Jeg kunne ikke vært mer uenig @Silvertailfox - det eneste jeg vet er at vi ikke forstår hva som skjer om 6 mnd.
Inflasjonen er så delikat nå, at dersom markedene slower ned samtidig som gjenåpningscaset fra varer til tjenester fortsetter så vil du få slow i inflasjonen.
Hvorfor ser man spot gas og olje falle? Delvis pga Kina, men når vi nå nærmer oss negativ vekst i GDP, så vil også energikost ++ reduseres pga lavere aktivitet i økonomien. Hva betyr det?
At alle som tror bull olje(mest crowded meningen/traden som finnes) feks kan få feil. Så på et tidspunkt så vil redusert vekst i økonomien møtes med redusert aktivitet, dvs inflasjonen begynner å falle fordi økonomien faller. Samtidig er det en helt spesiell situasjon med mikrochips som kommer til å forbedre seg kraftig fra 2023, så det er et par momenter her som tilsier at inflasjonen skal nedover, ikke oppover.
Så hvor er balansegangen? Tar det oss et halvt år med slow i boligmarkedet(us), eller tar det ett år? På hvilket tidspunkt vil de største inflasjonsyterne falle av naturlige årsaker for redusert vekst?
Og ja dette kan også skje etter en kollaps eller kraftig korreksjon på 10-30% til, men er det en ting jeg vet så er det at vi ikke vet 100% hva som skjer i høst.
Det jeg var nærmere 100% sikker på var det jeg sa i desember at vi var peak absolutt alt. Jeg sa her inne til folk at jeg ikke forstod folk som leste indeksen og ikke så på makro. Indeksene sa all time high, ingen ville shorte og jeg var helt alene med å shorte fra all time high i desember. Peak multipler, peak likviditet, peak stimuli, peak renter.
Fremover blir det vanskeligere, ikke lettere, å shorte. Derfor syntes jeg det er ironisk at det kommer flere som ønsker å gå bear nå fordi tapen tilsier det. Det var mye lettere i desember.
Dette er helt, helt feil.
QT er jeg enig i, det er ekstremt komplisert og kan ødelegge markedet.