Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Så hva tror dere om psykologien til Mr Market i dag?
Høyere inflasjon enn forventet gir stort fall som deretter snur utover dagen når markedet tenker at FED har en plan for soft landing med 0,5% neste gang og QT.
Og lavere enn forventet gir lettelsesrally som surner etter hvert når markedet fokuserer mer på at FED vil skru til enda hardere framover?

Hva tror folket om dagens tall? Vi tar altså sats fra 4,2% fra April i fjor denne gangen, kontra fra 2,6% fra Mars i forrige måned. Med andre ord skal prisene ha steget en del mer siste måned for å “slå” Mars-tallene.

Median forventning på forhånd er fall fra 8.5% til 8.1%

En økning i vekst med andre ord. Hvordan tenker du 8,1 blir mottatt?

Økning i vekst?

Aner ikke. Helt joker, men markedet er sulteforet etter positive nyheter.

Hvis noen ønsker å trade denne, så må dere se reaksjonene spesielt på usd index og yieldbevegelsene

1 Like

Både @bamse og jeg sitter i cash, han håper børsene faller så han kan kjøpe indeks billig, jeg håper børsene stiger så jeg kan kjøpe xact bear billig

Hvem er da egentlig mest bear

• bamse
  • holmes

0 stemmegivere

2 Likes

Vil tro alt fra 8,5 og ned vil gi relief da det er rimelig å anta at inflasjon har peaket (gitt at enkelte underliggende data tilsier det).

Hæ? Forventning er 8,1 og det er headline CPI. Du må se på komponentene og kjerneinflasjonen når tallene slippes.

Forventer en live-update her inne :wink:

har de kommet? eventuelt, når?

1 Like

Det blir garantert rally fordi jeg tok en chicken out og solgte alt for en times tid siden. 100% cash nå. Oppdatering: Dollaren og tiåringen stiger nå. Hmm. Kanskje det var høyere enn forventet inflasjon allikevel.

1 Like

*US Apr Consumer Prices +0.3%; Consensus +0.2%

*US Apr CPI Ex-Food & Energy +0.6%; Consensus +0.4%

*US Apr Consumer Prices Increase 8.3% From Year Earlier; Core CPI Up 6.2% Over Year

1 Like

Knuser forventning! 8,3 vs 8,1 forventet. Nasdaq fra +1,5% pre market til -1,5%.

10 åringen opp 2.93 til 3.04

ÅÅÅÅJA, man bommet igjen på inflasjonsberegning til oppsiden igjen?! Så rart. Det skjer jo aldri! Det skjer bare hver eneste gang! Og det er fordi folk beregner det som transitory!

9 Likes

Husket feil, trodde expected var 8,5. Så klart det blir surt nå det bommes på nedsiden, igjen.

SQQQ! Helt seriøst, fantastisk produkt for deg som er bjørn

3x gira nedtur i USA sinsykt volum.

Kan handles i pre og after hours.

4 Likes

BTC -7,5% til 29500. Inflasjonshedge osv. Lykke til.

nasdaq -2,2%
Dax snur til minus
10 year yield 3.07

6 Likes

Trader via Nordnet og Pareto. Så det enkle svaret er ja.

1 Like

Litt off-topic, men ønsker å korrigere Pareto og skatt. Det ser for meg ikke ut som at de rapporterer ETF-er, og SQQQ er vel en ETF. Her er kopi av et avsnitt i e-post jeg fikk fra dem i slutten av mars. Det er hentet fra under overskriften “Rapportering for din aksjehandelskonto”:

“Beholdninger i utenlandske verdipairer som ETN-er, ETF-er, warrants og lignende blir ikke automatisk rapportert inn til Skatteetaten av oss. Det innebærer at du selv må rapportere gevinst/tap og beholdninger i denne type verdipapirer. Det samme gjelder kostnader tilknyttet realtidsløsninger. Kostnader for realtidsløsninger finner du i kostnadsrapporten og transaksjonslisten din.”

2 Likes

Er faktisk usikker om det er regnet som en ETF.

Pareto tradene skjer via ASet, så jeg har bare antatt det er rapportert inn.

Her er jeg borte en halvitme, kommer tilbake og dollaren og 10åringen er ned igjen, og det er rally på nasdaq. Skjønner ingenting. Orker ikke å sjekke nyhetene, men gjetter på at de har klart å vinkle de dårlige inflasjonstalla på en positiv måte.

1 Like

Inflasjonen er nå engang lavere enn hva den var sist gang, det kan medføre en form for lettelse, rasjonelt eller ei!
GARANTERT mange som fryktet verre tall enn sist, selv om de faktiske tallene kom inn verre enn forventet.

Et tick ned nå fra mars kan vel resonneres frem til enda et tick ned i mai. Me får sjå.

1 Like