Siste dager Nasdaq 100:
-5.06%
-1.22%
-4%
+1.3%
-3.08%
-2%
Siste 6 tradingdager: -14%
Hvor mange er det som ønsker å kjøpe nå? Ikke mange. Derfor gjør jeg det hardt nå. Igjen, tidsperspektivene mine er ekstremt kortsiktige
Får håpe på en liten revenge for oss bond HODLers nå
10 minutter, og nasdaq bouncet 1,5%. Solgt igjen.
Nasdaq reversal. -2.3% til pluss
Jeg blir litt usikker på om jeg kortsiktig må være bull når jeg kikker på tiåringen (US10Y). Det er helt utrolig hvor mye den har falt fra inflasjonstalla kom frem til nå. Den har falt ca. 7,15 prosent fra inflasjonstalla frem til nå. Det er mange som hele veien har ment at det ikke er FED som har den vesentlige påvirkningen, men at det i realiteten er markedet selv som styrer dette. Og akkurat nå ser det for meg ut som at markedet mener at renta er for høy, og dermed at inflasjonen skal ned i nærmeste tid. Folk som har bedre kunnskap om dette enn meg, får gjerne sette meg på plass.
Du må huske på at mange institusjoner har bare to valg, aksjer eller bonds, så om de vil selge aksjer så blir det over i bonds (og da går de rentene ned)
Jeg tror det er minst 50% sjanse for en skikkelig bounce her over sommeren før bear market fortsetter langt ned til høsten. Det ønsker jeg i så fall velkommen så jeg får satt inn en feit short igjen
Ja, en skikkelig bounce blir det. Og desto lenger ned vi går uten en bounce, destor større vil jeg anta den blir. Selv tror jeg det kommer en passe stor bounce når som helst nå. Denne tweeten postet i dag fra Lance Roberts (jeg har sett mange intervjuer med han i Wealthion sin kanal på YouTube, og jeg lytter alltid nøye til hva han har å si):
Dette blir kanskje som å banne i kirka på denn tråden, men er det mange her som har fått med seg spådommen til David Hunter og har gjort seg noen meninger om dem? Her er twitter-kanalen hans: https://twitter.com/DaveHcontrarian - det er intervjuer med han postet på YouTube, kort oppsummert mener han at vi innen tre til seks måneder får en melt-up som tar DOW til 45000, Nasdaq til 20000 og S&P til 6000 - deretter forventer han at markedet skal krasje opptil 80%.
Dersom inflasjonen kjølner, det blir en form for fredsavtale mellom UA og RU + ingen stygg covidbølge og/eller endring av kinesisk null-strategi, så kan det vel bli et realt rally a la det Hunter skisserer.
Holder vel fort med 2 av 3 også.
@holmes vi snakket om risikopåslag vs renten for å finne riktig P/E. Ser at jeg har regnet med rundt 5,5% risikopåslag på boliglånsrenten på de selskapene jeg har regnet på. Når boliglånsrenten går fra 2% ish til 4% ish, så vil det si at forventet P/E da faller fra ca 13 til 10. Jeg er bare ikke vant til at renten går opp, så det hadde jeg liksom ikke tatt med i analysen min.
Ikke vits å legge for mye i det når børsene faller, helt normal flight to safety. Nasdaq hadde reversal i går, og er opp pre-market, og 10 åringen er opp 10 basispunkter… Motsatt dynamikk.
Powell sa for første gang i går at de ikke kan forvente myk landing lengre. Faktorene som spiller inn er ute av deres kontroll. Shocker…
Trives ikke veldig bra uten bjørnene mine, kjøpte tilbake halvparten på en lavere kurs
Litt usikker på videre retning hva tror dere om neste uke (omx)
- Videre langt ned
- Sidelengs
- Opp opp opp
0 stemmegivere
Æsj kjøpte tilbake alt, behold vinnere osv
Fikk økt antall andeler litt her siden kurs falt etter at jeg solgte (xact bear)
Tyskland sitt strømforbruk var i 2020 bestående av 12,2% gass. Så 10% nedgang i bruk av gass vil tilsi 1,22% nedgang i strømforbruk. Det burde ikke være nok til å forårsake noe økonomisk kollaps.
Nja, spørs hvordan det går med magasinkapasiteten her til lands. Blir den skral kan det bli artige strømpriser til vinteren.
Jeg snakket om Tyskland. Her til lands, så er strategien å håpe det regner mye i sommer.
Twitter deal «on hold» oops
Skjedde det noe i 2020 som gjorde at det året kan - helt teoretisk - ha vært avvikende fra hva vi forventer framover?
Fra artikkelen:
A sudden stop in deliveries of Russian gas could trigger a recession in Europe’s biggest economy comparable to those in 2009 and 2020, if not worse, a study from the IMK institute said this week.
Yep.