Blir spennende å se hva slags budsjett USA får, som både Manchin og Sanders kan bli enige om, i løpet av de neste 4 ukene før gjeldstaket nås.
Haha hvorfor tar de den av?
Kombinasjon av få som handler og nye forskrifter i Norge
Kan fortsatt kjøre bear x 20 s&p
Det blir nok mer lukrativt å shorte selskaper som er priset på luft og kjærlighet, men det virker også mer komplekst enn å kjøpe gull?
Jeg har ingen erfaring med direkte short av enkeltaksjer, og mange av de girede produktene som tilbys av Nordnet har høy spread / dårlig likviditet. Fortell gjerne mer om det praktiske rundt strategien din (f.eks inverse ETFer eller short via aksjelån).
Det er ikke komplekst å shorte enkeltaksjer, du sitter kun på andre siden av traden. Gjøres akkurat på samme måte som å kjøpe. Renten er ikke så høy om du holder for 0-60 dager er det ikke noe problem. Mest sannsynlig så har du dekket inn ila den tiden, for når du går short så better du på kortsiktige bevegelser som er krappe og dekker inn ganske fort. Bull marked kan jo holde på i årevis, bear kan skje på 1 uke så er korreksjonen ferdig. Så renten blir ikke så høy. Satt selv i autostore short i går på close bid når de var opp +12%, men kjøpte tilbake litt tidlig i dag
Jeg bruker veldig lite komplekse produkter, og ser heller på ren short/bull. Skulle virkleig ønske opsjonsmarkedet var en greie med likviditet og tilbud i Norge.
Jeg tulla litt ovenfor, men man kan også kjøre bearx20 s&p om man ser virkelig alvorlige hendelser som den i dag hvor markedet enda ikke har reagert på det. Og gjerne fra all time high som det er nå. Begynner å bli ekstremt begrenset oppside i markedet, men igjen det har man meldt lenge. Nordea hadde 400.000k andeler til 4 kr konstant på salgssiden så jeg i dag, med spread på 1-1,5%.
eiendomsmarkedet/kredittmarkedet i Kina er gigantiske nyheter. Så når man ser offisielle mislighold er det bare å vente på signal fra myndighetene eller om de lar det gå. Inflasjonen er også helt latterlig. -1% nedgang er det en kan forvente fra s&p fra utrolige all time high. Men det er fortsatt noen som tar i mot. Enn så lenge. Men når du får -1% så går traden +20% hvis det går din vei, og går det motsatt blir du feid av banen fortere enn du rekker å blunke. Koster mye å holde et derivat som bear x20 /bull, mini turbos osv, Nordea som er market maker for nordnet feks . tar høye satser, men til gjengjeld så skal man ikke sitte på disse, er kun dersom man er veldig overbevist om at markedet er på vei til å få bevegelser. Sånn som i dag er eventer jeg mener man bør være på, og kline til. Hvis man ikke gjør det på disse nivåene med dagens eventer, da blir det å vente til E24 står med svarte overskrifter og skyer
Kan spre det i olje også. Olje og shipping ryker også, er gjerne noe av det første som faller. Oljen ned 3% i dag. Shipping ryker også hardt fra start. Korreksjonen på s&p i september var på 4-5%, kan forvente noe slikt ved neste korreksjon også…
To grunner til at inflasjonen nå vil stige raskere :
- Bedriftene innser at inflasjonen ikke er midlertidig. Da må de øke prisene. Hittil har de ventet for ikke å miste kunder.
- Bedrifter og husholdninger vil gjøre større innkjøp fordi det er billigere i dag enn i morgen
Ja og jeg tror og du kan legge på krav til høyere lønninger som vil drive prisene opp
(Og ikke minste leie priser for boliger og næringseiendom)
Tenk nå korrigere slike kontrakter for inflasjon som regel i jannuar. Da blir det 5-6-7% opp bare der.
Og det er ikke mye hjelp i mr Biden:
Helt ekstremt…
Dette er vel basically status quo og har vært sånn en god stund nå. Tanken jeg tenker man må ha i hodet er hva som skjer når dette løsner. Plutselig har du 100 færre skip i kø og tilsvarende flere skip til å flytte varer. Spørsmålet er når dette begynner å løse seg? Jeg tenker jo at før jul er usannsynlig men januar og februar er lavsesong. Når dette skjer vil ratene falle som en stein og plutselig vil endel av inflasjonen vi ha sett bli reversert.
Tall fra 2010, poenget her er bare å vise at volumet i januar/februar er vesentlig (25% ish) lavere enn i november/desember.
Så det du sier er at man ikke skal handle julegaver i år, men heller vente på januarsalget?
Nei, da er ratene fortsatt høye. Ratene vil vel først falle i mars, når de har hatt et par måneder på å sortere ut logistikken på lavere volum.
Supply chain er ikke grunnen til inflasjoene.
