Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Det mangler da ikke på action i disse tider :cowboy_hat_face:

2 Likes

Nå skjer det så mye. Nasdaq ned -2,5%. Nå er markedet tilbake til lows desember 2020!

Britiske pund sliter også kraftig nå!

Ser vi en utmattelse og kapitulering denne uken?!

Alle jeg ser snakker om at dette er det mest kompliserte makrobildet i manns minne.
Digg at alle kommer i ettertid, meldt dette kaoset nå i 7 måneder!

Dette er en massiv likviditetskrise, går det over til kredittkrise hvis dette fortsetter? (aka finanskrise)

og med det sagt, jeg jakter bouncer på svært kortsiktig horisonter.

8 Likes

Vi er fortsatt langt over en riktig verdsettelse, la alt krakke. Jeg gir blaffen.

Setter pris på oppdateringene dine!
Blitt en daglig follow up​:clap:t2::raised_hands:t2: Imponert over treffsikkerheten din!

4 Likes

Eksempel på bear marked muligheter:

Xplora, kahoot og pexip. Ikke bull long-term på de to siste, og mange har nok ulike meninger om selskapene. Noen liker noe bedre enn annet. Men mange sliter med å forstå at når multipler, small cap eller industrier komprimerer eller ekspanderer, så handler det mindre om det konkrete selskapet men om likviditet og sammenliknbare multipler.

Selskapene blir mer eller mindre helt korrelerte, og selv om selskapene driver med helt ulike businessmodeller og er i helt ulike industrier, så får de samme momentum.

Det gir muligheter dersom man er bull på et av casene, men ikke resten. Small cap er ikke et trygt sted å sitte i en krise, det er derfor man må se på kontantstrøm, gjeldsnivå og faste kontrakter. Men er krisen tatt ut?

Har du vært en av de som har sett selskapet falle -50% og tenkt at nå er det billigere?

Kahoot kurs 120-60(-50% avkastning) og fra det nivået har det falt til 21 (nye -65% på den nye investeringen).
Man leser at selskapet har falt 80%, men hvis du har økt underveis har du blitt smadret med nye -65%.

Samme med pexip. 120 til 60(-50%), og fra det nivået falt til 17(-70% tap på den nye investeringen hvis du kjøpte etter -50% fall).

Osv.

Da disse selskapene falt -50%, så har de falt -50% til fra det nivået. Å snitte ned er ekstremt farlig, og disse selskapene er smadret! pass på nedsnittingen, det kan alltid falle nye -30%.

7 Likes

Forklaringene nå er nye, men alle problemer stammer vel fra pengetrykkingen. Og pengetrykkingen var det mange som var negative til. At inflasjonen kom til å øke var vel også en slutning mange dro på bakgrunn av pengetrykkingen som gikk amok…

2 Likes

Har dere plass til en bjørn til her inne? :sweat_smile:

6 Likes

Bra innlegg! :+1:

Jeg er selv blitt overbevist om at FED og andre sentralbanker ikke evner å forstå at de kommer til å rasere kapitalmarkedene ved disse planlagte rentehevingene . Og den dagen de forstår, det er den dagen de har gått for langt.

Jeg tror eneste farbare vei ut av dette vi står i nå, uten å krakke verdensøkonomien, er å kjøre på videre med høy inflasjon i noen år til mens man strammer renteskruen med et ytterst forsiktige grep. Men det tviler jeg på sentralbankene tror , så jeg har krøpet langt inn i hiet og blir her til vi snakker 2023

5 Likes

Det er helt fantastisk og ha rett.
Har ikke en aksje nå (utenom sølv/gull fond i pensjon og fysisk gull/sølv.)
Gull er jo faktisk opp :joy: (pgr dollar har steget)

2 Likes

……

Her er ett av mine innlegg i nov.21 (når vi lager ny tråd da den gamle ble for full)
på denne linken…

Hvem er idiot nå :partying_face:

4 Likes

Det du sa i november😂

Men fra spøk til revolver, jeg trodde virkelig ikke at sentralbankene ville gå inn for å knuse verdensøkonomien.

