Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Betalingsvillighet går helt klart ned når rentekostnaden og energiprisene stiger fortere enn lønnsvekst

1 Like

Jeg gleder meg til å pøse masse penger inn i indeksfond om 1,5 år

7 Likes

Finland i dag sier at de vil gå inn for å søke medlemskap i NATO, samme med Sverige. Spekuleres i at en offisiell søknad legges inn de neste dagene fra begge land.

Vil politikere og verden ta Russlands uttalelser på alvor denne gang? Finland har en enorm grense til Russland.

image

Det handler vel om at Russland vil plassere mer tropper på grensen og ha strengere grensekontroll.

Å skulle angripe Finland er ikke noe de kan nå. Å nuke Finland ville mest sannsynlig gitt tilsvar fra i hvert fall GB. Dette er mao usannsynlig.

Det man står igjen med da er mer eller mindre tomme trusler?

4 Likes

Virker uansett ikke som denne konflikten er over på en good stund

• I går kveld, rundt klokken 22.30, publiserte Vladimir Putin et dekret som innfører sanksjoner mot europeiske bedrifter. Gazprom Tyskland og dets datterselskaper mottar ikke lenger gass fra Russland, sa økonomiminister Robert Habeck i det tyske parlamentet torsdag.
3 Likes

Russia’s invasion at ‘bit of a stalemate’: US intel official

Russia’s war in Ukraine is at a “bit of a stalemate” top US intelligence officials have said.

“The Russians aren’t winning and the Ukrainians aren’t winning and we’re at a bit of a stalemate here,” Lieutenant General Scott Berrier, the head of the Defense Intelligence Agency, said before the Senate Armed Services Committee.

He said that so far, between eight and 10 Russian generals have been killed.

Kilde: Latest Russia-Ukraine updates: Kyiv to halt some Russian gas flow | Russia-Ukraine war News | Al Jazeera (fikk ikke til å direktelinke)

Bare så det er sagt, hvis Russland ikke selger gass til EU, så kan de like gjerne skru av all handel med Russland. Det var det siste pressmiddelet de hadde.

EDIT Angående det med stalemate, sååå… vel. Russland driver å kjører noen drøye angrep mot Ukraina hvor de mister veldig mye folk og materiell. Dette går hardt utover moralen og jeg tenker jo egentlig at disse angrepene vil til slutt sette seg helt fast. Når Ukraina da begynner med motangrep, så kan det rakne veldig fort. Som nord for Kiev og øst for Kharkiv. Min vurdering er at de tilbaketrekningene kom fordi styrkene der mer eller mindre hadde så lav moral at hvis de ikke ble trukket tilbake, så ville de falt fra hverandre.

EDIT2: så selv om det militært ser ut som en mer eller mindre stalemate nå, så er vel det som det slites mest på her moralen hos russerne. Det er noe som er svært vanskelig å måle objektivt. Ukraina har fått en god del nye våpen (bl.a. artilleri), men mye av dette har nok ikke blitt tatt i bruk enda. Det vil ta litt tid å få på plass. Ukraina mangler fortsatt luftforsvar. Det er først når det er på plass de kan vinne krigen helt. Dvs at de da kan stoppe angrepene fra Russland med krysserraketter.

EDIT3: poenget mitt er vel at dette kan snu svært fort. Men det er ikke som jeg sier at det vil skje.

3 Likes

Noen som har sett på 321 crack spread? Det har aldri vært verre, og det meldes om store problemer neste månedene.

image

Forklaring til deg @Christian som mener Russland og kina er skylden for diesel crack spread, diesel shortage og fuel shortage i us. Mens jeg ser at det er reguleringer, underinvesteringer osv.

Kan se Javier Blas(en av verdens mest kjente energieksperter) forklare det samme…

image

Eneste jeg vet er at vi ikke aner. Det er helt joker hvordan det politiske bildet ser ut fremover, samme med Russlands avgjørelse med Ukraina eller om de kaller det krig i stedet for militæroperasjon og kan øke fra 200k til 2 mill reserver inn i krigen.

Det viktige er at hvis det blir for dyr strøm i Norge så kan vi visstnok i følge våre politikere bare importere strøm fra Tyskland framover, så dette ordner seg.

9 Likes

Europe has been most directly impacted by the loss of Russian diesel, having historically imported roughly 700,000 b/d of diesel from the country, amounting to 50% of Europe’s total diesel imports.

Hvordan du kan si at mangelen på diesel ikke har noe med Russland å gjøre er noe jeg ikke forstår. Selvfølgelig blir det mangel når kilden på 50% av dieselen din blir borte? :see_no_evil:

3 Likes

Høres billigere ut å legge en høyspentledning fra nord til sør enn å skulle kjøpe fra Tyskland.

3 Likes

Nah, det blir for komplisert. Kan ikke stjele strømmen fra folk nordpå heller. Best å holde seg til planen.

