Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Her er min portis i dag :

Aksjene er DSRT og NANOV

5 Likes

Satser du 0,04% på én aksje eller sprer du det ut på hundrevis av aksjer? :sweat_smile:

DSRT og NANOV :slight_smile:

2 Likes

Tror jeg nevnte det tidligere her, men anbefalte dama å selge 50% av OSEBX indeksfondet for en liten stund siden, rett og slett fordi økt olje- og gasspris nå neppe kan veie opp for at det vil tynge resten av aksjene på OSEBX. Hun endte med å selge 70% da. Hun har fortsatt månedlig sparing aktivert, noe jeg tenker burde funke fint. Hun burde kanskje bare bruke pengene på å betale litt ekstra ned på lånet, så får hun litt høyere fri kontantstrøm. :stuck_out_tongue:

Selv har jeg lån på bare 1,5x inntekt og kunne betalt det ned uten problemer på 4-5 år.

2 Likes

Dette blir akkurat som før finanskrisen. Råvarer opp spesielt oljen før den krasja hardt.

2 Likes

Så på Autostore i dag, minte meg om shortene jeg satte fra ath.

November 2021, shortet Autostore på en helt idiotisk verdsettelse på rund 45 kr på verdsettelse 154 milliarder. Burde holdt hele veien ned, 19 kr nå og 64 milliarder mcap, ville gitt 60% avkastning minus rentekost på et par prosenter.

2 Likes

Nådde USD nettopp en topp nå?
Har igrunnen lært igjennom en del år at valutaene går alltid motsatt vei av det valutaekspertene spår.

3 Likes

Dollaren styrker seg fordi USA har ganske bra energisikkerhet pga egen produksjon. Dette i motsetning til EU som er rævkjørt av Russland og Kina som er rævkjørt av sin egen Covid-politikk. Det er ikke det at det går så sykt bra i USA, men mer at det går verre de fleste andre steder.

Jeg hadde forventet meg at kronen styrket seg med høy oljepris, men usikkerhet gjør at markedet flykter fra kronen over i dollar.

2 Likes

Hvorfor kommer disse «analytikerene» med sine spådommer alltid etter at noe har inntruffet, og ikke før? :man_shrugging:t2:
For en gjeng :smiley:

2 Likes

For 5 år siden sa jeg til alle at jeg alltid skulle ha minst 5 mill i gjeld. Hadde da 2 leiligheter og investerte gjevnt og trutt. Men når jeg så denne Buffet indikatorene som sier verdi vs inntjening historisk tok jeg en LANG tur i skogen og endret hele strategien. Solgte alt og “latet” som jeg har tapt alt leilighet og aksjer.
Kjøpte hytte til og nyte livet (som jeg har drømt om men ikke tatt meg råd til for jeg skulle tjene mer på bolig og aksjer og investeringer før jeg kjøpte hytte.

Så nå er målet og bli gjeldsfri om 12 mnd og så starte alt på ny. Startet fast trekk på fond, når de stiger i verdi bygge eget fond og så når det blir stort nok kjøpe eiendom.
Samme som jeg gjorde for 20 år siden, bare denne gang uten en krone i gjeld.

Jeg vil jo si at denne forklarer at sansynligheten for fall i nær fremtid var ganske klar.
Har vært bear siden jun-21 , vet ikke hva som kreves for og bli perma bear men tror det tar lang tid når denne først falle. PGR inflasjon, som på 80 tallet.

Legge på S&P 500 her

2 Likes

Tenkte det samme. Dollaren svekker seg kraftig i dag selvfølgelig :joy:

1 Like

Har troen på Buffet altså, men jeg skjønner ikke helt hvordan Buffetindikatoren fungerer…

• Er unoterte også med?
  • Hva skjer når en aksje trekkes av børs?

Hvordan regnes Market value/GDP?

Så den tar altså de 5000 største selskapene på USA børs, setter inn marked Value Verdien på hele selskapet (antall aksjer x Aksje kurs) og deler dette på GDP for USA.
Det er ikke en perfekt indikator, men den viser at verdien på selskapene er mye høyere nå en de har vært noen gang. Historisk, har du kjøpt aksjer når de er lave så har du tjent godt og motsatt.

Vet ikke om det var klart nok, men kan vel google eller se på your tube så er det nok noen som er flinkere en meg til og forklare …

I hverfall så var dette en av triggeren som gjorde jeg kastet meg av markedet. En annen ting var antall nye selskaper som går på børs. Det betyr normalt trøbbel kommer snart…

Jeg var nokk litt tidlig ute, men nå er faktisk S&P under hva jeg solgte på
image

2 Likes

Så hvis to selskaper slås sammen så stiger verdien, selv om det ikke er mere verdier på børs? Og om selskaper generelt blir større, så tas det ikke høyde for det?

