Det er godt mulig olja skal opp og peake på 130 til 150 dollar igjen, før vi får skikkelig demand destruction. Jeg vet ikke. Når den så faller, faller den langt lavere enn det som var smertegrensen for bærekraftig, og blir liggende lavt lengre tid, for demand kommer ikke tilbake over natta, fabrikker stengt og arbeidere permittert etc.
Det er ikke så lett spå, særlig om framtiden.
Normalt ligger dieselprisen, bensinpris og jetfuel, 25-30% over oljeprisen.
Når oljeprisen var 60 dollar på et tidspunkt, kostet diesel og bensin og jet fuel 80-90 dollar. Bensin var dyrest, diesel litt billigere og jet fuel billigst. Uansett ganske likt.
I dag koster bensin 50% mer enn olje, diesel 100% mer og jet fuel 200% mer.
Hvordan ser det ut hvis olja går til 150 dollar?
Hvordan ser det ut hvis olja går til 50 dollar?
Diesel er en viktig innsatsfaktor i transport og jordbruk.
Demand destruction er et veldig interessant begrep, etter min mening.
Og det spennende er jo hvordan det kan organiseres.
Jeg synes ikke dette er enkelt, men følger med så godt jeg kan.
En såkalt Demand destruction, med påfølgende prisfall på utstyr og energi, vil være bull for endel selskaper innen primærvareindustrien (der demand ikke faller) Så matevareprodusenter og gjødsel burde være safe bet.
Fulgte et webinar med Chen i STB på fredag var det vel. Han tror inflasjonen vil være lavere i desember enn nå, samt at bankene vil kjøpe seg litt tid med aggressive hikes. Han tror ikke på resesjon pdd. Interessant utvikling for tiden i det hele tatt. OSE bæres av energi og skal nok hardt ned når prisene går ned - når enn det blir, får vi sektorrotasjon eller skal alt ned med indeks? Så langt har energi på OSE vært safe haven. Det meste av tech og growth i US - særlig av den spekulative typen - er ned 60-80% nå. Når kjøper man der? Slutten av året? Mange ting å tenke på fremover. Cash er vel stadig vekk ikke så dumt, men vil jo være med på eventuelle rally. Jeg har en del long long med perspektiv 5-10 år i portisen, stille i båten der. Trading-delen er jeg ultrakortsiktig på. Intra, tight SL. Hopper alle veier om dagen. Traders heaven?
Det er underinvestert i olje og gass i lang tid.
Det grønne skiftet skulle forseres og man flyttet inn i et hus som ikke var ferdig.
Samtidig stengte man døra til eksen (Russland) selv om det gjør forferdelig vondt og savnet av godene hennes er stort.
Vi blir stadig flere folk og vi er avhengig av energi. Olje og gass er det stor mangel på, og det kan ikke erstattes ved et trylleslag eller to før om mange år. Ei heller befolkningsveksten og med det et økende behov for olje og gass.
De fleste selger vel krypto og tek før de mest basale behov kuttes. Selv Hodlere vil jeg tro.
Et retorisk spørsmål: Når får vi demand destruction på en annen temmelig basal vare som mat?
Helt enig. Historisk er høy energipris det samme som å dra i håndbremsen når det går litt tid. Oljeprisen kan gå høyere avhengig av geopolitiske hendelser, men ned skal den igjen.
Jeg er klar til å gå mer long, men jeg tenker det skjer når S&P500 står i 3200 og lavere, ikke 3900.
Interessant, men ingen ny vitenskap.
Når alle er pessimister blir ofte oppsiden enorm.
Ja da, vet at this time it’s different, men som regel er det ikke det når alt kommer til alt
– Nesten sjokkerende svakt sentiment
– Det som var utgangspunktet for disse Twitter-meldingene var den ganske ensidige kommunikasjonen i mediene for tiden. Det er et nesten sjokkerende svakt sentiment, og det er litt tankevekkende. Hva betyr det når alle er så skremte, og er det grunnlag for det? spør Grangård retorisk.
Han mener overvekten av pessimisme i mediene kan trigge et naturlig instinkt blant mange investorer, nemlig å kvitte seg med aksjer, men at når det ser som mørkest ut er oppsiden større enn man kanskje skulle tro.
De 3 målingene før der igjen har hatt flere negative - har det også vært gode kjøpsmuligheter?
Gode råd fra 20. januar?
Det fine med å kjøpe når det er mørkest er at du må bare korrekt gjette når det slutter å falle. Enkelt.
“The bottom line is that this bear market will not be over until either valuations fall to levels (14-15x) that discount the kind of earnings cuts we envision, or earnings estimates get cut. However, with valuations now more attractive, equity markets so oversold and rates potentially stabilizing below 3%, stocks appear to have begun another material bear market rally. After that, we remain confident that lower prices are still ahead. In S&P 500 terms we think that level is close to 3,400, which is where both valuation and technical support lie.”
Personlig satser jeg på at påbegynt bear-rally fra torsdag og fredag, allerede er over, eller blir over første del av denne uka.
Dette er illevarslende ,opp mot 50% vil ha vansker med og betale for gass og strøm regning i Storbritannia .
Ok, du poster en artikel med en veldig renommert aktør som forteller hvordan de ser på det og du konkluderer for deg selv at det vi nådde low siste fredag
Fremtiden 3-4mnd til skal vises hva det blir.
Hvor har jeg konkludert at vi nådde low sist fredag?
Beklager om jeg tolker det feil…?
Du misforstår meg. Poenget var at det var to grønne dager torsdag og fredag, og mange, inkludert meg selv, lurer på om vi får et bear-rally nå. Som jeg skriver satser jeg selv på at det allerede er over, eller maks et par grønne dager til, før vi skal ytterlig ned igjen.
Jeg tror selv at vi skal mye lenger ned før vi får en bunn, men det er klart det blir mange bunner underveis med små og noen ganger større bouncer, før vi skal videre ned igjen. Når det er sagt er jeg ingen spåmann. For alt jeg vet får David Hunter rett og alt går til himmelen før vi får den store nedturen.
(rettelse, nå var ikke torsdagen grønn som jeg skrev, men det ble en grønn candle)
Takker, deler din mening.