Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Fang-indeksen har klart å karre seg over 6000 IGJEN, trodde det løpet var kjørt for en liten stund nå…

Screenshot 2022-03-17 at 06.54.11

:flushed:

2 Likes

5s/10s treasury har invertert og 3 år treasury var invertert i noen få minutter i stad

Snakket om de enorme problemene i gjeldsmarkedet helt siden begynnelsen på slutten av QE i november og det er her problemet ligger, ikke i corp earnings osv.

Dette har ikke skjedd siden før finanskrisen. Det skriker problemer.

2 Likes

DNB Markets skriver i dagens morgenrapport at det er vanskelig å forstå den kraftige børsoppgangen basert på nyhetene som i størst grad preget overskriftene i går.

«At USA-børsen stiger så mye, drevet av teknologiselskaper som er rentefølsomme, når Fed signaliserer en mer aggressiv renteoppgang, er litt rart», skriver Borgen Gjerde.

2 Likes

"Da er det en lettelse at den litt bortglemte «Kina-puten»: at kinesiske myndigheter ikke tillater at veksten i Kina faller for mye uten å komme inn med stimulerende tiltak, virker å være tilbake»

En real kinaputt, du hørte det her først :upside_down_face: :boom:

3 Likes

gammelt nytt at kina gjør stikk motsatt av US

fra januar i år

Du hørte det på twitter 2 uker før denne artikkelen :crazy_face::joy:

1 Like

Digg :sunglasses:

@anon80503862 Gira på å forklare fra ditt ståsted hvordan du ser på opex i morgen?
Jeg har en take men fint om noen som ofte fokuserer på dette kan gå gjennom litt dyptgående hvordan de tror det vil påvirke markedene.

Jeg kan sparke det i gang:

image

image

image

image

3 Likes

Dyptgående? Jeg har nok mest en “vent og se på mandag” tankegang i det store bildet. Men som jeg diskuterte privat med noen, jeg er mer bull nå og kjøpte aksjer igjen i dag ved åpning fordi jeg ikke lenger ser noen stor grunn til å holde meg helt unna. Første gang på lenge :slight_smile:

Jeg forventer ca sidelengs fra forrige opsjonsdag, og så forventer jeg egentlig at markedet deretter går opp til månedsskiftet/våpenhvile, og så ned igjen fra enten ca 4. april, eller når når det kommer fredsavtale/våpenhvile i Ukraina + 1-2 dager. 14 500-14 600 tenker jeg ville vært ett fint nivå å teste på nasdaq. 4 450-4 500 på SPX.

Man kan også få en motsatt bevegelse, hvis man tror at markedet har blitt pushet opp i forkant av opsjonsdag for å minimere tap for de som selger opsjoner, og da får du i så tilfellet ett vesentlig fall i USA mandag neste uke. Så lenge det ikke er ett signifikant fall anser jeg det som uproblematisk. Bare folk som rullerer opsjoner, og så fikser porteføljen sin i etterkant i forhold til ny posisjonering fram til kvartalsopsjoner i juni.

Jeg tror posisjoneringen nå er bull i påvente av en fredsavtale/våpenhvile i Ukraina, og så er det en salgsanledning. Det er utgangspunktet mitt. Ellers er jeg nøytral/bull inntil vi får inflasjonstall for mai tidlig i juni.

Jeg tror markedene frykter tre ting nå:

• Eksplosiv oljepris.
  • Endring av FED sin politikk i retning mer innstramming, noe jeg ikke tror vil prises inn før man ser inflasjonstall for mai (tidlig i Juni) - og det er “evigheter” til.
  • Lite sannsynlig, men fortsatt mulig: en eskalering av krigen/sanksjonene pga Ukraina. Type sanksjoner mot Kina eller India fordi de handler med Russland, eller at NATO og USA begynner å slåss direkte med Russland. Jeg tror ikke på noen av delene.

Det store interessante spørsmålet er: hvordan tror man folk posisjonerer seg fram til kvartalsopsjoner i Juni? Det kommer, akkurat som nå, 2 dager etter FED møtet. Og det er på det møtet FED vil begynne å få panikk hvis inflasjonen fortsatt er svært høy. Det er i hvert fall slik jeg ser på situasjonen. Hvis inflasjonen “bare” er rundt 5% eller noe i juni, så tror jeg FED fortsatt vil tro at inflasjonen fikser seg selv og at det er relativt greit å avvente større tiltak.

7 Likes

Thor C Jensen er på ballen:

• En invertert rentekurve er en av de sikreste tegnene på en resesjon
    Problemet for aksjemarkedet er å time når børsfallet kommer.

