Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Ser flere risikofaktorer

I rapporten peker OECD på at usikkerheten er stor, og at det er flere risikofaktorer.

Effektene av krigen i Ukraina kan bli verre enn antatt hvis flyten av gass fra Russland stopper, råvareprisene stiger enda mer eller de internasjonale varekjedene kommer enda mer i ulage, påpeker organisasjonen.

OECD fremholder også at inflasjonspresset kan bli sterkere enn antatt og faren for at markante rentehevinger bremser den økonomiske veksten.

– Finansielle markeder har så langt justert seg problemfritt til strammere globale finansielle forhold, men det er betydelige potensielle sårbarheter fra høye gjeldsnivåer og høye aktivapriser, advarer OECD.

Er ikke det også guidingen til Norges bank. Først skal renten opp, så ned litt? :thinking:

1 Like
1 Like

Investorene i 2021 - fed vil ikke heve renten noe særlig for det tåler ikke økonomien

Fed- hold my beer

1 Like

Ved utgangen av året står børsen (World index)

  • Lavere
  • Ca likt
  • Høyere

0 stemmegivere

De som nå hører på fed eller andre sentralbanksjefer nå har faktisk ikke lært noen verdens ting.

Forward guidingen nå er like forferdelig som inflasjonen var transitory- eller har markedet allerede glemt?

Alle sitter der og håper på at inflasjonen har peaked. «Alle» tror inflasjonen har peaked.

5 Likes

Markedet er rett og slett retarda. De håper og tror at dette er håper, men det kommer bare til å bli verre.

1 Like

Jeg vet at det er en del AM om dagen som bruker økningen på 10 åringen fra 0.5% yield til 3% yield til å øke eksponering mot treasury. Flere som ser dette på som en mulighet for å redde året og tallene sine, spesielt om det skulle komme en “flight to safety” aksjon senere i år som vil øke pålydende kraftig.

Slik jeg følger markedet og ser treasury, så vil jeg si at det er ganske bearish hvis treasury holder seg over 3% som den har gjort siste 2-3 dagene. Det vil si at det er en god del som kontinuerlig vrir seg ut av aksjemarkedet, altså tross for litt bullish sentiment mot treasury så kommer ikke yielden ned. Da er den under press.

Vi vet at QE begynte for en uke siden med ca 30 milliarder dollar i mnd, så ca 1,5 mrd dollar som tightes hver dag. Det er det privat sektor som må inn å dekke hvis ikke aktiviteten skal stupe.

2 Likes

ECB stopper QE om 3 uker.


image

Italiensk treasury og økonomi begynner å komme under voldsomt press.

Italia er det landet som har størst problemer med å være inkludert i EU mtp monetary policy for de som ikke vet det. De sliter fra før av.

Over 3.46% på 10 åring! Credit spread vider seg ut kraftig nå!

5 Likes

Man må ta med i beregningen at den amerikanske stat går med underskudd. Det vil si at det ikke bare er reduksjonen i balansen som må dekkes, men også økningen i underskuddet - over tid i hvert fall. Dette varierer fra måned til måned (og jeg mener at april og mai er måneder hvor staten faktisk tar inn skatteinntekter, så de månedene er bedre).

3 Likes

In the first quarter, the widening of the trade deficit largely explained the economy’s worst performance since the pandemic recovery began, with gross domestic product shrinking at a 1.5% annual pace. That’s because the value of products American businesses and consumers bought from overseas outpaced purchases of US goods and services by other economies.

Economists don’t expect another contraction in the second quarter. If anything, a sustained narrower deficit – helped by growth in real net exports – should make a positive contribution to GDP, said Rubeela Farooqi, chief US economist at High Frequency Economics.

“Overall, supply-chain dislocations and shortages have persisted, but exports and imports remain historically high,” Farooqi said in a note. “The gap between the two is well above the pre-pandemic trend, a trend that is likely to continue for now.”

image

@Jcp Se bort i fra kommentaren ovenfor, - er oppfatningen din at deficiten kommer til å øke fremover? Jeg tenker lavere takt av import(post covid vridning), større energieksport. I min verden så kommer den til å forbedres fremover.

1 Like

Wow!

Sprer seg

7 Likes

ALLE estimater gjøres om. For en gjeng dette er. GDP nedjusteres også med over 1% fra forrige møte.

Sjekk denne endringen fra desember til mars til juni. Flaut!

Tenk litt over det - De har bommet med 3.6% inflasjon på 6 måneder, med over 100% bom fra estimat - og de skal forecaste til 2024?? Glem det. De har ikke peiling.

9 Likes

Spørsmålet er todelt: det vil minskes i forhold til i fjor / forfjor, hvor pandemiens enorme pengebruk ga helt ekstreme underskudd. Men, det vil absolutt fortsette å være ett statlig underskudd som jo må finansieres. Det vil si at jeg har ingen som helst tro på at de klarer å få til noe som ligner på ett balansert budsjett eller noe sånt.

Å tenke seg noe sånt som $100-$150 billion i månedlig underskudd resten av året ville jeg anse som sannsynlig. Estimatet for hele 2022 er vel $1 trillion i underskudd. Men det varierer fra måned til måned ganske kraftig slik jeg forstår det.

2 Likes

At Dax fortsatt ligger over 14k er jo hinsides all fornuft. Selskapene må jo blø mtp råvarer og energi.

4 Likes

Tenker kanskje i disse baner? Tanker fra Mish Talk 7. juni 2022.

2 Likes

Når alle verktøy i verktøykassa er brukt opp ifht til å manipulerer /“justere” da er det vanskelig å treffe målene/ønskene man setter. Når det i tillegg er en krig med følgende det gir og 2 år med pandemi som fremdeles sitter i blir det hardt fremover.

Bear Dax x18 gjør det brukbart i dag

2 Likes

Akkurat det samme ble sagt her for 2 uker siden. Siden det har vi ihvertfall fått en pause fra krakket. Får se hvordan det går nå

2 Likes

Nasdaq ned -3%

7 Likes