Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Rente på 10%, det skal du se langt etter. Hvis du ikke tenker på Russland da… USA kommer til å gå dundrende underskudd dersom de skal betale 10% på gjelden sin. Dessuten kommer varsellampene til å lyse rødt lenge før de er der pga at økonomien stopper opp. 3% er det mange regner som taket for hva de kan gjøre før de må reversere.

Hovedpoenget til FED er å skremme ned markedet, slik at de ikke trenger å gjøre noe særlig.

Er selv mest bekymret for QT mhp aksjekursene. Ikke så redd for renta.

1 Like

Føler systemet er rimelig sårbart hvis en tastefeil er alt som skal til for å skrelle børsene såpass… :smiley:

1 Like

Må vel gå an å se hvem som tastet feil evt?

:slight_smile: Poenget var vel mer at bortforklaringen virker veldig dum.

Jeg tror det er aktører som tar “chips off the table”. Blir spennende å se hva FED gjør denne uken. Slik inflasjonen løper nå bør de egentlig ta 2 “interest hikes” i ett jafs som en medisin, men tror ikke de tør.

2 Likes

Hva er det du tror de ikke tør?

Det er ikke noe å tro, 50 bps er ferdig snakka.
0,5-0,75 i juni
0,5 i juli.

Nå er det tid for å bette på hva man tror skjer med inflasjonsdata, CPE, PPI, sysselsettingstall og jobber skapt.

Fed er så data-dependent at de vil bruke enhver relief i tall for å unngå 1,5 på 3 mnd.

Obligasjonsmarkedet har allerede gjort jobben.

Her er hovedspørsmålet som ingen snakker om: er 20% fall i Nasdaq og 13% i s&p nok for å få ned inflasjonen? Kommer yoy effekten inn eller ødelegger ukr/rus + lockdown Kina absolutt alt håp om at inflasjonen kan roe seg?

Hvis vi får inflasjonen litt ned kan man få et insane rally

6 Likes

Se på historien, de er langt langt bakpå og dette går jo ikke over av seg selv. Hvis ikke de hever renten til (i teorien over inflasjonen) vil det ikke være nokk til og stoppe den.
Helt enig at det blir stygt lenge før vi kommer til 10%, men vi må jo komme til 0 dvs inflasjon = renten.
Og hvis fed fortsetter med 0,25/0,5% så vil det ikke stoppe inflasjonen nokk og inflasjonen blir over 10% og rentne må over det igjen.

Selvfølgelig må vi få en full melt down og alt krakker og folk mister jobber og ikke har råd til produkter, da stopper inflasjonen men da blir det virkelig stygt x2.
Men renten må opp mer en 3% pr nå holder jeg med til historien Inflasjon og rente må være nesten lik…

NB husk og at riktig inflasjon i USA er 15-17% ikke juksetall som 8,5% så … 10% ikke umulig og Recession er 100% sikkert…

1 Like

Tror ikke de tør å ta 1% eller mer i ett jafs.

1 Like

Hacket ?

Aksjekurs har 0 og si på inflasjonen. men forventningene til at inflasjonen biter seg fast begynner og vise. Tenk de har ikke en gang begynt og redusere Asset verd 9 trillioner… Hvem skal kjøpe de ?
Ser på tall fra forrige uke. Alle selskaper får høyere og høyere utgifter som spiser opp inntjeningen, men omsettingen stiger enda så folk takler prisøkning.
Så alt er opp til FED.
Jeg tror inflasjonene for April vil være 9,1% ± 0,3%. Dette er basert på Final demand i PPI
Mat prisene stiger, bolig ligger langt bak på pris stigning, drivstoff holder seg høyt…

1 Like

Jeg kunne ikke vært mer uenig @Silvertailfox - det eneste jeg vet er at vi ikke forstår hva som skjer om 6 mnd.

Inflasjonen er så delikat nå, at dersom markedene slower ned samtidig som gjenåpningscaset fra varer til tjenester fortsetter så vil du få slow i inflasjonen.

Hvorfor ser man spot gas og olje falle? Delvis pga Kina, men når vi nå nærmer oss negativ vekst i GDP, så vil også energikost ++ reduseres pga lavere aktivitet i økonomien. Hva betyr det?

At alle som tror bull olje(mest crowded meningen/traden som finnes) feks kan få feil. Så på et tidspunkt så vil redusert vekst i økonomien møtes med redusert aktivitet, dvs inflasjonen begynner å falle fordi økonomien faller. Samtidig er det en helt spesiell situasjon med mikrochips som kommer til å forbedre seg kraftig fra 2023, så det er et par momenter her som tilsier at inflasjonen skal nedover, ikke oppover.

Så hvor er balansegangen? Tar det oss et halvt år med slow i boligmarkedet(us), eller tar det ett år? På hvilket tidspunkt vil de største inflasjonsyterne falle av naturlige årsaker for redusert vekst?

Og ja dette kan også skje etter en kollaps eller kraftig korreksjon på 10-30% til, men er det en ting jeg vet så er det at vi ikke vet 100% hva som skjer i høst.

