Ja og dette bør skremme alle.
Tenk Tyskland har Firma inflasjon på over 30%…. OMG
Boligprisene får seg vel en real knekk hvis børsen faller 50% samtidig som folk får låne mindre og til høyere rente.
Ja dæven, 1% ned på 2dager. Nå får man pante kjøleskapet og selge kjerringa for dette går til helvete
Ville avventet med kjøleskapet, men det siste kan man vel begynne å vurdere…
Da var tidenes fest over for denne gang, og nå skal regningen betales.
Denne ser alvorlig ut: - 3,9% , mye mer enn ventet (ventet - 1 %). Europas ledende økonomi i “fritt fall”.
Jeg har tjent veldig bra på bear, og indeksene skal mye lenger ned de neste 1-2 år. Men på veien får vi mange bouncer som til dels kan være kraftige. Tror det kan kortsiktig gå enda lenger ned (jeg er alltid for tidlig ute med både kjøp og salg), men valgte å sikre gevinsten i xact bear i dag og skal nå vente til neste skikkelige bounce der jeg skal sette inn nådestøtet.
Er det noen gode argumenter for ikke å gå bear på en amerikansk indeks nå? Må da være “penger på gaten”?
Et argument kan være at de allerede har falt mye.
Det har ikke OSE
Det går ofte motsatt av hva folk “tror” (men ikke alltid)
Closet Stockholm-Bearen min nå.
Virker ikke som at det skal videre ned akkurat nå. Kan fort bli grønt igjen.
Panikken kom krypende på de amerikanske markedene i går. Mange som nå svetter litt ekstra med høy giring. Så kommer de som har spart i fond i mange år og er redd for å miste gevinst. Tror raset fortsetter.
Når mange tenker at det er penger på gaten å være short/ bear. Da tror jeg fort det kan komme tidenes rally oppover.
Det er rett og slett veldig mange som ikke har sjans til å trade et bear marked. For å klare det må skill nivået være veldig høyt, og du må være enormt forsiktig med gearing.
Ta ned eksponeringen i enkeltaksjene slik at du kan snitte ned hvis det kommer muligheter(ikke for å øke tap), trade uten gearing med mindre det er intradag og du har selvtilitt, eller sitt med cash hvis du er ukomfortabel. Hvis det er begynnelsen på et bear marked blir det mye mer crazy fremover- begge veier
Jeg tenker det er lettere å reinvestere om man har pengene tilgjengelig på konto. Ellers må man gå til banken og si at man vil ta opp et stort boliglån for å investere på børsen (i en tid når mange har tapt mye på børs og kanskje mange har betalingsproblemer). Kan få ja, kan få nei. Kan ta tid å få lånet innvilget og børsen kan fort dra opp 10% på den uka du må vente.
Jeg tar heller kostnaden på renteforskjell mellom bankinnskudd og boligrente, ca 0,6% per år minus skattefradrag.
Når det er sagt betaler jeg ned jevnt og trutt og ligger an til å bli gjeldfri om 10 år.
Tenker det er et godt råd generelt.
Å trade med høy giring tror jeg sjeldent får en lykkelig slutt. Men en god lærepenge da.
Ja jeg husker du har sagt det og etter at du sa det har jeg vurdert det lenge og vel. Matematisk er det garantert det smarteste som du sier, og lite differensier mellom lån innskudd. (jeg fikk balder konto her og setter cash buffer inn der med 1,25% rente 6x mnds lønn netto) og bankens lån er ca 2%
Så hvis du har full kontroll på “mannen” i speilet og følger med mye så kan du garantert få noen gode trade muligheter frem over.
Men så har vi da når pengene står der så er det fristende og investere de eller kjøpe noe osv.
Skal en ta opp nytt lån i banken så må en virkelig tenke gjennom det og ikke noe impuls investeringer osv. Dessuten når alt gjeld er betalt ned vil det gå ganske raskt og bygge opp en del kapital, og krakker bolig markedet osv så blir det garantert inn i det markedet og da blir det jo en balanse med gjeld/cash.
Jeg tror nedturen kommer til og vare noen år (fort ned når det skjer og lang tid opp igjen som normalt) da kan det være lurt og kjøpe fast hver mnd noen år (hvis jeg sparer det samme som jeg har betalt på gjeld i det siste så blir det bra).