Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Så du betalte ned all gjeld fordi du tror du hadde brukt de pengene på annet luft om de stod på kontoen?

Dette er ekstremt. Det er ikke bare bøndene som kommer til og trenger miliarder frem over.
Kostnaden for alle selskaper har gått opp med 80% på 12 mnd. Tenk når den kosten skal over på alle oss forbrukere. Vi er dobbelt så høyt, men inflasjonen har bare kommet til under forrige peak.
Disse henger jo sammen med ett etterslep på cpi.
(hadde det ikke vært for strøm støtten så hadde det sett verre ut da)
Skal vi får: Drivstoff støtte, Bolig støtte, Mat støtte Lån Støtte… Neppe…
(grafene matcher ikke helt desverre)

1 Like

I ett svakt øyeblikk eller kona ser cash… mye gøy man kan kjøpe med penger…
The Dark Side tar kontroll… :smiling_imp:

Og skulle jeg trenge gjeld igjen er det noe av det letteste i verden… (akkuratt nå)
Og hvis du skal på ferie skal du da låne av banken på bolig lå VS låne litt på en konto som står der med 2-3 mill…

4 Likes

Det der stemmer på en prikk for min kone også! :stuck_out_tongue:

Kaller du kona for “The Dark Side”? :smiley:

Men jeg ser poenget. Jeg har vurdert å ta ut penger fra aksjemarkedet to ganger for å betale ned lån, droppet det begge ganger, men det hadde vært en god ide. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Må si at jeg lurer på hva som inngår i “Produsentprisene endring”, for den var altså på -20% i periode fra 2018 - 2020. I en periode med inflasjon :stuck_out_tongue:

De kjøper produkter billigere og billigere forde vi flytter f.Eks klesproduksjon fra Kina til Taiwan, kost for firmaene går ned men de ser at vi forbrukere har mer penger og de kan mer betalt for produktene. Så da tjener de mer.

Nå er det mottsatt og da setter de i 100% av tilfellene opp prisene slik at de tjener mindre men ikke så mye mindre, helt til vi ikke har råd til mer da må de spise kosten selv.

Tesla har vel satt opp prisen på model 3 3 ganger siste 12 mnd…

2 Likes

@Christian Til argumentene for/mot råvarer+energi og markedet ref tidligere diskusjoner.

Alle tror olje og råvarer skal opp, mens en kraftig nok reaksjon i markedene og økonomien, så kommer disse til å falle pga redusert vekst. Ingen vet når smerten begynner, og når vi kommer til det punktet i psykologien for markedene, at man må veie opp deflasjonsmomenter i økonomien vs inflasjonspress så kommer til å være helt crazy svingninger fordi noen vil anta da at sentralbankene kan slippe opp.

image

1 Like

Her er min portis i dag :

Aksjene er DSRT og NANOV

5 Likes

Satser du 0,04% på én aksje eller sprer du det ut på hundrevis av aksjer? :sweat_smile:

DSRT og NANOV :slight_smile:

2 Likes

Tror jeg nevnte det tidligere her, men anbefalte dama å selge 50% av OSEBX indeksfondet for en liten stund siden, rett og slett fordi økt olje- og gasspris nå neppe kan veie opp for at det vil tynge resten av aksjene på OSEBX. Hun endte med å selge 70% da. Hun har fortsatt månedlig sparing aktivert, noe jeg tenker burde funke fint. Hun burde kanskje bare bruke pengene på å betale litt ekstra ned på lånet, så får hun litt høyere fri kontantstrøm. :stuck_out_tongue:

Selv har jeg lån på bare 1,5x inntekt og kunne betalt det ned uten problemer på 4-5 år.

2 Likes

Dette blir akkurat som før finanskrisen. Råvarer opp spesielt oljen før den krasja hardt.

2 Likes

Så på Autostore i dag, minte meg om shortene jeg satte fra ath.

November 2021, shortet Autostore på en helt idiotisk verdsettelse på rund 45 kr på verdsettelse 154 milliarder. Burde holdt hele veien ned, 19 kr nå og 64 milliarder mcap, ville gitt 60% avkastning minus rentekost på et par prosenter.

2 Likes

Nådde USD nettopp en topp nå?
Har igrunnen lært igjennom en del år at valutaene går alltid motsatt vei av det valutaekspertene spår.

3 Likes

Dollaren styrker seg fordi USA har ganske bra energisikkerhet pga egen produksjon. Dette i motsetning til EU som er rævkjørt av Russland og Kina som er rævkjørt av sin egen Covid-politikk. Det er ikke det at det går så sykt bra i USA, men mer at det går verre de fleste andre steder.

Jeg hadde forventet meg at kronen styrket seg med høy oljepris, men usikkerhet gjør at markedet flykter fra kronen over i dollar.

2 Likes

Hvorfor kommer disse «analytikerene» med sine spådommer alltid etter at noe har inntruffet, og ikke før? :man_shrugging:t2:
For en gjeng :smiley:

2 Likes

For 5 år siden sa jeg til alle at jeg alltid skulle ha minst 5 mill i gjeld. Hadde da 2 leiligheter og investerte gjevnt og trutt. Men når jeg så denne Buffet indikatorene som sier verdi vs inntjening historisk tok jeg en LANG tur i skogen og endret hele strategien. Solgte alt og “latet” som jeg har tapt alt leilighet og aksjer.
Kjøpte hytte til og nyte livet (som jeg har drømt om men ikke tatt meg råd til for jeg skulle tjene mer på bolig og aksjer og investeringer før jeg kjøpte hytte.

Så nå er målet og bli gjeldsfri om 12 mnd og så starte alt på ny. Startet fast trekk på fond, når de stiger i verdi bygge eget fond og så når det blir stort nok kjøpe eiendom.
Samme som jeg gjorde for 20 år siden, bare denne gang uten en krone i gjeld.

Jeg vil jo si at denne forklarer at sansynligheten for fall i nær fremtid var ganske klar.
Har vært bear siden jun-21 , vet ikke hva som kreves for og bli perma bear men tror det tar lang tid når denne først falle. PGR inflasjon, som på 80 tallet.

Legge på S&P 500 her

2 Likes

Tenkte det samme. Dollaren svekker seg kraftig i dag selvfølgelig :joy:

1 Like

Har troen på Buffet altså, men jeg skjønner ikke helt hvordan Buffetindikatoren fungerer…

• Er unoterte også med?
  • Hva skjer når en aksje trekkes av børs?

Hvordan regnes Market value/GDP?