Absolutt ikke, jeg bare snakker til de som eventuelt leser på denne tråden.
Men ved høy inflasjon og dårlig økonomisk vekst, altså stagflasjon.
Litt usikker på hvilken vei FED ønsker børsene. Når hvermansen begynner å kjenne det hardt økonomisk der borte allerede så blir det vel ikke så mye bedre dersom børsene kollapser i tillegg? Mulig inflasjonen går ned noe da.
Det trenger du ikke lure på. FED vil ha børsene ned. Jo før jo heller.
For å drepe inflasjon så må man få gjort noe med folks kjøpekraft. Kjempefordel hvis man kan gjøre det ved gjennom å drepe verdipapirformuen framfor å ødelegge realøkonomien og kjøre tusenvis av bedrifter konkurs.
Men fremdeles støttekjøpes det vel for en hel del milliarder pr måned.
Mja og tja. De har gjort det hittil, men det skal vel annonseres stopp av dette neste uke.
Er det noen son har et selskap som har masse gjeld, er i et fallende marked, gjerne påvirkes heftig av supply problemene og er priset i skyene, som gjerne går ned uavhengig av FED, så skal jeg shorte så øra flagrer Og som taper penger pr idag.
Jeg tror også FED ønsker børsfall. Da trenger ikke rentene stige fullt så mye.
Alle indikatorer har vært strukket.
- Ledighet er rekordlav og lønningene øker (økte utgifter for bedrifter)
- Kapasitetsutnyttelsen er høy
- PE og P/B er høye (dyrt)
- Renta har vært rekordlav og stiger raskt (økte utgifter for bedrifter)
- Rentene har invertert
- FED går fra QE til tapering
Alt dette er typisk mot slutten av en høykonjunktur. Børsene pleier å stige til indikatorene snur. Årsaken til at jeg tok penger av bordet tidligere enn vanlig var inflasjon på 8,5 og krigen.
Angrer ikke på det nå.
Om dette er starten på en lang nedtur vet vi ikke, men kan noen se særlig oppside herfra på OSE ?
Hva tenker du om råvarer fremover?
Blir nok snart bomstopp i en del byggeprosjekter.
Tenkte på det jeg også, renta går rett i strupen på boligkjøpere og det kan være litt lag der. Mulig noe å shorte i den bransjen/ evt en ETF. Ikke så fan av å shorte hovedindeks.
Men tror utslaget blir større i USA enn i Norge, og kanskje ennå større i land med svak valuta…
Jeg har fulgt med på noen byggeprosjekter lokalt, hvor prisen på en enhet har gått opp fra 3 mill til 3,6 på cirka et års tid.
Det blir som du sier, bomstopp. I all fall i veldig mange områder.
Prisstigningen er nok vesentlig mer enn det på hus i den klassen om man gjør en avtale nå tenker jeg. Det eksemplet du viser til der går jo omtrent under “vanlig indeksregulering”. så kommer rente i tillegg. Men nå var det ikke først og fremst hus man bor i jeg tenkte på. Hyttebygging f.eks.
Return to mean…
Er vel noen som har koll på hvor mange standardavvik vi har vært ovenfor median?
Oslo børs slapp heldig fra det i dag😀
Ja, hvis du klarer å selge deg ut før mandag morgen så… Blir nok en liten tur ned mandag, selv om futurene ikke er så stygge. Men de kan av og til være litt misvisende.
Hvis USA futtene peker opp på mandag så kan det bli en god ukestart her også
Altså utover dagen. Kjøpsanledninger fra morgenen av kanskje😀
Ikke helt sånn det fungerer, ellers blir indeksene helt ute av synk. Men Oslo børs har en helt annerledes sammensetning enn S&P 500 så man må se på tilsvarende selskaper som vi har i Norge for å få en reell pekepinn; det gjør Norway 20 fururen indirekte, selv om den bare tar med de 20 største selskapene. Den er dog død i helgen, så hendelse som skjer da vil kun vises først natt til mandag.
Jeg har fulgt med lenge nok til å se at det kan fungere akkurat sånn jo😀 Men det behøver ikke skje
Glad lønntillegget som gis på 3,7% kompenserer.
Ja, det er 1000kr spørsmålet.
Som vanlig ser det ut til at Norge har flaks - høye olje og gasspriser.
Derfor er det godt mulig at OSE klarer seg relativt bra.
Men, vil statens enorme inntekter bli brukt til å kompensere utgiftene til folk og bedrifter?
Vil økte priser medføre global resesjon?
Vil økte priser senke konsumet?
Vil regjeringen gjennomføre skatteøkninger som de ha lovet?
(Det må vel i så fall være tidenes verste timing)
Det er mange usikkerhetsfaktorer. Prisene er allerede høye, derfor er det vanskelig å vite om prisendringer herfra vil øke eller senke OSE.
Jeg legger derfor mest vekt på andre makrotall, og de tolker jeg som at vi nærmer oss slutten på en lang oppgangskonjunktur fra 2009, bare avbrutt av pandemien.
Med så store utslag i inflasjon og geopolitisk uro, samt høy gjeld, tviler jeg på at sentralbankene klarer å finjustere oss ned til en myk landing.