• Rentekurven i USA er i ferd med å bli flat som en pannekake. Det er et dårlig tegn for amerikansk økonomi og det amerikanske aksjemarkedet. Det som er et dårlig tegn for det amerikanske aksjemarkedet er som oftest også et dårlig tegn for det norske aksjemarkedet.

3 Likes

Tror dessverre ikke de problemene vi ser er over på et blunk, fortsatt defensiv tilnærming til børsen tror jeg er lurt, og nå har vi bouncet ganske mye fra bunnen. Jeg er tilbake med samme antall bear men med litt mer cash siden prisen på bear har falt siden jeg solgte. Spole frem en måned eller to så tror jeg indeks er en del lavere igjen. Omx er fin å jobbe med da man får lite oljeeksponering som er vanskelig å spå opp eller ned og man har gode etfer med liten spread. For den medNOK konto blir det valutakostnader så man får sitte med etfene lenger enn 2 timer

3 Likes

Og valutarisk, som vel er den største biten…

Ja, du har nevnt opex day hver måned, nå også for noen dager siden, så da regner jeg med at du har data på det? Var mer om du har satt deg inn i det.

Mao buy the dip?

Vi har en helt ulik tilnærming til den tilstramningen vi er inne i nå. Er med svært kortsiktig men utover det er det helt joker om markedet går høyere.

BOE økte 0,25 i dag, til 0,75.

1 Like

Spørsmålet er jo hvor harde tiltak FED faktisk har tenkt å bruke 0,25% renteøkning er jo ingenting. Man kan mao tolke det som at de ikke er sikre på om inflasjonen er varig og vil vente å se. I så fall er jo inflasjonstall framover rimelig viktige.

Så du dot plot og powell i går? De skal gjøre det som må til for å få bort inflasjonen.

Legg merke til hva som har skjedd fra november fed til mars forecast fed.
Gdp forecast ned. Neutral rate høyere. Year end inflation høyere.

Det er som om fed har levd i to ulike verdener og skjønt at de virkelig må tighte. De har vært helt idioter frem til nå. Vi får vite mer etter fomc minutes hva som skjer med BS. Mulig fra mai.

Denne korreksjonen som er foran oss(0-1 år) er enten at inflasjonen går ned(ergo svakere vekst, svakere multipler), eller at markedet korrigerer.

Men hva trodde folk? At man skulle slå +7% gdp growth fom Q4 2021, for å kunne øke multiplene fremover uten at det gir overprising deluxe. Halo? Fairy tale? Hvor skal multippelekspansjonen komme fra? Vi skal tighte, ikke ekspandere.

Krig, inflasjon, ekstremt høge energipriser, flaskehalser, ny oppblomstring av covid (inkludert Kina), økende rentebane etc. Mye som tilsier at børsene ikke skal til ny ATH.

Average U.S. 30-year mortgage rate above 4% for first time since 2019

KOMMENTAR: DUETE RENTEØKNING FRA BANK OF ENGLAND

Oslo (Infront TDN Direkt): Renten på britiske statsobligasjoner falt torsdag etter at Bank of England (BoE), som ventet, valgte å sette opp styringsrenten med 25 basispunkter til 0,75 prosent.

BoE anslår nå en samlet inflasjon på rundt åtte prosent i april og ut andre kvartal 2022, som er rundt ett prosentpoeng høyere enn det sentralbanken forventet i februar og oppjusteringen tilskrives høyere energipriser.

“Russlands invasjon av Ukraina har ført til ytterligere store økninger i energi- og andre råvarepriser, inkludert matvarepriser. Det vil sannsynligvis også forverre globale forsyningskjedeforstyrrelser, og har økt usikkerheten rundt de økonomiske utsiktene betraktelig”, skriver sentralbanken.

-Markedet tolker dette som en «duete» renteøkning siden BoE sier nå at det blir «passende» å heve renten gradvis fremover sammenlignet med signalet fra forrige møte om at det er «sannsynlig» at de skal heve videre. På den ene siden ser BoE for seg at inflasjonen skal bli skyhøy, men på den andre siden er veksten fallende, sier analytiker Dane Cekov i Nordea Markets til TDN Direkt, og legger til at markedet fortsatt venter at BoE hever renten til to prosent ved utgangen av året.

Renten på toårige britiske statsobligasjoner falt rundt 12 basispunkter til 1,33 prosent etter rentebeslutningen, mens renten på tiårige statsobligasjoner falt på det meste 10 basispunkter til rundt 1,52 prosent før markedsbevegelsene reverserte.

1 Like
1 Like

13 Likes

Vil ikke akkurat kalle chartet for bull.

3 Likes