Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Thor C Jensen er på ballen:

  • En invertert rentekurve er en av de sikreste tegnene på en resesjon
    Problemet for aksjemarkedet er å time når børsfallet kommer.

  • Rentekurven i USA er i ferd med å bli flat som en pannekake. Det er et dårlig tegn for amerikansk økonomi og det amerikanske aksjemarkedet. Det som er et dårlig tegn for det amerikanske aksjemarkedet er som oftest også et dårlig tegn for det norske aksjemarkedet.

3 Likes

Tror dessverre ikke de problemene vi ser er over på et blunk, fortsatt defensiv tilnærming til børsen tror jeg er lurt, og nå har vi bouncet ganske mye fra bunnen. Jeg er tilbake med samme antall bear men med litt mer cash siden prisen på bear har falt siden jeg solgte. Spole frem en måned eller to så tror jeg indeks er en del lavere igjen. Omx er fin å jobbe med da man får lite oljeeksponering som er vanskelig å spå opp eller ned og man har gode etfer med liten spread. For den medNOK konto blir det valutakostnader så man får sitte med etfene lenger enn 2 timer

3 Likes

Og valutarisk, som vel er den største biten…

Ja, du har nevnt opex day hver måned, nå også for noen dager siden, så da regner jeg med at du har data på det? Var mer om du har satt deg inn i det.

Mao buy the dip?

Vi har en helt ulik tilnærming til den tilstramningen vi er inne i nå. Er med svært kortsiktig men utover det er det helt joker om markedet går høyere.

BOE økte 0,25 i dag, til 0,75.

1 Like

Spørsmålet er jo hvor harde tiltak FED faktisk har tenkt å bruke 0,25% renteøkning er jo ingenting. Man kan mao tolke det som at de ikke er sikre på om inflasjonen er varig og vil vente å se. I så fall er jo inflasjonstall framover rimelig viktige.

Så du dot plot og powell i går? De skal gjøre det som må til for å få bort inflasjonen.

Legg merke til hva som har skjedd fra november fed til mars forecast fed.
Gdp forecast ned. Neutral rate høyere. Year end inflation høyere.

Det er som om fed har levd i to ulike verdener og skjønt at de virkelig må tighte. De har vært helt idioter frem til nå. Vi får vite mer etter fomc minutes hva som skjer med BS. Mulig fra mai.

Denne korreksjonen som er foran oss(0-1 år) er enten at inflasjonen går ned(ergo svakere vekst, svakere multipler), eller at markedet korrigerer.

Men hva trodde folk? At man skulle slå +7% gdp growth fom Q4 2021, for å kunne øke multiplene fremover uten at det gir overprising deluxe. Halo? Fairy tale? Hvor skal multippelekspansjonen komme fra? Vi skal tighte, ikke ekspandere.

Krig, inflasjon, ekstremt høge energipriser, flaskehalser, ny oppblomstring av covid (inkludert Kina), økende rentebane etc. Mye som tilsier at børsene ikke skal til ny ATH.

Average U.S. 30-year mortgage rate above 4% for first time since 2019

KOMMENTAR: DUETE RENTEØKNING FRA BANK OF ENGLAND

Oslo (Infront TDN Direkt): Renten på britiske statsobligasjoner falt torsdag etter at Bank of England (BoE), som ventet, valgte å sette opp styringsrenten med 25 basispunkter til 0,75 prosent.

BoE anslår nå en samlet inflasjon på rundt åtte prosent i april og ut andre kvartal 2022, som er rundt ett prosentpoeng høyere enn det sentralbanken forventet i februar og oppjusteringen tilskrives høyere energipriser.

“Russlands invasjon av Ukraina har ført til ytterligere store økninger i energi- og andre råvarepriser, inkludert matvarepriser. Det vil sannsynligvis også forverre globale forsyningskjedeforstyrrelser, og har økt usikkerheten rundt de økonomiske utsiktene betraktelig”, skriver sentralbanken.

-Markedet tolker dette som en «duete» renteøkning siden BoE sier nå at det blir «passende» å heve renten gradvis fremover sammenlignet med signalet fra forrige møte om at det er «sannsynlig» at de skal heve videre. På den ene siden ser BoE for seg at inflasjonen skal bli skyhøy, men på den andre siden er veksten fallende, sier analytiker Dane Cekov i Nordea Markets til TDN Direkt, og legger til at markedet fortsatt venter at BoE hever renten til to prosent ved utgangen av året.

