Hva er det Tyskland kan bruke for å levere stabil kraft?
Jeg tror ikke man bare kan se på totalen. Man må også se på hvor stabile kraftkildene er.
Atomkraft har kollapset siden 2019, åpenbart ønsket utvikling. Så hvis det ikke blåser, hvor kommer den stabile kraften fra i en kald vinter? Skal man kutte strøm til husholdninger, eller skoler/sykehus/offentlige bygg? Forretninger? Industrien? Skal man legge ned kraftkrevende industri i 3 måneder?
Jeg tror ikke det er så lett å tolke seg til “dette representerer 2.5% lavere GDP” - det framstår som mye mer komplekst for min del.
Både 2020 og 2021 hadde mye nedstenginger av samfunnet. Så ja, Tyskland kommer gjennom dette helt fint ved å stenge ned samfunnet i 3-4 måneder gjennom vinteren…
Jeg vet ikke om effekten av det på nåværende tidspunkt, hvor vi har inflasjon og folk er skremt over å bare trykker mer fiatpenger, er så utrolig lett å måle til “x % av GDP.”
Min oppfatning er at folk ikke lenger tror “vi kan bare stenge ned alt, printe fiatpenger, og det ordner seg, og vi kan gjøre dette i all fremtid uten negative konsekvenser.” Så hvis man prøver seg på slike strategier framover så kan det få mye mer alvorlige konsekvenser.