Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Helt enig, og det er logisk at inflasjonen går opp nå, nettopp fordi FED tightener. Jeg bare sier at en god del av årsaken til at de må være såpass bearish er bl.a. Russland sin invasjon av Ukraina (med planene de la for å gjøre vesten mer avhengige av dem) og Kina sin Covid-strategi som gjør at handelen mellom Kina og resten av verden ikke går som normalt.

Jeg tenker kanskje 30-50% av problemene framover stamme fra ovennevnte to faktorer, mens 50-70% stammer fra finanspolitikken i EU/USA.

1 Like

Jeg er helt uenig med deg på dette. PPI på 37% i tyskland, CPI i tyrkia på 70%, i usa på 8,5% osv. Det er totalt kaos.

Nettopp, grafen du presenterer der er pre-invsajon og pre kina lockdowns. Dvs Økningen på den grafen du presenterer har økt pris i 2021 fra 200$ til $600, en økning på +300%, mens det er økningen etter det som er utfordringen pga ukraina/kina? Det blir akkurat samme dilemma.

Og ja fertilizer har økt enda mer og er under press, men du ser på symptomer og konstanterer med en rar sykdom.

Inflasjonen går opp fordi fed tighter? Denne er jeg igjen ikke med på.

det har skjedd enormt siste 4 ukene i gassmarkedet i usa btw…

image

4 Likes

Tipper us-indeksene closer rundt 0% idag og så oppover neste uke.

2 Likes

Bl.a. Tyskland har en avtale om kjøp av gass fra Russland et bestem volum for en periode. I tillegg kjøpte Tyskland ekstra gass ved behov. I 2021, så eksporterte ikke Russland noe mer enn det som var på faste lange kontrakter. Dette førte til ekstreme gasspriser og gjorde at allerede i september 2021, så begynte gjødsleprodusentene å stenge ned produksjon.

Jeg mener at Russland reduserte eksporte av gass til Tyskland og vesten for å kunne sørge for at gasslagrene der var så lave som mulig når de satte i gang invasjonen sin i Ukraina året etterpå.

Dette er selvfølgelig spekulasjon fra min side, men hvis Tyskland og vesten nå hadde fulle gasslagre, så kunne de faktisk funnet på å sanksjonere gass slik at Russland nesten ikke fikk inn vestlig valuta slik at rubelen hadde kollapset helt.

ref: Høye gasspriser tvinger Yara til å kutte produksjonen – faller på Oslo Børs | DN.

3 Likes

Ikke desto mindre så ligger prisen på naturgass i US 150% over snittet for siste 10 år og 230% høyere enn for 1 år siden.

1 Like

Nasdaq ned -2% igjen- etter 5% fall!

10 åring 3.12% rente!

1 Like

Jeg har en følelse av at det vil snu oppover etter at Europa stenger. Jeg kan ta helt feil, så klart.

reversere -2,5%? isåfall ville jeg gått hardt nå

Dette er akkurat det samme jeg sa i Jan -21
Så alt av fond på jobb pensjon ble flyttet over til sølv/gull fond.

So far so good. Er i 0 :partying_face: ikke ofte en jubler av det.

Tror ikke 0 en holder etter tirsdag og i dag da…:scream:

1 Like

Mr. Market skremmer ut longs idag. Ser ut til å bli en fin doji-stjerne på weekly på spx. Så blir det vel rally i neste uke å flushe ut shorts :relaxed:

2 Likes
2 Likes

Tenker det samme, etter det er det vel “takk for denne gang” :sweat_smile: Så bare logge ut å gjør noe annet i 3 år og så all inn i market igjen :see_no_evil::rocket:

4 Likes

Ble grønt gitt. Men altfor volatilt til at jeg vil gjøre noe.

Hvor ble det av krakket folk jazzet om i går ?

Den sorte svane bruker usynlighets kappa til harry potter :mage:

Fikk tradet den, ish ~30k pluss… hadde først dypt tap så risk reward var det ikke no spess god trade

Skal ikke stå på volatiliteten…

Noen med tilgang?

Her er min gjenvinning.

Hrmm .Den teknologitunge indeksen Nasdaq har fredag ettermiddag falt 24 prosent fra toppen 19. november i fjor på 16.057,44. Nasdaq har dermed falt ned i det som karakteriseres som et såkalt «Bear Market», som defineres som et fall på 20 prosent eller mer fra siste topp.

For S&P 500 er det fremdeles litt ned til et «Bear Market», ettersom fallet fra siste topp foreløpig «bare» er på 13,5 prosent fra toppen på 4.793,53 fra 4. januar i år.

Dow Jones er for øvrig ned «bare» 11 prosent fra toppen 4. januar i år på 36.799,66.

Da er bunnen nådd?

Strateg Michael Hartnett i Bank of America har ifølge Marketwatch sett på hvor lenge smerten kan vare, og basert på 19 slike tidligere nedturer, de siste 140 årene, har han kommet til at det gjennomsnittlige fallet har vært på 37,3 prosent og vart i 289 dager.

Han innrømmer at det som har skjedd tidligere ikke nødvendigvis kan si noe om denne nedturen, men at denne da vil stoppe 19. oktober i år - på dagen for børskrakket i 1929.

Han mener å se at S&P 500 da har falt til 3.000 (nå 4.128) og at Nasdaq da har falt til 10.000 (nå 12.179). I så fall kan de to indeksene falle ytterligere 27- og 18 prosent fra dagens nivå før bunnen er nådd.

Mange har nådd bunnen?

Han sier også at det snur raskere i slike markeder, og at den gode nyheten er at mange aksjer allerede har nådde dette bunnivået.

Han viser til at 77 prosent av selskapene på Nasdaq allerede har falt mer enn 20 prosent fra siste topp, og at 58 prosent av aksjene allerede har falt mer enn 37,3 prosent fra siste topp

1 Like

Nedturen er over 19. oktober visstnok.

2 Likes

Jeg spår 4. november 2024 :slight_smile:

3 Likes