Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Najs!

Dette er hele problemet. Siden dollar ble uncoupled fra gull og FED ble laget, som forøvrig ikke er en statlig organisasjon, har det vært enkelt å skape nye bonds grunnet gunstig yield for CB.

Samlet har dette skapt den situasjon vi er oppi nå, og har vært siden 80-tallet.

Deflasjon er gunstig for ekonomien, GJELD deflasjon er krise - og det er det vi ser nå. Finnes på ingen måter FED eller øvrige sentralbanker kan normalisere dette nå utan å skape hyperinflasjon, total arbeidsløshet og stigende renter.

Ponera en familie med gjeld på 4 mnok med rente på 3-4% om 1-2 år… Det er ~10k ekstra per måned i utgifter.

Dette. Vill. Slute. I. Katastrofe.

Når vi 4% renta så regner jeg med att markedspriser på boliger vil falle ca 30% på sikt. Samtidig vill GJELD deflasjon skape en panikk. Vi kommer i fremtiden få se en krasch verden aldrig har sett tidligere.

2 Likes

Hvis man har et vanlig lån på 6m over 25 år som går fra 2% til 4% rente, går det opp fra 25k til 31k i mnd. Før skatt. Så rundt 2500 kr hver for et par.

Nå skal det sies at med bensinpriser som legger på 2000kr og strøm som legger på 1000kr i mnd, så begynner det å balle på seg.

Hvis du ikke har 5 år fastrente på 1,59% som en kompis av meg, eller 90 øre fastpris på strøm før rabatt (det er nesten gratis) og ikke bruker bil i noe særlig grad.

1 Like

Man må sette dette i helhetsperspektiv på global basis når vi diskuterer børsen. Enkelte individer er irrelevant.

Vi har bundit all vår gjeld, og gjorde det i 2020. Hva jeg eller x betaler er irrelevant når markedet samlet sett får panikk. Problemet er når “utlåneren”, i dette tilfellet FED og sentralbanker ikke lengre kan betale tilbake. Med treasury bonds i bull market, slik som de siste 30 åren er det enkelt for dem å printe nye bonds når yields er lav, og det er enkelt for folk å låne.

Når du får en deflasjon på lån og skulder så øker yield, og samlet sett blir det dyrare for dem å printe nytt. Når verdien på folks lån synker, øker risikoen, og med risk vill alle ut. Det er markeds psykologi 101.

Jeg klarerer betjene mine lån enkelt. Men verdien av mine penger som er låst i aksjer, gjeld og banken vill være i risiko når markedet samlet sett er ille ute. Det påvirker alle.

1 Like

Why One CIO Is Waiting for ‘a Solid Panic’ in the Stock Market https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-05-28/why-one-cio-is-waiting-for-a-solid-panic-in-the-stock-market

"Q: Do you think we’ve bottomed yet?

A: I don’t think we found a bottom yet. I just think we’re not done yet. I think this is a little bit more the first leg because I always ask, what is our catalyst, how are we going to get growth? You really haven’t seen a lot of earnings revisions. And so we talk about, well, valuations have come down. Yeah, the P part of the P/E has come down. What happens when the E starts to go back down too? There’s two parts to that.

That being said, it has held – I just don’t think we’re done yet. I think this is more of a relief rally. If you look for the signs of capitulation – the 90% down days, the VIX spiking – we’re just not there yet. Yeah, cash balances have definitely increased and yes, we’ve seen some equity selling, but not a well and true panic. Not to sound like a snob, but I need a solid panic. We just haven’t seen that solid, absolute capitulation, everything selling off. We aren’t there yet. And then my concern also is, where is your growth. Margins are definitely being squeezed and we are going to have to wait until the Fed can send the economy into a recession to stop some of this."

2 Likes

For dem som er opptatt av hvorvidt tre dagers rally i USA vil fortsette og er bærekraftig eller ikke, denne videoen er et must see:

Commodities Will Be the Next Market to Succumb - Bloomberg.pdf (292,5 KB)

Så det som kommer frem her er at han spår fall i priser på råvarer?

