Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Vel så lurt å følge de store gutter tenker jeg. Short på det fleste og bare øker. Ser ut som cash er King over krypto.

2 Likes

Det kan bære gå enn vei tenker jeg. Inflasjon på over 6% og alt for høye råvaren priser stenger alt profit out of the marked. Nobody can hide tenker jeg.

Mulig Powel i det siste har forsøkt å skremme markedet forsiktig, slik at alt kan falle langsomt i et rolig tempo, i stedet for å krasje over natta litt senere. Men dersom det er tilfellet, så spørs det om ikke sluttresultatet blir det samme, bare at veien dit blir litt lengre og litt mindre bratt. Jeg skjønner meg ikke på Powel, og alt er bare gjetning, ofte basert på andres gjetninger.

Oppdatering: Så langt i dag har vi i hvert fall allerede fått gap fill på Nasdaq sin gap fra førhandelen. Merker humøret mitt stiger.

Jeg synes han er sagt det men markedet har ikke tenkt at han skulle handle etter det. Med renter opp fra 0,25% til 3% og mer skal de som ikke har odrnet økonmi konkurs.

Olje og Gass er også på et nivå som ingen tåler på langsikt.

Flyreiser blir alt for dyrt…i hele verden.
Produksjon blir for dyrt, bedre å ta imot en panelty enn å levere. (China leveranser)
Norge er ikke på en øy …
Tror at små (vi) investorer går for 2-5% nå… men taper fort mer enn det nå det ramler. Slik i 2021 og crashes før.

Bare 20 % cash nå ? Det syntes jeg er lite,har selv 75% og regner med når støvet har lagt seg i 2025 skal mye inn i utbytte aksjer.

4 Likes

Husk det var mars. 20% er litt lite ja.

1 Like

Denne har jeg postet før, men er en viktig påminnelse på en dag som denne hvor man kan spise så mange is og pølser man bare vil. :hotdog: :icecream: :bouvet_island: :partying_face:

“The overwhelming majority of global staple foods are grains. Corn, rice, and wheat together make up 51% of the world’s caloric intake.”

Men det er snittet, for noen land er inntaket av kalorier fra hvete, ris eller mais vesentlig høyere. Denne linken fra National Gegraphic gir et bilde av hvor forskjellig det er mellom land i Europa som har en deilig balansert diett, og land i fattigere deler av verden som noen steder er totalt avhengig av hvete, ris eller mais.

Grunnen til at jeg poster denne i dag er ikke fordi det er 17. mai, grunnen er at nåer også ris i ferd med å bli rekorddyrt, når prisen i dag stiger fra 17 til nesten 18 dollar per cwt ( The abbreviation “CWT” refers to centum or cental weight, meaning hundredweight . This was set in law in 1835 when the Weights and Measures Act established one hundredweight as 112 pounds, In the U.S. and Canada, one hundredweight, then and now, is 100 pounds.)

Mao Ris har kun vært dyrere i en kort periode i 2008 rett før finanskrisen, mens mais har aldri vært dyrere, og hvete har heller aldri vært dyrere.

Og viktigere, i perioden i starten av 2008 når ris var rekorddyrt; hvete er 50% dyrere nå enn det var da, og selv om mais også da hadde en kraftig økning i pris, så er mais nå rekorddyrt og 30-40% dyrere enn da.

Mao man kan ikke “spise kaker i stedet for brød” denne gangen, all den viktigste maten for verdens fattige er i snitt dobbelt så dyrt som i fjor, og nesten 3 ganger så dyrt som “vanlig”, og verst eller viktigst, nedgang i matproduksjon i hele verden i 2022 vil mer enn bare litt sannsynlig sende rekord-dyr mat til himmels på pris.

Listen på dårlige nyheter har bare flommet inn denne våren:

1. Elendig vær i planting av vinterhvete i Kina gir dårligste avling på flere tiår.
  2. Gjødsel og diesel kostander til himmels gjør landbruk ulønnsomt for mange, hjelper ikke med 2- til 3 ganger høyere priser når innsatsfaktoren øker med 4-5 gangern.
  3. Krig i Ukraina reduserer matproduksjonen der med 35%, og i tillegg vil mye av maten ikke bli fraktet ut eller høstet grunnet logistikk, krig, dieselmangel, ødelagte landbruksmaskiner, og det faktum at mesteparten av maten i Ukraina skjer i sør og øst. Legg til at FNs matvareprogram normalt kjøper halvparten av all mat de distribuerer fra Ukraina
  4. India som lovet hvete-eksport har nå satt eksportforbud.
  5. Indonesia som eksportere 45% av verdens palmeolje, verdens viktigste matolje på kaloribasis har eksportforbud av palmeolje.
  6. I USA meldes det at hard red winter wheat avlingen i år blir 21% dårligere enn man trodde, ikke uviktig da HRWW står for 40% av hveten i USA.
  7. Soyaproduksjonen i Søramerika har vært lousy
  8. Meldes om av tørt vær i Frankrike kan redusere matproduksjonen der også.

Det kommer til å bli en stri tørn i verdens fattige land når verdens mat blir dyrere og dyrere, og matreservene mindre og mindre.

Kan bli folkevandringer, og de burde kanskje tatt turen til Kina for Kina har nå 2/3 av verdens matreserver. Kinserne har vært i forkant, og folk husker kanskje denne nyheten fra før jul?

“DALIAN, China/TOKYO – Less than 20% of the world’s population has managed to stockpile more than half of the globe’s maize and other grains, leading to steep price increases across the planet and dropping more countries into famine.”

“According to data from the U.S. Department of Agriculture, China is expected to have 69% of the globe’s maize reserves in the first half of crop year 2022, 60% of its rice and 51% of its wheat.”

