Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Og mitt spørsmål er om vi ikke skal gjennom en liten likviditetskrise med margin calls pga nasdaq fall.

Det virkelige fallet vil være om det sprer seg til boligmarkedet.

7 Likes

Btc ned til 27k

Ethereum ned -22%

Folk ler ikke nå. Mange som har det vondt av de bevegelsene her

5 Likes

Tror bitcoin skal under 10k på litt sikt. Da kjøper jeg.

Jeg tenkte også 10K da jeg så på chartet. Den er i fritt fall-territorium nå.

Vil tro vi snart får se at stadig flere gains fra mars 2020 til nå både i krypto og aksjer/fond nærmer seg null og at folk da skal redde stumpene ved å realisere.

I forhold til utfordringene i samfunnet som vasker innover oss har vi enda ikke sett en topp. Matproduksjon, inflasjon, priser, energi-krise, varemangel. 40-års sykelen er ved veis ende. Springsteen kan snart ta nytt coverbilde og gi ut The River på ny…

2 Likes

«Inflation hedge» :crazy_face:

3 Likes

Kjøpte Bitcoin for 178 dollar :kissing_heart:

1 Like

Nå ser man virkelig at Bitcoin bare er en giret versjon av Nasdaq. Vi skal nok langt ned i mange markeder, vært for mye tull som har skjedd de siste to årene.

3 Likes

Så du var inne tidlig, gikk hardt inn, solgte aldri på veien opp, du er rik og har hatt 5000% avkastning?

Ikke personlig angrep, men jeg er helt overrasket over at alle kryptoinvestorer var så tidlig inne og ingen har tap. Tallene jeg har sett er helt, helt annerledes. Det er svært få nå som har tjent mye, og mange som har tapt. Til og med de som var tidlig inne, pga den oppjusterte snitteøvelsen du gjør her.

3 Likes

Jeg derimot hørte om bitcoin tidlig, syntes det var fjernt tull og null verdt, en mening jeg står for i dag også.

… som kanskje ikke var den smarteste finansielle beslutningen jeg har tatt :slight_smile:

8 Likes

Enig- jeg så det også tidlig,men som deg nektet jeg meg selv å gå inn i et pyramidespill. Men jeg kjenner meg selv rett, hadde jeg gått inn hadde det vært ren psykologitrade, det hadde det vært en tullesum og jeg hadde solgt etter 10-50% avkastning så jeg hadde aldri tjent penger på det

3 Likes

En kompis av meg minet Litecoin på et tidspunkt, solgte noe da og solgte resten etterpå. Husker vi en stund før det snakket om at vi burdet minet bitcoin med serverne. (Det var da du kunne gjøre det uten å være med i et pool og fortsatt få minet deg fram til en coin) :stuck_out_tongue:

2 Likes

Mer :grinning::+1: har 4000% bare de siste 5 årene. Det dobbelte totalt sett.

Edit: Siden du stilte spørsmåltegn så legger jeg et skjermbilde. som du ser går det ikke an å gå lengre tilbake enn siste 5 år desverre. Du kjenner sikkert igjen grafen på kontoen min. Den ligner en annen… Så ser du at jeg timet salget mitt ganske bra i 2018 ja… og hadde 2 år pause :wink:

1 Like

Tiåringen ned 20 bps på få dager.

Hva tenker vi om det?
Er det markedet som senker renteforventningene fordi resesjon er uunngåelig og de lange rentene derfor skal ned på sikt for å stimulere økonomien, eller er det teorier om at peak inflation numbers, er nådd, selv om man kan argumentere for at det ikke ble høyere enn 8,3 % grunnet at oljeprisen var ned i april?

I den hedgefondsamtalen jeg hørte på i går gikk en hardt long-duration for prising mot resesjon. Han ser kun teknisk på direction, duration og intensity(ikke tradisjonell ta). Egenkomponerte modeller. Han spør aldri om hvorfor, kun hva.

Poenget hans var at alt han ser på peaker. Råvarer, aksjemarkedet, metaller(også gull), yield. Dvs man priser nedover mot resesjon og aksjemarkedet vil komme hardere, og volatiliteten blir større og at man havner i deflasjonsmiljø som knekker markedet. Dvs han mener inflasjon peaker innen 2 måneder, men at vi får problem med deflasjon som vil være verre.

Foreløpig har han hatt veldig rett.
Fra i dag:

image

2 Likes

Hva tenker du om å kjøpe fysiske sølvmynter i tiden fremover?

1 Like

Jeg? Ingen formening om det. Jeg har hele tiden hatt en formening om at det handler om å ha mye cash tilgjengelig når markedet faller, du ønsker virkelig å kjøpe den store dippen når den til slutt kommer.

Amazon ned -40% på 30 handlesdager nå. Begynner å bli ordentlig brutalt der ute.

Hvis kina kommer med melding om at de fjerner covid policy, holy shit for et rally vi kommer til å se. Kommer til å bli det største bear marked rallyet på mange år.

5 Likes

Økonomien er mer sensitiv enn prinsessen på erten.

Det gir jo mening at hvis prisen på f.eks. stål øker til 100 og markedet kun tåler stålpriser på f.eks. 60, så vil man ende opp med å kverke etterspørselen og så vil stålprisen falle. Da gjerne ned forbi 60, ettersom markedet ikke tar seg opp med en gang, fordi flere av de selskapene som trengte stål nå er konkurs eller har nedbemannet kraftig.

3 Likes

Det jeg syntes er mest interessant med resesjonsdiskusjonen er at ingen har med boligmarkedet i likningen enda. Alle frykter noe, men ingen vet helt hva. Alle vet det er høyt priset, men ingen tør å selge. Ingen vet hvordan de skal regne på potensielle sekundæreffekter mot boliger.

Hvis smerten i markedet blir stor nok, så starter det. Men er det etter markedet har korrigert -35%? Er det -40% før man får problemer? Og på hvilket punkt faller aksjemarkedet for mye slik at det går fra likviditetsskvis til seriøse kredittproblemer?

Ser ikke helt sånn ut for å si det slik…

image

1 Like

Det interessante er jo at det er sinnsykt dyrt å bygge bolig nå. Så tilbudet vil falle. Samtidig øker renten og ting blir dyrere. Som gjør at man har råd til en billigere bolig.

2 Likes

Jeg ser mer på rentekost, aksjeinvesteringer som er sikret hos banken med pant i eiendom osv. Det er super normalt for større investorer. De effektene er så ekstremt vanskelig å beregne

2 Likes