OMX ned og opp 5% på 10min???
Ikke bare på OSE. Det droppet på alle europeiske børser. Forstår nada???
Investeringsdirektør Robert Næss i Nordea kaller børsfallet for «et mysterium»:
– Markedet falt plutselig kraftig i Sverige uten nyheter, så det kan være noen som har tastet feil/gjort feilhandler der, sier han.
– Så på Oslo Børs er det er nok en smitteeffekt, det er den eneste forklaringen jeg har, fortsetter han.
Mysterium
Tiltro til systemet bygges
De nordiske børsene ned mer enn syv prosent kort tid etter fallet startet.
Dette er ikke noen tastefeil. Man sender ikke børsen ned 3.5% i løpet av 3 minutter ved en feil. Dette er nok noe større som f.eks oljefondet som selger ut store poster i alle selskaper (evt andre giga aktører). Et varsko om hva som kommer til å skje fremover med tanke på krig og elendighet?
Sikkert fornøyd de som har inne stoploss bare for å være på den sikre siden idag
Hmm fulgte ikke med, kunne blitt en grei trade, har en god del xact bear
Nedsalg på både Oslo børs og Stocholm begynte 09:57:00 og var over kl 10:00:00.
Blir spennende å se hva som skjedde. Men jeg er rimelig sikker på at en giga aktør hadde planlagt å selge ut en stor andel aksjer over hele fjøla pga forventninger om snarlig krakk. De neste dagene viser om det faktisk er sant.
Alternativet må være en seriøs datafeil som rammer mange børser samtidig, men tviler på det. Børsene startet fallet på nøyaktig samme tidspunkt, så man kan utelukke at den ene falt pga den andre.
Eg lenar mot 3 sannsynelege scenario. 1) oppdatering av algo gone wrong 2) fatfinger fond eller 3) nedsalg frå stor aktør.
Tenkjer nr. 3 gir minst meining, ettersom dei som regel greier å få betre pris ved gradevis nedsalg… SO lenge dei ikkje veit at det kjem veldig dårlege nyheiter denne veka og er desperat på å kome ut. FED news?
Hadde ikke Russland vært blokkert, hadde jeg tenkt at det var Putin som solgte før han skulle gjøre et eller annet stunt.
Panikksalget i dag var
- Frampek / smakebit på noe mye verre
- Capitulation Bottom
0 stemmegivere
Når jeg ser på den vanvittige manipuleringen som foregår i PM kan jeg ikke tenke meg at dette var en feil.
Hehe, samme her solgte alt i Jun 2021 (som nevnt noen ganger her og ja jeg er nesten gjeldsfri noen som kritiserte meg for det og"må aldri betale ned all gjeld") og nå tror jeg virkelig morroa begynner for bear. Hold på hatten folks…
Litt makro…
Dette er bare helt absurd. Her ser en differansen mellom renten og inflasjon. Som beskrevet så skal disse følge hverandre (hvertfall siste 70 år) og på 80 tallet var det en ting som klarte og stoppe inflasjonen… “Volker” han hevet renten LANGT over inflasjoenen… Booom… for de som enda ikke tror på oss her inne… tenk rente på 10-15 % Alt etter hvor lenge de venter… kanskej vi får 20% igjen…