Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Ekstremt mye som skjer samtidig i markedene nå, og når frykten topper seg er «alle» bear, uansett hvor man snur seg.

Men er bevegelsene utenfor normalen, uansett hva som måtte trigge de? Jeg vil påstå at hvert år har sine bearutfordringer underveis som man må deale med.

Her ser dere en oversikt som viser hva avkastningen har endt på for MSCI hvert børsår siden 1988 (blå søylene), mens de røde dottene viser hvor negativt det så ut på det verste samme børsår.

Som man ser er det godt innenfor normalen at børsene gjerne er 25 % lavere intralow innenfor året versus hva den endelige avkastningen viser seg å bli.

Om 2022 blir et nytt 2008 eller 2016 blir en interessant greie å følge, og uansett argumenter for å være long, cash eller short, så er det åpenbart at det er altfor tidlig å avgi fasiten med 7 måneder igjen av året.

1 Like

Dette er grunnen til at jeg ba samboeren selge endel avvosebx indeksfondene. Blir dobbelt smell der.

Hadde jeg selv bare solgt litt mer for et år siden og hatt indeksfond selv. :see_no_evil:

2 Likes

Tenker at å bringe noe spesifikt, men dog mindre spesifikt enn @havana12 beskriver, så er nasse en fin ting å se til.

Nasdaq har kun touchet 200dagers ukentlig glidende snitt en gang siden 2008(hvor den krysset ned og holdt seg der i ca ett år) og det var under covid krakket. Det er 7% ned til det nivået.

Samt den ligger nå å dabber på nivåer den brøt ut av etter en nokså volatil periode på vei opp.

Kan alltids bli verre, men litt enkelt observert så trenger det ikke være en teit trade å ta etter potensielt 6 røde uker.

Knife-party anyone?

4 Likes

Nei

Ja

Hvilken horisont? Ingen vet hvor et gulv er, posisjonerer på dagsbasis. Jo flere dager med harde fall, jo mer bullish blir jeg. Går snart hardt bull, og kan fort ende med å bo i en campingvogn etter et slikt forsøk

12 Likes

Da har man opplevd dette og :slight_smile: :

3 Likes
1 Like

Jeg shorter ikke mer på disse nivåene før et nytt bear marked rally har vært. Uansett nivå det kommer fra, så trenger jeg at shortene blir pressa ut. Det handler om personlig risk management i bear marked.

2 Likes

Ja jeg har fulgt nøye med på cpi. Jeg trodde for 10 dager siden at den ville ende på ca 8.9± 0.2 men at forventningene nå er 8.1 er jo enndel unna. :flushed:

Så her kan det virkelig gå begge veier.
Pgr forventningene er så lave så vil jeg si risikoen er på oppsiden. Jeg ville ventet til onsdag og ofte kommer cpi men det er delay i retningen da kan en kjøpe bear/bull på usa.

MEN markedet sa jo dette var forbigående, så var vi på topp 4 mnd siden så…

Men det har jo steget fort så en pust i bakken er vel mest logisk. Ikke lett. Jeg får finne frem popcorn og øl og sitte helt stille …

2 Likes

Jeg sier 50/50 videre langt ned eller en skikkelig rekyl oppover, så nå sitter jeg med cash

3 Likes

Fest for bjørnene ja?

Hvor mange kurs må man ha for å bli sentralbankssjef?

Trykke penger som galne for å stimulere markedene og så er målet å rasere alt når inflasjonen blir for høy.

3 Likes

Tenk når dette smitter over på eiendom.
Plutselig har folk negativ egenkapital på bolig, hytter osv :relaxed:

11 Likes

Forventer billige motorsykkeler og båter fremover også om dette går fra vondt til verre :hot_face: Klar med planboken :motorcycle:

2 Likes

Hehe. De harde 30-årene blir jo barnemat i forhold. Gjeldsberget er enormt.

2 Likes

På den tiden var folks forventninger annerledes, det var 2 milliarder mennesker på planeten og man forbrukte noe sånt som 4-5 milliarder fat olje og en tilsvarende brøkdel av nå-nivået for alle andre råvarer hvert år også.

Cue 2022: 30 milliarder fat olje (100 millioner fat hver dag), snart 8 milliarder mennesker, […].

Har alltid synes det er spesielt at Norge insisterer på å pumpe opp naturressursene sine fortest mulig. Olje og gass kommer aldri til å bli faset ut eller verdiløst.

3 Likes

Ja, tenk det. Da blir det skikkelig koselig :relaxed: :relaxed: :relaxed:

1 Like

Hehe. Ja det virker som i denne gruppen så skal man kose seg når verdier raseres.
Konkurser blir vel også mottatt med glede her.

3 Likes

Jeg føler ikke glede over folk som taper på værken eiendom, krypto eller aksjer.

Skal jeg føle en slik glede må det være de som blir med i shortskvis osv.

1 Like

Tror ingen blir glade over andres ulykke her. Men vi som har vært negative til børsen har blitt hånet og ledd ut i vår egen tråd og må være lov å glede seg over at man treffer selv om det er på short eller holde cash. Man kan jo også håpe at noen vil være litt mindre skråsikre og ydmyke neste gang.

5 Likes

Enig der. For egen del synes jeg det bare er litt morsomt med litt kriging på forumer. Så det spiller ingen rolle spør du meg da.
Men ja, jeg håper som du sier ar det er få her inne som gledes over andre sin ulykke da. Det er en dårlig egenskap.

1 Like