Synes det var interessant å lese hvordan forskjellig posisjoner på virker hverandre …

´´The devil is always in the details, but the prices of very different agricultural and industrial commodities often decline together since traders tend to be on the same side of the same commodity trades at the same time. For example, a speculator who is taking big losses in zinc positions is forced to sell wheat holdings to preserve capital – as are others.´´

He he, bjellesau nr 1 :joy:
De som har hørt på han siden 2012 har virkelig misset tidenes opptur.

Fra 2018:

Andreassen spådde et boligprisfall på mellom 30 og 40 prosent før jul. Han vil fremdeles ikke gi slipp på denne spådommen.
Oppgangen har vart så lenge nå at det er ingen som hører på meg lenger. En dag får profeten rett, men det kan ta veldig lang tid, sier sjeføkonomen.

Denne er også ganske legendarisk, datert 2012:

- Sikreste måten å bli fattig på

— Men den sikreste måten å bli fattig på, er når boligprisene stiger. Banken tror du er rik, du tror du er rik, men i mellomtiden har du rukket å låne mer. Når boligprisene faller merker man realitetene, mener Andreassen.

7 Likes

Han får dog riktig i att bolig prisene kommer til å falle nå. Selv lader jeg opp med cash for nytt kjøp om 2 år, sannsynligvis -30% billigere enn idag.

Forhåpentligvis

3 Likes

Cashene dine er verdt 15 % mindre og boligprisene er minimum 10% høyere, det tror jeg

1 Like

Med et stort huslån og utgifter til bil og dyrehold så går hjulene nesten ikke rundt med arbeidsavklaringspengene.

Jeg har sympati for folk som sliter. Men skal livstilen være omtrent lik om man er i jobb eller ikke?

7 Likes

Jeg har sympati med mannen, ikke dama, i artikkelen. At man “mister jobben” når man har valgt å ta sluttpakke blir en litt spesiell vinkling. Jeg skjønner at man har fått problemer man ikke forutså, men - det virker litt selvlaget det problemet når man har stort hus, hest, to hunder og katt. Og ut fra artikkelen antar jeg at hun er enslig selv om det ikke trenger å stemme.

Mannen derimot er det lettere å ha sympati med, når problemet er at man som tidligere rusmisbruker som bor i campingvogn ikke får bostøtte, og ikke klarer å betale strømmen så er det ikke åpenbart at det er lett for han å ta tak i problemet når han først er i den livssituasjonen.

9 Likes

Kristoffersen innrømmer at hesten koster henne en del i måneden, men at Flekken stort sett dekker sine egne regninger gjennom å delta på travløp. På et løp kan hun tjene opp til 20.000 kroner.

Koster nesten ingenting å ha bil stor nok til hestehenger. Innkjøp, vedlikehold og drivstoff koster skjorta. Jeg tror ca null på at hesten går i null. Kanskje hvis du myser når du ser på regnskapet :stuck_out_tongue_winking_eye::cowboy_hat_face:

7 Likes

Den kjøper ikke jeg heller. Jeg kjenner flere som eier hest. Alle sier det er veldig dyrt. Det er nok store forskjeller da selvsagt, både på leie av stall, veterinærutgifter, hvilket nivå man er på osv…

4 Likes
2 Likes
1 Like

Smart money ser ut til å ha gått på en smell i 2020? :stuck_out_tongue:

Gudene skal vite. Jeg går kanskje på en smell med SQQQ. Valutaen jobber i tillegg mot meg akkurat nå. Vi får se. Det finnes noen FÅ artikler der ute som er bear fortsatt: Trøstelesing?: What Stock Investors Are Watching for: Signs of Stability - WSJ

“Lindsey Bell, chief markets and money strategist at Ally Financial, said in a recent note that four of the five main indicators she tracks remain below extreme levels, suggesting that there is more room for declines.”