Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Så den tar altså de 5000 største selskapene på USA børs, setter inn marked Value Verdien på hele selskapet (antall aksjer x Aksje kurs) og deler dette på GDP for USA.
Det er ikke en perfekt indikator, men den viser at verdien på selskapene er mye høyere nå en de har vært noen gang. Historisk, har du kjøpt aksjer når de er lave så har du tjent godt og motsatt.

Vet ikke om det var klart nok, men kan vel google eller se på your tube så er det nok noen som er flinkere en meg til og forklare …

I hverfall så var dette en av triggeren som gjorde jeg kastet meg av markedet. En annen ting var antall nye selskaper som går på børs. Det betyr normalt trøbbel kommer snart…

Jeg var nokk litt tidlig ute, men nå er faktisk S&P under hva jeg solgte på
image

2 Likes

Så hvis to selskaper slås sammen så stiger verdien, selv om det ikke er mere verdier på børs? Og om selskaper generelt blir større, så tas det ikke høyde for det?

Du må se bort i fra NOK, ofte det ikke har noe med NOK å gjøre, men med dollar. Det er dollaren som styrker seg vs alt annet. Hvis du er internasjonal investor feks fra Spania, hadde du kjøpt NOK? Er ikke stor nok økonomi eller volum og du kjøper basicly råvareeksponering.

Du vil ikke eie yen, der er økonomien i dyp dyp gjeld og forex er cappet, du vil ikke eie renminbi hvor myndighetene gjør som de vil 24/7, du vil ikke eie euro fordi de er i økonomisk krise. Dollar er det eneste å kjøpe hvis du ønsker en valuta med mindre risk.

Basic økonomiprinsipper tilsier at renteparitet utelukker arbritasje(teoretisk) aka så lenge inflasjonsforventinger øker(gjerne målt 5y5y) så vil yield på statsobligasjoner øke, i us så vil dollaren styrke seg.

Derfor er QT komplisert også fordi det vil tighte money supply som kan øke tempoet i dollaren

image

4 Likes

Spiller ubetydelig rolle når de 5000 største selskapene er med i kalkulasjonen.

Andre indikatorer i tillegg til Buffett-indikatoren er P/E og P/B.
De viser det samme. Markedet er dyrt. Det i seg selv betyr ikke at det kommer en resesjon,- økonomien går jo knallbra.
Problemet er at det går for bra, dvs overoppheting.
Da må markedet stagges, ellers får vi inflasjon.
Inflasjonen er her allerede og den forsterkes av krigen. Ergo må man trykke hardere på bremsen.

4 Likes

Jeg nekter ikke for at markedet er dyrt, jeg synes bare buffetindikatoren var litt ullen i seg selv. Når det gjelder å tråkke på bremsen, så tenker jeg det er noe som fortsatt vi skje, og det er jo lagt en plan for det, primærmotivet er å stagge inflasjonen. Inflasjonen vil i seg selv mest sannsynlig bremse økonomien, så det er ikke opplagt at fed trenger å gjøre noe for å ordne det. Dyrere innkjøp kan stoppe økonomien på samme måte som dyrere rente. Problemet er vel om lønninger også stiger, slik at man får en varig inflasjon. Det er vel bare å se på bøndene i Norge for å se at det er i ferd med å skje.

Ellers har jeg tenk litt mer på markedsrenta og statsgjelda til USA, det er ikke sikkert Fed noen gang setter renta høyere enn 3%, men de kan manipulere markedsrenta mye høyere via QT.

Jeg er enig i det du skriver her, men til forventningen til forventningen med høy oljepris (70$+), så ikke en samtidig forventning til usikkerheten vi nå ser i markedet. Forventningen til utvikling i NOK hang sammen med forventing om at Covid-19 sluttet å fucke til forsyningslinjene og ingen forventning om at Russland skulle være dumme nok til å invadere Ukraina med 200k mann.

… jeg skriver dette først og fremst for å forstå og forklare min egen logikk for min antagelse opp mot faktiske bevegelser.

Teoretisk sett, så burde jeg ha solgt rundt 25 februar, når USA sa at Russland skulle invadere, evt litt uti april når Kina kjørte lockdown i Shanghai og andre større steder i Kina. Hadde hatt 10%-15% mer egenkapital nå i det tilfellet. Eller, jeg hadde neppe solgt mer enn 50%, så 5-7% mer egenkapital

Skjønte ikke helt det første avsnittet der for å være ærlig, men mange sliter med å forstå at dette handler kun om likviditet i markedene og det hadde skjedd uten Russland og Kina. Dette er distraksjon, og gjør prosessen raskere, men den hadde kommet uansett. Energikrisen og transformasjonen til grønn energi er en enorm joker som vil gjøre dette mye verre.

Financial conditions tighter seg for hver dag, den blir ikke bedre. Hva skal til for at noen plutselig får tak i større andeler cash og finansiering for å investere i et euronext growth selskap med omsetning på 0-1m om dagen? Spiralen i likviditeten går nedover, ikke oppover. Spiller ingen rolle hva man eier, er så mange småinvestorer nå som ikke skjønner hvorfor “sin” aksje faller. Det handler om likvidtet, prising ift alternativkost og finansering. 2022 handler om å tape minst mulig.

3 Likes

Dette er fordi inflasjonen er høy, noe som henger godt sammen med Kina og Ukraina situasjonen. I en mer normal situasjon, så ville Russland økt gass/oljeeksporten sin, ikke holdt igjen (gassen) eller ikke fått solgt (all oljen). Kina ville heller ikke ha “skrudd av” Shanghai området.