Det er jo PGR trykking av penger i hele verden. De har økt dollar mengden med 40% på 12 mnd (av all dollar i hele verden). Dette er jo vedvarende så lenge usa trykker enda mer penger… (og de gjør det enda bare bitte litt lavere 15% per mnd…)
Tenk disse 40% pengene blir og Gearet MANGE ganger så det er så mye penger på markeded at dette vil vare i årevis (tror jeg)… Og inne USA begyner og røre renten vil det bli ille…
Og ikke nokk med det de har signert nye 1,2 trillioner og bruke… Helt sinsykt. Hvor skal de få folk til og jobbe på disse veiene OSV… (et er jo mangel av arbeidskraft alerede)
PPI fortsetter opp over alt, her er Japan 8% mot ventet 8% dette går til slutt til oss forbrukere… helt til renten blir over CPI vil den ikke gå ned.
Denne økningen i fraktrater kommer ikke av pengetrykking, men av problemer med logistikken. Kostnadene ved å shippe varer er blitt så høye at det påvirker prisene ut til sluttkunde. Ergo er dette en god del av årsaken til inflasjonen nå.
PPI fortsetter opp over alt, her er Japan 8% mot ventet 8% dette går til slutt til oss forbrukere… helt til renten blir over CPI vil den ikke gå ned.
Japan importerer veldig mye, som de så foredler å sender videre. Frakten er nå så høy at det påvirker kostnadene til produsentene.
Ja men hvor kommer det store behovet fra ?
Aller har jo fått ekstremt mye mer penger og kjøpt enormt mye mer ting. Dette betyr at det er for lite transport og det ødelegger transport segmentet.
Men dette er bare starten. Inflasjon virker jo slik at når den begynner så slutter den ikke før vi får mindre penger og kjøpekraft. Derfor krever alle mer lønn.
Alt stiger 10-100% i år (Boliger er opp 25%, det betyr leie må opp osv) men se selv: Dette kommer ikke bare fra transport.
Og se på Kina som sliter ENORMT, for første gang falt boligmarkedet, og tenk alt fra Evergrande skal ut i markede og alle andre boliger…
Nei den neste 0-6 mnd blir ekstreme…
Spørsmålet er om det er mangel på arbeidskraft eller mangel på lønninger som er mulig å leve av.
Ta en kikk på https://www.reddit.com/r/antiwork/ så ser man litt av galskapen.
Det er for få som ønsker å kjøre lastebil. Det er problemet. Produksjonen er nå litt over det den var før Covid-19, men det er mye færre som kjører lastebil. Det har også vært noen problemer med å få tak i sjøfolk fordi de ble “stuck” på skip pga Covid-19. Jeg vet i hvert fall om en norsk kaptein som sluttet i jobben og heller jobber som lærer til 2/3 av lønnen. Tror ikke det var så hot å være lastebilsjåfør under Covid-19 når alt var stengt ned. Disse har enda ikke kommet tilbake.
WHAT IS THE TRUCK DRIVER SHORTAGE?
There appears to be a shortage of qualified professional truck drivers because drivers are leaving the industry and searching for jobs that offer better pay, benefits and working conditions.
They’re simply not happy or satisfied with the lifestyle driving a truck for a living provides. And who can fault them for this?
IS THERE TRULY A SHORTAGE OF DRIVERS?
However, we are of the belief that the truck driver shortage is a really a myth.
There are many individuals with the training and skills needed to fill these truck driving job positions.
But due to low pay and less than desirable working conditions, many are leaving the industry, in search of a better career.
Dett er spot on. når folk får mer penger vil de ha mer ting og vi trenger flere folk. Jeg er enig at en av de største utfordringene vil være arbeidskraft frem over og er vi i manko vil folk kunne kreve mer lønn. tenk en arbeider på MC donalds får nå 21 dollar i timen. Og tenk hvordan slike ting presser prisene opp på alle andre.
Jeg tror inflasjonen har kommet for langt til at vi kan stoppe den og spiralen har begynt. V
Btw, jeg sier ikke at det ikke er inflasjon nå, eller ikke vil være det framover. Det jeg sier er at endel av prisøkningene vi ser nå kommer av at containerfrakt er blitt sykt dyrt (5x normalen) pga covid-19 og ting rundt det. Dette vil rette seg opp. Da får du ikke 8% inflasjon årlig.
Det samme gjelder produksjonen av biler som har “stallet” pga mangel på chipper. Her er det produksjon som ramper opp i 2022 som igjen vil få det markedet i balanse. Hvis du ser på en av de største inflasjonsdriverene for oktober, så var det bruktbilpriser.
For jeg er jo enig 5%+ inflasjon, det vil ikke fungere i lengden. Men når ting begynner å ordne seg med logistikk og forsyningskjeder utover 2022, så vil man etterhvert være i et markedet hvor det er bedre balanse og inflasjonen vil gå ned. Jeg tenker man først ser full effekt av dette mot slutten av 2022.