Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

2 Likes
1 Like

Ser ut som det roer seg i USA. Hører her og der at flere og flere ser etter kjøpsanledninger igjen nå. Har jo gått ned en del

1 Like

Bjørnen skal passe seg så den ikke går i sin egen felle, det er vel litt forskjell på USA og Norge. Ikke helt uenig med hva som skrives her.

Man må også huske på at nesten alle fra «middelklasse» og opp verden over sparer i aksjefond. Sånn har det ikke vært tidligere i samme grad. Det pøses penger inn i markedene. Aksjer er hot på en helt annen måte enn før.

1 Like

Det er hvis dette snur at vi får det ordentlige krasjet. Og det krever at realøkonomien blir vesentlig dårligere først, så folk faktisk frykter for pengene sine, framtiden, inntekter, osv, og vil “sikre seg” ved å ta penger ut av markedet.

Vi er ikke i nærheten av ett sånt scenario per i dag.

5 Likes

Så du sier at krisen er over, enn så lenge? (satt litt på spissen)

1 Like

Det kan komme veldig fort

2 Likes

Blir ikke akkurat inflasjonsdempende med høge mat, byggevarer og energipriser:

1 Like

Et alternativ er jo stagflasjon.
Det finnes aksjer å investere i for slike situasjoner også.

Fordi om renta skal noe opp betyr ikke det at alle verdens selskaper skal ned 50%

Tek og krypto og annet som er oppblåst til p/e hundre vil så klart kollapse. Matematikken vinner til slutt…

Men økonomien går fortsatt bra. Lønninger vil stige. Hvorfor skal kvalitetsselskaper som produserer det vi virkelig må ha kollapse? Kanskje etterspørselen reduseres noe, men ser ikke at vi plutselig skal få full stopp fordi renta skal opp med 1% og at børsene i USA som er veldig svulstige skal senkes med QT.

Latterlig

Hvis de var så «proffe» ville de sagt dette i desember.

Når de passivt forvaltede pengene, indexfond, skal ut, får vi en fin washout. Da bør man ha sett seg ut noen kandidater, og kjøpe som f….

7 Likes

Denne bjørnekakafonien i eteren og på forsidene skulle man tro betød løp og kjøp om dette hadde vært en «normal» situasjon. Det er det vel ikke nå, men allikevel. Når peak inflasjon er bekreftet så burde det være betydelig oppside. Og/eller slutt på krigen og/eller kinesisk endring av idiotcovidstrategi.

2 Likes

Tja ikke så sikker på at børsen kommer til korrelere med alle disse faktorene denne gangen heller.

Det er ikke kun bear som har levert i år, selv om markedene over all har fått en grei «irettesettelse».

Jeg sitter på blant annet dette aktive fondet. Helt konge, og de har fått godt betalt for sin «kjedelige» strategi. Ser ikke for meg at denne ryker med det første, og illustrerer veldig godt hvorfor jeg skygger unna indeksfond.

https://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F000015OF0

1 Like

Se på hovedindeksen her på berget, ligger fortsatt tett på ATH.

Så det har ikke krakket over hele linjen enda

4 Likes

Mange her sa det leeenge før desember også. Overskrifta har måttet endres noen ganger.

Bear obx og xact bear som enkelte har reklamert med leeenge kan ikke ha gitt fullt så god avkastning som mye annet

Mange sparer i indexfond :wink:

2 Likes

Det som virkelig kan få hele verden i krakk-modus tror jeg er den globale matvarekrisen som er i emning, med påfølgende politisk uro. (Noe @Snoeffelen har påpekt)

Legg til monkeypox, covid-galskapen i Kina med tilhørende supply-trøbbel, hepatitt, ESG-hysteriet og Putlers Sovjet-ambisjoner som driver energikrisen ++

Hvordan kan dette på noe som helst vis gå bra?

2 Likes

Men tanke på alt du nevner over så synes jeg egentlig at det går over all forventning! Enn så lenge…

1 Like

Tror det vi ser nå er krusninger på havoverflaten.

Legg til at WHO nå søker støtte fra medlemslandenes til deres planer om globale responser på pandemiske trusler. Med Gates som sponsor, som mener Australia opptrådte forbilledlig, så kommer jo dette til å gå strålende…

There Is No Place To Hide… ikke like fin forkortelse som TINA, men…. :sweat_smile:

1 Like