Renten på toårige britiske statsobligasjoner falt rundt 12 basispunkter til 1,33 prosent etter rentebeslutningen, mens renten på tiårige statsobligasjoner falt på det meste 10 basispunkter til rundt 1,52 prosent før markedsbevegelsene reverserte.

1 Like
1 Like

13 Likes

Vil ikke akkurat kalle chartet for bull.

3 Likes

Se på hver swing ned. Shortening of the thrust.

Siste push klarte heller ikke å lage en lower low.

Så selv om chartet i sin helhet ikke er bull. Er siste push ned mindre bearish en forrige push. Kortsiktig kan man forvente et forsøk på rally.

Men for å være av betydning må rallyet være bedre en alle andre rally i den nedadgående trenden. Og gjøre noe av betydning. Feiler det, er det bare enda et rally før en videre nedtur.

Er hva jeg ser på chartet ditt per dags dato. Men slike tolkninger er ferskvare. Bekreftes/avkreftes x eller y scenario, må ny vurdering gjøres.

3 Likes

Takk for en litt mer utfyllende analyse enn det jeg skrev. Det er ikke her man normalt sett hadde satset store penger basert på TA.

Chartists - legger dere penger i det som blir sagt?

Jeg syntes det høres ut som “den ser litt ut som den kan falle tilbake og men den kan også gå opp så jeg venter med å gjøre noe” og den viben har jeg fått hele veien siden januar. Og hvis du er en chartist så skal du shorte like mye som å gå bull, du skal være nøytral så det gir ikke helt mening, hvis det stemmer? Jeg vet ikke hva dere gjør av faktiske trades. Gjerne meld.

Kudos @anon80503862 som åpent meddelte at han gikk inn i markedet på torsdag morgen.

3 Likes

Personlig trader jeg ikke indeks.

Posisjonene mine baseres også på daily charts og ikke timebasis. Så jeg er satser på swingtrades enten ut av baser eller fra bunn av formasjoner, eventuelt fra pullbacks etter brudd. Nå snakker jeg om formasjoner
som skjer over dager/uker.

Da mye indekser har lagt i “bearmode” har det naturligvis også begrenset eksponeringen min.

Jeg kan vise på charts noen av entringene mine hvis interesse. Men blir muligens feil å ta noe slikt i denne tråden.

1 Like

Og jeg går nok fort helt ut (kanskje jeg reduserer 50% i stedet) før helgen, og så inn igjen mandag etter at USA har åpnet eller tirsdag morgen. En del fordi Oslo lukter på motstand i mine øyne.

Det er ikke det at jeg vet hva som vil skje i USA rundt opsjonsdager, men at jeg mener det er ekstra risiko knyttet til rullering av kvartalsopsjoner og hvordan folk rullerer / posisjonerer seg fram mot Juni som gjør at jeg nok står helt utenfor over helgen.

Og ellers tror jeg som sagt på at hvis man ikke ser en klar nedtur mandag, at det er logisk å være bull fram mot månedsskiftet eller det kommer en fredsavtale/våpenhvile i Ukraina.

1 Like

Nei, det kan jeg ærlig talt si jeg ikke gjør. Det hadde ikke vært så hot. Jeg følger med på indeks for å se om bevegelsene i aksjene jeg holder skjer pga indeks eller andre forhold. Jeg har også brukt negative/positive makroutsikter til å påvirke kjøp/salg av enkeltaksjene jeg sitter i.

EDIT for å bruke chartene jeg lager til trading, så måtte jeg ha daytradet, det har jeg bare ikke tid til. :see_no_evil:

1 Like

Jeg shortet nedover (omx) så gikk jeg først i cash, så litt lang og er nå tilbake med samme antall short.

3 Likes

Jeg har et lite hull i kunnskapen min, som jeg regner med at det er noen her inne som kan svare på. Hvordan får de M2 til å gå nedover?
Jeg kan ikke se at det har skjedd noen gang:

Eller mener dere det er helt irrelevant mhp bear scenariet?