Ikke fått inntrykk av annet enn at cirka hele forumet i lang tid har vært enig i at man er i sensyklus og at det FED har holdt på med, TINA mv. ville presse frem inflasjon.
Uansett, «don’t fight the FED» er like relevant begge veier, og nå er det bjørnene som regjerer. Å få bedre innsikt i hvordan håndtere risiko i et bearmarket tror jeg mange her, inkludert meg selv, vil ha stor nytte av på sikt.
Gang på gang på gang på gang bommer alle forecast med inflasjon til oppsiden.
Helt seriøst, er folk helt stokk dumme? Dette skjer hver eneste gang. Hver gang, hver eneste måned!
Estimat 4,7 og kommer inn på 5,4? prøvd å forklare mange ganger at dette handler om psykologi, bedriftseiernes og folks reaksjoner på inflasjon. Studer historie. Bedriftene som er post-covid skal ta igjen. Ingen husker hvordan inflasjon var, og alle svarer med å øke priser, lønninger, stimuli og tror det skal hjelpe på inflasjon?
“jammen faen a, det var jo meningen at varer skulle gå ned også var det transitory”
Vet dere hvor mange som sa det her også eller?
Nå er inflasjonen i alle varer som ikke er “supply chain” fokusert.
Inflasjon er kreft i økonomien, og alle inflasjonsperioder har startet med et sjokk.
Jeg håper den er ned! Estimater for H1 2021 var en vits, H2 2021 var klovnete og H1 2022 har vært flaut. Jeg stoler ikke på estimater, de har bommet for mye, og med opptil flere standardavvik feil.
Fordelen for US vs absolutt alle andre valutaer er at de har sterk appresiering i dollar fordi alle må hedge råvarer og holde seg i markedet som fortsatt har decent vekst. Dvs alle andre importerer inflasjon for å betale mer for råvarer/energi osv i dollar, mens US burde klare å holde det unna pga billigere importpriser.
Slik som USD/NOK som har svekket seg siste 4 ukene fra 8,75 til 9,7, hva tror du det gjør med priser vi må betale her hjemme fremover om ikke dollar begynner å svekke seg snart?
Litt artig at det blir sett på som misstenkelig at ingen av de norske har anmeldt dette.
Jeg har selv mistet noen slanter i en “rug pull” for et år siden. Å kontakte politiet har jeg ikke en gang tenkt på. Trodde slikt ble henlagt før du kom deg ut av stasjonen igjen.
Hvorfor gjør jeg dette? Jeg jobber mye med det psykologiske i markedet. Markedspsykologi er helt key for å klare kunsten å slå markedet ,derfor er det viktig for meg å gå tilbake å se hvordan man reagerer på data, og hva man klarer å sile ut av støy/frykt osv. Dette er primært dratt ut noen få bullish arguementer fra desember-januar og ha i mente at børsene er ATH, inntjeningen er rekordhøy og forventningen til fremtidig vekst er svært høy fra et sterkt børsår drevet av penge og finanspolitikk. Man leser tapen og tenker ingen fare. Mange prøvde seg på teknisk analyse, alle bommet. Det er også bearish innlegg fra samtlige, men jeg har valgt å ta ut for å gjenspeile den store forskjellen som er fra dagens psykologi i markedene.
Solgte ut det jeg økte på her med ca 20% gevinst, men kjøpte tilbake altfor tidlig. Det største problemet var at jeg bare solgte økningen, ikke hovedposten.
Det jeg lurer på nå er hvor lenge det blir ubalanse i markedet grunnet situasjonen i Russland. Den forverrer ting veldig via høye olje, gass og strømpriser. (Og som jeg har kommentert tidligere, Russland begynte å skvise gassmarkedet allerede i 2021 som forberedelse til invasjon). Det er gassprisen som har gjort at strømprisen har blitt såpass høy.
Oljeprisen styres vel hovedsakelig av høy aktivitet med økt etterspørsel og lav investering som gir lav produksjonskapasitet. Samtidig har Russland forverret denne situasjonen og står kanskje for de siste 10-20$ i prisøkning.
