Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Enig, skulle heller ønske jeg kunne forvalte mine pensjonsbidrag selv i sanntid/nåtid, fremfor å vente på en fremtidig utbetaling fra staten eller OTP som ganske sikkert aldri vil komme, eller være noe verdt. Det er kanskje utvinnbar olje og gass igjen på norsk sokkel om 40 år, men kun nok til et sparsomt innenlands forbruk. Da er det ikke særlig gøy med en befolkning som er +1M på en steinrøys som ikke er selvforsynt med noe, heller ikke mat. Den tid den sorg I guess. :sweat_smile:

1 Like

Vi kommer sikkert til å ha masse vindmøller som står og forvitrer da. Kanskje det går an å resirkulere noe ut fra dem.

2 Likes

Oslo børs er jo fremdeles mye høyere nå enn sommeren 2020.

4 Likes

Skikkelig morsomt faktisk;

2 Likes

Du er all-in i obx?

Ser ikke dårlig ut, sikkert ganske rimelig nå!

Nei. Men jeg har vært all inn- 80% inn bull 95 % av tiden, har ikke hatt indekspapirer. Vurderer å shorte noen ETFer nå, men mulig jeg bare fortsetter som før. Kommer ikke til å selge mye, men mulig jeg balanserer ut litt. Kan være jeg endrer på hva jeg eier.

Hvis du lurer på hvorfor, så der det fordi jeg prøver å følge Buffet o.l. sin strategi hvor hovedpoenget er å få med seg oppturer, ikke å time markedet. Det kan selvfølgelig hende jeg får angst på et eller annet tidspunkt å selger meg litt ned igjen, evt at det ser stygt ut for olja slik at jeg ønsker å komme meg ut av f.eks Magseis, men på den annen side er mye av det jeg sitter på nå såpass lite likvid at det ikke alltid er like lett å komme seg ut i en fei.

1 Like

Har jo ikke vært et tapsprosjekt å være long Dow heller siden sommeren 2020…

1 Like

Ja fortsatt ikke for sent å snu :wink:

1 Like

Jeg orker ikke å lete, men jeg svarte når jeg ble spurt en gang høsten 2021 om jeg alltid skulle være bull og long at jeg skulle legge på mer hedge når vi kom til mai 2022 pga renteøkninger.

Får se om jeg har nok negativitet i meg til å leve opp utsagnet :wink:

1 Like
3 Likes

Når satte du sist ATH?

Spør bare fordi hvis jeg ikke hadde hedget med cash, PM og bear ville det sett stygt ut i min portefølje. Men du er kanskje bedre på å plukke aksjer

1 Like
1 Like

Hadde ATH for 1 Til 2 uker siden, men er litt ned igjen nå. Magseisen har dratt mye av lasset i år, sammen med Reach. Krypto har vært litt krise, men jeg bare Hodler det også, det er ikke så stor andel av porteføljen at jeg lider stor nød om det faller videre.

Mange av dine investeringer, de jeg har sett på i hvert fall, har vært ganske luftige og uten stor nåværende cashflow, så de er av den typen som har lidd mest den siste tiden. Natto, som du tjente mest penger på, var mer solid etter min mening.

Jeg synes du har vært veldig flink til å plukke aksjer, men mulig investeringsstrategien din er litt uheldig slik ting er nå, hvor renta går såpass fort opp…

Reduserte til langsiktig posisjoner i fjor og det andre har gått bra så summen har jo blitt bra heldigvis. Altså bear mentaliteten har reddet meg.

1 Like

Vi er i

• 1998
  • 2000
  • 2022 (:-P)

0 stemmegivere

Vi er mai mai 2011? :thinking:

Makro er sterkt preget av høye oljepriser og høye gass/strømpriser i EU. Sistnevnte er Putin-styrt. Endel av oljen er også pga russisk olje som ikke klarer å komme seg i markedet og redusert produksjon pga sanksjoner.

På toppen av det så driver Kina å baler med lockdowns i stedet for å ha 5% sykefravær i 1-2 mnd som vesten var gjennom i jan-mars i år.

Dette er tilstander som kan vare og vare, eller være over om tre måneder.

Hva skjedde?
OSE droppet nettopp -4% ???

1 Like

Noe av det verste jeg har sett.

Cyberangrep eller pølsefinger i Nordea?
Nordea er nede