Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

huff for en dag : p

image

Elsker sqqq :smiley:

4 Likes

Vi i denne tråden har jo sett det en stund.
Personlig trodde jeg børsene ville holde seg oppe til høsten/vinteren, men krigen og inflasjonen kortet ned på ventetiden.
Jeg håper kommende resesjon blir dyp. Det er når børsene er på billigsalg de store formuene skapes.
Nå, på toppen, er det «umulig».

7 Likes

Når folk selger er alt til salgs. Men sølv/gull mindre en de andre… så kommer rekylen på gull når folk inser galskapen fora seg.

Vi sitter HELT rolig med nokk Micro pop og ser på dette CrAzY markedet.

Cash is king , snart kommer det muligheter vi ikke trodde var mulige er min end game plan.

Betal gjeld, fold armene sammen og forberede seg for KRASJ…

2 Likes

Håper du og din familie har jobber og verdier som står bedre imot en slik situasjon enn folk flest da. Skal ikke spøke med hva som skjer med folk får vi en finanskrise 2.0. Som regel rammer det «vanlige» folk tøffer enn investorer som lukter blod og sirkler i vannet etter god fangst.

4 Likes

Ser ut til å bryte støtte nå…

1 Like

Selvsagt enig. Mange vil få det vanskelig. Det er ikke hyggelig.
I 2009 var det et ubetydelig fall i boligprisene. Derfor klarte folk flest seg bra selv om børsene ble gruset. En gjentagelse av dette hadde vært ideelt, men det skal vel mye til med den gjelda folk flest har nå.
Jeg aner at Regjeringen vil bli minnet om «folk flest sin tur» før neste valg. Karma.

Edit: Sjekk USA. Spennende dag i morgen

2 Likes

Hvorfor betale gjeld? Gjeld er vell det eneste som er positivt i en situasjo med høy inflasjon. Ønsker gjerne at pengeverdien reduseres og at inflasjonen spiser opp boliglånet mitt jeg.

5 Likes

Ja vi er ekstremt sårbare. 2008 var usa nest rammet. Tenk rente på 10% +boligprisene faller 50% aksjemarkede ned 70% og det varer i 10 år.

Vi vil ikke det noen av oss. Så jeg håper de hever renten og får kun aksjemarkedet ned og “sparer” den vanlige mann i gata. Men tror denne nedturen blir tøff for Europa . Egentlig så har vi slitt i 10 år med 0 rente og subsidier …:scream:

Men er du forberedt kan det bli mulighetenes marked …Det var Finn det… men dere tar poenget.

3 Likes

Har selv betalt ned all gjeld. Angrer ikke et sekund på det.

5 Likes

Fantastisk du er en annerledes helt. :partying_face:

Ja det er sant.

Men hvor skal du investere?
Alt vil falle , bolig, penger på konto blir spist opp av inflasjon, lån blir dyrer, og fristelsen for og bruke penger er alltid til stede.
Jeg har solgt 2 leiligheter , akt avvaksjer (-unoterte)
Har flyttet 80% av pensjon over til gull sølv fond.

Har desverre enda 500k gjeld, men kjøpte hytte i 2020 og ny bil i Jan til 650k så er helt gjeldsfri 2023. Men ellers alt vekke.

Tenk på alt vi kan investere uten gjeld på bil/hus/hytte når alt rakner.

3 Likes

Nasdaq sliter, nivåene på Dow og S&P 500 holder seg fortsatt greit over gårsdagens low.

Som uttrykt tidligere er jeg glad for denne volatiliteten, den viser at markedet begynner å rydde opp igjen og at det går an å ha flere tanker i hodet samtidig. Tiden hvor man tjente penger bare ved å kaste piler er over, nå skiller man investorer fra de som trodde børs var uten risiko.

2 Likes

De som har gjeld kan komme i knip hvis boligen faller 20-30% og de mister jobben. Ledigheten stiger som oftest i nedgangstider.
Da er det surt å bli tvunget til å selge og miste all egenkapital.
Hvis det først starter blir det en runddans det er vanskelig å snu.

Jeg husker en annonse i Aftenposten i 1991-92 (tro det eller ei) :
«Leilighet på Grynerløkka byttes mot kjøleskap»

Fellesutgiftene hadde blitt så høye i andelslaget at leiligheten ble verdiløs. Når først noen måtte flytte ut og ikke fikk solgt ble deres fellesutgifter fordelt på de andre. Da røk strikken for neste, osv osv

5 Likes

Jeg tror ikke vi vil ha boliglånsrenter på 4-5% over lengre tid, samtidig er jeg i jobb og får min del av lønnsoppgang der. Har ingen problemer med å betale på lånet, og vil ikke ha det om renten går 3x fra dagens nivå heller. Skjønner derimot argumentet godt, men jeg tror for de som har kontroll på gjeld at det vil på sikt ikke være så dumt å la inflasjonen jobbe heller! Alt med måte, og markedet er definitivt kaotisk atm.

3 Likes

Til jobben ryker

2 Likes

Har ikke jobb, så slipper det :sweat_smile:

Om jobben min ryker, da tror jeg nesten renten går ned ganske fort også.
Mister mange nok jobbene → mindre kjøpekraft → lavere inflasjon → styringsrenten ned for å nå 2% målet igjen.
Så har jeg gode buffere og ikke alle verden med gjeld heller, og derfor mitt poeng → alt med måte.

3 Likes

Neste uke blir nok rød :chart_with_downwards_trend:

2 Likes

Ja helt enig alt med måte.
Det høres ut som du har en god plan.

Det som er i disse volatile tider er at det er vanskelig og finne gode investeringer i stedet for og betale ned gjeld.
Vi er blitt så avhending av gjeld, leasing, kredittkort osv at det styrer alt. Jeg tror denne nedturen kan korrigere det eller så får vi en runde til med QE på 10 trillioner dollar + og ingen ting blir verd noe.

Nei liker å gjøre motsatt av folk. I 2020/2008/2000 kjøpte jeg når alle solgte. Jul 2021 solgte jeg når alle kjøpte.
Nå er det bare og ……vente

5 Likes

Finansavisen :

Storbritannia er i stagflasjon.
Inflasjonen vil passere 10 prosent i år, mens veksten blir negativ, tror Bank of England. Også de neste par årene blir ekstremt svake.

3 Likes