Når jeg skrev innlegget tilbake i desember, så var det to ting jeg ikke hadde sett for meg. Det ene var masse-lockdowns i Kina og det andre var Ukraina-krigen. Jeg tenker at “klore tilbake” biten først kan begynne når disse to situasjonene har blitt løst.
Det er absolutt interessant. Markedspsykologien endrer seg raskt og ofte brutalt.
En krig på kontinentet og radikale sanksjoner fikk det til å bikke over fra “kontrollert” trav mot mer krevende tider for verdipapirer til full spurt. Nå som vi står i det, så ser jeg på det som positivt at man får ned verdsetting av særlig de store likviditetsmagnetene.
Det gir bedre vilkår for aksjeplukking når støvet har lagt seg (og underveis om man tør).
Og jeg er så uenig, vi er så langt fra hverandre. Hadde du hatt rett hadde inflasjonen vært helt ulik i ulike verdensdeler, i mer konsentrerte elementer KPI-JAE i de ulike landene. Jeg mener du fokuserer på støyet som mange gjorde med covid, og gjør samme øvelse på nytt- du finner en ny supplychain å legge skylden på. Forstår ikke hvorfor du tror at man får en inflasjon på 8,5% i usa, eller 20% i midtøsten fordi russland reduserte gass til polen eller det står skip utenfor kysten i statene(demand-chain crisis). Nye kina lockdowns lagger så mye at det ser vi ikke engang i økonomien enda.
Når det kommer til energi så er vi i en transformasjon som smerter. Dette hadde kommet for en dag uansett, men hva trodde folk når man skulle gå til vind og sol i stedet for olje/gass? At det skulle komme uten kaos og sjokk i økonomien?
Dette er penge og finanspolitikk som har gått forferdelig galt, og sentralbanker som nekter å akseptere at et inflasjonssjokk har kommet og som forsterkes mange ganger pga forferdelig policymaking som man må rette opp i. Hvorfor tror du estimatene til verdens sentralbanker og bankene bommer så fælt med inflasjonen?
Virkelig…
En svært bullish bevegelse i dag er 10-year yield. Både råvarer, energi og yield faller kraftig siste 24 timer. Ganske store bevegelser også. Kan gi en veldig grønn dag.
Verdens olje- og gasspriser er ikke uavhengige av hverandre. Vet ikke hvorfor du tror det? Her er grafen for NG:NMX, dvs USA. Prisene er opp ca 200% siste 12 måneder. Årsak? Russland holder tilbake gasseksport og Europa importerer hva de kan fra resten av verden og presser opp prisene globalt.
Når gass er marginalenergikilden for strøm over store deler av verden, så fører dette til drøye strømpriser som igjen fører til at alt blir dyrt.
Men, jeg mener ikke at inflasjonen vi ser er uavhengig av pengepolitikken. Selvfølgelig har det noe å si. Jeg bare sier at å avskrive bevegelsen jeg har tegnet i rødt som noe annet enn global mangel på gass pga Putins krig i Ukraina ser jeg på som veldig rart.
Jeg tror QE/lave renter kanskje bare er symptomer på synkende EROEI på råvarer, viktigst av alt olje og gass. Man kan glatte over slikt med sviktende hell og finanstriks helt til EROEI ikke lenger er nok til å opprettholde status quo, hvoretter tilbud ikke lenger kan møte etterspørsel. Du må ha olje for å skaffe mer olje.
Det hjelper selvsagt ikke at det blir 80 millioner mennesker fler hvert år.
Hvem har sagt at jeg tror at energipriser er uavhengige? Igjen så snakker du om gasspriser, mens kjerneinflasjonen feks i Australia er på 3%. Jeg poengterer at du tror inflasjonen skyldes supply chain, mens jeg er helt sikker på at det er monetary og fiscal effects. hvis ikke hadde du, og resten av transitory gjengen fått til å regne på riktige tall måned etter måned. Se på energiprisene, legge til en baseeffekt på andre varer.
