Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Hele det innlegget mitt kunne være mer presist ja, enig i det.

Nå vil jeg mene at FEDs har vært mer direkte involvert mot verdipapirmarkedet under corona via Primary Dealer Credit Facility (PDCF) enn mekanismen om en bank og bolig i eksemplet ditt.

Noen spurte i går hvor jeg hadde det fra at Omikron kan være farlig for spebarn.

« Europeiske helsetopper frykter nå for en liknende utvikling i Europa, for selv om det foreløpig ikke synes som om omikronvarianten gir tilsvarende økning i dødsstatistikken, viser tall fra Sør-Afrika at unge mennesker, spesielt i de yngste aldergruppene, kan bli svært syke.»

2 Likes

Når Norge, med skyhøy vaksinegrad og høy tillit i befolkningen, nærmer seg et scenario hvor nedstengning tvinger seg frem, vil andre større land kunne klare å stå imot? Blir noen interessante uker fremover, både nasjonalt og globalt.

5 Likes

Kan du ikke bare si deg enig at det ikke var riktig å skrive «kjøp av equity»? Det blir ikke riktig å si at de kjøper equity, selv om de har kjøpt obligasjoner som har aksjer eller andre assets som collateral.

Så skal jeg til gjengjeld gi meg om det er medisinske termer jeg tar feil på, for det er ikke min profesjon. Finans derimot har jeg jobbet med i alt for mange år.

3 Likes

Har ikke noe problemer med å si at jeg kan ta feil. Er ingen ekspert i finans, men kan legemidler. Her dog tror jeg vi snakker litt forbi hverandre.

Via PDCF gav FEDs 90 dagers lån til spesifikke godkjente banker som igjen kjøpte ulike verdipapir over de frie markedet for å skape likviditet og holde normalen.

Primary dealers are trading counterparties of the Federal Reserve Bank of New York that support its implementation of monetary policy.

Primary dealers are the largest market makers in the U.S. government securities markets. In that role, they help provide liquidity in the market for government securities. Primary dealers also act as market makers for other fixed-income securities and for equity securities. Most primary dealers are securities broker-dealers rather than depository institutions and, thus, do not have direct access to the discount window, even if they are affiliated with a bank holding company.

The coronavirus pandemic led to extreme uncertainty regarding the future path of the economy. This uncertainty, in turn, led to considerable market volatility for a wide range of assets, as investors tried to deleverage, reduce risk positions, and build up cash reserves.

Markets for nongovernment securities were also affected, as selling pressures strained financial intermediaries’ ability to make markets for buyers and sellers of securities. By mid-March, repo market conditions had deteriorated so sharply that the Federal Reserve determined that circumstances were “unusual and exigent” and established the PDCF, with the approval of the Treasury Secretary, under the authority provided in Section 13(3) of the Federal Reserve Act.

Funding extended to primary dealers under the PDCF took the form of repurchase agreement transactions that settled through triparty repo. Eligible assets consisted of a broad range of investment grade debt securities, including commercial paper and municipal bonds, and a broad range of equity securities. PDCF loans were made with recourse to the firm’s assets in the event of a borrower default. This contrasts with some of the Fed’s non-recourse facilities, for which the Treasury Department provided capital to absorb any initial losses experienced.

1 Like

jeg vet det finnes en memetråd og:D

3 Likes

Ingen døde eller alvorlig syke :thinking:

De melder at i alle undersøkte tilfeller fremstår sykdomsforløpet enten som mildt eller symptomfritt.

4 Likes

En forkjølelse virker nærmest brutalt sammenlignet med omikron.

5 Likes

Mvh. kommentarfeltet

Velkommen 1984.

7 Likes

11 Likes

Helt syk holdning på enkelte folk… Spesielt når man vet at alle som ble smittet på julebordet i Oslo var fullvaksinert.

Så man stopper ikke smitten med å være fullvaksinert. Slik det ser ut nå hjelper ikke vaksinen litt en gang på smittespredningen.
Det den hjelper på er alvorlighetsgraden hvis man blir syk.

Hvis dette skal bli normen fremover kan det bli interessant.

8 Likes

Vaksine pass diskusjonen har foregått før omikron forandret smittebildet. I lys av den nye varianten må jo hele situasjonen reevalueres.

I første rekke må man finne ut så mye som mulig om hvordan omikron oppfører seg.

Prøver meg på en bear trade her igjen (omx s30)

Frykt pandemi, that`s it.
En må være en overarbeidet politiker, for å ikke skjønne at det som foregår nå er hinsides all fornuft.
De blir rundlurt og vi sitter igjen med regningen samt en betydelig svekkelse av våre rettigheter.

Her på berget er det fortsatt noe tilbakehold, men det mangler ikke på land som rævkjører hvermansen. Ta vaksinen eller mist jobben og bli satt i isolasjon.

Hva skjedde og hvordan kunne det gå så hakkende galt?

Omihvafaen er mildere enn en influensa og ikke noe som vil ta ned markedet. Det kommer et lettelsesrally. Antall nyttårsraketter tror jeg blir høyt!

9 Likes
1 Like

Hvis den er så ufarlig, hvorfor strammer man inn nå?

Serr… Begynner du med det igjen. På grunn av generelt hysteri og overreaksjoner. Mars 2020 om igjen.

Dette er det de skriver selv:

– Varianten vil sannsynligvis etablere seg i Norge og i løpet av noen uker bli dominerende. Det er likevel stor usikkerhet. Det er derfor nødvendig med sterkere tiltak for å beholde kontroll og få oversikt, samtidig som man får mer kunnskap og får vaksinert flere, sier Vold.

De skriver også:

Ifølge rapporten er det imidlertid «lite sannsynlig at omikronvarianten gir mer alvorlig sykdom hos vaksinerte; kanskje gir den mindre alvorlig sykdom.»

Så, de tror den gir mindre alvorlig sykdom, men vet ikke, så for å være på den sikre siden, så stenger de ned. Det tar vel et 1-2 uker til før de evt har nok data til å gjøre en ny vurdering.

4 Likes

Fordi man ikke har gjort en dritt for å robustgjøre helsevesenet siden corona ble ett tema. Og når man nå har hatt full åpning, og i tillegg til corona må håndtere en “backlog” av RS virus, influensa, +++ så makter dem det ikke.

60+ er over 90% fullvaksinert, under 10% av smittede, men over 90% av dødsfallene.

Alle på julebordet i Oslo var fullvaksinert, allikevel er over 120 bekreftet smittet. Men smittet betyr ikke nødvendigvis syk…

7 Likes