Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Men når “alle” ser dette og skal bli rike på å shorte så har det som regel en tendens til å gå motsatt vei også :thinking:

Tynn suppe, men for all del…

Langt færre enn dette som blir innlagt vel.

Kanskje, men det er nok langt over 1:100 som er gammel, svak eller har underliggende sykdom.
Det kan visstnok også bli ganske tøft for spebarn som ikke kan vaksineres, så jeg vil ikke vedde på at 1-2% er skivebom.

Hvor har du info angående spedbarn ifra? Jeg vet noen ble tatt inn ved de første observasjonene i Sør-Afrika, men det var mer som en føre var pga. høy feber. Men disse symptomene forsvant raskt.

Har det kommet mer info?

Ingenting tyder på at dette er spesielt farlig for noen grupper i det hele tatt.

1 Like

Er ikke sikker hvor jeg har det fra. Tror det var Nakstad som sa det i et intervju nå nylig. Det er visst både flere dødfødsler og høyere risiko for de aller minste.

KitronStar : 1-2 av 100 er heller ikke mange, men likevel mer enn helsevesenet er dimensjonert for.

Dødfødsler var jo nyere info fra Danmark, hvor de så Covid smittede mødre, hadde høyere antall dødfødsler en snittet. Ikke noe som er direkte knyttet mot omikronvarianten, men mot de allerede eksisterende variantene.

Og når det gjelder om det er høyere risiko mot de minste, så er det for tidlig å konkludere noe.
Derfor viktig å holde tungen rett i munnen når man leser aviser, og faktisk sjekker kilde materialet.

De er redd for om det KAN være høyere risiko mot grupper som tidligere var litt skjermet. Men de trenger mer tallgrunnlag og mer info. Så langt har ikke WHO mottatt noen meldinger om dødsfall knyttet til omikronvarianten.

Akkurat nå klamrer mediene seg til “worst-case” scenarioer og krisemaksimering inntil det motsatte blir bevist. Fordi dette selger “klikk” og trafikk til nettsidene.

Blir spennende å se hvilken vei markedet tar, men man ser det er stor usikkerhet ved å bare se på volatiliteten. Men jeg føler ikke det er noe klar vei enda. da det har gått store volum både på vei ned og opp! Hadde vi ikke hatt volum på vei opp, så hadde jeg lent meg mer mot nedgang. Men forholder meg relativt nøytral nett nå.

1 Like

Det er langt færre antall smittede som havner på sykehus. Gidder ikke finregne men kanskje 1-2 av 1000. Her i Norge ihvertfall.

262 innlagte. Ca 20.000 smittet nest siste uke. Det blir 1,3:100
Og det er med vaksiner som virker, dvs før Omikron.
Den er til gjengjeld kanskje mildere.

Spørsmålet for børsene er usikkerhet og om det blir nedstengninger.

Men mange av de innlagte er langtidsinnlagte som har ligget i ukesvis.

Den som lever får se. Ingen grunn til å ta sorgene på forskudd.

Ikke alle som sørger hvis børsene faller :wink:

1 Like

Ofte kan man se utslag (hint) på OBV indikatoren om “momentet” i bevegelsen.

I akkumuleringsfaser kan man ofte se OBV stiger over tid, og korreksjonene gjør mindre og mindre bevegelser i OBV over tid, til tross for at den prosentvise bevegelsen er lik eller større. Dette blir igjen bekreftet når man oppgang på volum ut av tradingrange, og hvor OBV stabiliserer seg på et høyere nivå.

På større korreksjon på topp, vil man kunne se prosentvis korreksjon som kanskje ikke i seg selv ser så farlig ut. Men man kan noen ganger se relativt store utslag i OBV til nedsiden, og rally i etterkant ikke klarer å løfte OBV opp igjen. Hvis den da fortsetter å synke, etter hvert som tradingrangen utspiller seg bør man være obs på om det er en distribusjon man ser utspiller seg.

Her er to eksempler:

OBV

2 Likes

Og derfor er jeg veldig usikker på denne korreksjonene vi har nå.

Nå vet jeg at OBV bare er en enkel indikator for volum i bevegelsene for opp og ned. Og vi har hatt stor volatilitet med høyt volum. Derfor får vi heller ikke stort dropp i indikatoren. Men det får meg til å lure på om dette bare er midlertidig liten “dump” i veien, og vi skal fortsette opp.

Men som sagt, foreløpig nøytral. Vil se litt mer av markedet før jeg setter noen long-posisjoner.

Har også denne jeg ser på. Og i forhold til forrige uke, er det en indeks mindre som ligger mot BEAR på 50 dageren. Uforandret på 200.
3

4 Likes
2 Likes

FA lørdag :
En undersøkelse gjennomført av CNBC viser at amerikanske toppsjefer og andre «innsidere» siden nyttår har solgt aksjer i egne selskaper for 69 milliarder dollar. Beløpet, som tilsvarer 625 milliarder kroner, er høyere enn noen gang tidligere

3 Likes

10-15% av dette er elon musk? Hvor mye pleier det å være?

Ser ut til at han planlegger å selge kanskje ~22mrd dollar.

3 Likes

Amerikansk økonomi går også så bra at den stanger i taket.
Betyr det at det fortsatt er masse oppside, eller er nedsiden størst ?

Allerede nå er ledigheten nede i 4,2%.
Det er lavt i USA. Det så vi også på nonfarm payroll. Det er vanskelig å finne flere jobbsøkere.
Da stiger lønningene. Dvs utgiftene.

Jeg tror ikke oppgangskonjunkturen er helt slutt men det nærmer seg. Da vil svingningene øke. På toppen kommer Omikron.

2 Likes

Hvis den viser seg å faktisk ha så milde symptomer at den kan slippes løs, så vil jo Covid-19 være ferdig på en to tre. Superbull. Hvis ikke blir det masse ekstra tiltak.

1 Like