss kun 6 dager tilbake til10 mars, så det sier litt om hvor hardt markedet har vært der borte siste 2 ukene.

Det er på gjeldssiden det er problemer, så de var “avhengige” av å gjøre noe for å hjelpe markedet. Får se hvor lenge det hjelper.

Fed med beslutning i dag som alle vet, blir mest sannsynlig 0,25.
Alt annet vil komme som et lite sjokk.
Det er prosessen for quantiative tightning som er den store jokeren.

Nasdaq 100 allerede kommet opp fra low i går fra 13029 til futures i dag på 13600, ca 5%.
Dvs nok en gang så trader indeksene i us høyere enn før invasjonen av ukraina.
Vet ikke hva det forteller mest om, hvor hardt salget var før invasjonen, eller hvor risikovillige man er nå?

Treasury i dag fortsetter sell-off.
Hvis man ser på de foregående 10 årene så har markedsbevegelsene siste 3 dagene gjort at den viktigste renten trader i øvre halvdel av rangen.

1 Like

Kanskje forventningene om at pga krigen i Ukraina, så vil ikke FED ta de samme grepene som de ville normalt tatt nå? Dvs at de ikke vil tillate krakk nå, midt i krigen med tilhørende sanksjoner?

1 Like

Det er narrativet som jeg mener mange misforstår nå - At fed mirakuløst skal nedprioritere prisstabilitet(deres mandat) for å holde aksjer høytflyvende er ikke en prioritering. Det eneste du gjør er pålegge lønnstakere tidenes skatteøkning(høy inflasjon). Det er ikke prisstabilitet, kun for de formuende. Krigen i ukraina har gjort det motsatte- det har gitt vedvarende høyere inflasjon som man må slå hardere ned på, ikke ta lettere på.

3 Likes

Det ser jo ut som det er det som ble gjort i Kina nå nettopp? Men jeg er jo enig med deg, det kan veldig godt hende det er en gigantisk misforståelse :stuck_out_tongue:

1 Like