Du må se bort i fra NOK, ofte det ikke har noe med NOK å gjøre, men med dollar. Det er dollaren som styrker seg vs alt annet. Hvis du er internasjonal investor feks fra Spania, hadde du kjøpt NOK? Er ikke stor nok økonomi eller volum og du kjøper basicly råvareeksponering.

Du vil ikke eie yen, der er økonomien i dyp dyp gjeld og forex er cappet, du vil ikke eie renminbi hvor myndighetene gjør som de vil 24/7, du vil ikke eie euro fordi de er i økonomisk krise. Dollar er det eneste å kjøpe hvis du ønsker en valuta med mindre risk.

Basic økonomiprinsipper tilsier at renteparitet utelukker arbritasje(teoretisk) aka så lenge inflasjonsforventinger øker(gjerne målt 5y5y) så vil yield på statsobligasjoner øke, i us så vil dollaren styrke seg.

Derfor er QT komplisert også fordi det vil tighte money supply som kan øke tempoet i dollaren

image

4 Likes

Spiller ubetydelig rolle når de 5000 største selskapene er med i kalkulasjonen.

Andre indikatorer i tillegg til Buffett-indikatoren er P/E og P/B.
De viser det samme. Markedet er dyrt. Det i seg selv betyr ikke at det kommer en resesjon,- økonomien går jo knallbra.
Problemet er at det går for bra, dvs overoppheting.
Da må markedet stagges, ellers får vi inflasjon.
Inflasjonen er her allerede og den forsterkes av krigen. Ergo må man trykke hardere på bremsen.

4 Likes

Jeg nekter ikke for at markedet er dyrt, jeg synes bare buffetindikatoren var litt ullen i seg selv. Når det gjelder å tråkke på bremsen, så tenker jeg det er noe som fortsatt vi skje, og det er jo lagt en plan for det, primærmotivet er å stagge inflasjonen. Inflasjonen vil i seg selv mest sannsynlig bremse økonomien, så det er ikke opplagt at fed trenger å gjøre noe for å ordne det. Dyrere innkjøp kan stoppe økonomien på samme måte som dyrere rente. Problemet er vel om lønninger også stiger, slik at man får en varig inflasjon. Det er vel bare å se på bøndene i Norge for å se at det er i ferd med å skje.

Ellers har jeg tenk litt mer på markedsrenta og statsgjelda til USA, det er ikke sikkert Fed noen gang setter renta høyere enn 3%, men de kan manipulere markedsrenta mye høyere via QT.

Jeg er enig i det du skriver her, men til forventningen til forventningen med høy oljepris (70$+), så ikke en samtidig forventning til usikkerheten vi nå ser i markedet. Forventningen til utvikling i NOK hang sammen med forventing om at Covid-19 sluttet å fucke til forsyningslinjene og ingen forventning om at Russland skulle være dumme nok til å invadere Ukraina med 200k mann.

… jeg skriver dette først og fremst for å forstå og forklare min egen logikk for min antagelse opp mot faktiske bevegelser.

Teoretisk sett, så burde jeg ha solgt rundt 25 februar, når USA sa at Russland skulle invadere, evt litt uti april når Kina kjørte lockdown i Shanghai og andre større steder i Kina. Hadde hatt 10%-15% mer egenkapital nå i det tilfellet. Eller, jeg hadde neppe solgt mer enn 50%, så 5-7% mer egenkapital

Skjønte ikke helt det første avsnittet der for å være ærlig, men mange sliter med å forstå at dette handler kun om likviditet i markedene og det hadde skjedd uten Russland og Kina. Dette er distraksjon, og gjør prosessen raskere, men den hadde kommet uansett. Energikrisen og transformasjonen til grønn energi er en enorm joker som vil gjøre dette mye verre.

Financial conditions tighter seg for hver dag, den blir ikke bedre. Hva skal til for at noen plutselig får tak i større andeler cash og finansiering for å investere i et euronext growth selskap med omsetning på 0-1m om dagen? Spiralen i likviditeten går nedover, ikke oppover. Spiller ingen rolle hva man eier, er så mange småinvestorer nå som ikke skjønner hvorfor “sin” aksje faller. Det handler om likvidtet, prising ift alternativkost og finansering. 2022 handler om å tape minst mulig.

3 Likes

Dette er fordi inflasjonen er høy, noe som henger godt sammen med Kina og Ukraina situasjonen. I en mer normal situasjon, så ville Russland økt gass/oljeeksporten sin, ikke holdt igjen (gassen) eller ikke fått solgt (all oljen). Kina ville heller ikke ha “skrudd av” Shanghai området.

Financial conditions tighter seg fordi FED skrur igjen kranen. FED skrur igjen kranen fordi inflasjonen øker.

Godt sagt :slight_smile:

1 Like