Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Kina la frem en rekke tiltak i går for å støtte bedrifter og støtte etterspørselen, inkludert policyer som å hjelpe folk med å kjøpe biler og sikre at frakttransport går problemfritt.

For ikke lenge siden var det også omtale om boligmarkedet.

Begynner å tro at veldig mye er i fare med å tumble down.

Crisis in China’s Property Market Deepens With No End in Sight - Bloomberg.pdf (195,3 KB)

What is safe?

3 Likes
1 Like

Jeg gikk bull nasdaq futures for en halvtime siden. Medium trading size

3 Likes

Tok litt Bear dax x 18 i går. Opp ca 15% til nå.
Mini posisjon

1 Like

Gratulerer. For en jungel å bevege seg i, er det denne du tok?: BEAR DAX X18 AVA 18 - her er søkeresultat hos Pareto:

bear-dax-x18

Girer du x18 så er 15% under 1% bevegelse i indeks. Du får crazy svingninger i dette markedet, så greit å holde posisjonene mini hvis du skal shorte på så lave nivåer(gitt siste tidens velocity)

1 Like

15

Ok, ok, off topic. back on track :laughing:

5 Likes

Er det litt stille på forumet for tiden? Har folk gitt opp aksjer?

3 Likes

Stille ja! Er helt perfekt. Dette jeg prøvde å forklare i desember og januar til de som argumenterte i mot. Når ting faller nok(og s&p er kun ned -20%) så faller det til et punkt hvor folk ikke vil røre. Det er ca nå. Jeg trader kun intradag bull gearing nå neste 2-3 ukene før møte og QT begynner, er en del som har vondt så veldig fin inngang.

Det som blir den vondeste opplevelsen er hvis det kommer bear rally short term med 7-25%, før man flipper over og treffer ny low. Det vil være det perfekte scenarioet. Da blir det stille rundt om…

4 Likes

Yup, er kjedelig å følge med på når alt går nedover. Har heller ikke kjøpt oljeaksjer fordi det ikke er etisk riktig for meg å tjene på andres lidelse. Nå skal regningen betales for tidenes fest. De fleste har tapt masse , men man får inntrykk av at folk flest tjener fordi det er gjerne de som deler med andre hvor bra det har gått for dem i markedet.

1 Like

Kjøpte og solgte litt forrige 2 ukene. 4 av 4 gikk inn, så happy med det.

Litt mangel på gode oppsett føler jeg. Har noen på radaren, men de må vise rett “oppførsel” og gi meg en trigger før jeg setter traden.

Komnpis av meg sier, han har nå 50% cash så at han kan kjøpe mer når det går ned over.

Hvor er logikken at man skal beholde da en posisjon når man tenker at det går nedover?

Finnes det modeller som viser 25% cash versus 50% cash versus 100%? Hvilket modell tjener mest?

Daytrader nå … hvergang 0,5% innen noen timer blir det også penger av.

En aksje som har falt 90% kan gjerne falle 90% til. Det samme gjelder med aksjemarkedet, er mye som fortsatt er stivt priset selv om det har falt en del. Og nå er det mange røde lamper som har lyst en stund. Så å kjøpe nå tror jeg ikke er lurt. Jeg venter til vinteren 2022/2023. Da er vi nok lavere ned enn nå.

2 Likes

En aksje gjelder samme som aksjemarkedet? :crazy_face:

Lurt jo? “Alle” tror det er smart å holde seg unna- det er det perfekte scenarioet for å gå bull kortsiktig.
Og jeg trader på svært kortsiktig tidshorisonter- så ikke rart du syntes det er kjedelig hvis du skal vente til vinter for å sette en long posisjon.

Har ikke vært så store intradag svingninger siden finanskrisen, så kjedelig å følge med på er jo ikke sant. Det er enorme muligheter overalt, og masse action.

Hva er det som drar i gang bear rally? massiv short inndekning og cash på sidelinjen vs market cap. Hvor enkelt er det for likviditeten å dra i gang oppgang. Hvis “alle” har 20% cash på sidelinjnen og markedet begynner å gå skal jeg love deg vi får cash+short+indeks alt i ett som en rakett.

Hvis market cap faller og folk får høyere lønninger + høyere sparerate så vil man i prosent ha større kjøpskraft mot et fallende marked. Det kommer til et punkt kortsiktig hvor man møter kjøpskraft med svekket market cap

Så har tror CEOer ? Kan de bli mer pessimistiske? Absolutt, men det er ikke langt unna bunn-nivåer med mindre man får 1930 depresjonstider.

Det er nå man bør kjøre risk-on, rent kortsiktig hvis man tror på at markedene er en psykologisk faktor. Likviditeten vil bli dratt ut senere i år hvis man er i et stort bear marked.

begynner å få mer normale avg p/e

11 Likes

Helt enig, dette gir muligheter for den som tør kjøpe. Holder meg i aksjer som har falt mye og kjenner når de svinger 5-10% opp og ned fra dag til dag gir det god mulighet for gevinst. Strategien har verdt vel verdt tidsforbruket så langt, men så deler ikke jeg synet om at alt skal ned 50% i morgen. :smiley:

1 Like

Sant nok det @havana12 skriver, men selv er jeg ikke overbevist om at vi får noe skikkelig bear rally før vi har hatt enda en leg down.

2 Likes

@anon95652491 I det du er “overbevist” er det allerede for sent.

2 Likes

Joda, sant nok. Så kanskje feil ord å bruke av meg. Jeg kommer til å kjøpe før jeg er skikkelig overbevist om noe som helst. Men magefølelsen må være rett. Personlig elsker jeg å kjøpe på fallende kurser (dersom vi er lavt nok i utgangspuntktet), og å snitte ned underveis. Men veldig mye på Oslo børs har ikke falt så mye enda …

Det jeg gambler på, er at Nasdaq (ser på QQQ) maks får et rally opp til ca. 300, deretter forventer jeg at QQQ faller til ca. 270. Mulig jeg vil daytrade litt i USA til den tid, men hovedsaklig venter jeg bare på smitteeffekt til Oslo børs og det jeg har i kikkerten der. Lengre tidsperspektiv enn dét har jeg ikke akkurat nå.

Vil gjerne nevne at jeg ikke har sett noen skikkelig kapitulasjon i USA enda, og mye av det jeg har lyst til å kjøpe i Norge, har ikke falt nok. Dette ble mye babbel. Si fra hvordan det går med futures bull-traden din da. Du har baller, det skal du ha skryt for. :slight_smile:

Vil legge til: Den skikkelige bunnen i USA, den får vi vel neppe før det blir snakk om margin calls i stor skala. Da skal vi vel mye lenger ned enn 270 på QQQ tenker jeg. Gudene skal vite om det blir denne uka eller til høsten …

2 Likes

Har allerede dekt denne inn. Futures solgte unna litt for mye og litt merkelig, og hadde en overraskende risk spread til det åpne markedet(kalkulert spotkurser slickcharts feks). Så jeg kjøpte for 200k bull x10 med snitt på litt ulike steder rundt 2 -2,2% i stad, og solgte igjen nå med ca 5% avkastning på traden. ca 10k avkastning så ikke noe spess. Ønsker å være nøytral på us cash open, Kan komme store svingninger akkurat ved åpning så jeg reagerer ift tapen etterpå.

3 Likes

Føler en del aksjer her hjemme også venter på open i USA. Følger noen oppsett som bare venter på en siste hint om hva som er mest sannsynlig.

Men vil ikke sette posisjon, da en sur åpning i US fort kan ta stoplossen min før det snur igjen :man_shrugging:

2 Likes