1 Like

For min del, så tenker jeg Støre & co først og fremst har satset på at værgudene redder oss og at det blir en ekstremt våt sommer og høst. Kan Bergen få en ny høst med rekord i antall nedbørsdager på rad? (sorry svigers) :see_no_evil:

… jeg har ikke brukt vedovnen siden jeg kjøpte huset, men jeg lurer på om jeg burde skaffe litt ved til denne vinteren. Kan jo alltids fyre med penger, men hvis det viiiirkelig kniper :see_no_evil:

2 Likes

Spise penger også :joy:

1 Like

De energiekspertene jeg hører diskutere er i hvertfall ikke enige med deg!

https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2022-03-14/ukraine-war-the-oil-price-rally-is-bad-the-diesel-crisis-is-far-worse?sref=5dj0X2VO

https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2022-04-13/jet-fuel-sees-crazy-prices-after-two-unloved-years?sref=5dj0X2VO

https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2022-05-04/u-s-east-coast-diesel-supply-is-running-on-fumes?sref=5dj0X2VO

https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2022-05-09/crude-hovers-at-110-a-barrel-but-the-refinery-margin-makes-us-pay-a-lot-more?sref=5dj0X2VO

The dire diesel supply situation predates the Russian invasion of Ukraine. While global oil demand hasn’t yet reached its pre-pandemic level, global diesel consumption surged to a fresh all-time high in the fourth quarter of 2021. The boom reflects the lopsided Covid economic recovery, with transportation demand spiking to ease supply-chain messes.

European refineries have struggled to match this revival in demand. One key reason is pricey natural gas. Refineries use gas to produce hydrogen, which they then use to remove sulphur from diesel. The spike in gas prices in late 2021 made that process prohibitively expensive, cutting diesel output.

The oil tanks in New York harbor are nearly empty for reasons both global and local. Around the world, diesel is in short supply as demand has surged well above pre-Covid levels, spurred by a boom in freight.

In the past 15 years, the number of refineries on the U.S. East coast has halved to just seven. The closures have reduced the region’s oil processing capacity to just 818,000 barrels per day, down from 1.64 million barrels per day in 2009. Regional oil demand, however, is stronger.

If you are the owner of an oil refinery, then crude is trading happily just a little above $110 a barrel — expensive, but not extortionate. If you aren’t an oil baron, I have bad news: it’s as if oil is trading somewhere between $150 and $275 a barrel.

The oil market is projecting a false sense of stability when it comes to energy inflation. Instead, the real economy is suffering a much stronger price shock than it appears, because fuel prices are rising much faster than crude, and that matters for monetary policy.

The surge in consumption has reduced U.S. jet-fuel stockpiles to the lowest for this time of the year since 2005, according to government data. The situation is worse on the east coast, home to key airport hubs such as Hartsfield–Jackson Atlanta International and Charlotte Douglas International, where stocks have plunged to a 25-year seasonal low.

There are four main reasons behind the explosion in refining margins.

• First, demand — particularly for diesel — has rebounded strongly, depleting global inventories. In some markets, like the U.S. East Coast, diesel stocks have fallen to a 30-year low. Despite rising prices and fears of an economic slowdown later this year, oil executive say they see strong consumption for now. “Demand is not that easily destroyed,” Shell Plc Chief Executive Officer Ben van Beurden told investors last week.

• Second, the U.S. and its allies have tapped their strategic petroleum reserves to cap the rally in oil prices. That has provided extra crude, which has put a lid on WTI prices, but it hasn’t addressed the tightness in refined products. Only a small fraction of the emergency release is in the form of refined products, and only in Europe.

• Third, and perhaps most importantly, refining capacity has declined where it matters for the market now, and the plants that are operating are struggling to process enough crude to satisfy the demand for fuel. Martijn Rats, an oil analyst at Morgan Stanley, estimates that outside China and the Middle East, oil distillation capacity fell by 1.9 million barrels a day from the end of 2019 to today — that’s the largest decline in 30 years.

The downward trend started well before the pandemic hit, as old Western refineries struggled to compete, environmental regulations increased costs and the unfounded fear of peak oil demand amid the energy transition prompted some companies to close plants. The fuel-demand collapse triggered by Covid-19 only turbo-charged the trend, resulting in dozens of refinery operations shutting down for good in Europe and the U.S. in 2020 and 2021. New capacity has emerged in China. However, Beijing tightly controls how much fuel its refiners can export so that capacity is effectively out of reach of the global market.

“Has the oil market hit the refinery wall?,” Rats asked in a note to clients last week. “Unusually, the answer appears to be yes.”

• Fourth, are the sanctions and unilateral embargos — also known as self-sanctions — on Russian oil. Before the invasion of Ukraine, Russia was a major exporter not just of crude, but also of diesel and semi-processed oil that Western refiners turned into fuel. Europe, in particular, relied on Russian refineries for a significant chunk of its diesel imports. The flow has now dried.