Financial conditions tighter seg fordi FED skrur igjen kranen. FED skrur igjen kranen fordi inflasjonen øker.

Godt sagt :slight_smile:

1 Like

Har lagt den ut 1 gang før, men legger den ut igjen fordi den egentlig sier det meste :

7 Likes

Jeg har gått i denne diskusjonen for å forklare inflasjon, overskudd i money supply og mest av alt psykologi rundt inflasjon mange ganger, og det har ikke noe med ukraina eller kina å gjøre, det er bare støy og forverrer inflasjonen delvis. Det du sier med dette er at Biden sine pressekonferanser er riktig, og at inflasjon er transitory.

2 Likes

Inflasjonen var katastrofal lenge før Ukraina-krigen og gir bare politikerne noe å gjemme seg bak, noe de forøvrig ikke fortjener.

5 Likes

Med deflasjon i 2020 på godt under 2%, så ville det vært naturlig med 4-5% inflasjon i 2021 og kanskje noe høyere i 2022 også. Målet er 2% årlig inflasjon, men det er sett over noe lengre perspektiv. At Biden sin politikk hadde økt inflasjonen enda mer hvis han hadde fått gjennomslag for sitt budsjett er det ingen tvil om. Sånn rent praktisk, så har ikke Biden fått gjort stort, ettersom det ikke har vært enighet innad i partiet og de ikke har samarbeidet med republikanerne. Så det man egentlig ser er jo etterdønningene av Trump sin Covid-politikk.

Jeg fant ikke relevant ticker for gass, men den er svært mye mer ekstrem og startet oppgangen når Putin begynte å rasjonere gass til Europa i 2021 for å kunne bruke det som pressmiddel i krigen mot Ukraina.

Det er en grunn til at f.eks. gjødsel er 3x så dyrt som vanlig nå. Det henger direkte sammen med Russland sin krigføring i Ukraina og sanksjonene fra vesten.

Selvfølgelig, ser man kun på dataene fra 28. februar, så ser man ikke dette så lett, men spesielt gass-vinklingen tenker jeg er viktig.

2 Likes

Gassprisen er ikke like høy i USA, den er mye høyere i Europa, så det er Europa som har fått mye av den inflasjonen. Oljeprisen mer mer lik i USA og Europa, men den var ganske høy før krigen også, og har gått litt tilbake til linje den ver på før krigen…

Prisene på f.eks. gjødsel i USA, dette henger direkte sammen med rasjoneringen av gass fra Russland mot Europa.

ref: Fertilizer Prices Mostly Higher in February as U.S. Farmers Feel the "Squeeze of Inflation" • Farm Policy News

2 Likes

JA, verden er ikke upåvirket, men i USA er det kanskje mer relavant at de nesten har doblet pengemengden.

Helt enig, og det er logisk at inflasjonen går opp nå, nettopp fordi FED tightener. Jeg bare sier at en god del av årsaken til at de må være såpass bearish er bl.a. Russland sin invasjon av Ukraina (med planene de la for å gjøre vesten mer avhengige av dem) og Kina sin Covid-strategi som gjør at handelen mellom Kina og resten av verden ikke går som normalt.

Jeg tenker kanskje 30-50% av problemene framover stamme fra ovennevnte to faktorer, mens 50-70% stammer fra finanspolitikken i EU/USA.

1 Like

Jeg er helt uenig med deg på dette. PPI på 37% i tyskland, CPI i tyrkia på 70%, i usa på 8,5% osv. Det er totalt kaos.

Nettopp, grafen du presenterer der er pre-invsajon og pre kina lockdowns. Dvs Økningen på den grafen du presenterer har økt pris i 2021 fra 200$ til $600, en økning på +300%, mens det er økningen etter det som er utfordringen pga ukraina/kina? Det blir akkurat samme dilemma.

Og ja fertilizer har økt enda mer og er under press, men du ser på symptomer og konstanterer med en rar sykdom.

Inflasjonen går opp fordi fed tighter? Denne er jeg igjen ikke med på.

det har skjedd enormt siste 4 ukene i gassmarkedet i usa btw…

image

4 Likes

Tipper us-indeksene closer rundt 0% idag og så oppover neste uke.

2 Likes

Bl.a. Tyskland har en avtale om kjøp av gass fra Russland et bestem volum for en periode. I tillegg kjøpte Tyskland ekstra gass ved behov. I 2021, så eksporterte ikke Russland noe mer enn det som var på faste lange kontrakter. Dette førte til ekstreme gasspriser og gjorde at allerede i september 2021, så begynte gjødsleprodusentene å stenge ned produksjon.

Jeg mener at Russland reduserte eksporte av gass til Tyskland og vesten for å kunne sørge for at gasslagrene der var så lave som mulig når de satte i gang invasjonen sin i Ukraina året etterpå.

Dette er selvfølgelig spekulasjon fra min side, men hvis Tyskland og vesten nå hadde fulle gasslagre, så kunne de faktisk funnet på å sanksjonere gass slik at Russland nesten ikke fikk inn vestlig valuta slik at rubelen hadde kollapset helt.

ref: Høye gasspriser tvinger Yara til å kutte produksjonen – faller på Oslo Børs | DN.

3 Likes

Ikke desto mindre så ligger prisen på naturgass i US 150% over snittet for siste 10 år og 230% høyere enn for 1 år siden.

1 Like