Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Så du tenker at høyere pris på råvarer som olje og gass framover kan føre til kursnedgang for oljeselskapene og oljeservice/offshore?
Interessant betraktning.

Og henger heller ikke med på taktikken om å kvitte seg med real estate for heller å investere i indeksfond når du forventer vi skal inn i bear marked.
Eiendom og å plukke gode enkeltaksjer er mer oppskriftsmessig tilflukt skulle jeg mene.

Men hell og lykke til oss alle i stormen som kommer!

2 Likes

Xact bear tror jeg på fremover

4 Likes

En elendig start på året for amerikanske børser. spørsmålet er om det bare er starten på det som kommer. En økende usikkerhet som sprer seg nå, tror panikken ikke ligger langt unna. Viktige støttenivå i ferd med å brytes på S&P 500. Neste stopp kan ligge ved forrige topp, ca 3400- området. Kan rase fort nå…

2 Likes

Det har jeg aldri skrevet.
OSE består av mer enn olje/offshore.

Årsaken til at jeg selger utleieleiligheter er andre årsaker. (skrevet i bolig-tråd).
Der står det også at jeg flytter pengene til indeksfond, men sitter nå med mye cash.

1 Like

Problemene tårner seg opp nå i de store økonomiene. Kina sliter med en eiendomssektor som er på kanten av å kollapse: Fra bloomberg;

China Fortune Land Development Co. failed to repay a $530 million dollar bond due Feb. 28., 2021, becoming the nation’s first real estate firm to default since Beijing drafted new financing limits for the sector in 2020. Since then, at least 11 developers defaulted, according to a Feb. 3 report by Standard Chartered Plc.

More may follow. Property firms have to find almost $100 billion to repay debt this year, even as their income streams shrink. Sales at China’s 100 biggest developers fell about 40% in January from a year earlier, compared with a 35% decline in December, according to preliminary data by China Real Estate Information Corp.

I japan er Yen på et historisk lavt nivå, mens sentralbanken i Japan holder fast på sin 0-rentepolitikk og kjøper opp alt som er av statsobligasjoner for å holde renten lav, imens stiger inflasjonen…

Det ser ikke bra ut

4 Likes

Det er vel få som kjenner syklusene verdensøkonomien går igjennom bedre enn Ray Dalio. Lurer på hva han pønsker på her :thinking:

1 Like

Så en sammenligning hvor dow jones og nasdaq var satt opp mot hverandre.

Nåtid vs 2000 tror jeg. Veldig mye likheter i hvordan nasdaq utklasset DJ over lang tid. Før det rullet over, nasdaq krakket, DJ konsolliderte og utklasset nasdaq i lang tid etterpå.

Skal se om jeg finner den igjen. Veldig interessant video.

2 Likes

Jeg følger med ganske godt, men ikke godt nok, og trodde inntil nylig at en resesjon basically var en nedgang i økonomisk vekst 2. kvartaler på rad.
Slik at når USA i første kvartal får en nedgang i produksjon på 1,4%:

"Amerikansk økonomi falt i en årlig takt på 1,4 prosent. På forhånd var det ventet en økonomisk vekst på én prosent, ifølge Bloomberg.
Tilbakegangen kom etter at økonomien vokste med 6,9 prosent i årlig takt i fjerde kvartal.
– Det var en overraskelse at det var fall første kvartal, sier DNB Markets-økonom Knut A. Magnussen til E24."

Som da ville bety en offisiell resesjon om det skulle blir en nedgang i US økonomi hvis 2Q22 også viser nedgang. Uansett om den er mild eller ikke, om hjelpeindikatorer er soleklare eller ei.

Men så er det ikke helt så enkelt, sjekker man investopedia:

“However, the National Bureau of Economic Research (NBER), which officially declares recessions, says the two consecutive quarters of decline in real GDP are not how it is defined anymore.”

Sjekker man hos NBER (National Bureau of Economic research) så skjedde det en forandring i juli i fjor, les begrunnelse og forklaring her:

https://www.nber.org/news/business-cycle-dating-committee-announcement-july-19-2021

Så den nye definisjonen gjeldende fra juli 2021 blir da :

“The NBER defines a recession as a significant decline in economic activity spread across the economy, lasting more than a few months, normally visible in real GDP, real income, employment, industrial production, and wholesale-retail sales.”