**Europe not only needs to find extra crude to produce the diesel and other fuels it’s not buying from Russia, but, crucially, it needs the refining capacity to do so, too. It’s a double blow. Oil traders estimate that Russia has shut down 1.3 million to 1.5 million barrels a day of refining capacity as result of the self-sanctions. **

Who’s benefiting? The pure-play oil refiners, which are quietly enjoying record-high profit margins. While OPEC and Big Oil get the blame, independent refiners are cashing-in. The sky-high crack margins explains why the share prices of U.S. refining giants Marathon Petroleum Corp. and Valero Energy Corp. have surged to all-time highs. The longer the refiners make super-profits, the harder the energy shock will hit the economy. The only solution is to lower demand. For that, however, a recession will be necessary.

Enkelt å skylde på eksterne faktorer når det ikke er fakta. Her nevnes 4 hovedfaktorer, strukturelle årsaker til hvorfor vi er i den krisen vi er i.

Russland er 1, og fremheves ikke engang som den viktigste for refiner margins!

Aktive rigger i US:

image

2 Likes

Neeei, det må vel være noen EU-regler mot slikt.

Dette er jo fordi Russland sluttet å eksportere den mengden gass som de har gjort tidligere som forberedelse på krigen for å gjøre det hele svært smertefullt for EU. Så de ikke skulle kjøre så hardt på sanksjoner.

Når de russiske raffineriene ikke eksporterer, så gjør jo det så klart situasjonen verre.

Hvis du sier på diesel vs bensinprisene, så kom den største bevegelsen der etter at krigen med Russland satte inn. Det var når jeg antar at den russiske raffinerikapasiteten ble mer eller mindre borte fra markedet. (antar de eksporterer til bl.a. Asia, men mindre enn de gjorde før).

1 Like

Btw @havana12 vi krangler nok først og fremst om årsak her, men vi er nok ganske enige i konklusjonen som kommer fram:

For inntil Russland på en eller annen måte har blitt spiselig igjen, så kommer de ikke til å eksportere (eller importere) som før.

Hvis man ser på hvorfor det ikke er noe “ekstra” kapasitet å ta av nå, så kommer det av at OPEC tilbake i april 2020 kjørte oljeprisen i dass for å redusere investeringer i andre oljeproduserende land. Som Norge. (Dvs at når etterspørselen falt, så fortsatte de å produsere som før. De kunne lett ha redusert produksjonen, for å tjene mer der og da, men bedre å tjene mindre da og mye mer senere).

1 Like

Hvis dette hadde inntruffet i feks 2012, hvis akkurat det samme scenarioet hadde inntruffet med Russland og Ukraina med påfølgende ban, så hadde utfallet vært helt annerledes. Covid fremskyndte hele prosessen med “full stopp, fullt kjør”. Kjenner du folk som jobber innen investment banking, P/E eller driver med fornybar investeringer? Spør dem om regulatoriske årsaker, hvor lett det er(var) før krisen nå inntraff og EU endret reglene for hva “skitten energi” var slik at selskaper får lov å investere osv. Eller på fundingssiden eller hva de må gjøre for å opprettholde ESG profilene siden 2014++. Som asset manager før 2022 har man fått kjeft av investorer for å ikke satse alt på fornybart. Sier seg selv at nedstengning av produsenter av energi, underinvesteringer i effektiv energi møtt med massiv etterspørselsvekst fører til kaos når man i tillegg må banne en stor eksportspiller. Blir som å sparke noen nede.

Jeg vet hva jeg ikke er ekspert på, og energi er ikke en av dem. jeg kjenner en del folk på fundingssiden dog. Jeg bare gjenspeiler det diskusjonene der ute i energimiljøet er.

Nasdaq ned -1,5% pre market.

Siste dager Nasdaq 100:

-5.06%
-1.22%
-4%
+1.3%
-3.08%
-1.40% (pre market)

Jepp, det skrev jeg jo forsåvidt over også:

Jeg siterte jo også en av ekspertene dine som sa

Så er jo spørsmålet om man tror gassprisene i 2021 henger sammen med Russland Ukraina krigen. Jeg antar det og det blir jo her beskrevet som en av hovedårsakene til høye dieselpriser.

Så, energikrisen henger sammen med

• Krav om grønne investeringer
  • Opec flooding via Covid-19 som kjørte investeringene i bunn
  • Russland / Ukraina krisen som først og fremst har fucket til gassprisene som sekundert påvirker
    – Strømprisene
    – Dieselprisene

Inflasjonen mener jeg henger sammen med

• Energiprisene (se punktene over for hva årsaken til energiprisene)
  • Pengetrykking
  • Dårlig logistikk og ubalanse i markedet pga covid og Kina sin håndtering av det
3 Likes