Fredagene som før var bull dager, blir nå brukt til sell off
Nasdaq ned -2,5% igjen.
Markedet priser inn 12x 0,25 hevinger på 8 måneder. Noe kommer til å knekke.
Som jeg har prøvd å si mange ganger, det må være helt forferdelig å tape 0,5% månedlig i inflasjon samtidig som du taper i markedet. Det gir dobbelt-opp smell, og er inflasjonsjustert et tap på 18% YTD.
Denne perioden handler om å tape minst mulig!
Dårligste start på året for S&P siden 1942
Kan bli sjøsjuk av volatiliteten. Disse kraftige, raske bevegelsene som følger i god tid etter informasjon gjøres tilgjengelig er fascinerende.
Det vi har sett til nå er ingenting!
Disse svingningene er midsize hvis vi går i ordentlig bear marked.
Da kan jeg love deg at du blir kvalm, spesielt hvis du gearer.
Dotcom hadde 15 bear rallyer med SNITT på +23% avkastning.
Hvert rally varte i snitt 17 dager(!). Enorme svingninger på ekstremt kort tid.
Rallyene hadde range fra +10-50%.
Finner trøst i å tenke på at det kommer ett eller flere rally til på tur ned hvis vi skal helt i kjelleren
Er det likviditetsevents som skaper disse skarpe bevegelsene på nedsiden?
Det er short-inndekning når folk går short med store posisjoner, og de trigges og de må dekke seg med å kjøpe. Og så har man problemet med at de som hadde lyst til å selge stort sett allerede har solgt, så man presser pris voldsomt oppover for å få nok volum.
Trenger ikke finne trøst hvis du tjener på det?
Bear-marked rallyer kan man se på som en slags springfjæreffekt. Presser ned noe så hardt at du får motreaksjoner. Og det kommer gjerne etter at deler av markedet kapitulerer underveis. Du får ikke slike rallyer på kort tid uten shortinndekning.
Så det er mange kombinasjoner. Gjerne ut i fra et makroevent/nyhet som starter fra et kraftig oversolgt område med teknisk/momentum analyse, god andel kjøp kombinert med shortinndekning, samtidig som noen prøver å time bunnen. fomo-kicker inn, cash fra sidelinjen kommer inn også får du egentlig bare kaos i markedene opp. “Alle” skal inn samtidig.
Det betyr altså at i dot com ble man lurt 15 ganger før den 16. gangen var bunnen, etter 2,5 år med kaos og rensking i markedene
Nasdaq 100 og s&p 500 bryter straks gjennom mars low nå.
Det er meget tøft for buy the dip mentalitet.
Personlig jakter jeg etter neste bear rally. Men da bør også en ny low inntreffe.
Sølv gikk fra 2 % + i dag til 1,5 % minus. 10 blodrøde dager på rad. Helt insane.
Kan ha sammenheng med margin calls i aksjer regner jeg med.
Onsdag-fredag neste uke, SPX rundt 3 950.
-5% ned før møte?
Spx -3% i dag, videre ned neste uke tror jeg
Det er tanken. Fra noen dager siden.
Så selvsagt, hvis vi ikke får noe brudd ned og den holder seg under så avbrytes scenarioet.
Er egentlig helt enig, men det jeg misliker med den traden at det er den mest åpenbare traden i teknisk analyses verden. Alle ser det samme.
Jeg begynner å lure på om noe “må” brekke for at man skal gå i ordentlig bear marked.
Seigpiningen som er i markedet nå er ganske spesiell, muligens møtet utløser det(nytt bunnpunkt)
Det er så mange bear det ute nå, ikke blant retail, men blant private/proffe.
Det er også veldig mange “proffe” hedgefond som har vært bear de siste årene og bommet.
Men ja dette markedet er nok krevende selv for de aller flinkeste.
Markedene har ikke vært frie markeder så det har vært en umulig oppgave for dem.
BTW, der brøyt S&P og Nasdaq gjennom!
S&P ned -3,5%
Nasdaq 100 ned -4,4%
Proppen er ute, da renner det fort ut
Manipulerte markeder ja.
Det ser absolutt ikke pent ut nå
For de som er perma bull må jo dette være en drøm.
Få nasdaq 100 f.eks for 12850 i stedet for 16.300 for 4 måneder siden.
Det er jo det som er morsomt med psykologien i markedet.
Du som investor og long-only vil jo at masse skal falle med 70% slik at du kan kjøpe det kjempebillig for fremtidig vekst. Du vil ha en billig inngang. Men når det faller så vil du plutselig ikke ha det. For du vil vel det, få aksjer billigere?
Slik som Netflix nå, som har falt med 70%- hvor mange kjøper med begge hender? Nada. Ingen vil ha det.
Hold den tanken til senere, hvis de andre aksjene kommer etter så vil caset være like “hardt” å kjøpe som Netflix er nå.
Veldig høy prisstigning, dårlig økonomisk vekst, høyere rente og nå børser på full fart nedover. Hva mer kan amerikanerne ønske seg?
Kan ikke dra alle under samme kammen da. Jeg eier ikke aksjer lengre.
Men har riktignok kjøpt krypto de siste dagene etter noen måneder ute av markedet. Så det finnes kjøpere også i dag.
Om det var lurt gjenstår jo å se da