Og Kina har også støvsugd det europeiske matmarkedet, et eksempel er dette fra Europas desidert største eksportør av hvete, Frankrike.

https://money.usnews.com/investing/news/articles/2021-12-10/exclusive-china-snaps-up-large-volumes-of-french-ukrainian-feed-grain

There was ongoing interest from Chinese buyers for French wheat and barley, although no further deals were reported as of early on Friday, traders said.

Traders estimated prices for Ukrainian corn for January-February shipment to China this week at around $270-$273 a tonne, free on board.

As in a previous round of purchases last month, Ukrainian corn appeared more expensive than U.S. supplies. Traders suggested Chinese buyers may be put off by a U.S. requirement to disclose large sales that can lead to price rises.

China is traditionally a major importer of Ukrainian corn and barley. Traders estimate Ukraine could ship 5 million tonnes of corn to China from what is expected to be a record 2021 Ukrainian crop.

Youtube-videoen laget av Jake Chan fra 16. mai under er ganske forklarende, og interessant.

Kanskje Kina kommer verden til unnsetning slik de gjorde ved forrige korsvei?
Det blir hjelp å få, akkurat som da de kinesiske munnbindene reddet verden fra Covid-krisen.

4 Likes

– Dette er en veldig, veldig vanskelig posisjon for oss å være i. Dette er den største testen for det pengepolitiske rammeverket på 25 år, sa Bailey i møtet med parlamentet mandag.

Han trakk spesielt frem de høyere matprisene som en sentral bekymring – ikke bare for Storbritannia, men også for fremvoksende økonomier.

– Beklager for å være apokalyptisk et øyeblikk, men det er en stor bekymring, sa Bailey.

– Vil inkludere noe smerte

Uttalelsene fra den britiske sentralbanksjefen kommer en uke etter at USAs sentralbanksjef Jerome Powell stilte til radiointervju hos amerikanske Marketplace.

Her understreket Powell at arbeidet mot inflasjonen ikke vil bli smertefri:

– Prosessen for å få inflasjonen ned til to prosent vil også inkludere noe smerte, men til syvende og sist vil det mest smertefulle være å ikke klare å håndtere det og at inflasjonen blir forankret, sa Powell.

3 Likes

Så hva gjør man når «alt» ser mørkt ut, men ikke ønsker å kun være i bearprodukter, råvarer eller cash?

Som nevnt for noen uker siden tror jeg semiconductors / chip står foran en spennende recovery, og i dag blir sektoren oppgradert til Buy.

Chip Stocks Gain On Research Report

Several chip stocks gained Tuesday after a research report said the stocks are looking more attractive following a sell-off earlier this year. Among them are Advanced Micro Devices , up 8% Tuesday, Alpha & Omega Semiconductor, up 6% and Qualcomm, up 3%.

Brokerage firm Piper Sandler said it is taking a “more positive stance” on the sector and upgraded AMD stock to buy. “While we are not trying to call the bottom, we believe investors should be buying semiconductor stocks at current levels,” Piper analyst Harsh Kumar said in a note to clients.

“We are moving to a more positive stance on semiconductor stocks following our more cautious approach since the beginning of the year.”

1 Like

Slapp av dere har kanskje tapt litt, men ikke 168 milliarder

3 Likes

Opp eller ned, hvem vet? Men jeg heller mot ned

Litt dårlig volum på denne bouncen?

7 Likes
4 Likes

Except they haven’t done much but hesitate up until now…

Undres hva som trigget oppgang i US, bortsett fra en typisk "bull-trap:

– Kommer ikke til å nøle

I et intervju med Wall Street Journal kom den amerikanske sentralbanksjefen Jerome Powell med en klar beskjed.

– Jeg kommer til å støtte rentehevinger helt til inflasjonen er under kontroll. Vi kommer ikke til å nøle dersom det betyr at vi beveger oss forbi de naturlige rentenivåene (nivået som vedlikeholder full sysselsetting/maksimal produksjon, men holder inflasjonen konstant, journ. anm.), sier Powell og understreker:

– Vi vil øke rentene helt til vi føler at vi er på et nivå der vi kan si at finansielle forhold er på bra sted, og at vi ser inflasjonen synke.

5 Likes

Bekymrer meg ikke, har Softox.

3 Likes

Futtene surner i US:

DJIA F 32,479 -102 -0.31%
S&P F 4,067.50 -17.25 -0.42%
NASDAQ F 12,482.75 -77.50 -0.62%
2 Likes

Strukturelle endringer for inflasjonspress i økonomien? Knapphet på tid + høy kost +mindre produktivt per$ + villighet + subsidier= inflasjon

Hvilken sammensetning av energiinvesteringer er den maksimale for minst mulig inflasjon, mest mulig energi og lavest mulig utslipp?

Mindre investeringer i effektiv energiproduksjon samtidig som høyere investeringer i mindre effektiv energiproduksjon. Skulle nesten tro at man kunne få energikrise. Skulle nesten trodd man kunne bruke det som politisk virkemiddel for å invadere Ukraina. Skulle nesten trodd man var der nå.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-05-18/world-will-spend-1-trillion-on-offshore-wind-by-2031-woodmac

For opphetet økonomi fører til lavere arbeidsledighet, større lønnsvekst og lønnsspiraler. Hvordan kommer det ut? Gjennom høyere inflasjon. Alle venter at inflasjonen skal falle. Den faller ikke nok før økonomien gir litt slack.

5 Likes

OSE 1,6 opp
S&P 2.15 ned p.t.

Ikke godt å skjønne alt…OSE er skarve 40 poeng unna ATH. (Jeg vet OSE er råvaredominert, men…)

3 Likes