Det gir selvsagt muligheten for NBER til å definere seg bort fra resesjon når Q2-tallene kommer i juli en gang, nesten uansett hvor begredelig tallene er. Blir de dårlige er det en quick fix, og blir de begredelige. kan man bare hvis til Q1, som sikkert er mulig å forklarer inn.

Enten ved å justere modellene litt granne, eller påpeke at det med usikkerheter og annet.

Skulle man klare et tall på + 0,1%, eller bedre er man home free minst til februar 2022, og trolig lengere, så det er nok et svært viktig politisk mål.

Noen som har noen tanker om dette? Eller er dette gode beslutninger fra NBER for å vise et riktigere bilde av økonomien, er det littegranne dodgy men innafor, eller er dette rett ut konspirasjonshinting slik jeg legger det frem? Kult om noen har meninger.

3 Likes

Sur for at din elsklingsaksje har gitt tap på over 100 tusen?

121 milliarder i minus på noen timer :see_no_evil:

2 Likes

Tipper myndighetene er ganske ivrige etter å manipulere tallene, bl.a for å holde igjen lønnskrav. Hvis de kan manipulere ned f.eks inflasjon ved å justere innholdet i inflasjonskurven vil de kunne dempe lønnskravene.
Å manipulere vekk resesjoner kan ha andre fordeler men for meg er utviklingen på børsene viktigst. Derfor blåser jeg i definisjonene og assosierer resesjoner med kraftige børsfall, f.eks 40-80%

1 Like

Hvor mange tusen milliarder har han igjen?

1 Like

Vi har da også en del millioner igjen etter tap i en aksje/investering

1 Like

USA har endret definisjonen, men jeg mener at EU og UK fortsatt står på den gamle - to kvartaler på rad med nedgang i GDP. UK kaller det for recession, jeg tror EU kaller det for “technical recession.”

Etter mitt syn er målet i USA å “avpolitisere” resesjon ved å sørge for at man kan definere en periode som resesjon først lenge etter at perioden er over, og ved å innføre stor grad av synsing.

Jeg gir litt faen i det, og tenker at jeg forholder meg til den gamle definisjonen i stedet for en offisiell erklæring om at “vi hadde visst resesjon for to år siden i 4 måneder.” Det blir for uhåndterbart for min del.

Jeg kan leve godt med å kalle det for en “teknisk resesjon” og la synserne konkludere lenge etterpå.

Jeg har en viss forståelse for at man ikke ønsker, av politiske årsaker, å erklære “nå er vi i resesjon” hvis man i praksis ikke har høy arbeidsledighet, vesentlig nedgang i økonomisk aktivitet, osv, men problemet slik jeg oppfatter det er at man da vektlegger “la oss unngå å kalle det en resesjon” først og fremst av PR-årsaker framfor at man har klart å finne en bedre måte å definere det på. Den nye måten åpner etter mitt syn for alt for mye skjønn og subjektiv “vi kan ikke erklære resesjon rett før ett valg” tankegang.

Jeg har ingen problemer med å se styrende parti i USA (uansett hvilket parti det er), snakke om hvor sterk økonomien er og hvordan alt går bra, mens landet brenner ned rundt dem. Fordi det viktige er hvordan man snakker om ting, ikke hvordan ting er. Så det er en fordel å forholde seg til målbare data, i stedet for offisielle erklæringer om hvordan virkeligheten er.

7 Likes

Buffett er på kjøpern

6 Likes

For vanlige mennesker betyr det faktisk noe å tape og tjene penger. Når man er på multimilliardærnivå blir penger bare en abstrakt greie.

2 Likes

Chart fra boka : «A random walk down Wall Street»

Chartet viser avkastning på børs det neste 10-året ved ulike PE verdier.
(Fra 1926-2014)
PE for S&P er i dag ca 26, har nylig vært over 30.

7 Likes

Morsomt hvordan alle var positive til børsene og Krypto for noen måneder siden. Jeg har visst at det kommer til å gå ut skogen helt siden sommeren 2020. Jeg lever for nåtiden, tviler på at jeg kommer til å få pensjon og sånt .

4 Likes

Hvis du ser i denne tråden så var du nok ikke alene om det.

2 Likes

DnB Tek 31.3.22👍

2 Likes