Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Spanish Inflation Unexpectedly Quickens, Raising Pressure on ECB: https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-05-30/spain-inflation-unexpectedly-quickens-adding-to-pressure-on-ecb

  • Consumer prices jumped 8.5% in May; economists saw 8.3%
  • Data are first for May from euro zone, which reports Tuesday

Dumt at jeg ikke får shorta olja i dag fordi markedet er stengt. Holder den seg like høy til i morgen, så shorter jeg olja ved å kjøpe SCO. Vil kanskje kunne ende opp med å bli en hedge for SQQQ-posisjonen.

Nysgjerrig, hvorfor vil du shorte olja?

Fordi USOIL nå ligger rett under/på motstand, og fordi jeg ikke tror olje på dette nivået vil vedvare særlig lenge på grunn av demand destruction. Det er plenty olje i verden. Dersom du ønsker flere detaljer i stedet for et generelt svar, må du nesten hente argumentene fra andre som er i samme leir som meg. Forresten, denne artikkelen fra i dag setter prisen litt i perspektiv: Households Worldwide Wrecked By Soaring Gas Prices  | ZeroHedge

Her har du et bilde. Jeg har tegnet blå strek på motstand og støtte:

1 Like

Sitter på motsatt side av gjerdet jeg da: med rykter om at Kina begynner å gjenåpne samfunnet (demand) og at EU jobber med ferdigstille forbud på russisk olje (supply).

Har fått med meg det. For meg fungerer disse nyhetene som enda en trigger for å gå short olje. Det blir litt som utrykket “sell the news”. Forøvrig så kjøper Kina bare olja fra Russland, så plenty supply, og de er også i samtaler om å kjøpe enda mer: https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-05-19/china-in-talks-with-russia-to-buy-oil-for-strategic-reserves

1 Like

Er ikke så mye annet å si enn at permabjørnene ikke kunne ha bommet mer enn de gjorde forrige uke.

Reversal +2.5% tirsdag
+1.6% onsdag
+2.6% torsdag
+3.3% fredag

Futures var oppe i +1.5% tidligere i dag, dvs over +10% på indeks under en ukes handel. Det er ganske crazy.

Ettersom det kom ny 80%+ upday fredag, var det en back to back to back 80%+ up-day. Det scenarioet har skjedd 13 ganger tidligere i historien siden 1968. Ergo på 54 år, så skjer dette scenarioet kun hvert 2,5 år.

1970,76,80,82,84,09,10(2),11, 16, 20(2), 22.

Bear caset fortsetter å bygge seg opp.
Som sikkert alle fikk med seg i dag kom kom det inflasjonstall fra Spania, Tyskland og Belgia.
Alle tall overrasket nok en gang til oppsiden, men Tyskland knuste forventingene. Forventningene av profesjonelle aktører og myndighter lå på snitt 8.1%, hvor faktisk inflasjon kom inn på 8.7%. Det skal ikke være mulig. Helt tragi-komisk bom. Nok en gang.

Gass stenges til Nederland, spekuleres i stengt gass til Danmark også.

Malawi devaluerte valutaen sin i dag, sri lanka krisen fortsetter, og flere land nærmer seg matkrise. Kina rapporterer at de er fullt gjenåpnet og oljen pusher rekordnivåer. Kommer inn rapporter fra økonomer i Russland som mener de kan tjene grovt på å kutte oljeproduksjon med 3 millioner fat dagen, som vil fjerne bånd til EU samtidig som de tjener enda mer på oljen de allerede leverer.

Det er ingenting som har bedret seg. Med bear rally må man forvente.

9 Likes

Masse spennende som kan dytte markedene rett ned eller videre opp denne uka (eller begge deler). Waller preika nettopp: Speech by Governor Waller on the economic outlook and thoughts on a soft landing - Federal Reserve Board - har ikke orket å lese/vurdere enda, markedet reagerer jo uansett motsatt av det jeg vurderer. Deretter denne uka skal Williams og Bullard preike på onsdag, Mester skal preike på torsdag, og til slutt skal Braindead preike på fredag. I tillegg blir det jobbtall fra USA denne uka, og enda mer EU-inflasjons data: Key Events This Week: US Jobs, European Inflation And Tons Of Fed Speakers | ZeroHedge

Reuters har lest for meg, eller lyttet til, så da slipper jeg. Waller var visstnok hawkish: Stocks dip, bonds drop as German surprise renews inflation fears | Reuters

“I am advocating 50 (basis point hikes) on the table every meeting until we see substantial reductions in inflation. Until we get that, I don’t see the point of stopping,” Waller said."