Det er ikke så komplisert. Har du nok penger i økonomien i et sjokk, så kan du sende regningen videre. Hadde du fått et supply chain sjokk uten stimuli så hadde prisene falt fordi økonomien ikke tåler det. Selskapene hadde ikke klart å sende regningen videre. vi fikk sjokk, og vi svarte med det største eksperimentet noensinne med et utgangspunkt fra et allerede sykt monetary eksperiment hvor utgangspunktet var at atomkraftverk stenges ned, olje og gass ble svartmalt på fundingsiden, og grønn energi tiltrekker seg kapitalen for billige lån. Så energimarkedet var på vei mot krise før covid inntraff, det finnes enormt med data på dette.
Problemet er at inflasjon som allerede er over 4-5% er nesten umulig å få ned(uten å reagere hardt) og du tror dette skyldes nye supply chains, mens fakta var at fra september-januar så doblet inflasjonraten seg i en periode hvor den skulle roe seg hvis man skulle lagt samme tankerekke bak med at det var supply chain fokusert. Også får vi noen nye sjokk også vil du tillegge dagens inflasjon som allerede var ekstremt høy
Igjen, denne tankrekken brister når H2/H1 22 var før invasjonen, ex-energi, det var ekspanderende inflasjon, samtidig som det skulle roes ned. hvor kommer pengene fra? Hvordan klarer de å sende regningen videre uten at demand faller?
Jeg har holdt på mye av det samme siden i fjor sommer eller noe. Inflasjon på 3%-4%, eller 3%-5% er bare bra, vesentlig over det er negativt. Jeg pleier å spesifisere det, men ikke nødvendigvis i alle innlegg. Men, jeg spesifiserte det faktisk i innlegget der. Hvor er vi nå? Jeg skrev dette i januar:
Er ikke det ganske greit treff? Spesifikke inflasjonsnivåer nevnt, spesifikke tidsperioder nevnt. Kan man tolke det til at jeg er for bull? Mulig. Men, at jeg er bull hvis inflasjonen går vesentlig over 4% ? Jeg føler det er veldig vanskelig å tolke meg dithen.
Når det kommer til det tekniske:
Hvis jeg skriver at verden lever godt med inflasjon på 3%-4% så betyr ikke det at verden lever godt med inflasjon på 8%, 10%, 50%, eller 200%. Jeg var vel også en av de første her på forumet som skrev rett ut at jeg mener FED bør tvinge fram en resesjon - jo før jo bedre. Og ja, det inkluderer konkurser og økende arbeidsledighet osv. Fordi høy inflasjon først i en lang periode, og så resesjon, er mye verre og gir oss mye større problemer på mange forskjellige områder (som kriminalitet).
Jeg er klar over at jeg både bommer og treffer, men hvis du skal “bevise” at jeg tar feil i mye av det skriver (som jeg er enig i), ikke siter en setning uten kontekst fra ett innlegg som faktisk er korrekt, det trigger meg.
Det jeg har bommet mest på i år slik jeg selv ser det er:
Ikke være bull nok på EQNR fra årsskiftet (da jeg begynte å fokusere på selskapet).
Jeg undervurderte EU sin vilje til økonomisk selvskading som følge av Ukraina-krigen.
Jeg var alt for positiv til å tro at Ukraina-krigen skulle få en slags slutt før/rundt 1. mai. Jeg snudde for noen uker siden, og tror nå at vi får en krig som varer i årevis med hundretusener døde. Og jeg håper virkelig at jeg bommer igjen der.
Som jeg har skrevet mange ganger er min strategi primært å være bull i enkeltaksjer, og aldri geare eller shorte. Så i perioder som dette er min strategi å være forsiktig/avventende/utenfor primært. Jeg ser ett bearmarked, og jeg føler Minervini er en veldig god analytiker som kan både være positiv og negativ og har mer rett enn galt.
Jeg kan fint vente til markedet bedrer seg. Og det kan skje i år, eller om 2.5 år. Som jeg har skrevet privat til noen:
Jeg trader EQNR, men man kan jo vurdere det til å være tilnærmet det samme som å trade indeks.
En rask resesjon, uansett hvor dyp den er, vil være det beste. Det er mye verre hvis man prøver å holde seg flytende i en lengre periode mens inflasjonen fortsetter å være høy/stigende. Men, hvem vet hvor vi ender opp. Det er vanskelig politisk, både for politikere og byråkrater i sentralbanker, å gå ut i offentligheten og fortelle folk at nå folkens, nå skal vi tvinge fram en resesjon…