Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Basert på hva jeg opplever gjennom jobben, så vil jeg påstå at vi er på vei inn i en lavkonjuktur.

Omsetningen hos oss er rekordhøy, men de skyldes i stor grad prosjekter som er bestilt og satt i gang for en god tilbake.

Ordreinngangen og salget hos oss har nesten stoppet helt opp utover våren, men dette vises ikke regnskapet før utover høsten og vinteren.

Hvordan opplever dere andre dette på deres arbeidsplass?

Inflasjonen er rekordhøy og norsk økonomi er på vei inn i en høykonjuktur, melder Statistisk Sentralbyrå (SSB).

4 Likes
1 Like

Når boligkostnadene (energi, husleie, renter og avdrag) stiger blir det stadig mindre igjen å spekulere med i aksjer og krypto osv

4 Likes

Kjørte nettopp forbi diesel til 20kr literen :thinking:

2 Likes

Tja, alt er relativt…

Når man ser på markedslikviditet så var krypto relevant for meg med market cap på 2,6 trillioner peak i november frem til rundt btc på 30k. Nå er det rundt 1,1-1,2 trilioner og er ikke så viktig lengre. Tapet til nå i krypto er større enn hele gjenværende verdi av krypto, så skaden har allerede skjedd her.

Selv om dette er selvsagt, så betyr det at om krypto går til 0, så er skaden frem til nå større enn om den gjør det. Mentalt derimot, det er noe annet.

Til sammenlikning så er global bond tap i år på over 8 trillioner dollar, dvs 8x verdien på resterende verdi av all krypto er allerede tapt i gjeldsmarkedet.

Krypto er blitt en mindre spiller globalt igjen, og bare små endringer i yield begge veier påvirker nå kraftigere enn store bevegelser i krypto.

4 Likes

Helt enig - og det har vært min formening i flere år. Bitcoin vil ikke overleve, men blockchain vil finne et formål.

Valuta, det er det ikke.

6 Likes

Er litt morsomt. En stund var 16 dyr diesel, nå er det kø ved pumpen når den svinger ned fra 25,80 til 23,50. :slight_smile:

På den andre siden overvurderer mange hvor mye de faktisk bruker på drivstoff når de bytter ut en fullt brukbar fossilbil til 100-150 tusen for å spare penger med en nyinnkjøpt Tesla til 600 laks.

F.eks. har VW ID4 vist seg å slite bakdekk raskt, kvalitetsdekk i 255/40/21 er ikke gratis det heller.

8 Likes

Brum, brum…

5 Likes

Når kl slippes CPI i dag?

Ny lockdown i Shanghai :man_shrugging:t2:

1 Like

Det der har jeg diskutert med mange venner og kjente.

Et argument jeg ofte hører for å bytte fra Bensin/diesel til elektrisk er «det er fremtiden». Og dette kommer fra folk som er utdannet økonomer……

4 Likes

Om du bytter til en brukt Tesla med gratis lading og du kjører mye begynner det og monne .

Paradokset er at dette kommer fra folk som bare bruker bil i helgene og kjører lite.

Men jeg er klar over at kjøp av EL-bil KAN lønne seg under ulike forutsetninger

1 Like
1 Like

Mulig en trade på dette kan være Bear olje

2 Likes

15000 km med forbruk på 0,6 pr mil koster ved 23kr literen 20700kr, før oppgangen så kostet dette ved 14kr/literen 12600, så 8100kr mer i året.

Ironien er jo at disse “monsterdekkene” også senker effektiviteten, så det gir virkelig liten mening å ha så store dekk på elbiler.

2 Likes

Prisene på varer øker. For mange begynner det nå å gjøre vondt. Utbyggerselskapet Nordbolig trekker 77 boliger fra markedet og utsetter ytterligere 30 på grunn av økende priser på materiale.

– Det er hos oss et halvannet år med produksjon av boliger, forteller Katrine Aalstad i Nordbolig.

Nordbolig har sett seg nødt til å prise opp boliger fordi kostnadene på materialer har blitt for høye. De sliter med å få solgt boliger.

– For trelast som er en av hovedinnsatsfaktorene hos oss, så er den jo oppe i 60 prosent på et drøyt år. Det tapet kan ikke vi bære alene, sier Aalstad.

Det kommer ikke til å bli pent hvis flere må gjøre som disse. Det er i mine øyne et klart resesjonstegn når boligbyggerne må stoppe prosjekter. Det virker som de fortsatt har endel å gå på, men hvis prisene holder seg såpass i over et år nå, så tenker jeg de begynner å gå tomme.

Sånn sett, så kan det godt være at resesjonen først slår skikkelig til uti 2023 med økt arbeidsledighet og reduksjon i BNP.

5 Likes

Utrolig spennende hvordan markedet tar tallene etterpå, uansett utfall- er det sell the news uansett utfall, eller tok man ut fallet i går? Hvor vondt har markedet om dagen?

Personlig heller jeg mot oppgang, men markedsreaksjonene på en slik dag er helt joker.

Edit 1; At Nasdaq futures var -0.20%(low) og nå +0.32% er nok for meg til å ikke ville trade kortsiktig bull lengre på tallene. Tatt liten gevinst på bulltraden allerede. Noen ganger så er tradesa så sensitive.

Edit 2;

Det er ikke mye fokus på det i mediene akkurat nå, men aldri glem at det foregår QT hver eneste dag i bakgrunnen. Dette er veldig komplisert for markedene.

Når man f.eks måler likviditet gjennom inflow outflow i bonds eller aksjer, så snakker man om gjerne under 10 mrd dollar i de fleste markeder. Og da er det rekorder med outflow i markedene.

Feks dette i EM;

Hvis man sammenlikner det med QT på 30 milliarder dollar i måneden, så skjønner man hvor insane påvirkning på markedene det har. Headline numbers på de fleste tall er junior ift tallene FED driver med i QE/QT

Edit 3;

2 year treasury prøvde nettopp å bryte 2018 high, dvs hadde den blitt brutt opp mot 3%- merket så er man tilbake i 2007 på neddiskonteringsrente. Da kan du bare se på multipler og verdivurderinger for sammenliknbare perioder.

4 Likes

Elendige tall.

1 Like
2 Likes