Det jeg var nærmere 100% sikker på var det jeg sa i desember at vi var peak absolutt alt. Jeg sa her inne til folk at jeg ikke forstod folk som leste indeksen og ikke så på makro. Indeksene sa all time high, ingen ville shorte og jeg var helt alene med å shorte fra all time high i desember. Peak multipler, peak likviditet, peak stimuli, peak renter.

Fremover blir det vanskeligere, ikke lettere, å shorte. Derfor syntes jeg det er ironisk at det kommer flere som ønsker å gå bear nå fordi tapen tilsier det. Det var mye lettere i desember.

Dette er helt, helt feil.

QT er jeg enig i, det er ekstremt komplisert og kan ødelegge markedet.

4 Likes

USA har mye mer gjeld nå enn tidligere, det gir mindre rom for rentehevinger uavhengig av inflasjonen.

Enig her, men de kan la være å trykke penger så vil det i hvert fall ikke akselerere. Lønnsoppgjør er vel også noe de bør prøve å holde nede. Ellers ga ikke QE noe særlig inflasjon, den kom etter at de begynte å dele ut penger til folk. QE ga mest asset inflasjon. Derfor tenker jeg også QT kan gjøre noe av det motsatte; dvs asset deflasjon men ikke stagge inflasjonen.

Etter min mening har det mye å si for inflasjonen - og det er derfor FED ønsker aksjemarkedet ned nå: For å få en motsatt “wealth effect”.

1 Like

Det er ikke noe mening, det er fakta. Sier seg selv at feks et aksjemarked på 30 trillioner faller med 30% som fjerner «money supply» som likviditet i systemet.

Dette er den grafen som bekymrer mest av alt og burde bekymre alle investorer.
Hele Eu området har en PPI på 31,4% på 12 mnd. Denne kosten skal over til CPI ellers tjener ikke selskapet tilsvarende penger.
Dette gjør at vi må krever mer lønn og så er spiralen bare en vei … opp opp og opp.
Så at folk sier at inflasjonen har “peaket” er vel like mye gjetting som fakta…

1 Like

Du må i det minste se på sammensetningen, du hopper jo rett til endgame og mener dette er verdens undergang mens korreksjon i markedene er akkurat det man må ha for å få ned inflasjon og PPI.

Jeg er 100 ganger mer redd for QT enn jeg er for rentehevinger for å havne «oppå» inflasjonsdataen.

1 Like

Jeg var ikke helt klar her men:
At jeg mener at aksjekursen har 0 og si på inflasjonene er ikke det samme som inflasjonene har 0 og si på aksjemarkedet.

Når det er høy inflasjon vil dette påvirke aksjemarkedet Negativt. Folk får mindre råd så aksjer synker renter går opp etc.
Når aksjekursen er høy betyr det ikke at inflasjonene stiger automatisk, men det kan jo vær at dette gir mer press på oppgang, men vi har hatt 0 inflasjon og aksjer har steget lenge.
Selvfølgelig veldig godt poeng, synker aksjekursen kraftig - 30/40% da forsvinner penger men tror ikke det skjer på "kun 10-15% som nå.

1 Like

De bekrefter at det verken var feil i system eller hacking som kunne til fallet. Da er det vel ganske klart hva som skjedde: En stor aktør solgte over hele fjøla.

“Finanstilsynet om sjokkfallet på Oslo Børs: – Ser ut til å ha startet på andre markedsplasser”

Ja det er jo derfor vi er i bjørnetråden og mange av oss har gjort smarte valg og vært ute av markedet en stund allerede.

Så min konklusjon i alt dette er:
Jeg tror korreksjone er LANGT fra over, inflasjon vil fortsette med full styrke og den vil ikke gå over av seg selv (pgr PPI og det er nesten ikke gjort noen ting enda for og redusere den)
QE/QT er jo noe FED styrer så det kan de korrigere men som du sier, hva er end game…

Renten stiger så mye den kan, helt til vi får boble som sprekker Ala 2007/2008 det blir stygt aksjene faller ytterligere 30/40% fra topp.
MEN de kan ikke trykke mer penger pgr inflasjonen vil fortsette, dette vil fører til devaluering av dollar og alt mulig tiltak fra myndigheten… og aksjene faller enda mer kanskje 60/70% fra topp

Så kan vi rykke til bakers til start og begynne fra begynnelsen.
Men det tar nok noen år dette…

Glemte dette: Det som reddet mye av 2008 krisen var jo Kina. De har alerede begynt med enda mer lettelser og sliter enormt…

1 Like

Da er det vel bare en megaaktør som har solgt. Begynnelsen på :chart_with_downwards_trend::hocho:

1 Like

Jeg tror nedturen knapt har begynt, MEN jeg utelukker ikke et rally i slutten av uka.
Nå er det frykt for rentemøtet onsdag kveld. Der kommer det 0,5 heving.
USA har allerede falt mye. Jeg tror det er over 50% sjanse for et rally når hevingen er et faktum.
Men det er selvsagt gambling. Jeg tror vi skal mye lenger ned på sikt.

1 Like