Men utifra det man har lest siste tiden så tror jeg de kommer til å heve renten helt til frem til økonomien kollapser. Og da er vel vi kjapt tilbake til 0% rente igjen.

Skjønner ærlig talt ikke hva de driver med. Hvis de var så redd for inflasjon i første omgang, så burde de aldri ha satt renten til 0% og delt gratispenger

2 Likes

Nasdaq tilbake til august 2020. Snart 2 år avkastning wiped bort.

Dette er BULL btw:

Som poenget har vært hele tiden, aksjemarkedet må falle for å roe ned markedsaktivitet, fjerne likviditet og overskudd i økonomien.

I dag faller bcom commodity index med -3%, og det er pga forventning om lavere vekst osv.
Dette er BULLISH i den forstand at man roer ned inflasjonen, noe man ønsker å få til.

4 Likes

Ja Kunne dessverre ikke forutse en krig i Russland i tilbakers november. Men når i inflasjonen bekreftet sa jeg og at det en burde kjøpe var råvarer og det hadde godt bra.

Men vi får se lenge igjen før jeg kjøper så jeg har fortsatt ikke løsningen og hvor dette skal ende.

Da holder jeg heller avstand og er fornøyd jeg solgte (Kahoot, qfuel, Play Magnus, …)
Hadde vært en annen historie om ikke.

Tror ingen her inne har kalt deg idiot for å være bear inne bjørnetråden :slight_smile:
Men du poster mye bra, det skal du ha.
Hvis denne “bubble of everything” skal sprekke, er du komfortabel med gull og sølv da?

Vel det er alltid diskusjoner og jeg tåler det. Jeg sa at nå var en god tid og bli gjeldsfri på og at aksjemarkedet var veldig dyrt. (Jeg solgte litt tidlig, i forhold til osb) men sent i forhold til aksjene som ga meg 250% avkastning på hele portofølgen på ett år.

Grunnen til jeg tror krasje kommer er at de fortsatt nesten ikke gjør noe for og temme inflasjonen og det betyr de har ingen virkemidler mot ny nedgang. Jeg var negativ da men ser virkelig ingen løsning nå. Husk inflasjon i usa er egentlig 15% + og alt er bobler.

Men gull /sølv er ikke i bobler så det var eneste mulighet og historisk har det vært bra mot inflasjon.

Men krakker det faller alt. Ingen gjemmested. Men gull stiger pgr dollar stiger så det beskytter kronene mine.

Boligprisene i Norge og:
Fra dn.no
Om Norges Bank er oppmerksom på situasjonen, vil banken måtte avveie de negative effektene på boligmarkedet av en renteøkning mot de negative effektene på inflasjonen ved å ikke heve renten. Dette vil antageligvis tvinge Norges Bank til å heve rentene med et lavere tempo enn det vi ellers ville ha gjort.

Grunnen til at vi har havnet i denne situasjonen, synes å være at lave renter har «kamuflert» at bolig er blitt dyrt, slik at man ikke har vært tilstrekkelig opptatt av å få bygget nok nye boliger.

Når renten nå er på vei opp, vil husholdningene måtte betale for denne «glippen» gjennom unødvendig høye bokostnader.

3 Likes

Jeg regner med du er klar over at alle offentlige organer har en 4-stegs plan de følger i alle liknende scenarioer?

The Four Stage Strategy. - YouTube

1 Like

nasdaq ned -4%…

Siste 3 dagene fra 12964 - 11690.
-5%
-1,3%
-4%

Siste 3 dagene er vi snart på -10%.

3 Likes

Kan bli fin liten likviditetskrise for noen dette :slight_smile:

4 Likes

Olje ned -6%
US nat gas -8,5%

Dette er hele poenget med redusert vekst møter markedsfall. Økonomien slower, og råvarekost og energipress(inflasjon) roer seg.

Derfor følger jeg BCOM hver eneste dag. En dag som i dag er bearish på tapen, men bullish for råvarepress.

Futures:

1 Like

Qt og flere rentehevinger på toppen av dette her må jo være jo være det beste økonomien kan ønske seg :star_struck:

1 Like