1 Like

09:09:34

Jonas Solgård

Inflasjonen i Frankrike stiger til rekordnivåer

Inflasjonen, eller prisveksten, i Frankrike steg 0,7 prosent i mai som tilsvarer en årsvekst på 5,8 prosent, opp fra 5,4 prosent i april, skriver nyhetsbyrået Reuters tirsdag.

Det er det høyeste den franske inflasjonen har vært siden landet begynte å måle prisvekst etter EU-metoder tidlig på 1990-tallet, ifølge Reuters.

En undersøkelse gjennomført av nyhetsbyrået viste at økonomer i gjennomsnitt ventet en prisvekst på 5,6 prosent.

Tallene fra Frankrike kommer en dag etter at Spania kunne melde om en prisvekst på 8,7 prosent på årsbasis i mai, det høyeste siden 1985.

3 Likes

Når er rentemøtet til FED i juni?

Kan ikke skjønne annet enn at renta må betraktelig opp og markedene ned for å få bukt med dette inflasjonsproblemet.

Kanskje overrasker de denne gangen med 0,75 punkter opp?

Jeg tror uansett dollaren vil styrke seg kontra krona ved neste fall ned.
Hvordan handle slike valutaprodukter på nordnet?

2 Likes

11:17:38

NTB

Nok en inflasjonsrekord i eurosonen

Inflasjonen i de 19 eurosonelandene fortsetter å stige. I mai var prisene 8,1 prosent høyere enn i samme måned i fjor.

Dermed settes det enda en inflasjonsrekord. I mars og april var inflasjonen 7,4 prosent.

Den høye inflasjonen i hele Europa forårsakes særlig av kraftig økte priser på energi. Også matprisene har økt kraftig de siste månedene. I begge tilfeller kan en stor del av økningen tilskrives krigen i Ukraina, som nå truer med å stanse den økonomiske veksten i eurosonen.

2 Likes

Har du tanker om hvor lenge slike bear rallys varer - basert på historikk?
Hvilke indikatorer benytter du for å følge med på om rally sentimentet snur?

Økonomiske data?
Nøkkelpunkter i chartet fra tidligere?
Relevante makro hendelser?
Situasjonelle hendelser som rentemøter o.l?

Er bare og be om valutakonto,jeg vekslet mye til Dollar og Cad før krisen.

5 Likes

PMI-fall i mai

DNB PMI for mai falt med 5,0 poeng til 54,9 poeng, sammenlignet med reviderte 59,9 poeng i april (60,6), ifølge en melding fra DNB og NIMA onsdag.

Det var tydelige fall for produksjon, nye ordre og sysselsetting. Et veid gjennomsnitt av disse tre underindeksene gikk ned med 6,2 poeng til 52,8, noe som er litt lavere enn normalt, fremgår det.

Les mer her:

Markant brems i industriaktiviteten: – Et veldig tydelig fallwww.dn.no

DNBs produksjonsindeks viser at produksjonen er i ferd med å stagnere i mai.

1 Like

Here we go:

QT2 Officially Begins: What Happens Next?

Starting June 1, the Fed’s balance sheet will shrink by $95BN or so every month for the foreseeable futures as existing TSYs ($60BN/month) and MBS ($35BN/month) matures.

1 Like

Jøss! Kan du utbrodere konsekvensene av dette?

JPMorgan Chase CEO Jamie Dimon says he is preparing the biggest U.S. bank for an economic hurricane on the horizon and advised investors to do the same.

“You know, I said there’s storm clouds but I’m going to change it … it’s a hurricane,” Dimon said Wednesday at a financial conference in New York. While conditions seem “fine” at the moment, nobody knows if the hurricane is “a minor one or Superstorm Sandy,” he added.

“You’d better brace yourself,” Dimon told the roomful of analysts and investors. “JPMorgan is bracing ourselves and we’re going to be very conservative with our balance sheet.”

1 Like

Når du belåner dine aksjer med 80% bør du vite hva du holder på med. Slik jeg ser det er det mer gambling enn trading. Tror du skal sette deg ned og tenke litt over ting og spørre deg selv om aksjer er noe for deg.